ریزگردها ریزتر از آنکه مسئولین را وادار به تصمیم گیری کنند+تصاویر

کلانشهر اراک جزء یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است، به همین منظور طرح جامع کاهش آلودگی هوای اراک از طرح‌های ملی است که در راستای کاهش آلودگی هوای آن در سال ۱۳۸۶ در جلسه هیات وزیران به تصویب رسید.

 

 

شهر اراک به دلیل ویژگیهای اقلیمی و به دلیل محاط شدن توسط ارتفاعات، وجود کویر (تالاب میقان) در پنج کیلومتری شمال شرقی که در تابستانها منبع تولید گرد و غبار و در زمستانها منبع تولید مه است.

 

در روزهای اخیر شاهد هجوم ریزگردها به استان مرکزی بوده ایم به طوری که در سه روز متوالی هوای اراک در شرایط ناسالم قرار گرفت.

 

هر چند سال گذشته ۳۷ روز آلوده را در اراک شاهد بودیم ولی اراک امسال تا کنون  ۱۷ روز با کیفیت ناسالم را سپری کرده است که این موضوع هشداری برای مسئولین است که بیشتربه مقوله آلودگی توجه داشته باشند.

 

مسئولین دغدغه سلامتی مردم اراک را ندارند

 

یکی از شهروندان اراکی در خصوص آلایندگی روز های اخیر اراک گفت: متاسفانه در روزهای اخیر شاهد افزایش میزان ریزگردها در هوای اراک بوده ایم که این موضوع باعث شده که برای خارج شدن از خانه احساس نا امنی کنیم.

 

وی گفت: البته یک فرزند کوچک هم در خانه داریم از آنجایی که سلامت وی برای ما خیلی مهم است نگران هستیم که نوزاد مریض شود.

 

این شهروند اراکی ادامه داد: البته در کنار منابع آلاینده ای که منبع طبیعی دارند آلایندگی هایی هم هستند که منشا صنعتی دارند که این نوع آلایندگی مضرات فراوان تری را به همراه دارد.

 

وی به کم توجهی مسئولین در خصوص آلایندگی هوای اراک هم اشاره ای کرد و گفت: علیرغم اینکه در چند روز اخیر شاهد افزایش آلایندگی ها در هوای اراک بودیم مسئولین اقدامی برای کاهش آلودگی انجام نداده اند.

 

به شرایط آلودگی هوای اراک عادت کردم

 

یکی از بانوان کلانشهر اراک در خصوص آلایندگی هوای اراک گفت: هرچند بنده مشکل تنفسی دارم ولی به شرایط آلودگی هوای اراک عادت کرده ام.

وی با بیان اینکه به گفته برخی مسئولان زیست محیطی در کشور بخش عمده ای از این ریزگردها مربوط به کشورهای عربی است و به دلیل همسایگی ما با این کشورها طبیعی است ولی کاهش بخشی از این آلایندگی که منشا محلی دارد باید در دستور کار مسئولین قرار گیرد.

 

وی به نقش فرهنگ سازی در کاهش آلودگی هوای اراک هم اشاره ای کرد و ادامه داد: متاسفانه روی مسائل فرهنگی در جهت کاهش آلودگی هوا در اراک کمتر کار شده است که نیازبه  توجه ویژه دارد.

 

گرد و غبار دید افقی در اراک را کاهش داد

 

محمدرضا احمدی کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی گفت: ورود سامانه ناپایدار در چند روز اخیر به استان مرکزی و شهرستان اراک، موجب کاهش دید افقی به دو هزار و ۵۰۰ متر و غبارآلود شدن آسمان این منطقه در روز یک شنبه شد.

 

احمدی اظهار کرد: میزان دید افقی در اراک هم اکنون هشت هزار متر از حد استاندارد یک هوای پاک و سالم (۱۰ هزار متر) کمتر است.

 

 

وی با اشاره به اینکه چند روزی است که این وضعیت را در استان شاهد هستیم افزود: به طوری که در برخی موارد کاهش دید افقی در استان به کمتر از یک هزار و ۵۰۰ متر هم رسیده است.

