رویداد ها

اخبار مد ایران : شکوه لباس قاجاری در موزه لوور پاریس

موزه لوور پاریس

سال ۹۷، سال حمایت از کالای ایرانی نام گذاری شده است و بی شک صنعت مد و لباس نیز از این قافله در اقتصاد مقاومتی مستثنی نیست. حمایت از مد و لباس ایرانی و اسلامی می تواند مصداق حمایت از کالای ایرانی باشد که در سال های اخیر مورد غفلت قرار گرفته است. در نخستین گزارش سرویس رویداد مجله تخصصی مد و سبک زندگی لوکس تهران در  سال ۹۷، نگاهی داریم به جدیدترین خبرهای دنیای مد و لباس ایرانی با عنوان امپراطوری گل سرخ در موزه لوور با ما همراه باشید.

مد و لباس قاجاری در موزه لوور

خبر اول اینکه نمایشگاه مد و لباس ایرانی با عنوان امپراطوری  گل سرخ از هشتم فروردین ماه سال جاری تا  اول مرداد ماه در موزه لوور-لارنس فرانسه آغاز به  کار کرده است. این  نمایشگاه به منظور نمایش مد و لباس ایرانی عصر  قاجار در موزه لوور فرانسه و در راستای افزایش تبادلات فرهنگی ایران و فرانسه در سال ۲۰۱۸ میلادی  در دستور کار قرار  گرفت.

همان طور که احتمالا می دانید، قریب به  ۵۰ اثر موزه لوور فرانسه  نیز از اواخر اسفند ماه  ۹۶  تا اواخر  خرداد ماه ۹۷ در موزه  ملی ایران  واقع در خیابان امام خمینی تهران به نمایش عمومی گذاشته شده و علاقمندان می توانند هر  روز از ساعت ۹ تا ۱۸ از این نمایشگاه دیدنی بازدید کنند. اپلیکیشن راهنمای موزه  ملی ایران هم  بالاخره هفته  دوم  فروردین ۹۷ افتتاح شد و اکنون شما می توانید پس از وورد به موزه، اپ را دانلود و به گشتی مجازی در موزه  بپردازید. برای  رفتن به موزه ملی ایران از خط ۱ مترو تهران استفاده کرده و در ایستگاه امام خمینی توقف کنید.

این برای نخستین بار است که این تعداد آثار از موزه لوور، یکی از معتبر ترین موزه های اروپا  و جهان در ایران به  نمایش عمومی در می آید.پیش تر، لوح کوروش به مدت ۷ ماه در  سال ۱۳۹۰ در موزه  ایران باستان (موزه  ملی ایران) به نمایش در آمد.

مد و لباس قاجاری در موزه لوور

نمایشگاه امپراطوری گل سرخ در حالی در پاریس به نمایش در آمده است که یکی از سالن های اصلی  موزه لوور پاریس با صدها هزار اثر تاریخی، متعلق به تمدن باشکوه پارسی بوده و به طرفداران زیادی دارد.

نمایشگاه  امپراطوری گل سرخ  (THE EMPIRE OF ROSES) ، ۷ فروردین ماه  ۹۷ با حضور رییس موزه ملی ایران، فرانسوا نیسن، وزیر فرهنگ فرانسه و هم چنین سفیر ایران در پاریس و شماری از فعالان فرهنگی و هنری دو کشور افتتاح شد. دکتر ژان لوک مارتینز، رییس موزه لوور پاریس که زمستان ۹۶ به ایران آمده بود از انتقال برخی از آثار موزه لوور پاریس به تهران خبر داده  بود.

