پرداخت 15 هزار میلیارد ریال تسهیلات در سال جاری

حجت‌اله مهدیان، سرپرست و عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون در این آیین گفت: این ساختمان در زمینی به مساحت حدود سه هزار و 156 مترمربع، در هفت طبقه به مدت 20 ماه ساخته شده است.

وی افزود: اغلب ساختمان‌های سیستم‌های بانکی استیجاری است، اما در کلانشهرهایی همچون اراک لازم است که سرمایه‌گذاری بیشتری در این زمینه صورت بگیرد. ساختمان تملیکی موجب افزایش ارزش افزوده در درازمدت می‌شود.

مهدیان بیان کرد: بانک توسعه تعاون جدیدترین بانک دولتی کشور با هفت سال قدمت دارای 400 شعبه و 100 باجه در سراسر کشور است و در استان مرکزی دارای 14 شعبه و باجه است.

وی با بیان اینکه از این تعداد، چهار شعبه و باجه در اراک مستقر است، گفت: این بانک توسعه‌ای و تخصصی است و رسالت اصلی آن پرداخت تسهیلات به بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور است. در این راستا سال گذشته 27هزار میلیارد ریال تسهیلات از این محل به مشتریان در قالب تعاونی‌ها، اشخاص حقیقی و حقوقی پرداخت شد.

وی ادامه داد: این بانک محدود به یک بخش و حوزه نیست و 70درصد توسعه تسهیلات منحصر به تعاونی‌ها و 30درصد مابقی مختص سایر اقشار حقیقی و حقوقی است گرچه نیاز تعاونی‌ها بیشتر از این است.

سرپرست و عضو هیات مدیره بانک توسعه تعاون بیان کرد: سرمایه اولیه این بانک کم و برابر با پنج هزار میلیارد ریال بود که حدود چهار هزار میلیارد ریال دیگر افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت اتفاق افتاده است، اما در مجموع سرمایه بانک 9 هزار میلیارد ریال است و سرمایه ناکافی یکی از مشکلات این بانک به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه بضاعت این بانک در استان‌ها به مراتب از تهران بهتر است، گفت: تمرکز فعالیت بانک توسعه تعاون را در استان‌ها بیشتر شاهد هستیم. در استان تهران حداکثر 40 شعبه و باجه از مجموع 500 شعبه و باجه موجود است یعنی کمتر از 10درصد شعب ما در تهران و بیشتر از 90 درصد در استان‌های دیگر مستقر هستند.  

مهدیان ادامه داد: در شش ماه سال جاری، 15 هزار میلیارد ریال تسهیلات از این بانک پرداخت شده است و پیش بینی می‌شود تا پایان سال، 25 هزار میلیارد ریال دیگر نیز اضافه شود.

وی تصریح کرد: این بانک در سال 88 براساس سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی به دستور و زیرنظر مستقیم مقام معظم رهبری آغاز به کار کرد. در کشور 33 بانک و موسسه مالی اعتباری وجود دارد که از این رقم هشت بانک دولتی، چهار بانک نیمه دولتی و مابقی خصوصی هستند.

مهدیان اظهار کرد: هیچ بانکی به تنهایی قادر نیست پاسخگوی نیازهای همه مردم باشد، اما همیشه سعی بر این است تسهیلات را افزایش دهیم که این مهم در سال جاری نیز اتفاق افتاده است.

وی بیان کرد: بانک توسعه تعاون جزو 10 بانک فعال در زمینه حمایت از بنگاه‌های تولیدی کوچک و متوسط است.

مهدیان در ادامه افزود: در این خصوص 17 پرونده به بانک معرفی شده که یکی از آنها قطعی و نهایی شده است و مابقی در حال تکمیل و سپری کردن سایر مراحل هستند.

وی بیان کرد: این قول را می‌دهم که شرایط کشور و استان مرکزی در این خصوص بهتر شده و سرعت بیشتری یابد.