12

مستنداتی جدید از همه حاشیه‌های « محمد باسط درازهی » ؛ نماینده سراوان

  • کد خبر : 13927
  • 10 دی 1397 - 20:35
مستنداتی جدید از همه حاشیه‌های « محمد باسط درازهی » ؛ نماینده سراوان

محمد باسط درازهی ٬ متولدخرداد ماه سال ۱۳۵۹ در سیستان و بلوچستان٬ کارشناس ارشد زبان انگلیسی و مدرس پاره وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان است. او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیز محسوب می شود. انتشار فیلم هتاکی وی به کارمند گمرک و انتساب […]

محمد باسط درازهی ٬ متولدخرداد ماه سال ۱۳۵۹ در سیستان و بلوچستان٬ کارشناس ارشد زبان انگلیسی و مدرس پاره وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد سراوان است. او عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس و نماینده مجلس در شورای سنجش و پذیرش دانشجو نیز محسوب می شود. انتشار فیلم هتاکی وی به کارمند گمرک و انتساب یک سرقت علمی به مقاله ای که توسط دانشجوی وی تالیف شده و نام وی به عنوان PROFESSOR در آن درج شده است٬ مهم ترین جنجال های یک نماینده مجلس در روزهای پایانی پاییز  ۹۷ را رقم زد.

بیوگرافی محمد باسط درازهی

طبق اطلاعاتی که در سایت مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی منتشر شده است٬ محمد باسط درازهی یکی از ۲۹۰ نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی بوده که در خرداد ۱۳۹۵ توانست با حمایت حزب اعتدال و توسعه٬ بیش از شصت هزار رای بدست آورد و با کسب ۴۹.۴۰ درصد آرا٬ نماینده مردم شریف سراوان٬ سوران٬ سیب و مهرستان استان سیستان و بلوچستان شود. ایشان در سال اول عضویت در مجلس دهم٬ عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات بود و در سومین سال  مجلس نیز به عنوان دبیر اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  شورای اسلامی منصوب شد.

حتما بخوانید : همه چیز درباره حمید‌رضا باقری درمنی : محرمانه‌های سلطان قیر و املاک

داستان دکتر٬ مهندس و استاد دانشگاه!

مرکز پژوهش های مجلس

(سایت مرکز پژوهش های  مجلس٬ محمد باسط درازهی را استاد دانشگاه خطاب می کند)

محمد باسط درازهی تحصیلات مهندسی ندارد

(۱۹ آیان ماه ۱۳۹۷ معاونت امور مجلس وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با ارسال نامه ای که در بالا مشاهده می کنید ٬ محمد باسط درازهی را مهندس خطاب میکند. در حالی  که ایشان تحصیلات مهندسی ندارد)

رونوشت نامه ای از سازمان صنعت و معدن به محمد باسط درازهی

(۳ آذر  ۹۷ نیز سازمان صنعت و معدن استان سیستان و بلوچستان با ارسال رونوشت نامه ای به محمد باسط درازهی ، وی را دکتر خطاب می کند!)

محمد باسط درازهی ، کارشناسی ارشد زبان انگلیسی داشته و در دانشگاه آزاد تدریس می کند. ایشان یکی از هشت نماینده استان سیستان و بلوچستان است که به دوره دهم مجلس شورای اسلامی را یافتند.

کانال تلگرام محمد باسط درازهی

داستان برخورد محمد باسط درازهی با کارمند گمرک

بیست و ششم آذر ماه ۹۶ بود که در روزهای پایانی پاییز٬ شاهد انتشار ویدیویی  در فضای  مجازی بودیم که بازتاب های گسترده ای در داخل و خارج از کشور پیدا کرد. در این ویدیو کوتاه٬ محمد باسط درازهی ، درخواستی که خارج از ضوابط قانونی و اداری است از کارمند گمرک کرده و با مقاومت این کارمند شریف مواجه می شود. در همین راستا٬ آقای درازهی با الفاظی توهین آمیز٬ ادبیات گفتاری زشتی را به کار می برد که در این مقال نمی گنجد. در ادامه٬ کارمند گمرک٬ این نماینده مجلس را به مردمی که برای کار اداری در آن جا حضور داشتند معرفی می کند و در پی آن٬ یکی از مراجعان که از رفتار این آقای نماینده به شدت برافروخته شده بود٬ درازهی از محل بیرون می کند.