نمایشگاه امپراطوری گل سرخ در موزه لوور

(مد و هنر ایرانی و اسلامی را می توان در فرش فاخر به نمایش در امده از عصر قاجار در نمایشگاه امپراطوری گل سرخ مشاهده کرد)

آثار موزه لوور پاریس

(جامه فاخر منجوق دوزی شده پادشاهان عصر قاجار در نمایشگاه امپراطوری گل سرخ در موزه  لوور-لارنس فرانسه)

پرتره بانوی سنتور نواز عصر قاجار در موزه لوور

(پرتره بانوی سنتور نواز عصر قاجار را در تابلو نقاشی بالا مشاهده می کنید که در نمایشگاه امپراطوری گل سرخ به نمایش در آمده است. اثری که از  موسسه: Prêt de l’Institut Nationale des Langues et Civilisations orientales در موزه معرفی شد)

بانوی آکروبات باز قاجاری در موزه لوور

(تصویر تابلونی نقاشی به نمایش در امده در نمایشگاه امپراطوری گل سرخ که مد و لباس زنان قاجار را در این عصر به نمایش در آورده و بانوی آکروبات باز قاجاری را معرفی می کند)

پرتره ناصر الدین شاه قاجار در موزه لوور

(پرتره ناصر الدین شاه قاجار را مشاهده  می کنید که در نمایشگاه امپراطوری  گل سرخ به  نمایش گذاشته شد که محصول سال ۱۸۵۲  میلادی است)

ست قهوه خوری ورق طلای عصر قجری در موزه لوور

(ست قهوه خوری ورق طلای عصر قجری که سمبل هایی از مد و لباس عصر قجری را با نوشته هایی از ادبیات ایران همراه کرده است )

پرتره ای از مظفر الدین شاه قاجار که در نمایشگاه موزه لوور-لارنس

(پرتره ای از مظفر الدین شاه قاجار که در نمایشگاه موزه لوور-لارنس به نمایش در امده است)

لباس های قاجار در موزه لوور –لارنس فرانسه

(لباس های قاجار در موزه لوور –لارنس فرانسه)

مد ایرانی به روایت قجری در موزه لوور

(مد ایرانی به روایت قجری در فرانسه)

 لباس شاهان قاجار در موزه لوور

(تابلو  فرش متعلق به قرن نوزدهم که لباس شاهان قاجار را روی فرش دستبافت با طرح بته جقه به نمایش می گذارد)

مد و لباس ایرانی و اسلامی را در موزه لوور-لارنس

(بشقاب کوچک رنگی محصول دوران قاجار که طرحی از مد و لباس ایرانی و اسلامی را در موزه لوور-لارنس به نمایش می گذارد)

نمایشگاه  امپراطوری  گل  سرخ- شاهکارهای ایرانی  قرن نوزدهم  میلادی، شامل ۴۵۰  اثر مربوط به دوره  قاجاریه  است که از شصت موزه  جهان، آثار مربوط  به این عصر  جمع آوری شده  و در گالری های دوازده  گانه  موزه لوور-لارنس فرانسه به  نمایش  عمومی گذاشته شد. این آثار عصر قجری از کشورهای ایران، بلژیک، قطر، انگلیس و کانادا بوده  که تا اواخر تیر ماه  ۹۷ در فرانسه رونمایی می شود. مهم  ترین  اثر دواران  قاجار در ایران، کاخ  گلستان  است که تنها اثر ثبت جهانی ایران  در میراث یونسکو به شمار می رود.

پوستر نمایشگاه شکوه هنر عصر قاجار در موزه لوور

(پوستر نمایشگاه شکوه هنر عصر قاجار)

هنر  دوره  قاجار که  ترکیبی از هنر صوفی و عصر مدرن و ریشه هایی از هنر اروپا را شامل می شود، جذابیت های فراوانی هم  برای ایرانیان هزاره  سوم و هم  برای جوامع غربی  داشته  تا ان ها را با ظرافت های فرهنگ و سبک زندگی ایرانیان به  خصوص مد اسلامی و ایرانی آشنا کند. نمایشگاه امپراطوری گل سرخ  در واقع تلاشی است  برای نمایش هنر ایرانی در عصری که پادشاهان، سفرهای زیادی به غرب کرده و تبادلات هنری به خصوص نقاشی در ان دوران  بسیار است  و کمال المک  نیز محصول همین  عصر به شمار می رود.

