بی تفاوتی دولت نسبت به سرنوشت گردشگران

گروه اجتماعی- ترکیه در سال های گذشته یکی از مقاصد اصلی سفرهای خارجی به شمار می رفت و این کشور پذیرای گردشگران آلمانی، روس، ایرانی و ... بود.

به گزارش افکارخبر، با توجه به انفجارهای متعدد در این کشور و ناتوانی دولت در مقابله به این وضعیت و اختلافات بزرگ با دولت روسیه، سبب شده تا اتباع روس و آلمانی تمایلی برای سفر به ترکیه نداشته باشند و این وضعیت سبب شده تا درآمد این کشور در حوزه صنعت گردشگری به حداقل میزان خود در سال های اخیر برسد.

به گزارش نشریه بلومبرگ پس از حملات تروریستی استانبول؛ تعداد گردشگران ترکیه در سال 2015 برای اولین‌بار از سال 2006، هیچ رشد مثبتی نداشته است و بنا بر گزارش  روزنامه ترکیه‌ ای «تودی زمان» 1300 هتل ساحلی در جنوب این کشور ورشکسته در معرض فروش گذاشته شده اند.

این یعنی شهرهای جنوبی ترکیه که مقصد اصلی بسیاری از گردشگران خارجی هستند این روزها به سختی سرپا ایستاده اند و ادامه این روند می تواند سبب کسادی کامل آنها شود.

وضعیت نامناسب تامین امنیت گردشگران در ترکیه سبب شده تا مسوولان گردشگری بسیاری از کشورها نسبت به محدودیت و ممنوعیت سفر به این کشور به شهروندان خود هشدارهای لازم را دهند اما در این میان ایران چقدر نسبت به سرنوشت اتباع خود نگران است؟

مسوولان صنعت گردشگری ترکیه و به ویژه انجمن سرمایه‌گذاران و هتل‌داران ترکیه‌ (TUROB) در بیانیه‌ ای  جدیدی که صادر کرده، از برنامه‌ریزی نمایندگان بخش گردشگری این کشور به منظور جذب حداکثری گردشگران ایرانی خبر داد اند و برای سفرهای نوروزی ایرانیان به ترکیه ،ورود میلیاردها دلار و رونق دوباره اماکن گردشگری خود با حضور ایرانیان برنامه ریزی کرده اند .

این در حالی است که وزارت خارجه کشورمان در ماه های اخیر هیچ واکنشی مبنی بر  ممنوعیت و یا محدودیت برای سفر هموطنان به ترکیه نشان نداده و آخرین موضع گیری مسوولان مربوط به مردادماه و حوادث حملات تروریستی به قطار حامل هموطنانمان در ترکیه بوده است.

17 مردادماه در بخش توصیه‌های مسافرتی وزارت خارجه آمده بود: «با توجه به برخی تحرکات و نا امنی‌های اخیر در منطقه شرق ترکیه، وزارت امورخارجه به شهروندان محترم کشورمان که قصد عزیمت به ترکیه را دارند توصیه می‌کند تا اطلاع ثانوی از مسیر زمینی اجتناب کرده و حتی‌الامکان مسیر هوایی را برای سفر به آن کشور انتخاب کنند.»

پس از این تاریخ و تاکنون وزارت خارجه هیچ گونه هشداری مبنی بر کاهش سفرهای غیر ضروری به کشور ناامن ترکیه منشتر نکرده و متاسفانه در سایه بی توجهی مسوولان و نبود هشدارهای لازم ممکن است جان هموطنانمان در ترکیه به خطر افتد.

با توجه به نزدیکی سفرهای نوروزی از دولت و به ویژه وزارت خارجه انتظار می رود نسبت به سرنوشت مردم احساس مسوولیت کرده و درباره خطرات جدی سفر به ترکیه هشدارهای لازم را دهند.