انتشار این فیلم٬ موجی از انتقادات و ابراز تاسف چهره ها و شخصیت های مذهبی و سیاسی از آیت الله مکارم شیرازی و فراکسیون امید گرفته تا بسیاری از نمایندگان مجلس به خصوص هم استانی های آقای درازهی را در پی داشت. بعضی از منتقدان٬ در بررسی جامعه شناسی خودمانی این  رفتار آقای  درازهی این سوال را مطرح کردند که چرا شاهد چنین رفتارهایی توسط  عصاره  فضائل ملت پس از گذشت ۴۰ سال از انقلاب اسلامی هستیم و آیا نظارت استصوابی٬ کارکرد مطلوبی همچنان دارد؟ موضوعی که با واکنش دکتر کدخدایی٬ سخنگوی شورای نگهبان هم مواجه شد.

حتما بخوانید : آشنایی با اعضای شورای اسلامی شهر تهران در دوره پنجم

جزییاتی از برخورد کارمند گمرک با درازهی

بررسی تصاویری  که از دوربین مدار بسته گمرک  بدست آمده نشان می دهد که طبق گفته های خبرگزاری مهر٬ آقای محمد باسط درازهی با همراهی فردی به حاجب که فعال واردات خودرو لوکس است٬ در حالی که بر لکسوس آبی رنگ سوار شده است٬ بدون هماهنگی قبلی٬ به درب پارکینگ ساختمان شماره ۲ گمرک رفته و می خواهند با رییس کل  گمرک (میر اشرفی) دیدار کنند. این اتفاق ظرف ۱۰ دقیقه رخ می دهد و ادعای آقای درازهی مبنی بر ۴۵ دقیقه معطلی  در گمرک٬ نادرست است.

سوم دی ماه ۹۷ بود که بهروز نعمتی در قامت سخنگوی هیات رییسه  مجلس شورای اسلامی در گفتگو با یکی از خبرگزاری های کشور اعلام کرد که هیات رییس مجلس این رفتار نماینده سراوان را حمایت نمی کند و از  عذرخواهی ایشان خبر داد. در پی اهانت آقای درازهی به کارمند گمرک و انتشار این فیلم در فضای مجازی  که لطمه ای به شان و جایگاه رفیع نمایندگان خانه ملت بود٬ هیات نظارت بر رفتار نمایندگان٬ پرونده محمد باسط درازهی را در دو جلسه مورد بررسی قرار داد که هنوز٬ نظر رسمی این هیات  درباره پرونده نماینده سراوان اعلام نشده است.

برخورد کارمند گمرک با درازهی

با این حال٬ اوایل دی ماه٬ عضو هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس شورای اسلامی اعلام کرد که پرونده درگیری لفظی نماینده سراوان با کارمند گمرک٬ به دلیل شکایت تعدادی از نمایندگان خانه ملت از ایشان٬ در دستور کار قرار دارد و پرونده ایشان مختومه نشده  است. مجلس شورای اسلامی در یک جلسه  غیر  علنی٬ موضوع اهانت  آقای درازهی را نیز بررسی کرد. انتشار فیلمی از جلسه  غیر علنی مجلس  شورای اسلامی که در ان در حضور علی لاریجانی٬  رییس مجلس شورای  اسلامی  به جنجال ایجاد شده توسط این نماینده می  پرداختند٬ حاشیه های پر رنگ تر از متن را به وجود آورد.

درازهی نماینده مجلس

تا کنون ۳ جلسه  غیر علنی درباره اهانت محمد باسط درازهی به کارمند گمرک بر اساس فیلم  شصت ثانیه ای برگزار شده و پرونده همچنان در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان مجلس٬ مفتوح است.

در فیلمی  که از جلسه  غیر  علنی مجلس شورای اسلامی به منظور بررسی  پرونده نماینده سراوان گرفته  شده و در فضای مجازی منتشر شد و بازتاب های خبری پیدا کرد٬ این مساله القا می شود که گویا مجلسی ها هم از این رفتار همکار خود حمایت می کنند!

در فیلم پخش شده٬ نماینده سراوان به همکاران خود با این مضمون که اگر امروز با انتشار دهنده گان فیلم ماجرای گمرک برخورد نشود٬ این اتفاق برای دیگر نمایندگان نیز در آینده رخ خواهد داد٬ حاشیه های بیش  تری برای پرونده اش نزد افکار عمومی و حقوق دانان ایجاد کرد. مخصوصا که علی لاریجانی در  این فیلم٬ به این موضوع اشاره دارد که بایستی نسبت به شناسایی فرد یا افرادی که این فیلم را در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته اند اقدام کرد. موضوعی که واکنش های منفی دوباره ای را روانه  این پرنده جنجالی روزهای پایانی سال ۹۷ بهارستانی ها در پی داشت.

