فرماندار محلات: سهم ایران از صنعت سنگ جهان تنها 0.4 درصد است

سید احمد سجادی فرماندار محلات در مراسمی که در آستانه آغاز به کار نهمین نمایشگاه بین‌المللی سنگ محلات با حضور اسماعیلی رئیس نظام مهندسی کشور، شفیعی رئیس انجمن سنگ و شریفی دبیر انجمن سنگ کشور و جمعی از مسئولان استانی در حال برگزاری است، عنوان کرد: فضا و محل نهمین نمایشگاه سنگ محلات در مدت 84 روز و در قالب کاری جهادی به صورت کامل احداث شد.

وی با تاکید بر تفاوت نمایشگاه امسال از نظر فضا، تعداد شرکت‌کنندگان و کیفیت نسبت به سنوات گذشته افزود: بیش از 350 شرکت در این نمایشگاه حاضرند که به لحاظ غرفه‌آرایی‌های انجام شده نسبت به سال گذشته از کیفیت بیشتری برخوردار است و نشان از ظرفیت بالای صنعت سنگ کشور دارد.

سجادی با اشاره به هزینه‌های بالایی که برای برگزاری این نمایشگاه توسط مجری و البته شرکت‌کنندگان تقبل شده است، گفت: با رصد کیفیت نمایشگاه‌های سنگ در کشور و پتانسیلی که در حوزه معدن و فرآوری سنگ وجود دارد، جایگاه ویژه‌ای در جهان برای ایران قابل تصور است، در صورتی که در حال حاضر سهم بالایی در بازارهای جهانی در اختیار نداریم.

وی تصریح کرد: با وجود امکانات و ظرفیت‌های بسیار کشور در حوزه صنعت سنگ، سهم ناچیزی در حدود 0.4 درصد به ایران تعلق دارد که این سهم تامل برانگیز است.

فرماندار محلات با اشاره به اینکه 2 درصد سنگ تراورتن جهان در محلات قرار دارد و 12 درصد تولید سنگ دنیا در این شهرستان انجام می‌شود، اظهار کرد: با همه این ظرفیت‌ها سهم ناچیزی از فروش به کشور اختصاص دارد که از این سهم 95 درصد آن به صورت خام‌فروشی انجام می‌شود.

وی بر لزوم علت‌یابی و اشکال‌سنجی این امر تاکید کرد و با بیان اینکه در بخش دولتی و خصوصی نقاط ضعفی وجود دارد و باید برای یافتن جایگاه اصلی کشور در این صنعت نقاط ضعف، ‌شناسایی و رفع شود، گفت: برای رفع ضعف‌های موجود در صنعت سنگ کشور چاره‌ای جز بین‌المللی کردن صنعت سنگ وجود ندارد، باید به بازارهای جهانی وارد شده و با توجه به تنوع ذخایر معدنی و پتانسیل‌ها سهم خود را تثبیت کنیم.

سجادی اضافه کرد: در سنوات گذشته با توجه به تقاضای بازار، تولیدکنندگان نیز به بازارهای داخلی توجه داشتند، اما امروز به دلیل رکود و عدم موفقیت صنعت ساختمان در کشور باید فرامرزی عمل کنیم. کاهش تقاضا به دلیل رشد موانع در صنعت ساختمان، صنعت سنگ کشور را نیز به رکود کشانده است و به دلیل افزایش قیمت دلار نیز متقاضیان واقعی مسکن امروز توان خرید ندارند و عملا صنعت ساختمان و به تبع آن صنعت سنگ با رکود مواجه شده است و چشم‌انداز روشنی را نمی‌توان برای آن متصور بود.

وی رقابت‌پذیر کردن صنعت سنگ، کاهش قیمت تولید و افزایش بهره‌وری که از اصول سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است، تحت کنترل درآوردن عوامل تولید، خروج از تولید و صادرات سنتی، بکارگیری و تربیت نیروهای متخصص و استفاده از تجربه پیشکسوتان صنعت سنگ را از راهکارهای رفع نقاط ضعف و یافتن جایگاه واقعی صنعت سنگ کشور در عرصه جهانی دانست.

فرماندار محلات، رشد هم‌افزایی را عاملی در جهت برندسازی در صنعت سنگ کشور عنوان کرد و گفت: کاستی‌هایی در این راستا وجود دارد که بخشی از آن با تلاش دولت در جهت بسترسازی لازم برای توسعه روابط سیاسی و اقتصادی فعال، در اختیار گذاشتن تسهیلات ارزان‌قیمت، اصلاح قوانین صادراتی و گمرکی رفع می‌شود. بخش خصوصی با نوسازی صنایع می‌تواند نقش بزرگی در برندسازی داشته باشد. امروز 250 واحد فرآوری صنعتی دارای مجوز در محلات وجود دارد که 25 واحد از این تعداد فعال هستند و اگر این ظرفیت مورد توجه قرار گیرد از نظر قیمت می‌توانیم صنعت سنگ کشور را رقابت‌پذیر کنیم.

سجادی تاکید کرد: بخش خصوصی و دولتی باید هم‌پای یکدیگر در جهت شناسایی مشکلات و رفع کردن آن تلاش کنند تا بتوانیم جایگاه واقعی صنعت سنگ کشور را در جهان بدست آوریم.