بازار داغ رهن واجاره خانه

گروه اقتصادی-تجربه سال های گذشته نشان می دهد بسیاری از مستاجران همزمان با پایان یافتن امتحانات مدارس و آغاز فصل تابستان جستجوهای خود را برای یافتن خانه ای مناسب با بودجه و ... شروع می کنند.

به گزارش افکارنیوز، عضو هیات مدیره اتحادیه مشاوران املاک تهران درباره وضعیت فعلی بازار مسکن گفت: اکنون بازار خرید و فروش دچار رکود است و رونقی در این زمینه مشاهده نمی شود بنابراین احتمال افزایش قیمت خانه وجود ندارد و حتی اگر افزایش قیمتی اتفاق بیافتد از شاخص تورم بیشتر نخواهد بود.

مصطفی قلی خسروی با بیان این مطلب افزود: متاسفانه برخی مالکان با تعیین قیمت های بالا برای املاک خود موجب افزایش قیمت کاذب در رهن و اجاره کی شوند.

وی توضیح داد: برخی از مالکان تنها به مبلغ رهن و اجاره بالا می اندیشند و در نظر نمی گیرند اگر ملک خود را خالی کنند برای مستاجر بعدی خانه باید رنگ آمیزی مجدد و تعمیرات جزئی و یا کلی شود در کنار آن نیز باید به بنگاه ها حق کمیسیون پرداخت کنند البته باید احتمال دهند که ممکن است ملک چند ماهی خالی بماند در حالی که توصیه بنده به مالکان این است که با مستاجر فعلی خود کنار آمده و قرارداده مجدد امضا کنند.

رییس سابق اتحادیه کشوری مشاوران املاک اظهار کرد: برای تعیین قیمت رهن و اجاره باید توجه کرد هر ملک دارای چه امکاناتی است و در کنار آن طراحی، مشخصات خاص ملک مانند محل قرارگیری و...در تعیین قیمت رهن و اجاره نقش به سزایی خواهد داشت.

وی ادامه داد: به همین دلیل حتی برای یک منطقه و یا خیابان نمی توان قیمت واحدی تعیین کرد زیرا ممکن است دو ملک در یک خیابان واقع شده باشند اما به سبب متراژ، امکانات، طراحی داخلی، طبقه و ... قیمت هرکدام متفاوت باشد.

وی گفت: تعیین قیمت ملک بستگی به خواسته و انصاف مالکان دارد زیرا گاه دیده شده که مالک قیمتی را تعیین می کند اما در مواجهه با مستاجر شرایط وی ا در نظر گرفته و هنگام معامله تخفیف می دهد البته مالکانی نیز هستند که به هیچ عنوان از قیمت مد نظر خود کوتاه نیامده و تخفیفی نمی دهند.

وی بیان کرد: بازار اجاره مسکن معمولا از خرداد تا پایان شهریورماه رونق می یابد ؛ اما با توجه به وضعیت بازار می توان انتظار داشت که هیچ گونه افزایش قیمتی در رهن واجاره خانه ها اتفاق نیافتد.

قلی خسروی گفت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی و نظر همکاران ما در اتحادیه، قیمت مسکن در سال 94 افزایش نداشت و تجربه نکرده این وضعیت در سال جاری نیز پایدار بوده و با توجه به این مساله هر نوع افزایش اجاره‌بها و رهن غیرمتعارف و غیرمنطقی است.

وی خاطر نشان کرد: به مالکان تصیح می کنیم که با همان مبلغ گذشته به تمدید قرارداد مستاجرها بپردازند و انتظار افزایش اجاره را نداشته باشند زیرا هر نوع افزایش قیمت از عهده بسیاری از مستاجران خارج است.

 

 

 

گران ترین محدوده های منطقه را می توان شامل خیابان جردن ، ملاصدرا و ... دانست و محله های درب دوم و زرگنده به دلیل بافت قدیمی و فرسوده جزو ارزان ترین محدوده ها برای اجاره و رهن املاک به شمار می آیند.

به گفته مشاوران املاک اکنون قیمت برخی خانه ها بسیار کاذب بوده و غیر کارشناسی تعیین شده به طوری که رهن کامل برخی خانه 200میلیون، بعضی 300 و حداکثر 700 میلیون است و برای اجاره نیز باید 200میلیون رهن و ماهانه حداقل یک میلیون تومان به عنوان اجاره بپردازید.