حتما بخوانید : با سید حسین میر خلیلی ٬ داماد سید احمد خاتمی آشنا شوید

نام انتشار دهنده فیلم جلسه غیر علنی مجلس درباره پرونده نماینده سراوان

احمد امیر آبادی فراهانی٬ عضو هیات رییسه  مجلس شورای اسلامی  که حضور فعالی در توییتر دارد٬ اوایل دی ماه با ارسال توییتی٬ مشخصات انتشار دهنده فیلم جلسه غیر علنی  مجلس شورای اسلامی را اعلام کرد. او از علیم یار محمدی٬ نماینده مردم زاهدان در مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده انتشار دهنده فیلم جلسه غیر علنی بررسی پرونده محمد باسط درازهی خبر داد. آقای امیر آبادی در این توییت می گوید که آقای علیم یار محمدی پس از فیلمبرداری٬ فیلم را به محمد باسط درازهی نشان می دهد تا بخش مربوط به عذرخواهی وی را رسانه ای کند.

اما بعدا آقای مرادی به  تسنیم می گوید که نقشی در انتشار فیلم نداشته و تنها آن را ضبط کرده است. او گفته بود که کلیپ ضبط شده را به آقای درازهی داده بود که بخشی که وزیر٬ عذرخواهی کرده است را در فضای مجازی منتشر کند اما آقای درازهی٬ کل فیلم را منتشر کرد که بر خلاف  قرار قبلی بود.

البته امیرآبادی٬ جلسه غیر علنی جنجالی را غیر رسمی دانست و معتقد است که چون برگزاری جلسه علنی رسمی٬ طبق آداب و مقررات آیین نامه داخلی مجلس انجام می شود و این جلسه٬ مصداق جلسه غیر علنی نبود. دلیل برگزاری ان هم٬ تشنجی بود که در مجلس پیش از به  صدا در امدن زنگ جلسه  علنی رخ داد و رییس مجلس٬ اجازه داد با برخی  از نمایندگان٬ پشت تریبون آمده  و قبل از پخش مستقیم  مراسم مجلس و برگزاری جلسه  علنی رسمی٬ صحبت های  خود را درباره آقای محمد باسط درازهی بیان کنند.

تا کنون جلساتی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان به ریاست دکتر  مسعود پزشکیان (نایب رییس اول  مجلس شورای اسلامی) با حضور وزیر اقتصاد٬ رییس گمرک و دو عضو هیات رییسه و آقای درازهی برگزار شده و جنبه های قضیه مورد بررسی قرار گرفته است. قرار است٬ گزارش هیات  نظارت بر  رفتار نمایندگان درباره  جنجال آقای درازهی ، بزودی تقدیم هایت رییسه  مجلس شود.

ماجرای سرقت علمی نماینده سروان

جنجال های این نماینده پر حاشیه  مجلس  شورای اسلامی فقط به  فیلم اهانت وی به کارمند گمرک و اتفاق جلسه  غیر علنی  غیر رسمی مجلس خلاصه نمی شود.

روزنامه جوان چندی پیش در سر مقاله ای٬ درازهی را متهم به سرقت علمی دانست و معتقد است که پروفسور ولفرام بوگارد٬ استاد دانشگاه آلمان٬ اعلام کرده است که درازهی دو مقاله را ترکیب کرده و با حذف نام او٬ به نام خودش در جایی منتشر  کرده است. این استاد تمام دانشگاه فرایبورگ آلمان معتقد است که محمد باسط درازهی با ارسال یک پست الکترونیک٬ از وی عذرخواهی کرد. مستندات را در زیر مشاهده می کنید.

سرقت علمی نماینده سروان

(عکس  صفحه اول مقاله ۹ صفحه ای تحت عنوان ناوبری پهپادهای کوچک: AUTHONOMOUS INDOORS NAVIGATION USING A SMALL-SIZE QUADROTOR که توسط WOLFRAM BUGARD و دو تن از دستیاران در دانشکده علوم رایانه دانشگاه فرایبورگ در سال  ۲۰۰۸ میلادی منتشر شد و در سایت دانشگاه پنسیلوانیا در دسترس است و منبع جنجالی اتهام سرقت علمی نماینده سراوان است)

رازهی متهم به سرقت علمی

(تصویر مقاله ای با عنوان: AUTONOMUS FLIGHT  CONTROL IN MICRO AIR VEHICLES که در  مسابقه INTERNATIONAL AERIAL  ROBOTCS COMPETITION توسط عبدالاحد پاکباز٬ دانشجوی دانشگاه سراوان و محمد باسط درازهی که عنوان PROFESSOR در معرفی مقام دانشگاهی اش ذکر شده! نوشته شده است)

تصویر چکیده مقاله اصلی پرفسور آلمانی

(در عکس بالا٬ تصویر چکیده مقاله اصلی پرفسور آلمانی درباره سامانه هدایت پهپادها را مشاهده می کنید که در مقاله منتسب به آقای درازهی و شاگردش٬ همان چکیده با واژه گزینی آماتوری به منظور پارافرایز! تکرار شده است)

به هر حال موضوع به همین جا ختم نشد و موضوع حضور این نماینده مجلس شورای اسلامی به عنوان مدرس دانشگاه در حوزه  زبان انگلیسی نیز٬ با واکنش های زیادی همراه شد.  چرا که محمد باسط درازهی  در فیلم جلسه غیر علنی  غیر رسمی مجلس  با صدای بلند خطاب به نمایندگان گفته بود که اگر وزیر استیضاح نشود و رییس گمرک برکنار نشود و کارمند هتاک٬ عزل نشود٬ استعفایش را تقدیم هیات رییسه مجلس خواهد داد و به دانشگاه بازخواهد گشت.

