کاهش ۳۰ درصدی بارش در شهرستان محلات

میثم عرب کارشناس هواشناسی و رئیس ایستگاه هواشناسی شهرستان محلات در گفتگو با خبرنگار صبح محلات گفت: با وجود افزایش ۲/۳۲ میلیمتری باردندگی در سال زراعی ۹۴-۹۵ نسبت به سال گذشته همچنان شهرستان محلات ۶/۷۲ میلیمتر نسبت به میانگین سالیان بارش کمتری را دریافت کرده است.

 

وی ادامه داد: با وجود تغییران زیست محیطی و اقلیمی در منطقه و جهان جبران این میزان بارش در سال جاری و در سال‌های پیش رو اندکی دور از ذهن است و بر اساس روش‌ها و متدهای علمی شهرستان محلات جز مناطق خشک و حتی خشک و سرد دسته بندی می‌شود.

 

 

 

 

عرب با اشاره به نمودار میزان بارش ۲۵ سال اخیر شهرستان محلات بیان کرد: در حالی که میانگین بارش سالیانه در شهرستان محلات۱/۲۵۰ میلیمتر است، شهرستان محلات در سال زراعی ۷۱-۷۲ با بیشترین میزان بارش به میزان ۴۱۶ میلیمتر و سال زراعی ۸۶-۸۷ با ۶/۱۰۰ میلیمتر بارش به ترتیب پرآب ترین و کم آبترین سال‌ها را تجربه کرده است.
 
این کارشناس هواشناسی همچنین افزود: بر اساس همین نمودار شهرستان محلات از سال ۸۵-۸۶ وارد خشک سالی شده که این روند نیز همچنان ادامه دارد.
 
 
فرماندار محلات؛
بحران کمبود آب در محلات جدی است/طی ۳۰ سال آینده منطقه مرکزی ایران به سمت کویری شدن پیش خواهد رفت
 
فرماندار محلات گفت: میزان کاهش بارش نزولات آسمانی در شهرستان نسبت به سال گذشته محسوس و بحران کمبود آب در محلات جدی است و همه دستگاه ها باید برای رفع مشکل کم آبی و صرفه جویی  وارد عمل شوند.
 

​در همین رابطه سیداحمد سجادی فرماندار شهرستان محلات در جلسه ستاد بحران شهرستان که چندی پیش در فرمانداری شهرستان تشکیل شد، بیان کرد: بر اساس پیش بینی مراکز علمی جهان طی ۳۰ سال آینده منطقه مرکزی ایران به سمت کویری شدن پیش خواهد رفت و حتی ممکن است حیات انسانی نیز در این منطقه با مخاطره مواجه شود.

 
 
سجادی همچنین افزود: با شرایط موجود و شرایط متصور برای آینده صرفه جویی در بخش‌های کشاورزی باید به صورت جدی در دستور کار قرار گرفته و  به سمت کاشت محصولات کم آب بر حرکت کنیم و در این شرایط، کاشت محصولات پر آب همانند هندوانه به صرفه نیست.
 
وی صادرات این محصولات را به نوعی صادرات مجازی آب کشور دانست.
 
فرماندار محلات در خاتمه با اشاره به کاهش حدود ۳۰ درصدی بارش در سطح شهرستان محلات در سال جاری خاطر نشان کرد: با شرایط موجود کاشت و آبیاری چمن توسط شهرداری‌ها برای فضای سبز عمومی  هیچ گونه توجیهی ندارد و شهرداری‌ها علاوه بر برنامه ریزی برای جایگزینی چمن باید برای کاهش مصرف آب در بخش‌های خانگی نیز برنامه‌ریزی کنند.