نقاشی رنگ روغن پرتره عسگر خان در موزه لوور

(نقاشی رنگ روغن پرتره عسگر خان، سفیر ایران در فرانسه به سال ۱۸۰۸ میلادی. این تابلو عصر قجری در موزه: musée du Château de Versailles et du Trianon نگهداری می شود)

آثار ایرانی عصر قجر در موزه لوور فرانسه

(آثار ایرانی عصر قجر در  موزه لوور فرانسه)

نقاشی ایرانی عصر قجری در موزه لوور فرانسه

(نقاشی ایرانی عصر قجری در موزه لوور فرانسه)

جامه فاخر عصر قجر در موزه لوور فرانسه

(تصویری از جامه فاخر عصر قجر در موزه لوور فرانسه)

 نقاشی های فاخر عصر قجری که در نمایشگاه لوور-لارنس

(مدو لباس  ایرانی در نقاشی های فاخر عصر قجری که در نمایشگاه لوور-لارنس به نمایش در امده و فرش فاخر ایرانی آن دوران نیز زینت بخش گالری شده  است.این تاج توسط فرمانروای مسقط به ملکه ویکتوریا ، در سالگرد تاج گذاری ایشان اهدا شده است و سنگ های قیمتی ایرانی روی آن نقش بسته  است)

جواهرات و اکسسوری های زنان عصر قجر در موزه لوور

(در این نمایشگاه، جواهرات و اکسسوری های زنان عصر قجر نیز که از موزه های مختلف دنیا به پاریس امده است در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است. سبک آرایش زنانه قاجار را می توانید در این اکسسوری  رنگارنگ مشاهده کنید)

 اکسسوری رنگارنگ و فاخر در موزه لوور

(نمایی نزدیک از اکسسوری رنگارنگ و فاخری که در بالا معرفی شد)

مایشگاه مد و لباس ایرانی-اسلامی در موزه لوور امپراطوری گل سرخ فرانسه

(نمایشگاه مد و لباس ایرانی-اسلامی در گالری های رویداد امپراطوری گل سرخ فرانسه)

موزه لوور پاریس

(نقاشی شیخ  صنعان را در این تصویر مشاهده می کنید که در نمایشگاه  امپراطوری  گل سرخ تا  اواخر تیر ماه  ۹۷ در فرانسه برای نمایش فرهنگ و هنر ایران عصر قجر به نمایش در امده است. این تابلوی نقاشی  فاخر در سال ۱۸۳۰  میلادی کشیده  شده است  و رنگ  روغن است. ۱۷۶ سانتی  متر در ۱۷۵ سانتی  متر  عرض و طول داشته  و در موسسه Institut des langues et civilisations orientales نگهداری می شود)

اگر می خواهید مد ایرانی و اسلامی را در تهران تماشا کنید، می  توانید سری به کاخ گلستان زده  و این  شکوه  را در نقاشی ها و معماری  های این بنا شاهد باشید. اکنون شاهکارهای معماری و مد قرن نوزدهم قجر را اروپایی ها می  توانند در نمایشگاه  امپراطوری گل سرخ  به نظاره نشسته و لایه هایی ناشناخته از فرهنگ و هنر فاجار را شاهد باشند.

فرهنگ و هنر ایران عصر قجر

(آثار به نمایش در امده در نمایشگاه امپراطوری گل سرخ از عصر قاجار ایران در موزه لوور)

امیدواریم نمایشگاه های معرفی مد و لباس  قاجاری  نه  تنها در  ایران  بلکه در نقاط  مختلف جهان  در راستای معرفی  فرهنگ و  هنر غنی ایرانی-اسلامی  در سال ۲۰۱۸ میلادی و پس از آن  معرفی شود. اگر میخواهید مد و لباس ایرانی و اسلامی را شاهد باشید، به موزه  ملی ملک (بزرگ ترین مجموعه وقفی  ایران)، گنجینه  جواهرات ملی ایران (خیابان فردوسی) و کاخ  گلستان و کاخ نیاوران بروید.

برای مشاهده اطلاعات تکمیلی درباره نمایشگاه امپراطوری گل سرخ در فرانسه، به سایت اینترنتی موزه لوور-لارنس فرانسه مراجعه فرمایید.

