انتزاع برای منافع میلی یا ملی؟

مدتیست خبر انتزاع بخشی از استان هرمزگان و الحاق آن به استان فارس حساسیت هایی را در جامعه پدید آورده است. مردم از خود می پرسند که منطق تصمیم سازان برای دست بردن در نقشه تقسیمات کشوری چیست؟ آیا این اعمال به جهت تضمین منافع ملی و منطقه ای انجام می شود و یا خدای نکرده منافع میلی در این مقوله رجحان داده شده است.

 

بررسی جنبه های مختلف این طرح و استدلال طراحان و حامیان آن هیچ پیش فرض منطقی برای این عمل نشان نمی دهد و اگر نارضایتی مردم منطقه را به آن بیافزاییم تبدیل به یک عمل ضد منافع و امنیت ملی می شود. نظام اسلامی میراث خون شهیدان و مجاهدتهای امام راحل است و هیچ کس حق ندارد که با ماجراجویی و لجبازی بر امری که هیچگونه دلیل محکمه پسندی ندارد موجبات نارضایتی و دلخوری مردم را ایجاد نماید.

 

 

اگر هدف آبادانی ایران است نظام حاکمیتی کشور هیچگونه مانعی برای دسترسی آحاد مردمٰ و سرمایه گذاران داخلی و خارجی به آبهای خلیج فارس ایجاد نکرده است. و اساسا از وجوه کشورهای دارای نوع حاکمیت مرکزی و غیر فدرالی همین افزایش وحدت و انسجام ملی و صرف نشدن مالیات و درآمد وصولی در همان منطقه وصول است.

 

 

اگر هدف ایجاد منطقه آزاد تجاری و صنعتی در پهنه سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است پس چه تفاوتی دارد که در استان هرمزگان باشد یا فارس؟ در حال حاضر هرمزگان میزبان هموطنان عزیز از سراسر ایران است که در جهت رشد و توسعه کشوردر این استان و دوشادوش مردم خونگرم آن بدون کوچکترین مشکلی کار می کنند پس چه اصرار و لجاجی برای ایجاد بحران و نارضایتی در این موضوع وجود دارد.

 

 

چندپاره کردن حوزه فرهنگی متحد هرمزگان و الحاق آن به استان پهناوری که در جای خود باید برای آن فکری کرد کدام سیاست عقلانی و منفعت ملی را دنبال می کند؟ همه مسولان کشور باید به جای ایجاد بحران و پرداختن به مسائل اینچنینی توان خود را صرف تحقق برنامه های توسعه کشور و اقتصاد مقاومتی نمایند و با کوبیدن بر تبل تفرقه و پیگیری برنامه های ضد توسعه ای به عقب ماندگی مناطق محروم کشور دامن نزنند.

 

 

دولت باید با جدیت و مداقه بیشتر در این مسئله ورود کرده و باتغییر فضای احساسی و لجبازی و زور آزمایی به فضای کارشناسی و اقدامات ملموس پاسخگوی مطالبه هرمزگانیهایی باشد که در انتخابات سال 92 با رای بالا به دولت تدبیر و امید به عقلانیت سیاسی در گفتار و رفتار مسولان رای دادند.

 

 

نباید اجازه داد با بی پاسخ گذاشتن مطالبات مردم هرمزگان احساس نادیده گرفته شدن و یاس بر فضای استان حاکم شود. مردم نجیب هرمزگان پاسداران غیور مرزهای جغرافیایی ، اقتصادی و صنعتی کشور هستند و باید در مقابل خواست ایشان پاسخی منطقی و در خور ارائه داد.

 

 

امید است با همت همه مردم و مسولان و با بازنگری علمی و با در نظر گرفتن منافع ملی کشور جلوی اینگونه رفتارهای ساختارشکنانه و مشوش کننده عزم و اراده ملی گرفته شود تا گاه و بی گاه شاهد تلخ شدن کام مردم شهید پرور و انقلابی هرمزگان نباشیم.