اکتشاف ذخایرمعدنی پنهان مدنظر است

محمد تقی کره ای روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران در اراک با اشاره به ظرفیت های معدنی استان مرکزی، اظهار داشت: در بخش های جنوبی و شمالی استان مرکزی با توجه به ظرفیت های معدنی این مناطق برنامه های اکتشاف معدنی جدیدی مدنظر بوده و ایجاد ایستگاه اکتشاف در دستور کار قرار دارد.

معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور افزود: حداقل ۱۰ نقطه شاخص زمین شناسی در استان مرکزی شامل غارهای خاص و منحصر به فرد و... با ظرفیت ایجاد ژئوپارک و ژئوتوریسم وجود دارد که در راستای بهره گیری از این استعدادها باید ایچاد ژئوپارک و راه اندازی ژئوتوریسم مدنظر قرار گیرد.

وی بیان داشت: در هفته دولت مقرر شد بازدید از استان مرکزی به عنوان یک استان پراستعداد از نظر ظرفیت های معدنی صورت گیرد و ظرفیت های معدنی این منطقه را مورد بررسی قرار دهیم تا از پتانسیل های معدنی استان به نحو مناسب بهره گیری شود.

کره ای گفت: استان مرکزی از نظر ذخایر معدنی رتبه ۱۴ کشور را دارد و از نظر برداشت های معدنی نیز رتبه دهم را دارا است و تاکنون بیش از یک میلیارد تن ذخیره معدنی در این استان کشف شده است.

معاون وزیر صنعت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور خاطرنشان کرد: بخش قابل توجهی از ظرفیت های معدنی غیرفلزی استان مرکزی ذخیره های معدنی سنگ از جمله سنگ تراورتن و ساختمانی است که در منطقه محلات و نیمور برداشت می شود و با توجه به ظرفیت صادراتی این نوع سنگ باید بیش از پیش به این حوزه توجه شود.

وی تصریح کرد: در حوزه اکتشافات معدنی باید به سمت به کار گیری فناوری های نوین و تجهیزات مدرن پیش رویم تا بهره وری در این زمینه افزایش یابد.