کشف فسیل‌های ۴۰هزارساله در محلات

علیرضا عزیزی اظهار داشت: چندی پیش حفره ای در یک معدن سنگ در محلات پیدا شد که در اثر فعالیت های معدنی استخوان حیوانات مختلفی از آن بیرون آمده است.

وی افزود: این استخوان ها که مربوط به حیواناتی همچون اسب، قوچ، بز و موش است متعلق به حداقل ۴۰هزار و حداکثر ۱۰۰ هزار سال پیش است که در موزه فسیل شهرستان محلات به نمایش گذاشته خواهد شد.

براساس این گزارش، کارشناس ارشد مدیریت اکتشاف وزارت نفت در این باره گفت: سال گذشته در جریان برداشت سنگ معدن از معدن دره‌بخاری شهرستان محلات حفره‌ای پیدا شد که حاوی بقایای مهره‌داران بود.

هوشنگ دشتبان با بیان اینکه صاحب معدن با مشاهده این فسیل‌ها کار برداشت را متوقف کرده و موضوع را به میراث فرهنگی اطلاع می‌دهد، افزود: میراث فرهنگی استان نیز در تماس با مدیریت اکتشاف وزارت نفت خواهان بررسی این منطقه شد که براین اساس در این معدن حضور یافته و کار جمع‌آوری، شستشو و استحکام‌بخشی را آغاز کردیم.

وی با بیان اینکه فسیل‌هایی از بقایای گونه‌های مختلف از جمله اسب، گاو وحشی، آهو، گوسفند وحشی، جوندگان کوچک و بزرگ، کرگدن، انواع پرندگان و پلنگ در این حفره یافت شده است، افزود: براساس یافته‌های موجود به نظر می‌رسد که این منطقه در دوران‌های گذشته علفزاری وحشی با چشمه‌های آب معدنی بوده است که حیوانات چراکننده در آن زندگی می‌کرده‌اند.

کارشناس ارشد مدیریت اکتشاف وزارت نفت افزود: احتمالا خروج گازهای سمی یا آب آلوده به مواد سمی از این چشمه‌ها باعث تلف شدن حیوانات در این منطقه شده است، پس از آن لاشه این حیوانات در منطقه متلاشی شده و با جاری شدن سیل بقایای حیوانات با توجه به شیب منطقه به سمت این حفره هدایت شده و از بالا به درون این حفره ریخته‌ است.

دشتبان با تأکید براینکه این حفره از اطراف هیچ راهی به درون نداشته و تنها راه ورودی آن از بالا بوده است، اظهار کرد: این حفره به تدریج پر شده و سال گذشته در زمان برداشت سنگ معدن باز شده و فسیل‌های درون آن به بیرون ریخته است.

کارشناس ارشد مدیریت اکتشاف وزارت نفت چنین مجموعه‌ای از فسیل را از نظر نوع و شکل قرارگیری در ایران بی‌نظیر عنوان کرد و افزود: این حفره و محتویات آن در ایران و دنیا بی‌نظیر یا کم‌نظیر است.

وی که خود در حال انجام مطالعات در خصوص محتویات این حفره است، افزود: مقرر شده است که در شهرستان محلات موزه‌ای تاسیس شده و این فسیل‌ها در موزه قرار داده شوند.