چند بام و هوای تهران برای مستاجران

گروه اقتصادی –  رکود بازار خرید و فروش مسکن تاثیری بر کاهش نرخ اجاره بها نداشته و مالکان همواره مدعی هستند که با اجاره ملک خود متضرر شده اند زیرا بر این باورند اگر برای مثال هزینه 300 میلیونی که برای ساخت و یا خرید خانه خود پرداخت کرده اند را در بانک سرمایه گذاری کرده بودند ماهانه بیش از 4 میلیون تومان سود دریافت می کردند در حالی که در خوش بینانه ترین حالت از مستاجران ماهانه 1.5 میلیون تومان می توانند اجاره دریافت کنند.

 

به گزارش افکارنیوز، در چند سال گذشته نرخ اجاره بها سیرصعودی داشته و گاهی اوقات حتی از تورم هم فراتر رفته و مالکان بدون توجه به توان مالی مستاجران نرخ اجاره را بالا برده اند و مستاجران هم یا به محله‌های پایین تر و خانه های کوچک تر کوچ کردند و یا اینکه مجبور به پرداخت قیمت‌های سرسام آور شدند.

 

براساس تجربه سالیان طولانی، فصل جابجایی ها و جستجو برای یافتن خانه مناسب جهت رهن و اجاره از آخر این ماه آغاز می شود و مستاجران باید در انتظارباشند تا ببیند لطف و کرم مالکان چقدر شامل حالشان می شود.

بررسی روند هرساله در فصل داغ اجاره مسکن نشان می دهد بیشتر مالکان حاضر به کاهش نرخ رهن و اجاره بها نبوده و مستاجران مجبورند با وجود نداشتن درآمد مکفی اقدام به اجاره خانه حتی بیش از درآمد خود کنند.

در سال های اخیر به دلیل رکود شدید حاکم بر بازار خرید و فروش شاهد داغ شدن تنور رهن واجاره خانه بوده ایم به طوری که صاحبان املاک که از فروش خانه های خود ناامید هستند تصمیم گرفته اند ضرر و زیان خود را با گرفتن مبالغ بالای اجاره جبران کنند.

در وضعیت نابسامان بازار برخی از مستاجران ناچارند با افزایش قیمت صاحبخانه کنار آمده و با اجاره های میلیونی که قسمت اعظم درآمدخانوار را به خود اختصاص می دهد، برای یک سال دیگر قرارداد خانه را تمدید کنند اما در مقابل بعضی از مستاجران هستند که نمی توانند اجاره بهای مورد نظر صاحبخانه را تهیه کنند بنابراین ترجیح می دهند با توجه به توان ضعیف اقتصادی خانواده در محله ها و مناطق پایین تر و یا حتی خانه های کوچکتر بخت خود را بیازمایند البته خود از پیش می دانند که هرچه پول دهی همان قدر آش می خوری بنابراین مجبورند سطح توقع خود از امکانات خانه ها را پایین آورده و تنها به تهیه یک سرپناه بسنده کنند.

در بازار رهن و اجاره مسکن، حرف اول و آخر را صاحبخانه می زند بنابراین مشاوران املاک تنها می توانند دو طرف معامله را به توافق و بستن قراردادی که خواسته های هر دو را تامین کند، تشویق کنند اما متاسفانه بررسی های میدانی نشان می دهد صاحبخانه ها میل عجیبی به تعیین و گرفتن مبالغ بالا برای خانه های خود دارند و به هیچ وجه حاضر نیستند از خواسته های خود دست برداشته و یا آنها را تعدیل کنند.

در مقابل مستاجران برای یافتن خانه ای مناسب فقط 3 ماه وقت دارند و در این مدت باید به نبردی دشوار بروند که در آخر بازنده اصلی میدان آنها خواهند بود.

البته نیم توان از دایره انصاف خارج شد زیرا هنوز معدود صاحبخانه هایی هستند که شخصیت و فرهنگ مستاجر برایشان در درجه نخست اولویت قرار داشته و هیچ گاه انسانیت و نوعدوستی را فدای پول و حرص و آز نمی کنند.

بازار مسکن آنچنان آشفته است که اصلا نمی توان انتظار داشت در منطقه، محله، خیابان و یا کوچه املاکی با قیمت یکسان یافت زیرا هر صاحبخانه بسته به میزان انصاف و همچنین امکانات و ... قیمتی را برای ملک خود تعیین می کند که گاه از حد رویای بسیاری از مستاجران فراتر است برای نمونه اکنون املاکی در برخی محدوده های تهران معامله می شود که با نرخ رهن و اجاره آنها می توان در مناطق پایین تر یک خانه مناسب خریداری کرد.

قیمت های کاذب و تعیین شده از سوی مالکان سبب شده تا رهن کامل برخی خانه ها در مناطق شمالی تهران 200میلیون، بعضی 300 و حداکثر 700 میلیون تعیین شود این در حالی است که این مستاجران خانه های خاص گاهی اوقات بین 5 تا 8 میلیون تومان اجاره ماهانه می پردازند در حالی که اکنون متوسط درآمد سالانه یک کارگر با مبنای حقوق وزارت کار حداکثر 10 میلیون تومان می شود.

به راحتی می توان نتیجه گرفت تهران چند بام و هوا دارد و آسمان برای تمام ساکنان پایتخت یک رنگ نیست زیرا زیر این آسمان آبی کسانی برای پرداخت رهن 5 میلیونی و اجاره 200 هزار تومانی با هر خفت و خواری دست و پنجه نرم می کنند و در انتظار کمک های مردمی هستند تا سرپناه خود را از دست ندهند و در مقابل کسانی هم هستند که ماهانه 8 میلیون تومان به عنوان اجاره می پردازند و این مبلغ برایشان هیچ است.