روند افزایشی ریزگردها در استان مرکزی

محمدرضا احمدی، کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی در گفتگو با اراک امروز؛؛ گفت: با توجه به وزش باد در ساعت پایانی روز گذشته میزان ریزگردها افزایش بیشتری داشت.

احمدی با اشاره به اینکه پدیده غبار دید افقی را در سطح شهرستان اراک کاهش داده است اظهار کرد: در شرایط استاندار دید افقی حدود ۱۰ هزار متر است که به دلیل وجود غبار این میزان هم اکنون به حدود چهار هزار متر در اراک رسیده است.

81660061-6543336

کارشناس اداره کل هواشناسی استان مرکزی بیان کرد: بررسی نقشه های هواشناسی بیانگر این موضوع است که تا روز آینده ریزگردها در آسمان اراک خواهند بود.

احمدی خاطرنشان کرد: بخش عمده ای از این ریزگردها منشا خارجی و بخشی هم منشا داخلی دارند.

اراک یکی از هشت کلانشهر آلوده کشور است که به منظور مهار آثار تخریبی این آلودگی ها، طرح جامع کاهش آلودگی برای آن تصویب شده است.

محصور شدن از سه سمت با ارتفاعات و مجاورت با تالاب کویری اراک از مسایلی است که بر ایستایی و ماندگاری آلاینده های هوا در اراک دامن می زند.

کیفیت هوای اراک در شرایط ناسالم قرار گرفت

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: کیفیت هوای اراک روز یکشنبه ۱۳ تیرماه در شرایط ناسالم قرار گرفت.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی در گفتگو با  اراک امروز؛گفت: بر اساس اطلاعات مرکز پایش، میانگین غلظت ذرات معلق کمتر از دو و نیم میکرون در هوای اراک درساعت ۷ صبح به ۴۰ میکروگرم بر متر مکعب و در ساعت ۱۰ صبح امروز به ۵۰ میکروگرم بر متر مکعب گزارش شده که فراتر از استانداردهای زیست محیطی است.

139405261807307105896534

ابراهیمی با بیان اینکه شاخص کیفیت هوا در ۲۴ ساعت گذشته ۱۱۴ و بیانگر کیفیت هوای ناسالم بود اظهار کرد: استاندارد زیست محیطی سنجش ذرات معلق کمتر از دو نیم میکرون در هوا ۳۵ میکروگرم بر متر مکعب است.

وی افزود: در سه ماهه سال ۹۵ مجموع روزهایی که کیفیت هوا سالم نبوده ۱۸ روز گزارش شده در حالی که سال گذشته در مدت مشابه این روزها ده روز بوده است و این آمار افزایش ۸۰ درصدی در مدت مشابه را نشان می‌دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی گفت: اراک یکی از هشت شهر آلوده کشور است که از ابتدای امسال تاکنون ۲۷ روز با کیفیت ناسالم را سپری کرده و سال گذشته نیز ۳۷ روز آلوده را در کارنامه خود به ثبت رسانده است.