جمع‌آوری روزانه 6 تن زباله عفونی از بیمارستان‌های همدان

بابک مهدی‌آزاد صبح امروز در جلسه کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر همدان با اشاره به فعالیت 9 بیمارستان در همدان و جمع‌آوری زباله این بیمارستان‌ها توسط مدیریت پسماند اظهار کرد: بیمارستان‌های شهر همدان پوشش داده می‌شود و البته 44 درمانگاه و حدود 440 مطب پزشکی نیز در همدان فعالیت دارد.

وی با بیان اینکه روزانه 6 تن زباله عفونی از بیمارستان‌ها جمع‌آوری و منتقل می‌شود، افزود: این رقم نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

مدیرعامل پسماند شهرداری همدان با اشاره به اینکه در بیمارستان خصوصی کاهش تولید زباله وجود دارد، خاطرنشان کرد: در بیمارستان بوعلی میزان تولید زباله کاهش داشته است.

مهدی‌آزاد با بیان اینکه در سال گذشته برای مدیریت زباله عفونی قرار بر استفاده از دستگاه زباله‎سوز پلاسما شد، گفت: توسط این دستگاه همه زباله‎ها به سه درصد خاکستر تبدیل می‌شود که دفن سه درصد خاکستر بسیار راحت‌تر است.

وی با بیان اینکه با وجود فعالیت دستگاه‌های اتوکلاو در بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی اما میکروب‌زدایی به طور کامل انجام نمی‌شود، تأکید کرد: برای دفن انواع زباله‌های بیمارستان روزانه حدود 20 تا 30 متر مربع زمین از دست می‌رود.

این مسئول با اشاره به اینکه در سال جاری میزان زباله بیمارستان‌های آتیه و شهیدبهشتی افزایش داشته است، اضافه کرد: تولید زباله‌های بیمارستانی در همدان نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش داشته است.

مهدی‌آزاد با اشاره به اینکه ماهیت زباله بیمارستانی تغییر نکرده است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر برای جمع‌آوری و انتقال زباله خدمات مناسب به بیمارستان‌ها ارائه می‌شود، اما بیمارستان‌ها پرداخت تعرفه حمل زباله را چهار تا پنج ماه دیرتر پرداخت می‌کنند و بدهکار هستند.

وی با اشاره به بدهی پنجساله آزمایشگاه‌ها برای پرداخت تعرفه حمل زباله خاطرنشان کرد: 10 آزمایشگاه و کلینیک‎ نیز به کمیسیون ماده 77 معرفی شده‌ است.

این مسئول با بیان اینکه برای حمل زباله بیمارستانی تجهیزات لازم و فنی وجود دارد، اظهار کرد: برای از بین بردن زباله بیمارستانی دستگاه پرس 10 تنی و خودروی مشخص بدون هیچگونه نشت شیرابه زباله وجود دارد.

مهدی‌آزاد با اشاره به اینکه دفن زباله‌های بیمارستانی آلودگی خاک، آب و هوا را به دنبال دارد، افزود: برای مدیریت پسماند زباله باید روشی انتخاب شود که کمترین آسیب محیط زیست را به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای پلاسما در همدان حدود 2 میلیارد و 700 میلیون تومان سرمایه‌گذاری لازم است، تصریح کرد: سرمایه‌گذار این طرح برای حمل و جمع‌آوری هر یک کیلوگرم زباله بیمارستانی 750 تومان درخواست داشت که واحدهای بهداشتی این رقم را پرداخت نمی‌کنند.

این مسئول گفت: بیمارستان‌های دانشگاه علوم پزشکی برای راه‌اندازی دستگاه کلاو سه میلیارد تومان هزینه کردند و اکنون تعرفه حمل و دفن زباله‌های بیمارستانی در سال 95 برای هر کیلوگرم 425 تومان است.