آب 8 روستای تشنه در استخر ویلا نشینان

به نقل از  پایگاه خبری نسیم خنداب،روستای چزان در بخش مرکزی شهرستان خنداب قرار دارد و دارای 180 خانوار و جمعیتی حدود 700 نفر است.

 

شغل مردم این روستا کشاورزی و دامپروری است که چند سالی با آمدن خشک سالی به این منطقه کشاورزی در این روستا رونق خود را از دست داده و مردم را به انجام کارهای دیگری مانند کارگری و غیره واداشته است.

 

این روستا 2 تپه تاریخی «تپه چزان» و «قشقا تپه» دارد که در سال‌های اخیر به ثبت ملی رسیده‌اند.

 

کمبود آب آشامیدنی با پیگیری مسئولان حل می شود

 رضا اسدی دهیار روستای چزان گفت:  یکی از مشکلات چزان بحران کمبود آب آشامیدنی در روستا است و علت آن مشکلات فنی در آبرسانی است که اگر مسئولان پیگیری کنند حل خواهد شد، مردم چندین سال است که با کم آبی دست و پنجه نرم می کنند و از این کار خسته شده‌اند.

 

اسدی اظهار کرد: کمبود آب و نبود امکانات در روستاها باعث مهاجرت روستائیان به شهرها شده و کشاورزی در روستاها تعطیل و اقتصاد ضربه می خورد که این کار در این چند سال به وضوح در این منطقه دیده می شود.

 

 

 

وی افزود: آبی که به این روستا انتقال داده می شود از موتورآبی است که به 8 روستا آبرسانی دارد و جوابگوی تامین آب به این روستاها نیست، برخی از روستاها در طول روز به آب دسترسی ندارند و یا برخی دیگر در شبانه روز 1 الی 2 ساعت بیشتر آب در روستایشان جریان ندارد.

 

ولی بتوئی از اهالی روستای چزان در خصوص کمبود آب گفت: وقتی آب روستا وصل می شود فشار پائیی دارد و به ندرت می توان از آن برای حمام استفاده کرد.

 

وی ضمن اعلام نارضایتی از وضع موجود گفت: اگر مسئولان پیگیر باشند و چاه آب را تقویت و برنامه بهتری برای آن پیاده سازی کنند وضعیت ما بهتر خواهد شد.

 

فروش محصولات کشاورزی به نصف قیمت بازار

علی چزانی کشاورز روستایی در خصوص فروش محصولات تولیدی کشاورزی به خبرنگار ما گفت: 20 تن جو تولید کردم که بیشتر آن را به نصف قیمت بازار براساس این که به نقدینگی احتیاج داشتم فروختم، کشاورزان هر ساله با این موضوع درگیر‌اند و این دلالان هستند که سود اصلی را می برند.

 

چزانی گفت: با بالا رفتن هزینه‌ها مانند کود، سم و غیره کشاورزی برای ما سودی ندارد، مزد کارگری برای مردم از کشاورزی بیشتر است.

 

وی با بیان این که بسیاری از چاه‌های کشاورزی در روستاهای مجاور خشک شده‌اند گفت: با خشک شدن چاه آب، کشاورزان بیکار و در عرصه اقتصادی و تامین مخارج خانواده‌هایشان فلج می شوند.

 

 

آنتن دهی موبایل در روستای چزان ضعیف است

محمد جعفر اسدی عضو شورای اسلامی روستای چزان عدم آنتن دهی اپراتورهای تلفن همراه را مشکل دیگر روستای چزان عنوان کرد و گفت: در همین خصوص مکاتباتی با فرمانداری خنداب داشتیم که متاسفانه تاکنون اقدامی انجام نشده است. 

 

استخر های ویلایی پر آب در حوالی 8 روستای تشنه

در نزدیکی روستای چزان، مجتمعی وجود دارد که گویا خود را از کمبودهای روستا جدا کرده و زندگی دیگری برای خود رقم زده‌است، نگهبان این خانه‌باغ ها به خبرنگار ما گفت: در این منطقه 22 خانه مسکونی ویلایی وجود دارد که در 2 نقطه به 11 واحد تقسیم و به نام دهکده پردیس نامگذاری شده‌اند.

 این نگهبان در ادامه افزود: این افراد کسانی هستند که از روستای چزان به تهران مهاجرت کرده‌اند و برای گذراندن اوقات فراغت به این منطقه می آیند.

 

به گفته اسدی عضو شورای اسلامی روستای چزان، این افراد فقط 3 ماه تابستان را برای گذراندن اوقات فراغت به روستا می آیند.

 

این در حالی است که این شهرک یک موتورآب جداگانه برای تامین آب آشامیدنی 22 خانوار و آبیاری باغات ویلایی خود دارند و 8 روستا در بخش مرکزی برای تامین آب آشامیدنی یک موتورآب دارند که جوابگوی آب آشامیدنی مورد نیاز روستاها نیست و مردم این روستاها ناراضی هستند.