پرداخت کمک هزینه درمان به زوج های نازا

محمد اسماعیل مطلق مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت  در همایش تبیین سیاستهای کلی جمعیت مبتنی بر سلامت مادر و کودک در بندرعباس افزود : 90 درصد هزینه های ناباروری زیرپوشش بیمه قرار دارد و تلاش  می شود تا داروها به صورت رایگان در اختیار  زوج های نابارور قرار گیرد .

وی با اشاره به اجرای طرح کمک به زوج های نابارور در هشت استان محروم کشور گفت: این طرح با هدف  افزایش میزان باروری با مشارکت بنیاد برکت ، ستاد اجرایی فرمان امام خمینی (ره) و وزارت بهداشت در دست اجرا است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت شمار زوج های نابارور کشور را  حدود سه میلیون  بیان کرد و افزود:  44 هزار نفراین زوج ها در مناطق محروم زندگی می کنند.

محمد اسماعیل  مطلق  گفت : مراکز درمان نازایی در دانشگاههای علوم پزشکی کشور برای ارتقای نرخ باروری اجرا شده است.

وی  افزود: جمعیت شناسان میزان باروری کلی را یک و نه دهم اعلام کرده اند که این میزان باید به دو و یک دهم افزایش یابد .

مطلق افزود : میزان باروری کلی کمتر از دو و یک دهم  برای وضعیت سلامت کشور درآینده مناسب نیست.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت  گفت : تک فرزندی ، افزایش سن ازدواج ، افزایش فاصله ازدواج تا فرزند اول و افزایش فاصله اول تا دوم از مهمترین عوامل کاهش میزان باروری کلی در کشور است.

مطلق  گفت : بر اساس آمارها میانگین فاصله ازدواج تا فرزند اول سه سال و فرزند اول تا دوم 5 سال اعلام شده است.

وی به افزایش  سن ازدواج از سال 1345 تا 1390 در کشور را 4 تا 6 سال  بیان کرد و گفت : در شهر تهران سن ازدواج در این سالها تا 10 سال افزایش یافته است.

مدیرکل دفتر سلامت جمعیت ، خانواده و مدارس وزارت بهداشت کاهش میانگین سن ازدواج تا دو سال را سبب افزایش نرخ باروری در کشور اعلام کرد.

مطلق شمار دختران و پسران در آستانه ازدواج در کشور را  13 میلیون نفر بیان کرد و گفت:   برنامه ریزی درست سبب افزایش فرزندآوری خواهد شد و بهترین سن برای ازدواج و بارداری 18 تا 35 سال است و بعد از آن باروری باید با مراقبت  صورت گیرد.

وی گفت : میزان باروری کلی در هرمزگان  دو و یک دهم است که این میزان در شهر بندرعباس پایین تر است.