عصر قاجار ایران در موزه لوور

البته در اینستاگرام نیز می توانید  آثاری از این هنر جذاب را مشاهده کنید.

نمایشگاه امپراطوری گل سرخ در موزه لوور فرانسه

هشتگ های زیر  را در نظر داشته باشید:

#dessin #interpretation #color #oeuvre#persane #qajar #art #louvrelens

#museum#jeune #femme #perse #robe #dress #red#redmouth #flowers

 #blue #bijoux #rouge#drape #perles

 #derwent #studio #dessin#draw #drawing #drawingoftheday

پیوند مد در گیلان

خبر بعدی این که از بیست و یکم فروردین ماه تا بیست و ششم فروردین، کارگاه ملی  طراحی و اجرای کالکشن مد و لباس  با نام جنگل برگزار می شود. این  کارگاه نگاهی داردبه فرهنگ و هنر اقلیم گیلان و می کوشدتا هنر چادر شب بافی ایرانیان را زنده کند.

پیوند مد در گیلان

قابل ذکر است که این کارگاه در در موضوعات: تحقیق و اتد اولیه کالکشن، کلاژ و اجرای نهایی طرح ها، مولاژ و پترن میکینگ طرح ها و دوخت و اجرای نهایی کالکشن برپا می‌شود. در انتهای این کارگاه ۵ روزه، آثار طراحی و دوخته شده، در قالب نمایشگاه لباس، نمایشگاه عکس از لباس‌های دوخته شده و نمایشگاه فعالیت‌های تصویرسازی شرکت کنندگان برپا می‌شود.

نمایشگاه صنعت نساجی یزد

نمایشگاه صنعت نساجی یزد

خبر بعدی اینکه در  سرزمین “ترین های ایران”،  دیار قنات، قنوت و قناعت، دهمین نمایشگاه  بین  المللی  صنعت نساجی استان یزد  از ۱۸ تا بیست و یکم اردیبهشت ماه ۹۷ در محل دائمی نمایشگاه  های بین المللی این استان برگزار  می شود. در این نمایشگاه، معرفی  محصولات صنعتی  عرصه نساجی  ، پوشاک،  چرم، و فرش ماشینی صنعتگران یزدی خواهید بود که با همراهی ۱۰۰ شرکت از ایران و کشورهای اسییایی  و اروپایی همراه  شده است. به  گفته  رییس این نمایشگاه، کشورهای ایتالیا، آلمان، چین، سویس  هند و ترکیه  از جمله حاضران بخش بین الملی نمایشگاه را تشکیل می دهد.  گفتنی است، انجمن تخصصی صنایع همگن نساجی ، پوشاک و چرم استانهای یزد، البرز و مازندران از حامیان معنوی دهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی استان یزد بوده و این نمایشگاه با هدف تبادل جدیدترین اطلاعات، پژوهش‌ها و تجربیات متخصصان بخش دانشگاه و صنعت و شرکت های تولیدی درزمینه های آخرین دستاوردها و تکنولوژی روزصنعت نساجی دنیا برگزار می‌شود.

  • آدرس: صفاییه بلوار شهید قندی ، بعد از بیمارستان شهید صدوقی
  • وب سایت ir
  • شماره تلفن: ۰۳۵-۳۸۲۰۲۱۲۵-۶ و ۰۹۹۰۹۴۴۹۳۶۲

فهرست کامل نمایشگاه های بین المللی ایران در سال ۹۷ را در این link مشاهده  کنید.

به اطلاع  فعالان اقتصادی  حوزه  مدو لباس می رساند که سرویس  رویدادهای لوکس تهران آماده اطلاع رسانی برنامه  های شما در ۳۱  استان کشور است. برای اطلاع رسانی برنامه  ها در سرویس  رویداد، مشخصات  رویداد خود را به  همراه  عکس و مشخصات از طریق کانال های لوکس تهران در شبکه های  اجتماعی ارسال کنید.

دنیای مد و لباس و لاکچری گردی را هر روز در لوکس تهران دنبال کنید.

لوکس تهران، حامی کالای ایرانی

برای دیدگاه ها کلیک کنید

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا