بندرعباس سرآمد بی انضباطی در تبلیغات

در حال حاضر دیوارهای شهر بندرعباس  پر شده از انواع تبلیغات غیر استاندارد و بدون مجوز از صنوف معتبر و حتی نامعتبر بوده که بر دیوارهای پایتخت اقتصادی ایران طبیعت نقش بسته است و چهره ای زشت و نامطلوبی را برای این شهر جوانان به بار آورده است.

 

زیباسازی در زندگی شهری یک مقوله مهم در ارتقای سطح کیفی و چهره آرایی شهرهاست و می تواند در نحوه نگرش هر جامعه نسبت به محیط پیرامون تأثیرگذار باشد. اما از طرفی ایجاد آلودگی بصری، آشفته کردن ذهن شهروندان و نازیبا شدن سیمای شهری از تبعات منفی تبلیغات نامطلوب در شهر است.

 

متاسفانه معضل دیوار نویسی موجب شده چهره ای نابسامان از شهرمان جلوه گر شود و از آنجا که اقدامات شهرداری بازدارنده نبوده هر روز شاهد افزایش دیوار نویسی غیر مجاز درسطح شهرمان بوده ایم ،به همین جهت تمامی مشاغلی که در این زمینه اقدام غیر قانونی داشته اند شناسایی و پس از اخطار کتبی و اخذ قسمتی از جرایمشان به آنها مهلت داده شده نسبت به امحاء دیوار نوشته ها اقدام کنند.

 

متأسفانه تبلیغات نامتعارف، دیوارنویسی و برچسب های تبلیغاتی چهره شهر را مخدوش کرده است و در راستای رفع مشکلات و ناهنجاری های بصری و اجتماعی، شهرداری باید اقدام به پاکسازی دیوارهای سطح شهر از پوسترها، برچسب ها و دیوارنویسی های تبلیغاتی کند که این امر هزینه های زیادی را بر شهرداری تحمیل می کند.

 

بدون شک نیروهای خدوم شهرداری زحمات فرآوانی برای پاکسازی  تبلیغات غیر مجاز دیواری در راستای زیباسازی شهر می کشند و در راستای ماموریت ذاتی خود اقدام به رنگ آمیزی و پاکسازی دیوار ها که چهره شهر را مخدوش کرده اند انجام می دهند، تبلیغاتی که چهره شهر را نا زیبا کرده اند.

 

افزایش روز افزون صنوف در شهر باعث شده که بر هر دیواری که در بندرعباس قدم بگذاری نقشی از یکی از این صنوف نگاشته شده و شهر ساحلی بندرعباس شهری با داربست ها و دریل های تخریب لقب گرفته است. برای داشتن شهری آباد، با نشاط و سالم مردم نیز باید با مسئولان و به ویژه شهرداری همکاری داشته باشند. زیباسازی معابر عمومی و رنگ‌ آمیزی دیوارهای حوزه شهری باید انجام گیرد و دیوارهای سطح شهر با موضوعات متنوع رنگ‌ آمیزی شود.

 

بخشی از درآمد شهرداری صرف پاکسازی تبلیغات و دیوارنویسی‌ها می‌شود، این حقوق بیت‌المال است و به‌ همین دلیل شورای شهر، شهرداری را برای اخذ هزینه پاکسازی از متخلفین، مجاز می‌داند. طراحی و ترسیم نقاشی دیواری به جای دیوار نویسی ها و تبلیغات غیر مجاز در سطح شهر با استقبال شهروندان روبرو شده و در آراستگی و حفظ سیمای شهری نیز بسیار موثر خواهد بود.

 

باید با توجه  به ماده 92 قانون شهرداری ها که : بر اساس این قانون، نوشتن هرگونه مطلب بر روی دیوارهای شهر به جز در محل های تعیین شده توسط شهرداری، ممنوع بوده و متخلفین علاوه بر ادای خسارت وارده، محکوم به پرداخت جریمه نقدی نیز خواهند شد.

 

شهری زیبا با فضایی زیبا در صورتی امکان پذیر است که همگی به قوانین شهرداری احترام گذاشته و برای نصب هرگونه پلاکارد، داربست، تابلوهای تبلیغاتی، استند، بیلبورد و تابلوهای معرف کاربری مربوط به اشخاص حقیقی یا حقوقی، دیوارنویسی، پوسترهای کاغذی، برچسب و… با مجوز شهرداری نصب شود و قانونی را تنظیم شده که در غیر این صورت بر اساس هماهنگی های صورت گرفته، رأساً توسط شهرداری جمع آوری و یا امحا و متخلفین به مراجع قضایی معرفی شود.

 

از شهروندان و به خصوص کسبه و اصناف مختلف خواهش داریم تا قبل از هرگونه تبلیغات محیطی در سطح شهر بندرعباس  به شهرداری مراجعه و برای انجام تبلیغات محیطی طبق قانون و با مجوز رسمی از سوی شهرداری عمل کنند.