نبود امنیت شغلی چالش پیش روی کارگران هرمزگانی

موضوع امنیت شغلی کارگران از جمله  موضوعات مهمی است  که این روزها دغدغه اصلی کارگران هرمزگانی شده و کمتر موردتوجه کارفرمایان قرار می‌گیرد ،به همین دلیل تعداد قراردادهای موقت در روزبه‌روز در حال افزایش  است و آمار کارگرانی که با استرس آینده شغلی و بی ثباتی اشتغال رو برو هستند رو به افزایش است.

 

قراردادهای موقت، فقدان امنیت شغلی باعث شده چنانچه اگر کارگران  اعتراضی برای مطالبه حقوق خود انجام دهند از جانب کارفرمایان تهدید به عدم تمدید قرارداد موقت و اخراج شوند.

 

نگرانی از بیکاری و دغدغه اشتغال به چالشی در بندرعباس تبدیل شده است و کارگران هرمزگانی  به عنوان پایتخت اقتصادی و پردرآمد ترین استان کشور امنیت شغلی ندارند.

 

هم‌اکنون شرایط زندگی کارگران به‌گونه‌ای است که باکار کردن در چند شیفت بازهم در تأمین مخارج زندگی خود دچار مشکل هستند.

 

سلیمی، مدیر کل اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان هرمزگان  افزود: در حال حاضر یک هزارو 327 مقرری بگیر در استان می باشند که در پی خاتمه کار، اتمام قرار داد و تعطیلی کار بدون میل و اراده بیکار شده اند.

 

هم‌اکنون بسیاری از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط در استان به دلیل وضعیت نقدینگی، رکود و نداشتن بازار فروش با تعطیلی و تعدیل نیروهای با سابقه مواجه‌ شده‌اند.

 

مدیرکل تامین اجتماعی استان هرمزگان بیان اینکه استان هرمزگان نسبت به استانهای دیگر در رتبه بالای پوشش جمعیتی قرار دارد، گفت: بیش از ۵۶ درصد از جمعیت این استان تحت پوشش خدمات سازمان بیمه گر اجتماعی کشور قرار دارند.

 

قراردادهای موقت بیشترین سهم را در رشد بیکاری کارگران دارد، اما با شرایط فعلی که کارفرما نمی‌تواند برنامه‌ریزی بلندمدت روی کار خود داشته باشد ناگزیر از انعقاد قراردادهای موقتی و استفاده از نیروی کار موقت به هنگام دریافت سفارش یا رسیدن مواد اولیه یا اعتبارات مکفی است.

 

از سوی دیگر در سال گذشته تعداد بسیاری از کارگران صنعتی نیروهایبا سابقه بیش از ده سال خود را تعدیل کرده‌اند و این مسئله دغدغه‌هایی برای جامعه ایجاد کرده است.

 

عیسی محرابی، یکی از هزاران کارگر هرمزگانی است که بیش از 16 سال سابقه فعالیت دارد که در طول این سال ها به دلیل نبود امنیت شغلی چندین بار خانه نشین شده و مجددا با پیگیری  وارد عرصه  کار شده است.

 

اوکه هم اکنون بیش از یک سال است دیگر نتوانسته کاری حتی به صورت موقت پیدا کند با کوهی از مشکلات مالی و اجتماعی روبرو است و این مسئله باعث شده تا خانواده چهار نفره اش را به یکی از روستاهای هرمزگان ببرد و با کار کردن در باغ ها وزمین های زراعی با اندک درآمد خود امرار معاش می کند.

 

وی با بیان اینکه قراردادهای موقت کار ابزار کارفرمایان برای استثمار کارگران است، اظهار کرد: با افزایش  بیکاری و معیشتی شرایط دشواری چون عدم تعهد در برابر هرگونه مزایای کار، بیمه و تأمین اجتماعی، دستمزدهای کمتر از حد قانونی و آزادی اخراج را به کارگران تحمیل کنند.

 

اعتراضات گسترده و دنباله دار 620نفر از کارگران شرکت آلومینیوم المهدی در روزهای اخیر  به وضعیت کاری خود از دیگر شواهد نبود امنیت در استان است که تاکنون با وجود وعده های مسئولان هچ اقدامی برای اشتغال این افراد صورت نگرفته است.

 

در حالی که استان هرمزگان در کشور به محوری برای اشتغال معروف امهاجرت نیروی انسانی به استان های همجوار برای به دست آوردن فرصت های شغلی از جمله مسائل پیش روی استان است که در سال های اخیر به دلیل نبود بازار کار مناسب تعداد زیادی از هرمزگان ها را مجبور به مهاجرت کرده است.

 

امنیت شغلی و امنیت نظام تولیدی از الزامات توسعه پایدار و متوازن است و استان هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصاد کشور و دروازه طلایی اقتصادی همت بیشتر مسئولان را می طلب تا با ایجاد حریم امن شغلی زمینه امنیت کاری را برای کارگران سرزمینی را که پردرآمد ترین استان کشور می باشند و به اندازه 11 استان کشور درآمد اقتصادی دارند فراهم نمایند.