او از عنوان: گچ و تخته دانشگاه منتظر من است و من را سلام می کند..! استفاده کرد. موضوعی که به مقوله دیگری در سلسله انتقادات افکار  عمومی و رسانه ها به ایشان در قامت مدرس دانشگاه اشاره دارد.  بررسی های رسانه ای حاکی از این مطلب است که نماینده هتاک قصه ما٬ استاد نیست و مدرس حق التدریسی و پاره وقت برخی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی سراوان بوده است.

حتما بخوانید : کامبیز مهدی زاده فرساد کیست ؟ نگاهی به انتصابات فامیلی دولت

در پی انتشار مطالبی درباره سرقت علمی نماینده سراوان از یک مقاله  علمی٬ ایشان در هفتم دی ماه ۹۷ با صدور بیانیه ای٬ به اتهامات پاسخ داد. در این بیانیه٬ آقای درازهی به این موضوعات  اشاره دارد:

  • اینجانب و سایر اساتید همکار! هیچ نقشی در تهیه و تنظیم مقاله مزبور نداشته و نویسنده مسئول٬ دانشجو است.
  • اینجانب از منابع مقاله و تهیه مقاله بی اطلاع بوده ام.
  • اگر خطایی در این مقاله وجود دارد٬ دبیرخانه مسابقات کشوری جمهوری خلق چین باید پاسخگو باشد.
  • رشته تخصصی بنده٬ ارتباطی با مقاله مذکور نداشته و بنده فقط  ترجمه منابع را عهده دار بودم.
  • علت این که نام بنده در این مقاله ذکر شده است٬ قوانین شرکت در مسابقه است که نویسندگان را به درج نام اساتید دعوت می کند.
  • مقاله مذکور٬ طبق قوانین ایران دارای ارزش و اعتبار علمی یا ISI نبود و امکان رزومه سازی و کسب امتیاز علمی ندارد.

آقای درازهی در انتهای بیانیه خود راجع به  سرقت علمی صورت گرفته در مقاله رباتیک مسابقات چین می گوید که ایشان در هیچ کنفرانسی در داخل یا خارج از کشور٬ اجازه نشر مقاله را نداده  و اگر نشری صورت گرفته٬ خطای دبیرخانه همایش است. او در آخر از جامعه خواسته بود که فریب فرافکنی های افراد فرصت طلب  و بودخواه جوانان را نخورند. در نهایت٬ پرفسور ولفرام٬ استاد رباتیک دانشگاه فرایبورگ آلمان گفت که درازهی با ارسال ای میل  از  وی عذرخواهی کرده است.

 محمد باسط درازهی در مجلس

هم استانی‌های محمد باسط درازهی در مجلس

هم استانی های آقای درازهی در مجلس شورای اسلامی  که در این مدت پس از انتشار فیلم برخورد وی با مسئولان گمرک و جنجال های مقاله٬ به اظهارنظرهای گوناگونی درباره ایشان پرداختند عبارتند از:

  • آقای نعیم امینی فرد- نماینده ایرانشهر و فنوج
  • آقای عبدالغفور ایران نژاد- نماینده چابهار
  • آقای حبیب الله دهمرده- نماینده زابل و زاهک و نیمروز
  • آقای حسینعالی شهریاری- نماینده زاهدان
  • آقای علی  کرد- نماینده خاش
  • آقای احمد علی کیخا- نماینده زابل و زاهک
  • آقای علیم بار محمدی – نماینده  زاهدان

نظر شما درباره این نماینده مجلس استان سیستان چیست؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=13927

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. *فعال واردات خودرو لوکس است٬ در حالی که بر لکسوس آبی رنگ سوار شده
    اشتباه میکنی رفته دنباله کاره ملت،خواسته پراید از کره وارد کنه ارزونتر در بیاد مردم استفاده کنن
    اینا فقط برای رضای خدا قدم بر می دارند نه برای تبانی

  2. میگم خیلی … خدا رو شکر به دانشگاه برنگشتی چون اونجا رو هم به بی قانونی میکشوندی.

  3. این نماینده معلوم الحال پیداست دلسوز مردم نیست هر بار که یه چیزی علیهش شد داستان دیگری می سازد دیگر شده حکایت چوپان دروغگر

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .