‌وجود 44 تریلیون فوت مکعب گاز و 4 میلیارد بشکه نفت در جزیره قشم

محمد جواد دهقانی با نشست خبری با فعالان رسانه‌ای انجمن خبرنگاران قشم با بیان این مطلب، گفت: قشم با ظرفیت 44 تریلیون فوت مکعب گاز و افزون بر چهار میلیارد بشکه نفت یکی از مهمترین مراکز صنعت نفت و گاز کشور است که تا چند سال آینده نقش خود را در اقتصاد ملی ایفا خواهد کرد.

وی بیان کرد: مزیت‌های هفت منطقه آزاد ایران بر اساس سیاست شورای عالی مناطق آزاد کشور رتبه بندی شده که مزیت قشم انرژی است و منابع ارزشمند این منطقه براساس سیاست کلان کشور در راستای توسعه اقتصاد ملی و همسو با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دنبال خواهد شد.

مشاور نفت و انرژی سازمان منطقه آزاد قشم، گفت: چندین طرح پالایشگاهی، مجتمع پتروشیمی، ذخیره سازی نفت خام و فرآورده‌های نفتی و بانکرینگ با سرمایه گذاری بخش داخلی و خارجی و با نظارت وزارت نفت در منطقه آزاد قشم برنامه ریزی شده است.

وی گفت: چهار پالایشگاه نفتی با خوراک اولیه نفت خام سنگین و فوق سنگین که یکی از آنها در زمینه نفت صادراتی فعالیت خواهد داشت، روزانه 140هزار بشکه نفت را پالایش می‌کند که قیر تولید اصلی پالایشگاه‌های نفتی قشم و نفتا، گازوئیل و بنزین نیز به عنوان فرآورده‌های پایین دستی در این منطقه تولید می‌شود.

4 مجتمع پتروشیمی در منطقه ایجاد می‌شود‌

دهقانی با اعلام اینکه تاکنون مجوز 25 میلیون متر مکعب گاز در قشم صادر شده است، افزود: چهار مجتمع پتروشیمی در این منطقه ایجاد خواهد شد که محصول نهایی آنها افزون بر 4 میلیون تن خواهد بود که بخش اعظم آن به خارج از کشور صادر می‌شود و سهم مورد نیاز داخل کشور را نیز تامین خواهند کرد.

به گفته این مقام حوزه نفت و انرژی منطقه آزاد قشم، ظرفیت ذخیرسازی نفت خام و فراورده‌های نفتی در قشم طی سه فاز دنبال می‌شود که در فاز اول 30 میلیون بشکه، در فاز دوم 60 میلیون و در فاز سوم 100 میلیون بشکه نفت در این منطقه ذخیره سازی خواهد شد.

خدمات سوخت رسانی به 750 هزار تن در ماه خواهد رسید

وی همچنین به حوزه بنکرینگ و سوخت رسانی به کشتی‌های عبوری در خلیج فارس اشاره کرد و گفت: در این حوزه نیز منطقه سلخ جزیره قشم بر اساس طرح جامع سوئکو و فاسترویلر به عنوان قطب اصلی بانکرینگ جنوب کشور شناخته شده و قرار است ظرفیت خدمات سوخت‌رسانی تا 750 هزار تن در ماه توسعه پیدا کند.

مشاور عالی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم در صنعت نفت و انرژی اظهار کرد: هم اکنون طرح بنکرینگ با ظرفیت 50 هزار تن در این منطقه در حال آماده شدن و بهره برداری است و طرح توسعه آن با سرمایه گذاری یک شرکت مشترک داخلی و خارجی و با هدف 750 هزار تن در ماه در دست بررسی است.

قشم، قطب بنکرینگ جنوب کشور و خلیج فارس می‌شود

وی ادامه داد: ما می‌توانیم با این پروژه در آینده نه چندان دور به عنوان قطب بنکرینگ جنوب کشور و خلیج فارس، 50 درصد نیاز حوزه خلیج فارس و دریای عمان را تامین کنیم.

جزیره قشم با یکهزار و 500 کیلومتر مربع وسعت و حدود 117 هزار نفر جمعیت به عنوان بزرگترین جزیره خلیج فارس، یکی از شهرستان‌های مهم استان هرمزگان در جنوب ایران است.