چوب حراج برسلامت شهروندان

اگرسری به سفره خانه ها ، کافی شاپها و رستورانهایی که شبانه پاتوق جوانان است بزنید به راحتی متوجه می شوید که چگونه چوب حراج برسلامت شهروندان زده می شود. عمده مشتریان این مراکز جوانان اعم از دختر و پسر بوده و برای وقت گذرانی و دمی همنشینی درچنین مکانهایی جمع می شوند و به استعمال مواد دخانی خصوصا قلیان می پردازند.

 

چندی پیش شاهد بودیم که نیروی انتظامی طی یک طرح ضربتی نسبت به جمع آوری قلیانها و شکستن آنها و تعطیلی مراکزی که قلیان عرضه می کردند اقدام نمود و این کار برای مدت کوتاهی انجام شد ، اما اکنون شاهد عرضه بی پروای قلیان وسایر مواد دخانی و مخدر در بعضی از این مراکز به اصطلاح تفریحی هستیم.

 

مراکزی که مکان و پاتوق جوانان است امروز به محلی برای دادوستد انواع مواد مخدرو ... تبدیل شده تا روح پاک و بی آلایش نوجوانان و جوانان را الوده کرده وبه بیراهه بکشانند .

 

عرضه مواد دخانی در چنین مراکزی علاوه بر ضرر زدن به سلامت جسم، موجب به انحراف کشاندن و بیراهه رفتن عده ای از نوجوانان و جوانان شده و آنها را از کار و تحصیل بازداشته تا جایی که وقت گذرانی و علافی پیشه و حرفه شان شده و دیگر میل و رغبتی به ادامه تحصیل و یافتن شغل و حرفه ندارند .

 

این جای بسی تاسف است که می بینیم در بندرعباس در حاشیه ساحل عده ای سودجو با علم کردن آلونک هایی مکانی برای استعمال قلیان وسایر مواد دخانی دیگر ایجادکرده و عده ای جوان را هر غروب دور خود جمع کرده و مبالغ گزافی را از آنها طلب می کنندو متاسفانه جوانان هم بی آنکه به عاقبت چنین کاری فکر کنند بنا به حس کنجکاوی و هیجانی خود ویا تشویق سایر دوستان اقدام به تجربه قلیان کرده وبعداز آن بارها به بهانه های مختلف چنین کاری را ادامه می دهند.

 

جوانی فرصتی برای بهره بردن از ظرفیتهای مناسب واندوختن دانش و مهارتی برای سال های اینده زندگی است ؛ سالهایی که باید بعنوان یک زوج ویا پدر و مادر اقدام به تربیت یک نسل کرد و آنهارا برای زندگی اموزش داد وآماده کرد ؛ جوانی فرصتی برای کسب سلامتی و اندوختن انرژی های مثبت و بالاخره زمانی برای شادزیستن و شادی کردن است نه خمودگی و خواب آلودگی و غرق شدن دردنیای بی خبری و ....

 

طی سالهای اخیر شاهد افزایش سفره خانه ها و کافی شاپهایی در سطح شهر هستیم که متاسفانه دراین مراکز برای جلب مشتری اقدام به عرضه قلیان می کنند و برای چند تومان سود بیشتر چوب حراج بر سلامت روح وجان شهروندان می زنند که جا دارد مسئولان بهداشتی و انتظامی بر این موضوع دقت نظر و توجه بیشتری داشته باشند .

 

انچه دراین شهر به رایگان حراج می شود سلامت روحی وروانی شهروندانی است که هنوز راه درازی برای زیستن و لذت بردن از زندگی در پیش دارند و هنوز در آغاز راه پر پیچ و خم زندگی خودرا گرفتار مواد دخانی و افیون و... کرده وناخاسته در گردابی فرو می روند که دیگر خلاصی از آن غیرممکن و سخت است.