مردم ناچارند از آبهای آلوده استفاده کنند

به نقل از ندای تفرش، روستای قره جاقیه تفرش دارای ۳۶ خانوار و ۱۱۴ نفر جمعیت است.

فاصله این روستا تا شهر بیش از ۸۰ کیلومتر است. به گفته اهالی این روستا، قطعی مکرر آب، وجود مسیر خاکی، عدم گاز رسانی و مسائل بهداشتی بخشی از مشکلات این روستا است.

علی محمد قره گزلو ساکن روستای قره جاقیه، در خصوص مشکلات این روستا گفت: وجود جاده خاکی سبب سختی تردد می شود، به طوری که در ایام بارندگی و زمستان تردد خیلی کمی انجام می شود.

 

قره گزلو، نبود گاز را از دیگر مشکلات این روستا دانست و اظهار کرد: گاز هنوز به روستای ما نیامده است. در حال حاضر با نفت و کپسول گاز، امورات پخت و پز، گرمایشی و... انجام می شود. ولی در زمستانها اهالی مجبورند همانند ۵۰ سال گذشته با روشن کردن آتش و یا با کرسی شبهای سرد را سپری کنند.

 

کبری قره گزلو از دیگر ساکنان این روستا گفت: روستای ما بهورز ندارد و ماهی یکبار از روستای وسمق برای روستای ما بهورز می آید.  اگر مریض شویم مجبوریم به روستای جفتان و یا به تفرش مراجعه کنیم.

قره گزلو در خصوص مشکل گاز در روستای قره جاقیه اظهار کرد: گاز نداریم و از کپسول گاز استفاده می کنیم. تقریبا هر هفته کپسول گاز از شهر به روستا آورده می شود و در بین اهالی توزیع می شود.

حمدالله حیدرلو یکی دیگر از ساکنان روستای قره جاقیه، در خصوص مشکل قطعی آب در این روستا گفت: آب مکرر در روستای ما قطع می شود و اهالی مجبورند از آب رودخانه که در حوالی روستا قرار دارد، استفاده کنند.

حیدرلو ادامه داد: در ماه رمضان بین ۱۰ الی ۱۲ ساعت در طول روز آب روستای ما قطع بود.

 

خدیجه قره گزلو از دیگر ساکنان این روستا با اشاره به مشکل بهداشت در این روستا گفت: پسرم سرش شکسته بود و مجبور شدیم تا درمانگاه جفتان برویم تا سرش را بخیه کنند. درمانگاه جفتان هم نتوانست و مجبور شدیم به تفرش برویم.

قره گزلو اظهار کرد: زنان باردار مجبورند برای تشکیل پرونده به روستای وسمق بروند. حتی اگر کسی بخواهد فشار خون را اندازه گیری کند باید به روستاهای دیگر یا تفرش برود.

وی با اشاره به بهداشتی نبودن آب در روستا افزود: شب عید فطر امسال، فرزندم را به خاطر مریضی به بیمارستان تفرش بردیم و آنجا گفتند بیماری فرزندم به خاطر آلودگی آب است. در روستای ما قطعی آب زیاد و منبع آب خراب است؛ آبهایی که در لوله جریان پیدا می کند آلوده است.

 اینها بخشی از مشکلات یکی از روستاهای تفرش است که علاوه بر رفع آنها در کنار اشتغالزایی در روستاها، می تواند در کاهش مهاجرت مردم از روستاها به شهر تاثیر داشته باشد.