نخستین شهید ایرانی در بوسنی که بود؟

امروز مسلمانان بوسنی با احترام بر بنای یادبود و مقبره نمادین این شهید بزرگوار حاضر شده و ایثارش را ارج می نهند.

 

 

نخستین شهید ایرانی در بوسنی که بود؟

 

در عظمت مقام این شهید بزرگوار همین بس که رهبر معظم انقلاب در وصفش گفته است:

" ما دلمان برای از دست دادن این عزیز و سایر عزیزان می سوزد، لکن سعادتی از این بالاتر نیست و نمی شود که جوانی برود داخل میدان و شهید نشود.

من بارها گفته ام میدان بوسنی، جنگ اسلام و کفر تنها نیست؛ بلکه از این بالاتر است، دروازه ورود به غرب و اروپا است، آنجا مسأله اش بالاتر از جنگ عراق و ایران است.

کسی که برود آنجا و محیط امن خانواده را رها کند مقامش خیلی بالاتر است. خداوند به او اجر دهد، خداوند به شما هم اجر دهد. البته دل های شما ملتهب است؛ خداوند این داغ را کم کند و اجر به شما عطا کند".

 

نخستین شهید ایرانی در بوسنی که بود؟

 

شهید رسول حیدری، یکم فروردین سال 1339 در شهر ملایر به دنیا آمد و از دوران جوانی در جبهه های نبرد حضور یافت و علاوه بر تشکیل سپاه در ملایر 65 ماه در جبهه به خدمت خالصانه پرداخت.

وی همزمان با تجاوز «صرب‌های نژادپرست» به مسلمانان بوسنی به عنوان دیپلمات جمهوری اسلامی به کشور بوسنی رفت و سرانجام پس از سال ها مجاهدت و تلاش در راه حق، 19 خرداد 1372 مصادف با عید سعید غدیرخم در بوسنای مرکزی واقع در شهر ویسوکو در هنگام انجام مأموریت به کمین نیروهای کروات درآمده و به شهادت رسید.

لازم به ذکر است؛ شهید رسول حیدری از طرف سپاه انصارالحسین(ع) استان همدان به عنوان شهید شاخص استان در سال 95 برگزیده شده است.

 

نخستین شهید ایرانی در بوسنی که بود؟