اوج‌گیری تحقق اقتصاد مقاومتی در ارتفاع 500 متری توسط جوان نهاوندی + تصاویر

رهبر معظم انقلاب اسلامی موضوع اقتصاد مقاومتی را با توجه به ظرفیت‌های داخلی و استعدادهای درونی در سال 89 و به‌عنوان راهی برای قوی کردن اقتصاد و کاهش فشارهای اقتصادی غرب مطرح کردند و ارکانی را برای اجرای صحیح آن اعلام کردند.

اقتصاد مقاومتی که بر پایه توجه به درون پایه‌گذاری شده است باعث شکوفایی اقتصادی، کاهش وابستگی و خوداتکایی می‌شود که رهبر انقلاب نیز بر تحقق آن تأکیدات فراوانی داشتند و فرمودند که این نوع اقتصاد باید از قالب شعار خارج و به‌عنوان واقعیتی قابل تحقق به جامعه معرفی شود.

شهرستان نهاوند نیز که یک شهر با مزیت‌های بومی و کشاورزی فراوان است زمینه مناسبی برای اجرای برنامه‌های اقتصاد مقاومتی دارد و جوانان زیادی برای نقش‌آفرینی در این عرصه آماده اشتغال هستند که در صورت ارائه تسهیلات و حمایت‌های مختلف می‌توانند علاوه بر رونق تولید در نهاوند اشتغال‌زایی بسیار خوبی را نیز برای شهرستان نهاوند به وجود بیاورند.

شهرستان نهاوند با داشتن بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان همدان و تولید سالانه هزاران تن انواع گیاهان دارویی توانایی و استعداد در دست گرفتن بازارهای کشوری و حتی بین‌المللی این محصولات را دارد.

یکی از این گیاهان خوراکی و دارویی موسیر است که استفاده‌های مختلفی دارد و در شهرستان نهاوند نیز به‌خوبی رشد می‌کند و بار می‌دهد.

موسیر یکی از گیاهان خوراکی و دارویی است که در ارتفاعات شهرستان نهاوند مشرف با مرزهای استان لرستان به‌وفور می‌روید و از این گیاه که از خانواده سیر و پیاز بوده و خواص درمانی قابل‌توجهی دارد برای مصارف خوراکی استفاده می‌شود که موقع برداشت آن اواخر فصل تابستان است.

علی بازوند یکی از جوان پرتلاش نهاوندی است که ساکن روستای تازناب تاف است که با دانستن مزیت‌های بومی و روش رشد گیاه موسیر با اندک سرمایه‌ای به کار پرورش و فروش گیاه بسیار با خاصیت موسیر اقدام کرده است و در زمینی که در ارتفاع حدود 500 متری از زمین قرار دارد گیاه موسیر را کاشت و برداشت می‌کند.

 

772019

 

برای گفت‌وگو با این جوان تلاش‌گر در مسیری که ماشین به‌سختی عبور می‌کرد به ارتفاعات گرین نهاوند واقع در روستای تازناب تاف که در حدود 30 کیلومتری شهرستان نهاوند قرار دارد رفتیم که او را در حال آبیاری زمین موسیر پیدا کردیم و گفت‌وگویی با وی انجام دادیم که در ادامه می‌خوانید.

وی می‌گوید: متولد سال 1357 است و از همان کودکی باکار کشاورزی و دامداری آشنا شده است و الان هم باعلاقه و عشق به کار کشاورزی مبادرت می‌کند و از این کار هم خسته نمی‌شود.

بازوند ادامه داد: گیاه موسیر با توجه به شرایط کوهستانی نهاوند در این مناطق به‌خوبی می‌روید ولی متأسفانه عده‌ای بدون توجه به محیط‌زیست اقدام به برداشت بیش‌ازحد و نابودی این گیاه خودرو می‌کنند که باعث نابودی آن در بعضی مناطق شده است.

 

772020

 

وی افزود: حدود دو سال است که به کشت گیاه موسیر اقدام می‌کنم و با حمایت‌هایی که از طرف اداره منابع طبیعی شده است امسال نیز نسبت به کاشت این محصول مفید اقدام کرده‌ام و خدا را شکر به نظر می‌رسد محصول پر باری داشته باشم.

این کشاورز نهاوندی گفت: امسال در 4 قطعه زمین که در ارتفاعات حدود 400 و 500 متری هستند گیاه موسیر کاشته‌ام که چیزی در حدود بیش از یک هکتار را شامل می‌شود و الان هم در حال آبیاری آن هستم.

وی بیان کرد: از اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند حدود 10 میلیون تومان تسهیلات گرفته‌ام که برای شروع کار خوب بود و با تلاش‌هایی هم که انجام داده‌ام درصدد افزایش سطح زیر کشت هستم.

 

772021

 

بازوند افزود: این گیاه دارویی و خوراکی از گیاهان بسیار مفید برای طبیعت است و نباید با برداشت و نابود کردن بذر آن‌که اغلب توسط دام‌ها انجام می‌شود آن را نابود کرد که متأسفانه عده‌ای این کار را انجام می‌دهند.

وی ادامه داد: گیاه موسیر پس از کاشت و داشت در اواخر تابستان برداشت می‌شود و گیاه کم آب بری است و محصول خوبی هم می‌دهد که از فواید این گیاه است.

این کشاورز نهاوندی گفت: جوانان و کسانی که می‌خواهند کار کنند و به امر تولید اشتغال داشته باشند باید به این فکر باشند که در ابتدا ممکن است فعالیت آن‌ها سود ده نباشد بنابراین باید تلاش کنند و صبور باشند تا انشا الله فعالیت آن‌ها به سوددهی برسد.

 

772022

 

وی اظهار کرد: این فعالیت‌های کشاورزی محدود که تولید خوبی دارند و به ظرفیت‌های داخلی و محلی بستگی دارند می‌تواند برای اقتصاد خانواده و منطقه مفید باشد و علاوه بر کمک به منابع طبیعی در مقاوم کردن اقتصاد نیز نقش داشته باشد.

بازوند افزود: گیاه موسیر در هر هکتار بین 6 تا 7 تن محصول می‌دهد و اگرچه که کار پرتلاشی است ولی با توجه به قیمت نسبتاً مناسب آن سود خوبی هم دارد به‌طوری‌که هر کیلو گیاه موسیر در بازار حدود 6 تا 7 هزار تومان به فروش می‌رسد.

وی در پایان گفت: امیدوارم مسئولان از جوانان جویای کار و آماده اشتغال برای بهبود اقتصادی استفاده کنند و جوانان نیز همت کنند و فقط به فکر کارهای دفتری نباشند و آن‌ها که توانایی تولید را دارند به این کار روی بیاورند که می‌تواند سود نسبتاً خوبی به آن‌ها برساند.

 

772023

 

در ادامه تهیه این گزارش به سراغ علی دهپهلوان مدیر اداره منابع طبیعی و آبخیزداری نهاوند رفتیم و در مورد گیاه موسیر از وی سوال کردیم که او دراین‌ارتباط گفت: شهرستان نهاوند بیشترین سطح زیر کشت گیاهان دارویی در استان را به خود اختصاص داده است و سالانه گیاهان دارویی بسیاری را به بازارهای داخل و خارج کشور صادر می‌کند.

وی اظهار کرد: در شهرستان نهاوند بیش از ۵۰۰ نوع گیاهان دارویی وجود دارد که در صورت ارائه تسهیلات و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته می‌تواند این شهرستان را به قطب تولید و صادرات گیاهان دارویی در کشور تبدیل کند.

مدیر اداره منابع طبیعی نهاوند افزود: گل ختمی، بابونه، باریجه آنغوزه، خارشتر، موسیر، آویشن، کتیرا، شیرین‌بیان، نعنا، پونه، گل‌گاوزبان و رازیانه از مهم‌ترین گیاهان و گل‌های دارویی نهاوند هستند.

 

772018

 

وی بیان داشت: گیاه موسیر نیز یکی از گیاهان دارویی و خوراکی کاشته شده در مراتع نهاوند است که نقش مهمی در حفظ منابع طبیعی دارد و این اداره با همکاری خود مردم سعی در افزایش کاشت این محصول دارد و به کسانی که به این امر مبادرت کند تسهیلات ارائه می‌کند.

دهپهلوان گفت: در شهرستان نهاوند بیش از 93 هزار هکتار مراتع وجود دارد که سالانه بیش از 60 هزار تن محصول تولید می‌کند که گیاه موسیر نیز به‌عنوان یکی از گونه‌های باارزش دارویی و خوراکی موردحمایت این اداره قرار دارد و از برداشت غیرقانونی آن جلوگیری می‌شود.

وی در پایان افزود: اقتصاد مقاومتی که بر پایه تولید ملی و همچنین به استفاده از ظرفیت‌ها و مزیت‌های بومی و محلی تأکید دارد نشان می‌دهد که در هر منطقه با توجه به ضرورت‌ها و استعدادهای آن مکان می توان فعالیت‌های اقتصادی اشتغال‌زا و کارآفرین راه‌اندازی کرد که در زمینه پرورش و تولید گیاهان دارویی شهرستان نهاوند این زمینه را دارد.

در پایان ذکر این نکته ضروری است که با توجه به ظرفیت‌های شهرستان نهاوند در زمینه کشت گیاهان دارویی با حمایت مسئولان و پرداخت تسهیلات به فعالان این بخش و جذب سرمایه‌گذار می‌توان شهرستان نهاوند را در بازارهای جهانی این محصولات معرفی کرد و موجبات اشتغال‌زایی خوبی برای جوانان را فراهم کرد.