استایل و مد آقایان

آنچه درباره شلوار جین بهتر است بدانیم

شلوار جین مردانه و زنانه

گزارش جالب لوکس تهران از دنیای جذاب عاشقان شلوار جین

جین ، یکی از محبوب ترین پوشش های مردانه و زنانه در سراسر جهان به شمار می رود که تقریبا پاسخ گوی نیازهای روزانه سلایق مختلف در سنین گوناگون است. شلوار جین ، بیشتر از دیگر انواع لباس های جین ، با استقبال گسترده علاقمندان مد و لباس غربی مواجه شده و به همین خاطر، بسیاری از فروشگاه های عرضه کننده لباس مردانه و زنانه، معمولا در کلکسیون خود، بخشی به جدید ترین لباس های جین اختصاص می دهند. بسیاری از فشن بلاگرهای مطرح دنیا به خصوص مدل های معروف دنیای لاکچری گردی، از جین به عنوان یکی از استایل های خیابانی همیشگی خود استفاده می کنند.

فصل پاییز، فصلی است که خیلی ها علاقمندند تا به استایل جین بازگردند. اما چاقی یا لاغری، بعضا سبب می شود تا در انتخاب و استفاده از لباس های جین ، کمی تردید کنند. گفتار امروز مد گردی لوکس تهران، شما را با آنچه درباره خرید و پوشیدن لباس های جین بهتر است بدانید، آشنا می کند.

با جین گردی ما همراه باشید.

داستان جین

تاریخچه شلوار جین

“جین”، یکی از شناخته شده ترین کلمات برای مردمان روزگار ماست. عین “سلفی” و “اینستاگرام “و “اینترنت” و “پلیس‌” و “اورژانس”! غول جستجوی اینترنت (گوگل)، بیش از ۱ میلیارد و ۱۷۰ میلیون صفحه در وب بر روی این کلید واژه ایندکس کرده است.

واژه جین یا جینز از واژهٔ فرانسوی bleu de Gênes به معنی “آبی از جنوا” آمده است، جنوا (Genoa) نام شهری در ایتالیا است که معادل فرانسوی آن، ” Gênes” می‌شود.

شلوارهای جین ، از راحت ترین و ضخیم ترین مدلهایی است که افراد در طول روز به مناسبت های مختلف بر تن دارند. شلواری که معمولا زود کثیف نمی شود، رنگ بندی خوبی دارد و از همه مهم تر، نیاز به اتو کشیدن مکرر نداشته و جنس آن باعث می شود که بر خلاف مدلهای نخی، زود پاره نشود.

مخصوصا این روزها که تکه های پاره (Ripped jeans) بر روی شلوارهای جین ، مد روز شده!، استفاده از شلوار جین آبی و سرمه ای و طیف های رنگی میان این دو رنگ در حال افزایش است. جین (jean) در واقع به شلوارهایی گفته می شود که با پارچه دنیم (Denim) و یا Dungraee دوخته شده باشد.

برند های شلوار جین ۴ نوع مدل جین: Carpenter, Bootcut, Drainpipe و Lowrise

(۴ نوع مدل شلوار لی: Carpenter, Bootcut, Drainpipe و Lowrise در تصویر دیده می شود)

پارچه جین اولیه مبدا فرانسوی و ایتالیایی دارد، در شهر نیم (Nimes) کشور فرانسه، بافندگان تلاش کردند تا پارچه جین را بازتولید نمایند ولی به جای آن، یک پارچه مشابه با الگوی بافتی از دنده‌های موازی مورب (w:en:Twill|Twill) توسعه دادند که به نام دنیم شناخته می شود.

بسته بندی پارچه های دنیم در کارخانه

(بسته بندی پارچه های دنیم در کارخانه)

 واژه “دنیم” از عبارت فرانسوی “de Nimes” به معنای “از نیم” آمده است. برای نخستین بار لباس ملوانان از پارچه جین اولیه و یا دنیم تهیه شد.

پارچه دنیم به پارچه ای اطلاق می شود که پنبه ای محکم و ضخیم بوده و در آن، پود از دو یا بیشتر از دو تار عبور می کند. تار و پود محکم شلوار جین سبب می شود تا بتوان از این نوع شلوارها که گویا هیچ وقت از مد نمی افتد، در شرایط مختلف از مهمانی تا کارهای اجرایی و اداری و امثالهم استفاده کرد. ان هم با قیمتی مقرون به صرفه که توانایی خریدش را طیف های گسترده مردم دارند.

معمولا به این پارچه، رنگ آبی زده می شود و در حالی که فقط چند گرم رنگ نیل برای رنگ کردن یک مدل آن لازم است، سالانه بیش از ۲۰ میلیون تن نیل در این صنعت مصرف می شود که در قسمت بعدی درباره آن توضیح می دهیم.

شرق آسیا در زمینه تولید و فروش شلوار جین

(میلیون ها نفر در سراسر جهان به خصوص شرق آسیا در زمینه تولید و فروش شلوار جین فعالیت دارند)

از پارچه دنیم برای دوخت همه نوع لباس استفاده می شود، ولی عمدتا برای تولید شلوار جین از آن بهره می گیرند. برای ما ایرانی ها، شلوار جین با لی  (lee) که برندی از شلوار جین است، تفاوتی ندارد و یکسان در ادبیات گفتاری کاربرد دارد.

نخستین سازندگان شلوار لی آبی، ژاکوب دیویس، کالوین راجرز و لوی استراوس، خالق برند لی وایز (Levi’s) است. لوی اشتراوس، آمریکایی مهاجر آلمانی تبار است که موسس کارخانجان شلوار جین لی وایز به شمار می رود. مردی که تا آخر عمر مجرد ماند و انقلابی در سبک مد و لباس جوانان غربی از نیمه دوم قرن بیستم میلادی ایجاد کرد.

لیبل کلاسیک برای شلوارهای جین

(لیبل کلاسیک برای شلوارهای لی )

در سال ۱۸۷۲ خیاط یهودی ژاکوب دیویس دست به ابتکار جالبی زد. وی شروع به ساخت شلوارهای کار مردانه با لبه های فلزی و دکمه های فلزی برای استحکام بیشتر نمود. در حالیکه برای ارتقا کارش نیاز به یک شریک و همراه داشت و بنابراین نزد لوی استراوس مشتری شلوار های کارش رفت.

در سال ۱۸۷۳ استراوس و دیویس با ثبت اختراع و حق انحصاری برای استفاده از میخ پرچ مس برای استحکام و افزایش دوام جیب های شلوار کار با پارچه دنیم، آن دو با خرید کارخانه نساجی Amoskeag در نیو همپشایر، شروع به تولید اولین سری از شلوارهای جین ، کردند.

تبلیغ شلوار جین توسط دیوید گاندی بریتانیایی، گران ترین مانکن دنیای مد و لباس مردان

(تبلیغ شلوار لی توسط دیوید گاندی بریتانیایی، گران ترین مانکن دنیای مد و لباس مردان)

 در نیمه دوم قرن بیستم، شلوار جین Levi’s بر تن ستاره های راک رفت و بدین سان تبدیل به نماد و سمبلی برای نسل جوان شد. در عکس معروف جوانانی که در سال ۱۹۸۹ بر بالای دیوار برلین در حال برداشتن اولین آجرهای دیوار هستند، همگی این شلوار را به پا کرده اند. کمانی با دوخت دوسوزنه بر جیب عقب بزودی تبدیل به نماد تجاری این شلوار شد.و بعد از جنگ جهانی دوم با طرح کمان لیوایس بر جیب این شلوار باقی‌ماند.

شلوار جین به سلیقه لئوناردو دی کاپریو

( شلوار لی به سلیقه لئوناردو دی کاپریو، هنرپیشه هالیوودی)

 در دهه ۱۹۵۰ بود که استفاده از این مدل ابتدا در میان نوجوانان و سپس در میان همه مردم شایع شد. امروزه آمریکائیان سالانه ۱۴ میلیارد دلار جین خریداری می‌کنند.

قدیمی‌ترین مارک‌های شلوار جین : لی، لیوایز (لِویز: Levi’s) متعلق به لوی استراوس (با کلود لوی استراوس جامعه شناس اشتباه نشود) و رانگلر نام دارند. مدلهای لی معمولاً آبی رنگ (نیلی) هستند.

رنگ نیل : رنگ شلوارهای جین

این رنگ مسمومیت زا نیست و برای حیوان و انسان، خطری ندارد.

رنگ نیل (Indigo Dye) در واقع یک نوع آمیزه طبیعی و آلبی با رنگ آبی بوده که در گذشته به صورت طبیعی از گیاهان گرفته می شود و این فرآیند اقتصادی بسیار اهمیت داشت. چرا که رنگ آبی بسیار کمیاب بود. اما امروزه، هزاران تن رنگ نیلی که سالانه تولید می شود، به صورت مصنوعی بدست آمده و در رنگ کردن مدلهای لی از آن استفاده می کنند.

رنگ نیل (Indigo Dye) در لباس های جین

نخستین استفاده از رنگ نیل، برای رنگ کردن بافته های پنبه ای بود که برای تولید پارچه های دنیم مدل های لی استفاده می شد. تقریبا هر شلوار جین به ۳ تا ۱۲ گرم نیل برای رنگرزی احتیاج دارد. برای رنگ کردن پشم و ابریشم، از مقادیر خیلی کمی رنگ نیل استفاده می کنند. در طول تاریخ، از گیاهان گوناگونی برای بدست آوردن رنگ نیل استفاده می کردند.

از نیل آبی تا نیل سفید

اما بیشترین مقدار به دست آمده از گونه ایندیگوفرا بوده که بومی مناطق استوایی است.

ماده تشکیل دهنده نیل، ایندیکان نام دارد، ماده‌ای بی‌رنگ و قابل حل در آب مشتق از اسید آمینۀ تریپ‌توفان. ایندیکان به آسانی هیدرولیز می‌شود و بتا-دی-گلوکوز و ایندوکزیل آزاد می‌کند. با قرار گرفتن در معرض هوا و اکسید شدن، ایندوکزیل به نیل تبدیل می‌شود. ایندیکان از برگ گیاهانی گرفته شده که به مقدار ۰٫۲ تا ۰٫۸٪ درصد از این ماده را دارا هستند.

برگ‌ها در آب خیسانده می‌شوند و شروع به تخمیر می‌کنند تا گلیکوساید ایندیکان موجود در گیاه تبدیل به رنگ آبی نیلی شود. رسوبات به جا مانده از محلول برگ‌های تخمیر شده با یک قلیای قوی ترکیب می‌شوند و به شکل قالب در می‌آیند و پس از خشک کردن، پودر می‌شوند که این پودر پس از ترکیب با مواد دیگر برای به دست آوردن رنگ‌های مختلف آبی و بنفش استفاده می‌شود.

جنس جین در لباس مردانه و زنانه و رنگ جین

نکته جالبی که درباره رنگ نیل باید بدانیم، قابل حل نبودن آن در آب است و برای حل این چالش، باید دستخوش تغییرات شیمیایی شود (احیا یا اکسایش و کاهش). احیا، نیل را به نیل سفید تبدیل می‌کند. وقتی که پارچۀ غوطه‌ور از حمام رنگرزی خارج شود، نیل سفید به سرعت با اکسیژن ترکیب می‌شود و تبدیل به نیل غیرمحلول و نیلی رنگ می‌شود.

وقتی که این روش در اروپا در دسترس قرار گرفت، به دلیل این خاصیت ممتاز، اکثر رنگرزها و چاپچی‌ها را به خود جلب کرد. این روش هچنین نیازمند روش‌های شیمیایی زیادی بود که در بعضی موارد از مواد شیمیایی سمی استفاده می‌شد که موجب آسیب دیدگی کارگرها می‌شد.

مدل و رنگ های شلوار جین

یک روش غیرصنعتی برای به‌دست آوردن نیل سفید که در اروپا استفاده می‌شد، حل کردن نیل در اوره کهنه بوده است. همچنین یک عامل شیمیایی ساده تر برای احیا، روی است. یک روش غیر صنعتی دیگر که در ژاپن استفاده می‌شد که نیل را در خمره‌هایی گرم نگه می‌داشتند تا عمل تخمیر توسط باکتری‌های گرمادوست بر روی آن انجام شود. بعضی گونه‌های باکتری با اعمال گوارشی خود، هیدروژن تولید می‌کنند، که نیل غیر محلول را به نیل سفید محلول تبدیل می‌کند. رنگرزی خمی به صورت شیبوری (رنگرزی گره‌ای)، کاسوری، کاتازومه و تسوتسوگاکی انجام می‌شد.

نکاتی در پوشیدن شلوار جین

خریدن و پوشیدن شلوار جین ، همواره یکی از چالش های پیش روی دنیای مد و لباس خودمانی آقایان و خانم ها است. برای خرید این نوع لباس محبوب، توجه به نکات زیر می تواند شما را در خرید بهاری و تابستانی یاری کند.

۱-جین را زیاد پرو کنید

شلوار لی ، شاید بر خلاف بسیاری از انواع و اقسام لباس ها که ضرورتی برای پرو کردن زیاد ندارد، خریداران را به پرو مکرر ترغیب می کند. طرح ها و رنگ ها و اندازه های مختلف آن که این روزها با چاپ و نقش هایی هم بر روی پاچه و دم پا همراه شده است، مشتریان را برای پرو متعدد تشویق می کند.

یکی از اصول مهم در خریدن شلوار جین ، تعدد پرو است. هیچ وقت انتظار نداشته باشید که سری دوزی های شلوار لی با هر برندی، مناسب اندازه و استایل شما باشد. مخصوصا که معمولا باید این لباس را با یک پیراهن ست کرد تا ست بهاری جذابی را در اختیار داشته باشید.

پرو شلوار جین

بررسی ها نشان می دهد که بانوان بسیار بیشتر از آقایان تمایل دارند تا مدلهای مختلف لی را پرو کرده تا پس از بررسی های زیاد، جین مورد نظر خود را انتخاب کنند. گر چه خرید جین به ظاهر پیش پا افتاده به نظر می رسد، اما برای خرید مناسب که طرح و رنگ و اندازه آن از فاق تا دم پا، اصطلاحا fit شما باشد، باید وقت گذاشت.

یکی از مسائلی که در خرید شلوار جین و حتی پیراهن لی باید به آن توجه کنیم، اختصاص وقت مناسب و تعدد در پرو است تا از دام خریدهای نامطلوب رهایی یابیم.

۲-شلوار جین باید اندازه باشد

شلوار جین بدون کمربند

شلوار جین را بعضی ها بدون کمربند استفاده می کنند و بر خلاف کت و شلوار پارچه ای، خیلی الزامی به استفاده از کمربند و سبک استایل شق و رق اصطلاحا نیست! به همین خاطر، به جای تمرکز کردن بر روی لیبل آن که گاهی اوقات fake (نقلبی) است، به اندازه بودن شلوار متناسب با اندازه کمر و قد و استایل بدنی خود تمرکز کنید.

بعضی در خرید شلوار جین ، فقط به طول شلوار و پهنای کمر توجه می کنند و بدون پرو کردن، ان را انتخاب یا رد می کنند. در حالی که بارها مشخص شده که بر خلاف تصور عموم، لیبل ها راهنمای خوبی نیستند و تعریف هر شرکت از سایز کوچک یا بزرگ متفاوت است.

هیچ نمودار جهانی یا استانداردی برای طراحی و تولید شلوار لی وجود ندارد و به همین خاطر، همواره به مشتریان توصیه می شود که به پرو کردن لباس بیش از اطلاعات لیبل توجه کنند. اگر شما عادت دارید در مناسبت های مختلف و مکان های گوناگون، این لباس را به تن کنید، اندازه ، راحتی و قیمت آن اهمیت پیدا می کند.

شلوار جین برای محل کار، معمولا گشاد تر و قیمت کمتری تا مدل تنگ گران قیمت برای مهمانی ها دارد. برای همین، سایزهای گوناگون آن در کمد لباس جین پوش های حرفه ای، همیشه دیده می شود.

۳-جین های روشن و تیره

معمولا افرادی که چاق هستند، رنگ های روشن آنها را بد ترکیب نشان می دهد و این افراد معمولا از رنگ های روشن اجتناب می کنند. گر چه چاقی و لاغری نباید افراد را از شاد زیستن و شاد پوشیدن و سبک زندگی خلاق و جذاب دور کند.

اگر قصد دارید که فردی منطقی، شیک و خاص به نظر برسید، رنگ های تیره (خوشبختانه یا متاسفانه) چنین برداشت ذهنی را به کسی که شما را در این نوع لباس می بیند،  ایجاد می کند. رنگ های تیره به خصوص برای افراد چاق، انتخاب مطلوب  تری از رنگ های خیلی روشن است. البته توجه کنید که جین تیره، الزام شما به شستشوی متعدد آن را به شدت کاهش می دهد.

البته لی های تیره با روشن خیلی تفاوت قیمتی ندارد.

۴-لکه های بر روی جین

اگر شلوار لی خریداری می کنید که در قسمتی از آن، لکه های سفید رنگ یا خط های روشن قرار دارد، توجه را به خود جلب می کند و اصطلاحا آن رنگ روشن، بر روی آن نقطه از بدن، تمرکز بیشتر ایجاد می کند. اگر جین ، لکه های سفید یا برش های کوچک داشته باشد، آن قسمت از بدن شما بزرگ ترین به نظر می رسد و توجه دیگران را به خود جلب می کند.

۵- شلوار جین برای تمامی فصول

شلوار جین برای همه فصل های سال

شلوار جین از جمله لباس هایی است که با آن می توان لباس های مختلف را در فصول گوناگون ست کرد. در واقع شلوار جین ، لباسی برای همه فصول خواهد بود. اما به این مساله هم توجه کنید که شاید، مدل خاصی که امروز به واسطه مد گرایی روز خریداری کردید، چند ماه دیگر از مد افتاده یا نظر شما را جلب نکند.

بنابراین، همواره شلوار لی را انتخاب کنید که در نهایت کاربردی بودن و راحت بودن، تاریخ مصرف چند هفته یا چند ماهه نداشته باشد و اقتصاد مد شما را به خود محدود نکند.

۵- شلوار جین گشاد ممنوع

مدلهای لی گشاد، هم سن را بالا نشان می دهد و هم استایل زیبایی در بدن شما نخواهد داشت. مدلهای که اصطلاحا فاق بلند بوده و رنگ روشن دارند و ساق آن ها مخروطی شکل است، حتی اگر مد روز باشد، استایل جذابی در نظر عموم نیست.

البته برای کسانی که دور کمر بالا داشته و خیلی چاق هستند، شلوار جین گشاد انتخاب خوبی است که البته معمولا خانم های بچه دار این نوع شلوارها را انتخاب می کنند. اما مدل گشاد، برای بسیاری از استایل های بدنی مناسب نیست و ترکیب شایسته و جذابی ندارد.

سریال friends در قسمت های نخستین، فردی به نام Monika داشت. اگر لباس لی شما مثل لباس ایشان است، به نظر می رسد که از آن دوری کنید! شاید انتخاب یک جین کلاسیک تیره، شما را جذاب تر و خاص تر نشان دهد. حتی اگر کمی چاق باشید.

۶-شلوار جین عوضی!

جوان گرایی با شلوار جین

شلوار جین عوضی یعنی اینکه شما به عنوان فردی نوجوان، جین های جوانان را انتخاب کنید و به عنوان فردی میانسال، مدهای جین جوانان را در سبک مد و لباس خود به کار گیرید. جوان گرایی با شلوار لی گاهی اوقات، بی کلاس و ناشایست درنظر عموم جلوه می کند و تاثیر منفی دارد.

وقتی شما مدلهایی که متناسب دختران جوان تر است را به تن می کنید، خودتان را نه تنها جوان تر نشان نمی دهید، بلکه پیر تر هم به نظر خواهید آمد. هیچ گاه مجبور نیستید که شلوار لی بر تن کنید که گرایش عمومی به آن بیشتر است.

تلاش کنید همواره در خرید شلوار جین ، جینی را انتخاب کنید که آن را دوست دارید و متناسب سن و قد و کاربردی که از ان انتظار دارید باشد. آن هم با رعایت پرو مکرر.

۷- حرفه ای جین بپوشید

اصول خرید شلوار جین

افرادی که مثلا ۲۰ سال سابقه جین پوشی دارند، معمولا مشاوران خوبی برای خرید و ست کردن لباس لی هستند. جین را می توان با لباس های مختلف و استایل های گوناگون ست کرد. رنگ خاص شلوار ، چنین فرصتی را در اختیار شما قرار می دهد. این قدرت لباس های کژوال است.

در خرید لباس جین ، به این فکر کنید که میخواهید این مدل را با کدام پیراهن ست کنید. کدام یک از کفش های غیر رسمی شما مناسب این رنگ و استایل شلوار جین است. مثلا شلوار جین معمولا با کفش بندی سفید ورزشی ست نمی شود و البته در کوی و برزن زیاد می بینید که افراد چنین کاری می کنند!

تضاد سفید و آبی، جلب توجه می کند که خیلی مثبت نیست. آسان ترین کار ممکن، ست کردن کفش سفید با شلوار جین است. اما خیلی ها این روش را رد می کنند، چرا که خلاقیتی در ان دیده نمی شود. البته این قضیه بیشتر در میان نوجوانان و جوانان که به مد و استایل روز خیلی اهمیت دارند، مشاهده می شود.

حرفه ای جین پوشیدن را می توانید در بررسی ست جین سلبریتی ها که مشاوران مد و لباس حرفه ای دارند، جستجو کنید و ایده بگیرید.

۸-شلوار جین و لباس زیر

اگر در انتخاب و خرید لباس جین ، شلوار شما به گونه ای قرار می گیرد که لباس زیر شما معلوم است، حتما در انتخاب آن تجدید نظر کنید.

راهنمای خرید شلوار جین زنانه

توصیه های تجربی بالا، برای خرید لباس جین  مردانه و زنانه کاربرد دارد. اما راهنمای زیر برای خرید شلوار لی زنانه میتواند مورد نظر بانوان جوان قرار بگیرد.

۱-انتخاب اول فاق شلوار جین بانوان

بانوان در خرید شلوار به خصوص جین  ، به انداز فاق خیلی توجه می کنند. معمولا کمتر پیش می آید که شلوار جین در استایل یک خانم میانسال یا جوان، اصطلاحا لق و شل باشد. چرا که بانوان به اندازه فاق توجه داشته و ابتدا به سمت طول فاق می روند. فاق، در واقع در راحتی و فیت بودن یا جذب بودن و جذاب شدن شلوار جین در بدن بانوان اهمیت بسیار دارد.

فاق ها، اندازه های مختلفی داشته و به فاق کوتاه، متوسط و بلند تقسیم بندی می شود. خانم هایی که کمر باریک و پایین تنه پر دارند، معمولا شلوار لی فاق کوتاه برای ان ها مناسب تر است.

بانوانی با قد کوتاه و استایلی لاغر، مدل فاقل بلند برای آن ها انتخاب خوبی خواهد بود. اگر کمی چاق هستید، شلوار جین فاق بلند میتواند مناسب باشد.

معمولا فاق کوتاه بین ۱۵ تا ۲۰ سانتیمتر، فاق متوسط بین ۲۰ تا ۲۴ سانتیمتر و فاق بلند بیش از ۲۴ سانتیمتر است.

۲-اهمیت مدل شلوار جین

اگر چه سلبریتی های دنیای پرده نقره ای و استیج، مدلهای جین مختلفی را در هر فصل مد می کنند، اما همانطور که گفته شد، شلوار لی ، مدی برای همه فصول است. مگر اینکه شما بخواهید حتما مدل خاصی را به واسطه عرف شدن در بین گروه یا جامعه ای داخلی یا بین المللی بر تن کنید.

مدل شلوار تنگ ، چه برای بانوان و چه برای آقایان، معمولا در زمانی مناسب است که سایز و اندازه و سن و نوع کاربرد، همه با هم توجه شود. بعضی از بانوان چاق، اصرار عجیبی به پوشیدن جین تنگ حتی در محیط های زنانه دارند که انتخاب خلاقانه ای نیست.

اگر استایل شما به گونه ای است که اصطلاحا مستطیلی به نظر می رسد، انتخاب شلوار زانو به پایین گشاد انتخاب خوبی خواهد بود. اگر شلوار جینی بر تن کنید که از کمر به پایین گشاد باشد، پاهای شما لاغر تر به نظر می رسد و این انتخاب خوبی برای بانوان چاق است.

برای بانوانی که دوست دارند در هر استایل بدنی و ست لباسی، شلوار جین بر تن کنند، مدل راسته توصیه می شود. البته اگر اندام گلابی شکل دارید، مدل  دمپا گشاد را انتخاب کنید. اما مقدار و اندازه آن را با خیاط خود مشورت کنید.

۳-رنگ شلوار جین

رنگ شلوار جین برای بانوان اهمیت بیشتری از آقایان دارد. خانم ها به خصوص نوجوانان و جوانان، در زمان خرید شلوار ، سریعا ذهنشان معطوف به کمد لباس و کفش و حتی کیفشان می شود. به این فکر می کنند که این مدل قرار است با کدام کیف و کدام کفش اسپرت و برای کدام مراسم و مکان ها به کار رود.

به همین خاطر، رنگ آن برای بانوان اهمیت زیاد دارد. خانم ها در شستن شلوار لی ، وسواس و دقت بسیار دارند. به همین خاطر، اگر به دنبال شلوار مقاوم هستید یا چاق هستید، انتخاب مدلهای جین تیره توصیه همیشگی مشاوران مد و لباس است.

اگر لاغر هستید و زیاد مقاومت پارچه برایتان اهمیتی ندارد، شلوارهای لی با هر رنگی برای شما مطلوب خواهد بود. البته بانوانی که میانسال هستند، ترجیح می دهند تا مدلهای جین تیره رنگ را بیشتر بر تن کنند.

راهنمای خرید شلوار جین آقایان

راهنمای خرید شلوار جین آقایان

انتخاب یک شلوار جین مناسب، از نظر سایز می تواند اولویت نخست در خرید و پوشیدن این نوع لباس باشد. لباس جینی که خوش رنگ و خوش طرح و اصطلاحا مد روز باشد اما با سایز شما همخوانی نداشته باشد، ارزش زیادی ندارد.

اوج اشتباه فرد در انتخال شلوار جین ، زمانی خواهد بود که شلوار لی نامناسب یا سایز خود را بر تن کند. اگر به دنبال جذابیت بیشتر و شیک تر شدن هستید، مدل متناسب با سایز خود را انتخاب کنید. برش هایی که یک جین می تواند به اندام شما شکل بدهد نیز اهمیت بسیار دارد.

آقایان بهتر است در خرید شلوار جین به این نکته توجه کنند که سایز آن، معمولا در ۴ نوع ترکه ای، معمولی، راحت و شل قرار می گیرد و مدل هایی مانند بوت کات، پاچه پهن، پاچه تنگ، استریجی و پاچه بلند و پاچه کوتاه دارد.

اگر شما یک آقا با اندام باریک هستید، انتخاب مدل بین سایز ترکه ای و معمولی و همچنین مدل بوت کات یا استریجی می تواند انتخاب خوبی باشد. اگر فردی درشت هیکل هستید، مدل بوت کات یا پاچه گشاد با سنگشوره تیره انتخاب خوبی خواهد بود.

نگهداری از شلوار جین

نگهداری از شلوار جین مثل همه نوع لباس و همه نوع ابزاری که در خانه از آن استفاده می کنید، اهمیت دارد. بعضی ها گمان می کنند که شلوار جین ، محافظت خاصی نیاز ندارد. اما در واقع اینطور نیست!

اگر شلوار جین شما، مدام بر روی زمین کشیده می شود، این موضوع باعث پاره شدن و تحلیل رفتن آن در میان مدت خواهد شد. به همین خاطر، از یک خیاط کمک بگیرید تا دم پای ان را با کفش شما ست کند.

از شستن زیاد آن خودداری کنید. چرا که باعث تنگ تر شدن آن شده و همواره آن را با مواد شوینده مخصوص شلوار جین بشویید. استفاده از خشک کن ها برای سریع خشک کردن ، به آن آسیب می رساند.

راهنمای خرید شلوار جین برای بانوان چاق

راهنمای خرید شلوار جین برای بانوان چاق

برای بانوان چاق، خریدن شلوار جین کار دشواری است. چرا که بر خلاف دیگر لباس ها، معمولا نمیتوان از خیاط برای دوختن لباسی متناسب کمک گرفت.

جین سنگ شور و تیره، یکی از بهترین انتخاب ها برای بانوان چاق است. برند NYDJ میتواند یکی از گزینه های پیش رو باشد. رنگ تیره، برجستگی های بدن بانوان را پوشانده و شما را لاغر  تر نشان می دهد. پرهیز از لباس های جین روشن، یک از پیشنهادهای فشن بلاگر ها به بانوان چاق علاقمند به دنیای جذاب جین پوشی است.

 خرید لباس جین

افراد چاق در خرید لباس لی باید وقت بیشتری اختصاص دهند. جین های کوچک تر از خودتان را به زور فیت نکنید. جینی که شما در مغازه ها به دنبال آن هستید می بایست متناسب با ران، باسن و کمر شما بوده و شل نباشد. احساس تنگی در لباس لی که مدام بر تن دارید، شایسته نیست.

پوشیدن ژاکت با شلوار جین یا کت چرمی

(پوشیدن ژاکت با شلوار لی یا کت چرمی، هم انحناء بدن بانوان چاق را می پوشاند و هم ظاهر جذاب و شیکی دارد)

اگر جین بر روی ران شما، توده های گوشتی ایجاد کند، انتخاب خوبی نکرده اید. جینی معمولا مناسب است که افراد چاق را به خصوص بانوان چاق را همانند اندام افراد لاغر نشان دهد. معمولا جین های راسته، شما را قد بلند تر هم نشان می دهد.

به جای اینکه شلوار لی را بالا بکشید تا روی ناف شما را بپوشاند، از جین هایی با سایز و فاق های مختلف و مدل های گوناگون بهره بگیرید که در ادامه به آن اشاره می شود.

فاق بلند و کوتا8ه در شلوار جین

برای بانوان چاق که علاقمند به خرید شلوار جین هستند، مدل هایی که در بافت خود از SPANDEX استفاده کرده اند، انتخاب خوبی خواهد بود. چرا که به راحتی کش آمده و فیت بدن می شوند. برند Suki از جمله برندهای جین است که مدل کششی که بانوان چاق معمولا استفاده می کنند را تولید می کند.

بانوان چاق باید حتما در انتخاب شلوار جین متناسب به این موضوع توجه کنند که لباس بالا تنه آنها، متناسب با رنگ و مدل شلوار لی باشد.  بولیز چین دار و لباس هایی با بافت رها که روی کمر شما را بپوشاند، انتخاب خوبی خواهد بود.

پوشیدن شلوار جین برای خانم های چاق

افراد چاق به خصوص بانوان، برای پوشاندن برجستگی های بدون خود ، معمولا از یک ژاکت استفاده می کنند. نوع تیره آن می تواند هم شیک و جذاب باشد هم تناسب خوبی با آن به همراه داشته باشد.

اگر خیلی چاق هستید و خیلی دوست دارید شلوار جین بر تن کنید، باید روش های خلاقانه را در دستور کار قرار دهید. مثل استفاده از رنگ های روشن لباس بالا تنه یا روسری یا شال یا اکسسوری های جذاب و درشت است که نگاه بیننده از پایین تنه شما به سمت مد و لباس دیگر شما معطوف شود. این راهکار به خصوص در میان بانوانی که اندامی منحنی شکل یا به قولی مافینی دارند، برای پوشیدن لباس لی تنگ، راهکار خوبی است.

برای بانوان چاق، ترکیب لی مشکی و کت چرمی مشکی، انتخابی فوق العاده است. کت چرمی، اعتماد به نفس را القا کرده و در کنار شیک بودن، شما را بدون توجه به استایل بدنی، جذاب و اسپرت می کند.

ترکیب پیراهن و شلوار جین

ترکیب پیراهن و شلوار لی برای بانوان چاق کمی مشکل است. اما از آن سو، انتخاب مطلوب می تواند برجستگی های بدن افراد چاق را بپوشاند و نگاه ها را منحرف کند.

از انتخاب تا هزینه

انتخاب لباس جین

انتخاب شلوار جین برای زمان های مختلف اهمیت دارد. برای یک قرار کاری عصرانه بهاری، مدل روشن انتخاب خوبی خواهد بود. اما برای قدم زدن در ساحل یا ورزش کردن در پارک، مدل پاچه گشاد انتخاب خوبی نخواهد بود.

در خرید شلوار جین ، اندازه و فیت بودن آن و تعدد پرو اهمیت نخست را دارد. بعد از ان هزینه و پس از ان مقولات دیگر از جمله مد و طرح و رنگ و نقش به کار رفته در آن. چون شلوار لی مدلی نیست که معمولا کم استفاده شود و مدت زمان کمی از ان استفاده کنید، اختصاص پول خوب برای خرید مدل خوب توصیه می شود.

مدل های کلاسیک و راحت آن ،‌همیشه شما را جذاب نشان می دهد و حتما نباید با مد روز موقتی که شاید خیلی هم شایسته و موقر نباشد، همراه شوید.

همیشه در پوشیدن لباس جین با مد روز یا غیر روز، به این مساله توجه کنید که اگر روزی عکس خود را در آلبوم شخصی فلان دوست با این لباس لی دیدید، احساس شرمندگی نکنید!

راهنمای خرید شلوار جین

شلوار جین مدل بهار جورجیو آرمانی

(مدل بهار جورجیو آرمانی)

 

اگر قصد خرید شلوار لی را دارید، به ۵ نوع مختلف این شلوار توجه کنید.

  1.  شلوار جین راسته

لی راسته نوعی شلوار جین است که محیط آن از بالا تا پایین یک اندازه است. لی راسته روی محل طبیعی کمر نگه داشته می شود و از بالا تا پایین خیلی گشاد نیست. پاچه این مدل هم گشاد نمی شود. این یک نوع شلوار کلاسیک است اما پوشیدن آن در هر زمان خوب است. البته باید مطمئن شوید که فرم اندامتان با این مدل تناسب داشته باشد.

  1. شلوار جین فلر کات

شلوار جین فلر کات

این نوع شلوار تقریباً مشابه شلوار بوت کات است اما کمی تنگ تر از آن و از زانو به پایین گشاد می شود و ظاهر آن شبیه به قیف است. این مدل از کمر تا زانو تنگ است. این نوع شلوار جین را باید کمی پایینتر از محل طبیعی کمر نگه دارید و نباید چندان تنگ و جسبان باشد. بعضی ها می گویند این مدل هیچوقت از مد نمی افتد ودر هر موقعیت و زمانی می توان از آن استفاده کرد.

  1. شلوار جین بوت کات

شلوار جین بوت کات

شلوار بوت کات تقریباً مشابه فلر کات است اما در قسمت مچ پا تنگ تر است. این مدل در قسمت زانو مخروطی می شود و در قسمت ران ها تنگ و جسبان است و از زانو به پایین کمی گشادتر می شود.

  1. شلوار جین پاچه گشاد

این نوع شلوار جین از زانو به پایین بسیارگشاد می شود و در قسمت ران ها چسبان است. این سبک لی هم توسط خانم ها و هم آقایون پوشیده می شود و در سال ۱۹۷۱ و ۱۹۷۲ بسیار روی مد بود. شلوارهای پاچه گشاد در گذشته توسط دریانوردان پوشیده می شد و یکی از لباسهای سنتی آنهاست. این مدل که پاچه های گشادی دارند باعث می شود که دریانوردان بتوانند به راحتی چکمه های خود را زیر آن بپوشند.

  1. شلوار جین لوله تفنگی

شلوار جین لوله تفنگی

این نوع جین از بالا تا پایین تنگ و چسبان است و بسیار زیبا و مد روز می باشد. اما برای پوشیدن آن لازم است که حتماً خوش اندام باشید (برای خانم هایی که ران های کوچک تری دارند و قد بلند هستند زیباتر است). این نوع شلوار با کفش پاشنه بلند یا چکمه های پاشنه بلند بسیار زیباتر نشان می دهد.

امیدواریم مجموعه نکاتی که در این گفتار ارائه شد، توانسته باشد شما را در انتخاب یک شلوار جین مناسب متناسب با سن و هزینه و استایل و مد شما، یاری کرده باشد. باید توجه کنید که مقوله مد، بسیار سلیقه ای بوده و تابع استاندارد مشخصی نیست. شاید همین، قدرت دنیای جذاب مد باشد. . .

 

یک نظر

یک نظر

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا