تکنولوژی و دیجیتال

چگونه استارت آپ لاکچری راه اندازی کنیم ؟

راه اندازی استارت آپ لاکچری

عصر دهکده جهانی، عصر فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) است. روزگار کسب و کارهای دیجیتالی که علمای مدیریت از آن به عنوان کارآفرینی دیجیتالی (Digital Entrepreneurship) یاد می کنند. دورانی که شاهد میلیونر شدن بچه های زیر ۲۰ سال با یک اپلیکیشن ساده و راه اندازی بلاگ ها و سایت های اینترنتی چند زبانه هستیم. در این روزگار که دنیای رنگارنگ و جذاب مد و لباس نیز مخاطبان بسیاری را جذب کرده است، لاکچری بودن و گرایش به روندی به نام لوکس گرایی ، اهمیت بسیاری پیدا کرده است.

گزارش امروز لوکس تهران، شما را با شیوه های راه اندازی استارت آپ های لاکچری آشنا می کند که میتواند مورد استفاده علاقمندان به فعالیت در صنعت لاکچری مجازی باشد. با ما همراه باشید.

 استارت آپ لاکچری (BUSINESS PLAN)

(برای راه اندازی استارت آپ لاکچری هم باید طرح تجاری (BUSINESS PLAN) داشته باشید)

استارت آپ چیست؟

سوال اولی که در ذهن شما احتمالا شکل گرفته است، درباره کلمه استارت آپ (start up) است. حتما در طول روز در سایت ها و نشریات و برنامه های تلویزیونی با این کلمه زیاد آشنا شده اید و بیشتر هم آن را با کسب و کارهای اینترنتی شندیده اید. درست است. امروزه مقوله استارت آپ، مفهومی برای نشان دادن کسب و کارهای نوظهور در عرصه فضای مجازی (cyber space) است. جایی که کارآفرینی میتواند ایده خود را با کمترین ابزار و ارزان ترین روش ها، تجاری سازی کرده و از این تجاری سازی، خدمات گسترده ای را به جامعه هدف بالقوه و بالفعل خود ارائه کند.

در واقع استارت آپ ها، امروزه بستری برای کارآفرینی دیجیتالی با ارزش افزوده بالا  و همچنین روشی برای درآمد زایی دیجیتالی شده اند. البته برای درآمد زایی دیجیتالی، به جز استارت آپ، روش های دیگری هم هست مانند فریلسنرینگ (دورکاری) یا کراد فاندینگ (سرمایه پذیری) که بعدا درباره آنها در عصر لاکچری، صحبت میکنیم.

نشریه معروف تک کرانچ در سال ۲۰۱۴ در مقاله ای نوشت که اکنون، بهترین زمان برای راه اندازی استارت آپ های لاکچری (luxury start up) فرا رسیده است و از Dymant  یا لاکچری اسپیس،  به عنوان استارت آپ های موفق لاکچری فرانسوی یاد می کند.

لاکچری اسپیس

( استارت آپ لاکچری با نام لاکچری اسپیس که لاکچری ترین فرصتهای اقامتی در سراسر جهان را معرفی میکند)

معروف ترین استارت آپی که در ذهن همگان هست، اپلیکیشن اینستاگرام است که در اوایل دومین دهه قرن بیست و یکم توسط دو جوان آمریکایی راه اندازی شد و ظرف چند سال، این اپ بیش از ۶۰۰ میلیون مخاطب در سراسر جهان پیدا کرد و با رقمی بیش از ۱ میلیارد دلار توسط مارک زوکربرگ، رهبر غول شبکه های اجتماعی (فیس بوک) خریداری شد.

اینستاگرام امروزه نقش مهمی در تبادل اطلاعات و ارتباطات میلیون ها نفر در سراسر جهان دارد و فرصت خوبی برای همه نوه کسب و کار در دنیا است. نقشی که واتس آپ ۴۵۰ میلیون کاربری قبلا برای فیس بوک ایفا میکرد، امروزه اینستاگرام به عنوان بازوی درامد زای مطمئن برای فیس بوک شده است. یکی از مهم ترین بسترهای توسعه لاکچری در قرن حاضر را باید شبکه های اجتماعی به خصوص شبکه های اجتماعی ویدیو محور مانند یوتیوب و عکس محور مانند اینستاگرام دانست که سبب شد تا سبک زندگی دیجیتالی کاربران دست خوش تغییراتتی اساسی شود.

اگر به عنوان محقق یا دانشجو،‌خواننده این مطلب هستید بهتر است بدانید که استارت آپ از زبان واربی پارکر، مدیرعامل کمپانی Parker این گونه تعریف می شود که استارت آپ، یک کسب و کار نوظهور یا نوپا است که راه حلی جدید برای طرح یک مساله ارائه کرده و می کوشد تا با روش هایی خلاقانه و نوآورانه ،‌اکو سیستمی برای جذب مشتری و استفاده از خدمات مطرح کند. البته استارت آپ ها، همچون هر نوع دیگر تجارت، ریسک پذیر هستند و ریسک در آن ها بسیار زیاد است. سالانه ده ها هزار استارت آپ در همان ماه های اولیه شکست و از بازار حذف می شوند.

