استقرار کادر حسابداری بر حسب نیاز شرکت به صورت حسابدار پاره وقت و تمام وقت و پروژه ای

حسابدار پاره وقت

استقرار حسابدار پاره وقت و تمام وقت و پروژه ای

حسابداری شرکتها بسته به نوع شرکت و نوع فعالیتی که انجام می دهد متقاوت بوده و نیازمند تخصص های مختلفی است . مثلا حسابداری شرکت های پیمانکاری با حسابداری شرکتهای خدماتی یا بازرگانی یا تولیدی متفاوت بوده و هر کدام نیازمند مهارت های خاص خودش است .مثلا در حسابداری پیمانکاری حسابدار باید به کلیه اصطلاحات و موضوعات تخصصی این حیطه تسلط داشته باشد  به صورت نمونه اینکه بداند اصلا پیمانکار کیست ، پیمان چیست یا اینکه چند نوع پیمان داریم و در هر نوع باید چه عملیاتهایی انجام شود یا در حسابداری صنعتی از هزینه های تولید و انواع آن و نحوه محاسبه انها مطلع باشد .

حتما بخوانید : ارسال رزومه جهت استخدام حسابدار در تهران

( استقرار حسابدار پاره وقت و تمام وقت و پروژه ای )

اینکه یک حسابدار بتواند تمام مراحل ثبت و تنظیم و نگهداری اطلاعات مالی و عملیات های مربوط به آن به درستی انجام دهد نیازمند سال ها تجربه در این خصوص بوده و باید در کنار تحصیلات اکادمیک تجربه و مهارات هم کسب شود .

ارائه خدمات حسابداري

حسابداران به طور کلی در شرکتها چه وظایفی دارند ؟

حسابداران باید بتوانند تمامی اسناد و مدارک مالی را ثبت و نگهداری کرده و قادر باشند این این کار را به صورت دستی و هم به صورت کامپیوتری انجام دهد . امروزه شرکتها برای انجام بیشتر امور مالی و حسابداری خود به سمت نرم افزارهای حسابداری موجود در بازار رفته و برای این کار اپراتور های حرفه ای و حسابداران کارازموده استخدام می کنند .

وظیفه ارائه خط مشی مالی و حسابداری شرکت به کارکنان و در اختیار گذاشتن اطلاعات لازم و طبقه بندی شده در این خصوص به انها و به مشتریان و فروشندگان و خریداران به عهده حسابدران شرکت بوده و البته در جایگاه خود مسئولیت مهمی هم می باشد .

ثبت اطلاعات در دفاتر قانونی به شیوه درست و مطابق با دستورالعمل ها در موسسات و بنگاههای اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این کار به طور مستقیم در بسیاری از امور دیگر موثر است. حسابدار باید دفتر روزنامه و دفتر کل و دارایی و سایر دفاتر قانونی را به خوبی شناخته و کارکرد آنها را بداند و از همه مهمتر مطلع باشد این دفاتر و نحوه نگارش آنها چه تاثیر مهمی بر تعیین میزان مالیات و استفاده از معافیت ها در این خصوص و جلوگیری از جریمه دارد .

بخشی دیگری از وظایف حسابداران رسیدگی به امور کارگزینی و پرسنلی مانند محاسبه میزان حقوق و دستمزد کارکنان و تهیه فیش حقوقی برای انها است.فرایند محاسبه حقوق دستمزد نیازمند یکسری اطلاعات خام بوده که اغلب در همه شرکتها توسط خود حسابداران تهیه میشود که اصولا این روش مناسبی نبوده و اطلاعات اولیه برای این کار باید توسط افراد دیگری که در واحد کارگزینی هستند مستقر هستند تهیه شده و بعد در اختیار حسابداران قرار بگیرد .

رویدادهای مالی و نتایج ان را بررسی کرده و گزارشات مربوطه را به سطوح مدیریتی ارائه دهند این گزارشات باید با دقت و درست تهیه شده تا امکان استناد به آنها برای تصمیم گیری های مالی وجود داشته باشد. تهیه این گزارشات مستلزم اجرای مراحل حسابداری به صورت کامل و با دقت نظر است اگر فقط یک مرحله از کار با اشتباه همراه باشد کل نتایج مردود و غیر قابل استفاده میشود .

( استقرار و استخدام حسابدار پاره وقت و تمام وقت و پروژه ای )

یکی دیگر از وظایف حسابداران تهیه صورت های مالی ، ترازنامه شرکت ، محاسبه دارایی های به صورت دقیق است چرا که در پایان سال مالی بسیاری از ارگانها به دلایل مختلف این اطلاعات را خواسته و بر اساس آن مثلا مالیات تعیین می کنند یا اینکه گاهی لازم است این اطلاعات به بانک ها و مراکز دیگری ارائه شود تا کارفرماها بتوانند از تسهیلاتی در این خصوص استفاده کنند برای همین تهیه صورت های مالی و ترازنامه سود و زیان یکی از مهمترین کارهایی است که حسابداران باید بلد بوده و ان را به درستی انجام دهند .

امور مربوط به مالیات ها در شرکت ها و بنگاههای اقتصادی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و باید اظهارنامه ها و گزارشات مربوط به ان به درستی انجام شود . پرداخت مالیات توسط شرکت یا به شیوه اظهارنامه انجام میشود یا از طریق علی الراس که دومی یعنی اسناد و مدارک مالی برای ممیزین مالیاتی قابل قبول نبوده است در یک چنین حالتی ممیزین خود به بررسی اسناد و مدارک پرداخته و با روش خود مالیات را حساب می کنند که در اغلب موارد هم بیشتر از آن چیزی میشودکه کارفرما می توانست از طریق اظهارنامه درست پرداخت کند.

حسابداران خبره می دانند باید اطلاعات مالی مربوط به درآمد شرکت را به صورت روز داشته باشند و بدانند شرکت در سود است یا ضرر و دلایل ان را بتوانند استخراج کنند مثلا بگویند به دلیل بالا رفتن قیمت مواد اولیه بهای تمام شده بالا رفته است و فروش کاهش یافته و شرکت در رکود به سر می برد یا اینکه وارادات مواد اولیه با دشواری هایی همراه شده که روند تولید را با اخلال مواجه کرده است . با یک چینین اطلاعاتی مدیران ارشد و سرمایه گذاران می توانند در شرایط مختلف مالی تصمیمات درست و مناسب با شرایط شرکت را اتخاذ کنند و روند صعودی شرکت تداوم داشته باشد .

بعد از اینکه حسابداران توانستند با ثبت دقیق اطلاعات گزارشات مالی و مالیاتی و میزان بدهی ها و درامد ها و دارایی شرکت را به طور دقیق مشخص نمایند در ادامه یک حسابدار خلاق باید بتواند وضعیت مالی شرکت را مهندسی کرده و راهکارهای مناسبی را برای خروج از وضعیت های بغرنج و نقطه نظراتی هم برای ارتقا شرایط سازمان ارائه دهد این همه به میزان تخصص و هوش و مهارت حسابداران در شرکت ها دارد .

حتما بخوانید : اظهارنامه مالیاتی چیست ؟ تهیه و تکمیل اظهارنامه مالیاتی و تحریر دفاتر قانونی (حقیقی و حقوقی)

( استقرار و استخدام حسابدار پاره وقت و تمام وقت و پروژه ای )

یک حسابدار خبره و مورد اطمینان باید چه مهارت هایی داشته باشد ؟

حسابدار باید تحلیل گر خوبی باشد و بتواند اسناد و مدارک مالی که جمع آوری و ثبت می شود را به خوبی تحلیل کرده ونتایج مورد نظر را از آن استخراج نماید . گزارشات مالی که حسابدار تهیه می کند بر پایه اطلاعات اولیه ای است که در دفاتر ثبت شده است اما نتیجه گیری نهایی از این گزارشات در مورد وضعیت مالی شرکت باید با تحلیل بدست اید که اگر حسابدار این توانایی و مهارت را نداشته باشد کار او ابتر باقی می ماند .

حسابداران موفق به خوبی می توانند زمان خود را مدیریت کنند و برای انجام هر کاری برنامه زمان بندی شده دارند مثلا اگر قرار است در چهار ماه بعد از سال مالی اظهارنامه ها تهیه و ارسال شوند این کار را برای روزهای پایانی نمی گذارند و برای انجام آن از مدت ها قبل برنامه ریزی کرده اند حسابدارانی که مدیریت زمان ندارند بنگاههای اقتصادی را ممکن است به دردسرهای بزرگی بیندازند .

حسابدار ماهر باید به قوانین مالیاتی تسلط کامل داشته باشد .این تسلط فقط با گذشت زمان و کسب تجربه حاصل میشود و فقط با مطالعه قوانین بدست نمی آید چرا که بسیاری از قوانین در مرحله اجرا ریزه کاری های زیادی دارند که اگر حسابدار با تجربه نباشد نمیتواند از آنها سر در بیاورد. مثلا اینکه فلان ماده قانونی در مورد اظهارنامه چندین تبصره دارد و حسابدار باید به طور کامل این تبصره ها را شناخته و مهمتر از آن فهمیده باشد .

حسابداران ماهر توانایی حل و فصل اختلافات مالی داخل شرکت یا خارج از شرکت مانند بانک ها ادارات دولتی مربوطه و خریداران و فروشندگان و کارکنان را داشته و می توانند از منافع مادی و حقوقی و اعتباری شرکت دفاع کنند . در بسیاری مواقع اختلاف حسابهایی بین بنگاه اقتصادی و خریداران و فروشندگان مواد اولیه و غیره بوجود می آید که اگر حسابدار جزییات مورد اختلاف را نداند یا تسلط کافی بر آن نداشته باشد و البته مهارت صحبت و تحلیل را بدست نیاورده باشد می تواند منافع شرکت را به خطر بیندازد .

حسابدار باید دقیق و جزیی بین باشد . برخی افراد به صورت ذاتی دقت پایینی داشته و جزییات را فراموش کرده یا اصلا متوجه نمیشوند این اشخاص به درد حرفه حسابداری نمیخورند جزیی نگری نوعی مهارت در این شغل محسوب میشود چرا که اطلاعات موجود در حسابداری بسیار زیاد ، جزیی و ظریف است و اگر شخصی این مهارت و استعداد را نداشته باشد ممکن است در کارش دچار اشتباهات مکرر شده و سیستم را با مشکل مواجه نماید .

حسابدار باید رازدار و قابل اعتماد باشد . رازداری و صداقت یک مهارت نیست یک ویژه اخلاقی است که با ممارست بدست می اید در این شغل ممکن است وسوسه های زیادی وجود داشته باشد و افراد را به فروش اطلاعات یا دست بردن در اعداد و ارقام وادار نماید فقط یک حسابدار متعهد و درستکار است که جلوی این وسوسه ها ایستاده و منافع جمعی را به منفعت فردی خود ترجیح می دهد .

حتما بخوانید : صورت معاملات فصلی چیست؟ (آشنایی مصور با سامانه معاملات فصلی مالیاتی)

( استقرار و استخدام حسابدار پاره وقت و تمام وقت و پروژه ای )

آیا حسابداری نیازمند تحصیلات آکادمیک است ؟

برخی افراد شاید ادعا کنند که این کار را به تجربه کردن بدست اورده اند و تحصیلاتی در این خصوص نداشته و البته کار خود را هم به درستی انجام می دهند. در گذشته به دلیل تعداد کم فارق التحصیلان این رشته بسیاری از شاغلین در این زمینه بدون تحصیلات دانشگاهی بوده و کار می کردند اما در دنیای امروز که همه چیز بر دانش بنا شده است و دانش آموختگان این رشته هم کم نیستند و البته به دلیل تنوع گرایش های مختلف حسابداری لزوم یادگیری آکادمیک این حرفه ضروری به نظر می رسد .

همانطور که در ابتدای بحث به ان اشاره شد در حال حاضر حسابداری فقط یک شاخه نبوده و برای انواع مشاغل تخصص مربوطه لازم می باشد مثلا حسابداران شرکت های تولیدی باید مهارت و دانش کار در این بنگاهها را کسب کنند در ذیل به گرایش ها و تخصص های این دانش به طور جداگانه اشاره میشود :

تحصیلات حسابدار

( استقرار و استخدام حسابدار پاره وقت و تمام وقت و پروژه ای )

  • حسابداری صنعتی یا بهای تمام شده : این نوع حسابداری مربوط به شرکت های تولیدی بوده و سر و کار حسابدار با قیمت مواد اولیه ، بینابینی ، محصول و محاسبه هزینه های تولید ، توزیع و فروش است و بر اساس این محاسبات بهای نهایی کالا یا محصول تولید شده تعیین و با ان قیمت به دست فروشنده می رسد.
  • حسابداری شرکت های بازرگانی و خدماتی : در این نوع حسابداری کالایی تولید نمیشود بلکه دست به دست می گردد یا صاحب شرکت بازرگانی کالایی را از داخل یا خارج از کشور خریده و بدون اینکه تغییری در ان ایجاد کند ان را بدست مصرف کننده می رساند . ثبت ها و محاسبات مالی این نوع شرکت ها با شرکت های تولیدی کاملا متفاوت بوده و مهارت خاص خود را می طلبد .
  • حسابداری شرکت های پیمانکاری : این حسابداران با قرارداد ها و پیمان ها و قوانین مربوط به انها و تهیه صورت وضعیت و گزارش عملکرد مالی و غیر مالی برای کارفرما سر و کار داشته و باید در این زمینه کار کنند تا مهارت لازم را بدست اورند

چه افراد و فارق التحصیلانی می توانند در این رشته کار کنند ؟

  • فارق التحصیلان حسابداری در اولویت اول برای دستیابی به این شغل بوده و کارفرمایان در عمل هم بیشتر به سراغ آنها می روند .
  • فارق التحصیلان رشته های مدیریت مانند مدیریت مالی ، بازرگانی ، صنعتی و … هم می توانند وارد این رشته شده و به دلیل اشتراکات مواد درسی که با هم دارند با چند سال کار تجربه کافی را بدست خواهند آورد .
  • فارق التحصیلان رشته اقتصاد هم منعی برای اشتغال در این رشته نخواهند داشت .

رشته حسابداری رشته ای فراگیر و مهم در عرصه اقتصاد و نظام مالی کشور است و صاحبان مشاغل و بنگاههای اقتصادی اغلب سعی می کنند برای سروسامان دادن به وضعیت حساب های خود و پیشگیری از بروز مشکلات مالیاتی و مالی در این خصوص افراد خبره و ماهر را استخدام نمایند . استخدام حسابدار در شرکت قطعا لازم است اما به دلیل اهمیت مباحث مالی و اینکه ممکن است به دلیل عدم دقت و گاهی عدم تعهد در کار برخی حسابداران مشکلاتی برای کارفرمایان ایجاد شود بهترین راه حل استفاده همزمان از حسابداران ثابت در شرکت و نیز حسابداران ناظر بوده و این حسابداران ناظر می توانند به صورت تمام وقت یا پاره وقت بر کلیه فعالیت های مالی موسسه نظارت داشته و گزارشات روتین و برنامه ریزی شده از تیم حسابداری شرکت درخواست و یا خود اقدام به تهیه آن نمایند .

حسابدار تمام وقت

( استقرار و استخدام حسابدار پاره وقت و تمام وقت و پروژه ای )

کارفرمایان می توانند برای استفاده از این حسابدارن ناظر به موسسات خدمات مالی و حسابداری معتبر مراجعه کرده و با توجه به شرایط کاری خود درخواست ناظر مالی تمام وقت یا پاره وقت نمایند. موسسه خدمات مالی و حسابداری محاسبان تلاشگر خبره با سال ها تجربه در این خصوص و در خصوص اعزام حسابداران ناظر به صورت تمام وقت و پاره وقت به شرکت ها می تواند کارفرمایان عزیز را یاری رساند .

استخدام حسابدار از شرکت

( استقرار و استخدام حسابدار پاره وقت و تمام وقت و پروژه ای )

( ارائه خدمات حسابداری و مالی در شرکت حسابداری محاسبان تلاشگر خبره )

3 پاسخ ها
  1. ناشناس
    ناشناس می گوید:

    هزینه اینکه حساب کتابهای یک شرکت رو جمع کنید و اظهارنامه مالیاتیش رو رد کنید چقدر میشه؟

    پاسخ
    • محاسبان
      محاسبان می گوید:

      سلام دوست عزیز
      لطفا با این شماره ها تماس بگیرید تا در خصوص هزینه ها شمارو راهنمایی کنیم با سپاس
      اطلاعات تماس : ۷۷۶۴۸۷۳۲- ۷۷۶۴۸۷۳۱

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

آیا می خواهید به بحث بپیوندید؟
در صورت تمایل از راهنمایی رایگان ما استفاده کنید!!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *