سیم کشی های قدیمی بازهم در کیش حادثه آفرید

به نقل از  کیش پرس، مهدی اسدی زنوز رئیس آتش نشانی کیش شب گذشته در حاشیه اطفاء حریق یک منزل مسکونی در منطقه صفین کیش در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما گفت: ساعت 23:55 دقیقه در یک واحد مسکونی در منطقه صفین اعلام حریق شد که بلافاصله همکاران در ایستگاه 2 آتش نشانی به محل اعزام شده و اقدام به اطفاء حریق کردند.

 

وی با بیان اینکه غلیظی از پنجره منزل به بیرون درز کرده و قابل مشاهده بود افزود: به دلیل اینکه کسی در منزل حضور نداشت همکاران با شکستن در وارد منزل شده و نسبت به اطفاء حریق و تخلیه دود اقدام کردند.

 

اسدی زنوز علت آتش سوزی را تحمیل بار اضافی بر فیوزهای برق دانست  و اظهار کرد: بنابر نظر کارشناسان در بررسی های انجام شده علت آتش سوزی تحمیل بار اضافی بر فیوزهای برق بوده که سیم های برق را ذووب کرده و مواد مذاب بر روی مبل ها ریخته و باعث به وجود آمدن حریق شده همچنین به دلیل شدت گرما و حرارت لوازم پلاستیکی موجود در واحد مسکونی به طور کامل آب شده است.

 

وی با اشاره به اینکه آتش خاموش شده و کار به اتمام رسیده گفت: هم اکنون نیروهای آتش نشانی در حال تحویل منزل به ماموران نیروی انتظامی حاضر در محل هستند.

 

این مقام مسئول در آتش نشانی کیش با بیان اینکه موارد مشابه از این آتش سوزی در جزیره کیش بسیار رخ می دهد به شهروندان توصیه کرد: در دوره های یک ساله از برق کارهای مجرب و ماهر در بازرسی و کنترل فیوزهای برق استفاده شود تا در صورتی که فیوزهای موجود کارآیی خود را از دست داده باشند نسبت به تعویض آن ها اقدام شود.

 

وی افزود: سیم های برق باید با سوکت های مخصوص ثابت شده و در داخل فیوزها قرار داده شود و پیچ های مربوط به فیوزها سالی یک بار مورد بازدید قرار گرفته و محکم شود تا شاهد  چنین حوادثی نباشیم.

 

رئیس آتش نشانی کیش با بیان اینکه هر روز به طور میانگین دو حادثه آتش سوزی برق در کیش داریم این آتش سوزی های را مربوط به اسپیلت ها یا پست ها و جعبه فیوزهای برق خانگی اعلام کرد.

 

وی همچنین از حادثه آتش سوزی در یک لنج باری در روز یک شنبه در اسکله ماهیگیری میرمهنای کیش خبر داد و افزود: ساعت 15:30 روز یک شنبه به مرکز آتش نشانی کیش اعلام شد که یک لنج باری در اسکله ماهیگیری دچار حریق شده که بلافاصله نیروهای هر سه ایستگاه به محل اعزام شده و نسبت به اطفاع حریق اقدام کردند.

 

اسدی زنوز ادامه داد: آتش سوزی از مخزن گازوئیل یک لنج در 250 متری ساحل شروع شده و شدت حریق بسیارشدید بود.

 

این مقام مسئول در آتش نشانی کیش تشریح کرد: به دلیل دور بودن از ساحل به لنج دسترسی نداشتیم به همین دلیل یکی از همکاران با شنا خود را به لنج رسانده و با بستن طنابی به آن، لنج را به ساحل کشاندیم چون به دلیل جریان آب امکان رسیدن آتش به دیگر لنج ها و قایق ها وجود داشت که در این صورت با فاجعه بزرگی روبرو می شدیم.

 

وی در ادامه بیان کرد: خوشبختانه در مدت زمان دو ساعت و نیم و با تلاش  و رشادت همکاران آتش نشان، آتش خاموش شد و برای اطفاء کامل و جلوگیری از آسیب های زیست محیطی به دریا، لنج به ساحل کشیده شد.

 

رئیس آتش نشانی کیش با اشاره به اینکه تا ساعت 12 نیمه شب روز یک شنبه درگیر عملیات در لنج باری بودیم اظهار کرد: در این آتش سوزی تنها خسارت مالی داشت و کارکنان لنج با مشاهده آتش سوزی به آب پریده بودند. بیشترین آسیب انبار و موتور لنج وارد شده و شکل ظاهری لنج خسارات زیادی نداشته.

 

به گفته وی جزیره کیش در حال حاضر با 3 ایستگاه اطفاء حریق و امداد و نجات، 58 پرسنل آماده در 3 شیفت کاری در حال فعالیت است که در مواقع بحران می تواند از 76 آتش نشان داوطلب آموزش دیده استفاده کند.

 

اسدی زنوز تجهیزات ایستگاه های آتش نشانی کیش را در سطح بالایی از استاندارد عنوان کرد ودر رابطه با آموزش های مردمی  افزود: به جز روزهای جمعه از 8 صبح تا ساعت 18 آقای محمودی همکار ایستگاه 3 آتش نشانی آماده آموزش موارد مقدماتی اطفاء حریق به کیشوندان  است.

 

وی تاکید کرد: اگر هر فرد تنها یک ساعت از وقت خود را برای آموزش مقدماتی اطفاء حریق صرف کند به سادگی می تواند موارد پیشگیری و ایمنی را یاد گرفته و در صورت ضرورت از آن استفاده کند.

 

این مقام مسئول در آتش نشانی کیش با اشاره به نحوه آموزش شرکت کنندگان در دوره های آموزشی رایگان آتش نشانی اظهار کرد: در این مراکز آموزش های تئوری با استفاده از فیلم های آموزشی و آموزش عملی توسط همکاران مجرب مرکز انجام می شود.

 

وی افزود: بسیاری از افراد از نحوه کار با کپسول های آتش نشانی و میزان کارآمدی آن در اطفاء حریق و استفاده در موارد مختلف آتش سوزی ناشی از برق، گاز و دیگر موارد آشنایی ندارند و اگر می دانستند که یک گرم از پودرهای کپسول های آتش نشانی چه حجمی از آتش را مهار می کند یک لحظه هم این کپسول ها را از خود دور نمی کردند.

 

به گفته این کارشناس در موارد آتش سوزی باید از کپسول های مخصوص برای اطفاء هر گونه حریق استفاده کرد تا بهترین نتیجه در کمترین زمان به دست اید و این امکان تنها با آموزش و آگاهی افراد امکان پذیر است.

 

رئیس آتش نشانی کیش در پاسخ به این سوال که مراکز مسکونی و تجاری کیش به چه میزان آمادگی مقابل با بحران هایی مانند آتش سوزی را دارند توضیح داد: از دو سال گذشته با توجه به فعالیت های انجام شده واحدی به مرکز آتش نشانی کیش به نام واحد پیشگیری افزوده شده است که به تمامی مجموعه ها حاضر در کیش به صورت دوره ای سرکشی می کند.

 

وی ادامه داد: در جزیره کیش تمامی واحدهای در حال ساخت برای اخذ پایان کار باید از کارشناسان آتش نشانی کیش مجوز رعایت موارد ایمنی و اضطراری را دریافت کنند.

 

به گفته این کارشناس و رئیس آتش نشانی کیش واحدهای ساختمانی در شرایط مناسبی قرار دارند اما وضعیت بازارها و مراکز تجاری در وضعیت مطلوبی نیستند و نیاز است تا برای جلوگیری از خطرهای احتمالی از بروز بحران و فاجعه جلوگیر شود.

 

وی در ادامه با اشاره به اینکه در حال مکاتبه با بازارها برای بازدیدهای دوره ای و کارشناسی از این مراکز هستیم اظهار امیدواری کرد با همکاری مدیران و مسئولان بازارها و مراکز تجاری در کیش واحدهای اعلام و اطفاء حریق مناسب در این اماکن راه اندازی شود تا در شرایط حاد دچار بحران نشوند.

 

جزیره کیش با 92 کیلومتر مساحت و 27 هزار نفر جمعیت سالانه میزبان بیش از یک میلیون و 700 هزار گردشگر است.