آب و هوا که از دست رفت، حداقل خاک را نجات دهید!

به نقل از سفیر آشتیان، پرداختن به پدیده محیط زیست اگرچه بسیار لازم و ضروری است اما دریای عمیقی است که علاوه بر ابعاد بسیار گسترده آن در جهان هستی، برای پردازش این موضوع باید نقش تک تک نهادهای فرهنگی، سیاسی و اقتصادی را بررسی کرد.

این روزها معضل آلودگی هوا و در خطر بودن سلامتی انسان ها از ناحیه صنایع آلاینده و ریزگردهای خارجی و داخلی تیتر یک اخبار خبرگزاری هاست، اما به جرات می توان گفت که توجه صرف به آلودگی هوا، فعالان رسانه ای و محیط زیستی را از پرداختن به سایر مقوله های محیط زیستی از جمله فرسایش خاک غافل کرده است.

طبق اعلام معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی با شرایط موجود و با این حجم از فرسایش خاک، حدود ۵ الی ۱۰ سال آینده فرسایش خاک به معضل اصلی کشور تبدیل می شود.

فقیرشدن خاک و از بین رفتن منابع خاکی به دلیل استفاده بی رویه و بیش از استعداد مراتع یکی از اثرات فرسایش خاک است البته ناگفته نماند که فرسایش خاک به نوبه خود امری طبیعی محسوب می شود اما فرسایش های سریع و شدید معلول عملیات های انسانی است.

 
پرویز گرشاسبی، معاون سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری گفت: در طول سال فرسایش خاک به طور متوسط ۱۶.۷ تن در هکتار است و در برخی مناطق به ۵۰ تن می‌رسد.

به ندرت با طرح های بیابان زدایی در مناطقی که در خطر فرسایش خاک هستند روبه رو می شویم. اما اینکه این اقدامات تا چه حد مانع از بین رفتن خاک، به عنوان سرمایه محیط زیستی شده است جای بررسی دارد.

ابراهیمی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی نیز در این خصوص معتقد است: فرسایش خاک در استان یکی از تهدیدهای جدی زیست محیطی است که از دست رفتن آب و خاک را در پی دارد.

وی ادامه داد: همچنین آلودگی خاک از مهم ترین تهدیدهای محیط زیست استان است که با بررسی وضعیت و نظارت و پیگیری باید از افزایش بروز این عامل مخرب محیط زیست جلوگیری کرد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان مرکزی اضافه کرد: همه این مسائل باعث شده است تا امروز در حوزه مسائل زیست محیطی با مشکلات متعددی روبه رو شویم که حل این مشکلات در گرو همکاری همه مردم و مسئولان است.

ابراهیمی داشتن محیط زیست سالم و پاک را حق همه زیستمندان عنوان کرد و افزود: استفاده صحیح از منابع آب و خاک وظیفه جامعه است چرا که این منابع مربوط به نسل های آینده است و ما باید امروز امانت دار خوبی برای نسل های آینده باشیم.

طبق اعلام کارشناسان، یکی از منابع آلاینده در بحث آلودگی هوا، وجود ریزگردهای داخلی ناشی از فرسایش خاک است و چنانچه فرسایش خاک کنترل شود، آلودگی هوایی که منشا ریزگردهای داخلی دارد نیز تا حدودی رفع می شود.

در این میان نباید از نقش بسیار پررنگ مسئولان و در راس آن، سازمان حفاظت از محیط زیست غافل شد. همواره از این سازمان حمایت از محیط زیست و بهبود اوضاع انتظار می رود در حالیکه در چند سال اخیر، بی توجهی رئیس سازمان محیط زیست، به موارد زیست محیطی داد فعالان دلسوز این عرصه و حتی رسانه ها را بلند کرده است.

با این اوصاف به نظر می رسد علیرغم تلاش های فعالان محیط زیستی، هنوز با معضلی به نام فرسایش شدید خاک دست و پنجه نرم می کنیم که توجه بیشتر مسئولان، مردم و اهالی رسانه را می طلبد.