10

پیش بینی دلار ۱۰ هزار تومانی اسفند ۹۷ و سناریوهای موجود

  • کد خبر : 8726
  • 26 آذر 1397 - 15:04
پیش بینی دلار ۱۰ هزار تومانی اسفند ۹۷ و سناریوهای موجود
قیمت دلار که اوایل سال ۹۷ خود را از مرز ۴۵۰۰ تومان رها کرد، ظرف چند ماه از مرز ۱۰ هزار تومان فرا تر رفت و پس از اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، ظرف مدت کوتاهی به کانال ۱۸ هزار تومان وارد شد که بالا ترین نرخ دلار در ۴۰ سال اخیر بود. سقوط شدید ارزش پول ملی ایران در عرض چند هفته در هفته های ابتدایی نیمه دوم سال ۹۷ که سال حمایت از کالای ایرانی اعلام شده است، ترکش های بسیاری داشت که استعفا یا برکناری یا تعویض دکتر سیف از ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را می توان از جمله تاثیرات این افزایش شدید قیمت ارز دانست.

پیش بینی دلار در اسفند ماه ۹۷

قیمت دلار که اوایل سال ۹۷ خود را از مرز ۴۵۰۰ تومان رها کرد، ظرف چند ماه از مرز ۱۰ هزار تومان فرا تر رفت و پس از اظهارات دونالد ترامپ رییس جمهور ایالات متحده آمریکا در اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، ظرف مدت کوتاهی به کانال ۱۸ هزار تومان وارد شد که بالا ترین نرخ دلار در ۴۰ سال اخیر بود. سقوط شدید ارزش پول ملی ایران در عرض چند هفته در هفته های ابتدایی نیمه دوم سال ۹۷ که سال حمایت از کالای ایرانی اعلام شده است، ترکش های بسیاری داشت که استعفا یا برکناری یا تعویض دکتر سیف از ریاست بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران را می توان از جمله تاثیرات این افزایش شدید قیمت ارز دانست.

دلاری که آرام آرام به قیمت ۲۰ هزار تومان نزدیک می شد و قیمت سایر ارزها مثل کرون سوئد را به ۲۱۰۰ تومان رساند، پس از سر کار آمدن دکتر همتی از بیمه مرکزی به بانک مرکزی و ابلاغ سیاست های پولی و مالی ارزی جدید دولت و حذف ارز مسافرتی و ممنوعیت اعطای ارز به برخی کالاها، سبب شد تا روند نزولی نرخ ارز آغاز شود و تا اول آذر ماه ۹۷، قیمت دلار به کانال ۱۰ هزار تومان وارد شود و در آن نوسان کرد. کاهش ۵۰ درصدی قیمت دلار و بسیاری از ارز ها ظرف چند هفته، سبب خسارت های میلیونی به سوداگران ارز که به قصد نوسان در کوتاه مدت و کسب سودهای آنچنانی وارد بازار سیاه شده بودند شد و دستگیری و اعدام سلطان سکه در آبان ماه ۹۷، تا حد جو را آرام کرد.

حرکت های پاندولی قیمت ارز در سال ۹۷ که از ۴۷۰۰ تومان به کانال ۱۸ تا ۲۰ هزار تومان در بازار غیر رسمی وارد شد و تا کانال ۱۰ هزار تومان افت قیمت پیدا کرد، نشان می دهد که با وجود اصرار دولت بر ذخایر ارزی عالی در سال ۹۷  و تدابیر ویژه برای مقابله با افزایش ارز و همت دولت تدبیر و امید به پوشش نیازهای ارزی صادر کننده و وارد کننده با دلار نیمایی و غیره، اما هم چنان قیمت ارز توسط دلالان و کانال های تلگرامی در حال تبلیغ و تحلیل بوده و هم چنان صدها میلیون دلار ارز خانگی به چرخه صرافی ها و نظام بانکی کشور باز نگشته است.

حتما بخوانید :

پیش بینی قیمت دلار : مقاومت روانی دلار ۳۰ هزار تومان ؟

قیمت دلار گران پیش بینی دلار

افرادی که دلار گران خریده اند مثل دلار بالای ۱۵ هزار تومان، اگر دلار به کم تر از ۱۰ هزار تومان کاهش یابد، بیش از ۵۰ درصد ضرر را در سرمایه گذاری خود شاهد خواهند بود گه شاید در کوتاه مدت و میان مدت، ضرر هنگفتی باشد، اما حتی این افراد هم به نظر می رسد که بتوانند در آینده ای نه چندان دور، زیان خود را پوشش داده و به اصل سرمایه برسند.

رابطه مستقیم قیمت ارز با SPV و CTF

پیش بینی ها از افزایش نرخ ارز در سال ۹۸ و پس  از آن با وجود تحریم های دور دوم نفتی و بانکی کشور توسط امریکا و  تعلل اروپا در SPV که این روزها معطل CTF و تصویب FATF است، خبر می دهد و تحلیل گران بر این باورند که اگر اتحادیه اروپا در برقراری کانال مالی و پولی با ایران به توافق جامع و موثری نرسد و همچون تراژدی برجام، رفتار منعفلانه را در دستور کار قرار دهد، شاهد کاهش درآمد های ارزی کشور و ورود ارز به ایران و هم چنین بروز چالش هایی بر سر بازگشت ارز حاصل از صادرات خواهیم بود که هم گریبان گیر دولت و هم بخش خصوصی خواهد بود.

الان، نرخ تسعیر ارز در گزارشات فصلی و پیش بینی سود شرکت های بازار بورس ایران، نوعی چالش همه گیر برای شرکت هایی است که قیمت ارز، در کسب و کار آن ها تاثیر زیادی داشته (مثل پترو پالایشی ها) گشته و این امر، نوسانات شدید قیمت سهام و تغییرات عجیب و غریب شاخص کل را به همراه آورده است که به زیان سهامداران و عامل منفی در جذب نقدینگی سرگردان این روزها به سمت بازار سرمایه خواهد بود.

پیش بینی قیمت ارز به خصوص دلار در سال ۹۷ و پس از آن، با اما و اگر های بسیاری همراه شده است که وضعیت تحلیل را برای کارشناسان و صاحب نظران مسائل اقتصادی سخت می کند. حتی چارتیست ها هم به دلیل تاثیرات سیاسی و قوانین و رفتارهای خلق الساعه  که توسط نهادهای نظارتی و سیاستگذاری پولی و بانکی در طول سال ۹۷ اعمال شد، قادر به تشخیص روند منطقی قیمت ارز نیستند و هم چون تحلیل های تکنیکالی بسیاری از سهام در بازار بورس ایران، فیل شده و سقف ها و کف ها به کرات شکسته می شود.

ناگفته پیداست که مشکل نقدینگی دولت و مشکلات پیشرو در صادرات و واردات کالا و خدمات و کانال های دسترسی به پول خدمات و کالاهای صادر شده در ۳ ماهه چهارم سال ۹۷ و پس از آن، شرایط سخت تری را از سال ۹۷ و ما قبل نوید می دهد که همه این فاکتورها، سبب افزایش نرخ ارز در بلند مدت شده و کاهش مصنوعی قیمت ارز که از اوایل آبان ماه ۹۷ به زعم فعالان اقتصادی آغاز شده، نمی تواند ثبات بلند مدتی را برای بازار ارز به ارمغان آورده و بستر کاهش مستمر قیمت ارز در بازار آزاد باشد.

ما به هر حال برای سفر های تعطیلات کریسمس در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی و سفر های خارجی هموطنان در نوروز ۹۸ شاهد افزایش تقاضا برای خرید ارز خواهیم بود که درصدی قیمت را افزایش خواهد داد. اگر چه سفرهای خارجی هموطنان در نیمه دوم سال پس از حذف ارز مسافرتی و افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت ارز به نسبت اوایل سال ۹۷ به شدت کاهش یافته است، اما به هر حال، افزایش تقاضا در بازار در نقاط  پیک، افزایش قطعی ارز را به دنبال خواهد داشت. دلار کانادا، دلار نیوزلند، دلار استرالیا و دینار عراق، در کنار یورو، ۵ ارز مهم این روزهای بازار هستند که کاسبان و مهاجران و علاقمندان به پناهندگی، برای مصارف خود خرید می کنند و در بورس خرید و فروش های ارز سال ۹۷ قرار دارد و به نظر می رسد در کانون توجه خریداران ارز در سال های بعد هم با توجه به شرایط اقتصادی کشور، قرار داشته باشد.

قطعی ترین پیش بینی که برای نرخ ارز در ماه های آینده می توان داشت، تداوم روند افزایش قیمت ارز به صورت تدریجی و نه با رفتارهای سینوسی و جهش های ناگهانی در بلند مدت بوده و این موضوع نیز به نوع کنش دولت و بانک مرکزی و تحلی رفتار مصرف کننده واقعی و مصنوعی ارز و اتفاقات سیاسی پیش رو مرتبط خواهد بود. دلار ۵۳۰۰ تومانی تا ۸ هزار تومانی که دولت برای بودجه سال ۹۸ تعیین کرده است خود سیگنال هایی به بازار خواهد داد که از زمان تصویب و ابلاغ و  اجرایی شدن بودجه، تاثیر  خود را در اقتصاد نمایان خواهد کرد.

قیمت دلار در نرخ مبادلات بانک مرکزی در سال ۹۶، حدود ۳۲۰۰ تومان بود که به ۳۵۰۰ تومان در بودجه سال ۹۷ افزایش یافت. کاهش قیمت نفت در اواخر سال ۲۰۱۸ و ابهامات در افزایش قیمت نفت و هم چنین بازگشت پول حاصل از صادرات نفتی و غیر نفتی کشور به دلار آمریکا، بیان گر این واقعیت است که افزایش ۱۰ تا ۳۰ درصدی قیمت دلار در بودجه سال ۹۸، غیر منطقی نیست اما افزایش آن، هزینه تمام شده کالا و خدمات را صعودی خواهد کرد که یکی از تاثیراتش، افزایش قیمت ارز در آینده نه چندان دور خواهد بود.

دولت در سال ۹۸ با مشکلی به نام کسری بودجه روبروست و تامین آن از روش های مالیاتی و تکان های ارزی و امثالهم، با توجه به این که باید ۲۰ تا ۳۰ درصد حقوق چند میلیون کارمند خود را نیز افزایش دهد و با تورم لجام گسیخته مقابله کند، کار  را سخت تر از سال های قبل می کند و به همین خاطر، دکتر نوبخت بودجه سال ۹۸ را برای حساس ترین سال اقتصادی کشور، مثبت ارزیابی کرد.

قیمت ارز در سامانه نیما در ۱۵/۰۷/۱۳۹۷

(قیمت ارز در سامانه نیما در ۱۵/۰۷/۱۳۹۷)

قیمت ارز در سامانه نیما در ۱۵/۰۹/۱۳۹۷ . سامانه نیما

(قیمت ارز در سامانه نیما در ۱۵/۰۹/۱۳۹۷ . سامانه نیما در این نشانی در دسترس است)

سناریوهایی برای قیمت ارز تا اسفند ۹۷

اکنون، با سیاست های بانک مرکزی مبنی بر اعمال محدودیت بر تراکنش های بانکی، هزینه پول به قصد سوداگری برای دلالان ارز و سکه زیاد شده و چون هر کارت بانکی در روز فقط  امکان تراکنش ۵۰۰ میلیون ریالی از دستگاه POSE دارد، کار دلالی برای دلال های خارج نشین که در کشورهای همسایه با کارت خوان های بانکی معامله می کردند، سخت شود. این امر، سرعت شتابان گردش پول در نظام بانکی ایران را از اوایل آبان ماه کاهش داده است که یکی از عوامل افزایش نرخ ارز در هفته های ابتدایی نیمه دوم سال بود.

به  همین منظور ، بانک مرکزی، درج کلمه بابت ، در کلیه دستور های پرداخت در سامانه نیمه و پایا را اجباری کرد تا شفافیت افزایش یابد که در کنار محدودیت های دست به دست شدن چک های تضمینی، اقدامی موثر برای کنترل سوداگری ارز در بازار آزاد است. تزریق مستمر ارز به صرافی ها، در کوتاه مدت روند خوبی برای کنترل ارز است. اما همین تجربه را در سال های پیش هم داشتیم که در نهایت منجر به افزایش عجیب قیمت ارز و خارج شدن کنترل از دست بانک مرکزی (مصنوعی یا واقعی!) گردید.

سناریوهایی برای قیمت ارز تا اسفند ۹۷

۱۵.۷ میلیارد یورو چی شد؟!

بازار ثانویه ارز هم چنان تاثیر  منفی خود را در بازار ارز ایفا می کند و از ثبات نسبی بلند مدت جلوگیری می کند. بسیاری  از درآمدهای حاصل از صادرات  غیر نفتی به کشور بازنگشته و گم شدن ۱۵  میلیارد یورو ارز حاصل از صادرات غیر نفتی (به گفته مهدی کسرایی پور) نیز، تراژدی جدیدی برای چالش های ارزی کشور در سال ۹۷ است. صف طویل در سامانه نیما برای دریافت ارز به نرخ بازار ثانویه، خودنشان دهنده تراژدی های ارزی موجود به شمار می رود.

برگشت تنها بیست و هفت درصد ارز حاصل از صادرات غیر نفتی ایران در هشت ماه نخست سال ۹۷ به چرخه اقتصادی کشور (سامانه نیما)، خبر خوبی برای تثبیت قیمت ارز در ماه های آتی که شرایط سختی را نظام بانکی کشور به خاطر محدودیت های سوئیفت باید تحمل کند، نخواهد بود و باید شاهد اقدام عملی و موثر بانک مرکزی و نهاد های تصمیم گیر در این باره باشیم.

پیش بینی دلار ۱۵.۷ میلیارد یورو چی شد؟!

(تصویر ایندکس سایت سویفت)

دلار در بودجه سال ۹۸

این که نرخ تسعیر دلار در بودجه سال ۹۸ چند باشد، برای شرکت های بورسی تاثیر زیادی نخواهد داشت اما برای مردم، تاثیر روانی خواهد داشت. زیرا نرخ خوراک یا یوتیلیتی و مبنای قیمت گذاری محصولات پالایشگاه، پتروشیمی، فولاد،سنگ آهن و… دلار نیما است که حدود ۸ هزار تومان در حال معامله شدن است. صنعت قند و شکر هم که قیمت گذاری توسط خود دولت انجام میشود و  هر سال در حد ۱۰%  یا کمی بیشتر قیمت خرید چغندر و قیمت فروش شکر افزایش میدهند .

صنعت دارویی هم که مواد اولیه با ارز دولتی وارد میشه محصولات هم به همان نسبت با ارز دولتی توسط وزارت بهداشت قیمت گذاری خواهد شد و بابت افزایش نرخ ارز دولتی به آن مجوز افزایش نرخ ۱۰-۱۵ درصدی تعلق می گیرد و صنعت سیمان هم باز دولت که در قیمت گذاری داخلی دخالت می کند و مبنای صادرات همان ارز نیما خواهد بود.

دلار ۵۷۰۰ تومان که برای بودجه سال ۹۸ بحث شده است برای فروش نفت و تسعیر ارز درامدهای ارزی دولت کاربرد دارد و فقط از این لحاظ اهمیت دارد که بدانیم با فروش ۱٫۲ میلیون بشکه نفت با قیمت متوسط ۵۷-۶۰ دلار و با دلار ۵۷۰۰ ، سال بعد بودجه محقق می شود یا خیر یا دولت برای کاهش جبران نقدینگی، دست از کاهش مصنوعی قیمت ارز بر می دارد یا خیر!

چقدر کسری خواهیم داشت؟ دولت برای تامین کسری بودجه چه کار میکند؟ از صندوق توسعه ارزی برداشت میکند؟ از بانک مرکزی استقراض میکند و پول پرقدرت به بازار تزریق میکند؟ تاثیرش بر روی تورم و رکود موجود چه خواهد بود؟ برای بودجه عمرانی و پرداخت بدهی های دولت چطور ؟ این ها سوالاتی است که برای یافتن پاسخ، باید تا اوایل سال آینده منتظر ماند که همه روی افزایش یا کاهش تدریجی قیمت ارز تاثیر گذار خواهد بود.

معمولا وقتی دولت در تنگنای بودجه قرار می گیرد، فشار را بر دوش صنایع و مردم منتقل کرده و  با افزایش نرخ حامل های انرژی و پرداخت نکردن مطالبات پیمانکاران و بانک ها و…استفاده از ابزارهای مالیاتی و یا فروش اوراق بدهی در مبالغ کلان، کسری را جبران می کند. اما ان چه مسلم  است، قیمت بنزین در سال ۹۸ افزایش نخواهد یافت و تراژدی بنزین ۵ هزار تومان حداقل برای سال ۹۸ منتفی است. اما سهمیه شدن بنزین ۱۰۰۰ تومان با اجرایی شدن کارت سوخت، بعید نیست.

یک توصیه مهم!

انتظار می رود قیمت ارز هم چنان تا پایان اسفند ۹۷ در کانال ۱۰ هزار تومانی و با درصد تلورانس افزایش یا کاهشی همراه شود و شاهد نوسانات شتابان ارز مثل هفته های اول مهر ماه نباشیم. با این حال، اگر قصد سرمایه گذاری در بازار ارز و سکه و طلا دارید، بخشی از آن را به این فعالیت و بخشی دیگر را به سرمایه گذاری سهام بنیادی در بازار بورس که شاهد افزایش سودآوری در سال ۹۸ به دلیل افزایش قیمت ارز و شناسایی درآمد ها و وصول مطالبات هستند مثل شرکت های پترو پالایشی و فلزی  و معدنی اختصاص دهید که سود شما، احتمالا بیش از سرمایه گذاری در بازار های موازی خواهد بود.

افزایش قیمت ارز در آینده، باعث افزایش میزان تبادلات دلار تقلبی در بازار خواهد بود. مراقب دلار تقلبی  بوده و همواره از صرافی های مجاز، نیازهای ارزی خود را تامین کنید. مصداق های امنیتی که در دلار واقعی توسط بانک مرکزی امریکا قید شده را بررسی و مطالعه کنید تا در خرید ارز از مجاری غیر رسمی، در نظر داشته باشید. سپرده گذاری ارز خانگی در بانک های عامل، عاملی کاهنده برای سرقت های خانگی در ۳۱ استان کشور خواهد بود. سایت بانک مرکزی و سایت بازار بورس را برای بررسی قیمت ها و اطلاعیه ها، دنبال کنید.

منبع خبرشهروند

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=8726

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .