گامی درتحقق اقتصاد مقاومتی با پرورش زنبور عسل در روستا

به  نقل از  جهاد پرس ، اقتصاد مقاومتی چندین سال است که با هدف تقویت و مصرف کالای داخلی پای در سفره ایرانی کذاشته و توانسته برای چندیدن هزار جوان ایرانی ایجاد شغل نمایند .

رستم مرادی جوانی 20 ساله است که در حدود 40 کیلومتری شهر قهاوند در روستایی به نام عبدالرحیم نانی برای خود و خانوده از راه پرورش زنبور عسل کسب نماید.

وی در خصوص پرورش زنبور عسل می گوید :اهمیت عظیم زنبور عسل به اندازه ای است که در قرآن کریم سوره ای به نام نحل وجود دارد ودر قسمتی از این سوره خداوند متعال می فرماید: وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ ﴿۶۸﴾ که معنای آن چنین است: «و پروردگار تو به زنبور عسل وحى کرد که از پاره‏اى کوهها و از برخى درختان و از آنچه داربست [و چفته ‏سازى]می کنند خانه‏ هایى براى خود درست کن».

مرادی بیان می دارد : پرورش زنبور عسل در مناطقی مثل روستای ما که آب و هوایی خوبی دارد و از یک جهت چون منطقه کوهستای است می تواند در زمینه باغداری و کشاورزی مفید باشد.

این فعال اقتصاد مقاومتی می گوید : پرورش زنبور عسل با توجه به این که هزینه های کمی برای شروع می خواهد می تواند شغل خوبی برای جوانان جویای کار در این منطقه باشد.

وی با بیان اینکه برداشت عسل از کندوهای زنبورعسل بستگی به شریط آب و هوایی و میزان بارندگی در آن سال و نژاد زنبورهای کندو دارد، افزود: زنبورداران در قهاوند با توجه به اینکه می‌خواهند عسل مرغوبی داشته باشند، تنها یکبار و آن هم آخر تیرماه از کندوها عسل برداشت می‌کنند.

این فعال اقتصاد مقاومتی گفت: هر فردی می تواند از ظرفیت منطقه خود استفاده کند و در حد توان درآمد زایی داشته باشد و در رونق اقتصاد مقاومتی نیز گامی بردارد.

وی  که در حال حاظر 25 کلنی زنبور عسل دارد می گوید: با فعالیتم در زمینه تولید عسل توانسته ام علاه بر خودم زمینه اشتغال یک نفر دیگر را نیز فراهم و همچنین سالانه حدود 10 میلیون تومان درآمد کسب کنم.

مرادی یکی از مشکلات تولیدکنندگان عسل را نبود نهاد حمایتی دانست و عنوان کرد: متاسفانه هیچ نهادی برای حمایت از تولید کنندگان عسل وجود ندارد و به همین خاطر بسیاری از مشکلات زنبورداران حل نمی شود.