محصولات کشاورزی روی دست کشاورزان ماند

حبیب عید زاده: وقتی سخن از قطب کشاورزی در هرمزگان و کشور می شود نام منطقه شرق هرمزگان هم از مناطق مهم کشاورزی کشور بیرون خواهد آمد تا اهمیت این منطقه برای کشور درتامین نیاز بازار و مصرف کنندگان در تامین محصولات کشاورزی برای مردم و مسئولان آشکارتر باشد.

شرق هرمزگان یکی از مناطق مهم کشاورزی کشور است که همه ساله محصولات کشاورزی با کیفیت زیادی را وارد بازارهای داخلی و خارجی می کند تا هم نیاز بازارهای کشور را تامین کند و هم مردم بتوانند از محصولات مرغوب این منطقه استفاده کنند.

اما این روزها کشاورزان محصولات به بار نشسته خود را با قیمتی به فروش می رسانند که جوابگوی هزینه های صرف شده در کشاورزی نیست و این بی ثباتی در بازار می تواند خسارت هنگفتی به آنها وارد کند.

کشاورزان شرق هرمزگان که این روزها مشغول فروش محصول بادمجان و دیگر سیفی جات خود به کمترین قیمت هستند، برای چندمین بار در طول سالهای اخیر متضرر می شوند تا بلکه جهاد کشاورزی برای تعیین ثبات در بازار و قطع دست دلالان و واسطه گری ها بتواند از این مشکل جلوگیری کند.

جهاد کشاورزی استان هرمزگان که برای خرید محصول کشاورزان و یا به ثبات رسانی بازارعرضه و فروش تا کنون هیچ اقدامی انجام نداده، مسیر را برای وارد شدن هرچه بیشتر دلالان و واسطه ها برای خرید محصولات کشاورزان به قیمت پائین باز کرده است.

حسین صالحی یکی از کشاورزان روستای دومشهر میناب در گفتگو با خبرنگار مهر عنوان کرد: پیش از فصل کشاورزی عزم خود را برای کشت محصولات کشاورزی جزم کرده تا بلکه بتوان در سال جاری جبران خسارات سالهای گذشته را داشته باشم.

صالحی گفت: زمینی را به مساحت ۵ هکتار به محصول بادمجان اختصاص داده و کشاورزی کردم که با این شرایط بی آبی شهرستان میناب و وضعیت نامناسب اقتصادی وبازار فروش این شهرستان ، بتوانم برای کشت سایر محصولات اقدام کنم.

این کشاورز با ابراز تاسف از وضعیت نابسامان بازار عرضه و مبادله محصولات کشاورزی در شهرستان گفت: متاسفانه علاوه بر خسارت وارد شده به خود شاهد خسارات جبران ناپذیر کشاورزان دیگر به دلیل نبود ثبات در بازار فروش و قیمت پائین محصولات توسط واسطه ها و دلالان هستم.

وی گفت: با این شرایط دیگر امکان کشاورزی فراهم نیست و تا زمانی که دست واسطه ها و دلال بازی از بازار بی ثبات محصولات کشاورزی قطع نشود این خسارات همچنان ادامه خواهد داشت.

محمد عباسی یکی دیگر از کشاورزان مینابی با اشاره به اینکه جهاد کشاورزی در این زمینه هیچ همکاری با کشاورزان ندارد گفت: کشاورزان این منطقه هزینه های زیادی را برای تولید این محصولات کرده اند اما با این شرایط بازار، جز ضرر چیز دیگری عاید آنها نمی شود.

عباسی بیان داشت: هر کشاورز در فصل کشاورزی زمینهایی را به مساحت ۵ هکتار برای تولید محصولات کشاورزی زیر کشت برده و امید دارد که با تمام هزینه های انجام شده از خرید سم وبذر تا مخارج نیروی انسانی بتواند با فروش محصول، سهمی از زحمات خود داشته باشد.

عباسی گفت: دولت می تواند در این فصل با ورود در بازار خرید و فروش برای راه اندازی بازاری با ثبات نقش موثری در خرید محصولات کشاورزی کشاورزان داشته باشد تا از هرگونه ضرر و زیان آنها جلوگیری کند.

سید مصطفی ذوالقدر نمایند مردم شرق هرمزگان در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: متاسفانه کشاورزان این منطقه مانند سالهای گذشته ضرر و زیان زیادی را متحمل شده اند و دلالان محصولات بدست آمده آنها را با قیمتهای بسیار پائین تر از حد انتظار خریداری می کنند.

ذوالقدر گفت: در بازدید روزهای اخیر از مزارع کشاورزی در حوزه انتخابیه خود شاهد بودم که کشاورزان با چه رنج و مشقتی این محصول مرغوب را به ثمر نشانده اند و اکنون به علت نبود ثبات در بازار فروش این محصولات بر روی زمین مانده است.

نمایند شرق هرمزگان عنوان داشت: طوفان اخیر در هرمزگان خصوصا شرق هرمزگان خسارت هنگفتی به کشاورزان وارد کرد و از طرفی عدم فروش محصول به قیمت مناسب آنها را با آسیبهای جدی روبرو کرده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کس به فریاد کشاورزان توجه نمی کند، گفت: این موضوع را در مجلس پیگیری خواهم کرد و از وزارت جهادکشاورزی در خواست می کنم برای حل این موضوع به صورت جدی وارد عمل شود.

پائین آوردن صرفه اقتصادی برای تجار توسط دولت یکی از عاملهای افت قیمت محصولات کشاورزی

محمد سالاری رئیس جهاد کشاورزی شهرستان میناب در گفتگو با خبرنگار مهر بیان داشت: عدم توجه کشاورزان به کشاورزی با روشهای نوین و کاشت دیمی محصول سبب می شود که در هنگام برداشت محصول بی نظمی هایی به وجود آید که بی ثباتی در بازار را تشدید می کند.

سالاری گفت: کشاورزان با رعایت الگوی کشت می توانستند محصولات خود را بهتر و مطمئن تر وارد بازار کنند تا خسارت به سمت سوی فروش محصولات آنها کمتر باشد.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار و قیمت گذاری محصول برای فروش برعهده جهادکشاورزی نیست و هیچ نقشی در بازار ندارد گفت: یک از عوامل به وجود آمدن این آشفته بازار خود کشاورزان هستند که دست دلالان و واسطه ها را به بازار خرید محصولات با قیمت پائین، باز می کنند.

رئیس جهاد کشاورزی میناب عدم بسته بندی مناسب محصول توسط کشاورزان و پائین آوردن صرفه اقتصادی تجار را توسط دولت از دلایل کاهش قیمت محصولات دانست و عنوان داشت: وقتی تجار برای خروج محصولات به خارج از کشور به علتهای متفاوت، صرفه اقتصادی نداشته باشند محصولات کشاورزان را با قیمت پائین تری خریداری می کنند.

عدم همکاری کشاورزان با باراندازهای معین شده برای فروش محصول

رئیس جهاد کشاورزی میناب با بیان اینکه کشاورزان برای فروش محصول خود بازار آزاد را به باراندازهای معین شده ترجیح می دهند و محصول خود را برای فروش به مکانهای معین شده نمی آورند گفت: در شهرستان میناب دو بارانداز را برای خرید محصول کشاورزان با مشخص کردن سرمایه گذار مشخص کرده ایم اما کشاورزان برای فروش محصول خود بازار آزاد و باربری ها را ترجیح می دهند.

سالاری گفت: بار اندازهای مشخص شده در شهر هشتبندی و میناب واقع هستند و بار خریداری شده از کشاورزان در این باراندازها با شرکت های از پیش تعیین شده به فروش می رسد.

صنایع تبدیلی و بسته بندی مهمترین نیاز شرق هرمزگان

همانطور که گفته شد شرق هرمزگان به واسطه داشتن زمینهای کشاورزی و حاصلخیز فراوان در تنظیم بازار کشور نقش بسزایی دارد اما این منطقه نیاز مبرم و اساسی به صنایع تبدیلی وبسته بندی دارد تا بلکه کشاورزان بتوانند بخشی از محصولات خود را در این مسیر به معرض فروش برسانند.

این موضوع سالهاست که بر سر زبانهای مسئولان شهرستانی و استانی و نماینده های منتخب مردم در مجلس شورای اسلامی در حال چرخش است بی آنکه به این مهم که از نیازهای منطقه است توجه جدی داشته باشند. بسیاری از استانهای کشور که  شاید هیچ نقشی در تولید محصولات کشاورزی و تنظیم بازار ندارند، چرخه صنایع تبدیلی در آنجا در گردش است و با خرید محصولات کشاورزان شرق هرمزگان با کمترین قیمت به دنبال بدست آوردن سرمایه های کلان برای خود هستند.

محمد سالاری با بیان اینکه برای ساخت صنایع تبدیلی در این منطقه به حضور سرمایه گذاران بخش خصوصی و دولتی بیش از پیش نیاز است گفت: شهرستان میناب که بیشترین اراضی زیر کشت محصولات کشاورزی را در اختیار دارد در بحث ساخت صنایع تبدیلی با عدم استقبال سرمایه گذار مواجه است.

سالاری بیان داشت: کمبود نقدینگی در بین استقبال کنندگان برای ساخت صنایع تبدیلی در این منطقه سبب شده است که اینکار عملی نشود و در انتظار طرحی از سوی دولت و یا شرکتهای بخش خصوصی باشیم.

نماینده مردم شرق هرمزگان گفت: دولت برای شرق هرمزگان که قطب کشاورزی کشور و هرمزگان است توجه بیشتری قائل باشد ودر روند ساخت صنایع تبدیلی و بسته بندی اهتمام بیشتری ورزد.

ذوالقدر گفت: وجود صنایع تبدیلی و بسته بندی، نیازهای جدی این منطقه و کشاورزان است که متولیان امر برای درآمدزایی منطقه و بومی کردن محصولات تلاش بیشتری به کار بگیرند.

نماینده شرق هرمزگان بیان داشت: حل مشکل کشاورزان شرق هرمزگان پرداخت مطالبات آنها از دغدغه های جدی سایر نمایندگان در هرمزگان است که با همدلی هرچه بیشتر این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

سفر وزیر جهاد کشاورزی برای بررسی مشکل کشاورزان به شرق هرمزگان

نماینده مردم شرق هرمزگان گفت: با توجه به خسارت وارد شده به کشاورزان شهرستان میناب و رودان و بررسی کاملتر ابعاد و میزان خسارتهای وارده، وزیر جهادکشاورزی و تیم کارشناسی به شرق هرمزگان سفر خواهند کرد.

ذوالقدر گفت: در این سفر علاوه بر میزان خسارت وارد شده ، به موضوعات جدی تری از قبیل پرداخت مطالبات پرداخت نشده کشاورزان و ساخت صنایع تبدیلی و کمک بلاعوض و کم بهره به کشاورزان را پیگیری خواهیم کرد.