 

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی ادامه داد: بر اساس بررسی نقشه های ماهوره ای این غبار غرب کشورا تحت پوشش خود قرار داده است و این موضوع بیانگر این است که بخشی از این گرد و غبار ها منشا خارجی دارد.

 

احمدی اظهار کرد: براساس بررسی آخرین نقشه های پیش یابی هواشناسی تا فردا شاهد آسمان غبار آلود خواهیم بود.

 

وی خاطرنشان کرد: در برخی ساعات از امروز و فردا پنجشنبه شاهد وزش باد در استان خواهیم بود ضمن اینکه احتمال غبارآلود شدن آسمان استان در این مدت نیز وجود دارد.

 

میزان ذرات معلق در هوای اراک به بیش از شش برابر حد مجاز رسید

 

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: میزان ذرات معلق در هوای اراک، امروز یکشنبه به بیش از شش برابر حد مجاز رسید.

 

سعید حیدری رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در گفتگو با اراک امروز؛ گفت: کیفیت هوای اراک امروز برای سومین روز متوالی برای تمام گروه های سنی در وضعیت خیلی ناسالم قرار دارد.

 

 

حیدری اظهار کرد: بر اساس اطلاعات مرکز پایش، کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۸۸ و میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون در صبح روز جاری به ۲۲۵ میکروگرم بر متر مکعب رسید که این میزان بیش از شش برابر حد استاندارد است.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: استاندارد زیست محیطی سنجش ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون در هوا ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است و کیفیت کنونی هوای کلانشهر اراک برای تمام گروه ها خیلی ناسالم است.

 

وی ادامه داد: در وضعیت خیلی ناسالم افراد مبتلا به بیماری های قلبی یا ریوی، سالمندان و کودکان باید از هرگونه فعالیت فیزیکی خارج از منزل اجتناب کنند و افراد دیگر باید از فعالیت های طولانی یا سنگین خارج از منزل بپرهیزند.

 

حیدری عنوان کرد: به گروه های حساس جمعیتی از جمله کودکان، زنان باردار، بیماران قلبی و تنفسی و سالمندان و افراد دارای نقص سیستم ایمنی توصیه می گردد امروز به هیچ عنوان در فضاهای آزاد و پرتردد شهر به جز موارد اضطراری تردد نکنند.

 

وی به شهروندان توصیه کرد از هرگونه فعالیت ورزشی در فضای باز خودداری نمایند و ضمن بستن درب و پنجره منازل از کولر استفاده نموده و در صورت ضرورت برای تردد در معابر از ماسک های مخصوص استفاده کنند.

 

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی در پایان از همشهریان خواست از مایعات فراوان، شیر و لبنیات، سبزی و میوه جات تازه و مغز ها استفاده کنند.

 

 

 تاثیر ناچیز ریزگردها بر تصمیمات مسئولین

علیرغم اینکه اراک امسال ۱۷ روز نا سالم را تجربه کرده است تنها یک بار کارگروه کاهش آلودگی هوا برگزار شده است.

 

به نظر می رسد شرایط خاص تری نیاز است تا مسئولین به فکر چاره باشند چرا که حتی شش برابر شدن میزان ریزگردها هم مسئولین استانی را به تلاش و تکاپو برای برنامه ریزی نینداخته است.

 

هر چند بخشی از این منشا آلایندگی ها از کشورهای عربی است ولی نمی توان از سهم آلایندگی کویر میقان و صنایع هم به راحتی کنار گذاشت.

 

مسئولین استان با جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا و برگزاری کمیته اظطراری می توانندحداقل  اقدامات مورد نیاز کوتاه مدت را پیش بینی و یا تدابیر مورد نیاز را اتخاذ کند.

البته شاید تعطیلی مدارس در این قضیه تاثیر گذار بوده چرا که بیشتر مصوبات این جلسات در این مواقع در خصوص تعطیلی مدارس بوده است.