تجهیز ۹۵۰ هکتار از اراضی زیرکشت گندم به روش آبیاری نوین در هرمزگان

ناصر حیدری پوری  با اشاره به شعار مبنی بر اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل اظهارداشت: با توجه به نامگذاری سال 95 از سوی مقام معظم رهبری با تاکید بر اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی، توسعه محصولات مورد نیاز کشور در دستورکار سازمان جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

وی ضمن تشریح فعالیت‌های سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در سال گذشته، کاهش هزینه‌های تولید و توسعه آبیاری نوین، اجرای طرح اصلاح الگوی کشت و تنظیم بازار محصولات کشاورزی را از جمله این فعالیت‌ها عنوان‌کرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در ادامه، استفاده از ظرفیت دریا برای پرورش ماهی در قفس و تامین نهاده‌های کشاورزی را از دیگر اقدامات انجام شده در سال گذشته ذکرکرد.

حیدری پوری با اشاره به برنامه‌های سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در سال 95، تنظیم و اجرای برنامه‌های مدون برای ارتقاء بهره‌وری آب، توسعه آبیاری تحت فشار و تامین نهاده‌های مورد نیاز کشاورزان هرمزگانی را از جمله این برنامه برشمرد.

وی ادامه داد: بهره‌گیری از تکنولوژی و مکانیزاسیون کردن بخش‌های مختلف کشاورزی، جذب سرمایه‌گذار، توجه به تولید و بازارهای جهانی توسعه کشت‌های گلخانه‌ای و همچنین معرفی محصولات اقتصادی ومورد نیاز بازارهای بین‌المللی از دیگر برنامه‌هایی است که در سال جاری در دستورکار سازمان جهاد کشاورزی استان هرمزگان قرار گرفته است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به رشد 11 درصدی تولید گندم در استان هرمزگان نسبت به سال گذشته گفت: افزایش این رقم در سال جاری نشان‌دهنده تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در بخش کشاورزی است.

حیدری پوری، تولید این میزان گندم در هرمزگان را برابر با 1 درصد گندم خریداری شده در سطح کشور دانست و بیان‌کرد: تعهد دولت در تامین گندم مورد نیاز کشور در سال جاری با خرید 9 میلیون تن گندم در سطح کشور محقق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری 13 هزار هکتار از اراضی هرمزگان به کشت محصول گندم اختصاص یافته است ابرازداشت: پیش بینی می‌شود 58 هزار تن گندم از این سطح زیرکشت برداشت شود.

حیدری پوری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به افزایش 10 درصدی کشت به روش نوار تیپ در محصولاتی نظیر گندم در سال گذشته از تهیه و توزیع بیش از 8 هزار و 576 تن کود ازته و سایر نهاده‌های زراعی، دامی و باغی در سال 94 خبرداد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان با اشاره به مطالبات 30 میلیارد تومانی پیمانکاران درخصوص اجرای سیستم‌های آبیاری نوین، از جذب 7 میلیارد تومان اعتبار برای اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سال گذشته خبرداد.

وی از اجرای طرح آبیاری تحت فشار در حدود  2 هزار و 500 هکتار با اعتبار 18 میلیارد و 750 میلیون تومان در سال جاری خبرداد و گفت: در صورت تامین اعتبارات لازم، این طرح تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد.

حیدری پوری در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به کشت محصول گندم در 950 هکتار از اراضی هرمزگان به روش آبیاری تحت فشار، صرفه جویی در مصرف آب، افزایش سطح زیر کشت، افزایش راندمان آبیاری، کاهش نیروی کارگری  و کاهش علف‌های هرز را از اهم مزایای این روش آبیاری در استان برشمرد.