لاکچری گردی

(استارت آپ های لاکچری میتواند دنیای سنتی را با ابزارهای فناوری، به عاشقان لاکچری گردی معرفی کند)

در واقع راه اندازی و تاسیس یک استارت آپ، به معنای یک تصمیم جدی و مهم برای رها شدن از واقعیت های دنیای غیر مجازی به منظور رشد و دستیابی به موفقیت های کوتاه مدت با ابزارهای ارزان و موثر است. البته همین جا اضافه میکنیم که استارت آپ ها همیشه ماهیتی فناورانه ندارند و به قولی همیشه دیجیتالی نیستند.

مهم ترین قابلیتی که برای استارت آپ قایل می شوند، گسترش و توسعه و تکثر پذیری است. یعنی یک استارت آپ باید بتواند بر خلاف یک کسب و کار سنتی مثل رستوران که اکو سیستمی ثابت و شاید با مشتریان ثابت و مشخص در محدوده جغرافیایی خاص داده باشد، باید بتواند مدام توسعه و گسترش یابد.

موفقیت استارت آپ ها

با نگاهی به تولد و فعالیت های گسترده شرکت های نوظهور در عصر دیجیتال (از سال ۱۹۹۰ میلادی به این سو) می توان به جرات به این نکته اشاره کرد که عمر استارت آپ ها معمولا چند سال (حداکثر ۳ سال ) است. بعد از سه سال دیگر نمیتوان به استارت آپی، این عنوان را اطلاق کرد. چرا که غول های استارت آپی معمولا توسط شرکت های بزرگ و چند ملیتی در غالب فرآیند کسب و ادغام (merger & acquisition) تصاحب می شوند که نمونه اش همین اینستاگرام معروف است.

در واقع موفقیت یک استارت آپ را باید توانایی آن برای رشد و توسعه دانست و به همین خاطر، مقوله business development برای استارت آپ ها اهمیت بسیار  دارد. استارت آپ ها برای موفقیت خود از ابزارهای دیجیتالی استفاده می کنند تا مردم بیشتر با آنها اشنا شده و از خدمات ان ها به صورت trial استفاده کنند. مثل اپی که تلاش میکند ۱۰ زبان را به شما در ان واحد آموزش دهد و یک ماه اول رایگان است. این استارت آپ در صورت بازار سنجی مناسب و ارائه خدمات موثر برای کاربران در زمینه آموزش مجازی، میتواند با دانلود بیشتر اپ و درآمد دیجیتالی، مسیر موفقیت را طی کند.

استارت آپ لاکچری فروش لوازم لوکس و لاکچری

( استارت آپ لاکچری ، جادوی تبدیل خلاقانه معمولی ترین چیزها به محصولات و خدماتی جذاب و لوکس است)

بسیاری از کارآفرینان و سرمایه گذاران دنیا، علاقه مند هستند بر روی استارت آپ ها سرمایه گذاری کنند. آنها با بررسی گسترده و فنی و مطالعه بر روی اهداف و برنامه ها و آینده شرکت های استارت آپی،  بهترین ها را از دید خود انتخاب و سرمایه گذاری خطر پذیر را در دستور کار قرار می دهند. برای موفقیت استارت آپ، باید بازار سنجی عالی در دستور کار موسسان استارت آپ قرار بگیرد تا خلاقیت و ارائه خدمتی نوظهور را در اختیار مردم قرار دهد. مثل اوبر و اسنپ و دیجی کالا و امثالهم که در ذهن شما شناخته شده است.

خوب با این توضیحات برگردیم به پرسش اول این گفتار: چگونه استارت آپ لاکچری راه اندازی کنیم؟

استارت آپ لاکچری چیست؟

اکنون تقریبا با مفهومی گسترده و ساده، اما تا حدی پیچیده به نام استارت آپ آشنا شدیم. متوجه شدیم که بسیاری از استارت آپ ها تلاش میکنند تا با ابزارهای دیجیتالی و ساده و ارزان، سرویسی خلاقانه و موثر در اختیار شمار گسترده ای از علاقمندان به آن خدمات در سراسر جهان ارائه کنند. آیا در صنعت لاکچری که یکی از صنایع نوظهور جهان امروز است نیز میتوان مقوله استارت آپ را مشاهده کرد؟ آیا برای لاکچری گراها و لاکچری بازها هم میتوان استارت آپ ارائه کرد؟

پاسخ مثبت است. دنیای جذاب مد و لباس و زندگی لوکس و لوکس گرایی که موسس آن مزون ها و فشن ویک های نیویورک و پاریس و لندن و میلان (پایتخت مد و لباس جهان) است، روز به روز با کت واک سلبریتی های معروف دنیای استیج و سینما، به معرفی طرح ها و برندها در سراسر دنیا اقدام می کنند. در واقع مانکن های باریک اندام و قد بلند دنیای استیج، امروزه بخشی از واقعیتی به نام لاکچری گرایی را در دنیا هدایت می کنند. محصول انها، معرفی طرح های خلاقانه ذهن های نوآور مزون ها و برندهای جهان است.

فروش محصولات لاکچری

(فروش محصولات خاص به مشتریان خاص، راه حلی برای استارت آپ های لاکچری است)

فشن ویک ها که روز به روز بر گسترش و اهمیت آن ها افزوده می شود و این روزها، حتی شاهد رژه مانکن های با حجاب اسلامی در استیج فشن ویک های نیویورک با جادوی انیسه هسبیان (طراح اندونزیایی مقیم نیویورک) هستیم، عامل موثری برای گسترش و رشد استارت آپ های مد و لباس و به قولی کسب و کارهای نوظهور در عرصه لاکچری است. بسیاری استارت آپ برای اطلاع رسانی و پوشش خبری و اطلاعاتی از متن و حاشیه فشن ویک های جهان راه اندازی شده تا این دنیای رنگارنگ و جذاب را در اختیار میلیون ها مخاطب قرار دهد.

طرح های لاکچری و با حجاب انیسه حسبیان

(طرح های لاکچری و با حجاب انیسه حسبیان، طراح معروف اندونزیایی مقیم آمریکا در فشن ویک نیویورک)

حتی برترین برندهای خودروسازی جهان مثل شرکت معروف و مطرح مرسدس بنز آلمان، با راه اندازی فشن ویک اختصاصی خود (Mercedes Benz Fashion week) غوغایی در عرصه مد و لباس دنیا ایجاد کرده که زمینه ای برای توسعه برندینگ این شرکت در جهان است. مخاطبان دنیای لاکچری، مخاطبان پولدار و معمولا عاشق چیزهای عجیب و جذاب و خاص هستند و چه بهتر برای خاص  ترین برند خودروسازی جهان که با دنیای لاکچری و فشن، جدید ترین الگانس ها و طرح های خود را معرفی کند!

پس اگر بخواهیم تعریفی برای استارت آپ لاکچری ارائه کنیم باید اضافه کرد که استارت آپ لاکچری ، کسب و کار نوظهوری است که تلاش می کند با ابزارهای فناورانه، دنیای لاکچری را در عرصه مد و لباس، خودرو، ورزش، عرصه سلامت و امثالهم، محتوایی جذاب و موثر را برای جامعه مخاطبان خود ارائه کند. استارت اپ های لاکچری، استارت آپ های میان رشته ای )interdisciplinary) هستند. یعنی هم به دنیای مد و لباس ارتباط دارند، هم به دنیای فناوری اطلاعات و هم به دنیای تغذیه و سلامت و روانشناسی و جامعه شناسی و فرهنگ و در نهایت سبک زندگی آدم ها.

استارت آپ لاکچری سایت مد و فشن

استارت آپ های لاکچری مثل سایتی که مد های جذاب و رنگارنگ گران اقوام مختلف دنیا را معرفی و برای شرکت های تولید کننده این طرح ها، امکان معرفی و فروش قرار می دهد، در واقع تلاش میکند تا با فهم فرهنگ ملل در اقصی نقاط جهان، نیازهای مد  و لباس لوکس دختران و پسران، زنان و مردان را از طریق محیط مجازی معرفی و با بازورهای فروش خود،‌عرضه کند.

نمونه هایی از استارت آپ های لاکچری

استارت آپ های لاکچری،‌همیشه یک شرکت بزرگ نیستند. گاهی چند نفر در یک اتاق، همچون گاراژی که در سال ۱۹۹۰ توسط لری پیچ و سرگئی برین، زمینه ساز غولی به نام google.com شد، در یک مجموعه کوچک رخ میدهد. یا مثل بزرگ ترین درگاه معرفی خانه های ارزان قیمت اجاره ای (airbnb.com) زیر یک شیروانی کوچک راه اندازی می شود. برای راه اندازی استارت آپ های لاکچری، به استودیو های بزرگ و استیج ها معروف و مانکن ها و سلبریتی های آنچنانی نیست.

استارت آپ های لاکچری

استارت آپ ها در ابتدای کار، شرکت ثبت شده نیستند. آنها تنها یک یا چند محصول قابل ارائه دارند که میتواند نیازهای اطلاعاتی بخشی از مردم را مرتفع کند. مثل سایتی که تولید محتوا در زمینه مد و لباس دارد به زبان های مختلف. برای مردم دنیا خیلی مهم است که درباره فرهنگ و پوشش فلان بخشی از دنیا، به زبان خود اطلاعات داشته باشند. استارت آپ لاکچری میتواند این ظرفیت سازی را فراهم کند. یعنی اکسسوری ها، طلا و جواهرات، پوشش های سنتی مرصع جذاب و رنگارنگ را با اطلاعات چند زبانه در اختیار مخاطب قرار داده و از فروشندگان برای عرضه محصولات به خریداران استفاده کند.

کیارا فراگنی فشن بلاگر

(کیارا فراگنی ایتالیایی یکی از فشن بلاگرهای معروف دنیا است)

یا صفحه اینستاگرامی یا وبلاگی که تلاش دارد تا با معرفی برندهای مختلف مد و لباس و اکسسوری و غذاهای خاص برای قشر مرفه جامعه، روش های جذابی برای آگاهی بخشی به جامعه لاکچری بازها فراهم کند. مثلا از فشن بلاگرها میخواهد تا جدید ترین نمونه های خود را از رونمایی لباس های خاص، در اختیار صفحه یا وبلاگ قرار داده تا اطلاع رسانی و به اشتراک گذارد. اکنون فشن بلاگرها، بعضا مخاطبان بسیار در سراسر جهان داشته و از این راه درامد زایی دیجیتالی دارند.

روش دیگری برای راه اندازی استارت آپ دیجیتالی، راه اندازی سایتی برای اطلاع رسانی دنیای لاکچری به صورت چند زبانه و چند رسانه ای است. دنیای لاکچری ، دنیای عکس و فیلم است. این ظرفیت بسیار مورد علاقه مخاطبان صنعت لاکچری در سراسر جهان است. خیلی ها دوست دارند بدانند که فلان روسری، مانتو، گردن بند، انگشتر و حتی بوت چرمی قهوه ای فلان بازیگر، شخصیت اجتماعی یا ورزشکار در فلان مراسم، طرح کدام مزون یا شرکت یا برند بود. ارائه این محتوای دیجیتالی به خواننده سبب جذب او و علایق وی به دنبال کردن اطلاعات این سایت شده و عامل خوبی برای مشتری مداری است. کاری که people.com و VANITYFAIR و بسیاری از نشریات قدیمی دنیای مد و لباس انجام می دهند و میتوان الگوی خوبی برای علاقمندان به راه اندازی استارت آپ های لاکچری دانست.

گاهی یک کانال و گروه در شبکه های اجتماعی هم میتواند استارت آپ لاکچری باشد. تهیه گزارش از مزون ها، مصاحبه با طراحان برندهای لاکچری، گفت و شنود با خریداران برندهای لاکچری، پشت صحنه فعالیت های فعالان عرصه لاکچری در عرصه ملک و مد و لباس و اکسسوری و امثالهم ، همه و همه موضوعات جذابی برای میلیون ها کاربر در سراسر جهان است که دوربین یک استارت آپ لاکچری میتواند آن ها را به تصویر بکشد و از این راه، درامد زایی داشته باشد. درآمدی که میتواند با خلاقیت موسسان استارت آپ و جذب مشتری، پایدار باشد.

سخن آخر

استارت آپ، کسب و کارهای نوظهور تکثیر مدار و تا حدودی مبتنی بر فناوری دیجیتالی هستند.

استارت آپ لاکچری ، تلاشی برای معرفی دنیای جذاب صنعت لاکچری به مخاطبان به زبان های گوناگونی و روش های چند رسانه ای جذاب و متنوع است.

برای راه اندازی استارت آپ لاکچری ، ایده و منابع انسانی خلاق، مقدم بر سرمایه است. یک اپ اطلاع رسانی عرصه لاکچری به زبان های مختلف، با چند میلیون راه اندازی و از طریق درگاه های app stores میتواند به میلیون ها نفر معری شود. تنها در صورتی که ایده موسسان استارت آپ لاکچری ، فهم خلا موجود در بازار لاکچری و ارائه محصول و سرویسی جذاب به مشتریان خاص پسند باشد.

فشن بلاگر ها ، طراحان اپ های خاص صنعت لاکچری ، تولید محتوای دیجیتالی عرصه لاکچری، معرفی پشت صحنه مزون ها و برندهای عرصه لاکچری توسط ابزار دیجیتالی و هم چنین، اطلاع رسانی دوره ها و رویدادها و فشن ویک ها و کنفرانس ها و رشته های عرصه مد و لباس لاکچری در سراسر جهان، راهکارهایی جذاب برای کسانی است که به دنبال درامد زایی از طریق استارت آپ های لاکچری هستند.

2 دیدگاه

2 Comments

جوابی بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

محبوب ترین ها

بالا