15

چطوری وام ازدواج بگیریم ؟ | صفر تا صد مراحل دریافت وام ازدواج ؛ از شرایط تا مدارک و ضامن

  • کد خبر : 16354
  • 17 دی 1397 - 13:17
چطوری وام ازدواج بگیریم ؟ | صفر تا صد مراحل دریافت وام ازدواج ؛ از شرایط تا مدارک و ضامن

وام ازدواج زوجین که تا کنون ۳۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۵ ساله و کارمزد ۴ درصد (هر یک از زوجین ۱۵۰ میلیون ریال) توسط بانک مرکزی به بانک های عامل سراسر کشور ابلاغ شده، قرار است به ۴۰۰  میلیون ریال افزایش یابد و هنوز خبر قطعی اعلام نشده است. 

وام ازدواج زوجین که تا کنون ۳۰۰ میلیون ریال با بازپرداخت ۵ ساله و کارمزد ۴ درصد (هر یک از زوجین ۱۵۰ میلیون ریال) توسط بانک مرکزی به بانک های عامل سراسر کشور ابلاغ شده، قرار است به ۴۰۰  میلیون ریال افزایش یابد و هنوز خبر قطعی اعلام نشده است.  مبلغ وام ازدواج در سال ۹۸ هم به نظر می رسد مثل سال ۹۷ باشد و خیلی دردی از دریافت کننده با این رکود تورمی کشور، دوا نکند! دریافتش، نیاز به ۲ ضامن معتبر حقیقی (دولتی یا خصوصی) داشته و باید مدتی هم در صف انتظار نشست. برای ثبت نام وام ازدواج و شرایط و مدارکی که باید ارائه کنید٬ گفتار امروز عصر شهروند را به خوبی مطالعه کنید.

حتما بخوانید :مقالات پربازدید ویکی پدیا ؛ فهرستی نسبتا خجالت آور !

وام ازدواج به چه کسانی تعلق می گیرد؟

توجه کنید که این مهم ترین موضوعی است که درباره وام ازدواج باید بدانیم. وام ازدواج به افرادی تعلق می گیرد که ۲ سال از تاریخ وقوع عقد رسمی آن ها سپری نشده باشد و قبلا نیز سابقه دریافت وام ازدواج به هر رقمی را نداشته باشند.

  • مبلغ وام ازدواج چقدر است؟

به  هر یک از زوجین مبلغ ۱۵۰ میلیون ریال تعلق می گیرد. سن زوجین و محل زندگی آن ها و تحصیلات و شرایط زندگی آن هیچ تاثیری در مبلغ وام ازدواج ندارد.

  • بازپرداخت وام ازدواج چگونه است؟

بازپرداخت وام ازدواج، ظرف ۵ سال است و ۴ درصد نیز کارمزد به آن تعلق می گیرد. دوره تنفس ندارد و پرداخت قسط اول نیز ۳۰ روز پس از پرداخت کامل تسهیلات آغاز میشود. کلیه اقساط نیز مبالغ مساوی دارد.

  • آیا پرداخت تسهیلات قرص الحسنه وام ازدواج توسط بانک های دولتی انجام می شود؟

خیر. بانک های دولتی و خصوصی٬ پرداخت تسهیلات وام ازدواج به مشمولان واجد شرایط را در ۳۱ استان کشور بر عهده دارند.

  • دریافت کننده وام ازدواج ٬ چه شرایطی باید داشته باشد؟

توجه کنید که دریافت کننده این تسهیلات باید شرایط زیر را داشته باشد.

  • اول در سامانه رسمی تسهیلات ازدواج بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ثبت نام کند.
  • دوم آن که تابعیت ایران داشته باشد.
  • سوم این که اگر متقاضی، تازه ازدواج کرده است و در یکی از کشورهای خارجی سکونت دارد، گواهی ازدواج خود را توسط کنسول جمهوری اسلامی در پایتخت کشور محل سکونت، تایید کند.
  • اگر متقاضی وام ازدواج ، مسلمان نیست و از اقلیت های مذهبی مورد تایید قانون اساسی است، می بایست سند اثبات کننده ازدواج را در سامانه بانک مرکزی آپلود و اطلاعاتش را وارد کند.
  • کد ملی معتبر داشته باشد. الزامی به داشتن کارت ملی هوشمند نیست.
  • نشانی و کد پستی ۱۰ رقمی محل سکونت هر یک از زوجین باید در سامانه ثبت شود.

برای دریافت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج، چه مدارکی باید ارائه شود؟

توجه داشته باشید که برای دریافت این تسهیلات، مدارکی مورد نیاز است که باید در سامانه بانک مرکزی وارد و هم  چنین به شعب انتخابی بانک های عامل در استان محل تقاضا،  تحویل داده شود.

  • کپی کارت ملی هر یک از زوجین
  • کپی شناسنامه هر یک از زوجین
  • کپی کلیه صفحات شناسنامه و کارت ملی ضامنین
  • آدرس و کد پستی ده رقمی محل سکونت هر یک از زوجین و هر یک از ضامنین
  • ضامنین می بایست بر اساس شرایط اعلامی برای ضامنین، مدارک مثبته و مستند ارائه کنند.
  • کلیه متقاضیان می بایست در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کرده و کد پیگیری ده رقمی دریافت کنند.

افرادی که ضامن متقاضیان تسهیلات می شوند چه شرایطی باید داشته باشند؟

اگر شما متقاضی وام ازدواج هستید، بایستی برای درخواست خود، ضامن ارائه کنید تا گارانتی پرداخت اصل و فرع تسهیلات شما باشند. این ضامنین، متناسب بر امکانات اطرافیان شما، می تواند کارمند یا بازنشسته بخش دولتی یا خصوصی یا نظامی باشد و این رییس شعبه بانک عامل انتخابی شماست که تصمیم گیری نهایی را نسبت به پذیرش یا عدم پذیرش ضامن انجام می دهد. توصیه شده که درخواست زوجین در یک استان و یک بانک  و حتی یک شعبه باشد تا فرآیند های بررسی مدارک و پرداخت، تسهیل و تسریع شود و احراز اهلیت ضامنین هم راحت تر انجام می شود.

اگر شما و همسر شما، در یک بانک عامل، متقاضی تسهیلات هستید، ارائه یک ضامن کفایت می کند. اما این ضامن باید توانایی مالی کافی برای بازپرداخت قسط تسهیلات شما را داشته و بانک را در ضمانت شما، توجیه کند. باید حقوق ماهانه یا مستمری بازنشستگی وی برای پوشش تسهیلات شما کافی باشد. اگر شما، دریافت کننده یارانه نقدی هستید، این پرداختی ماهانه ۴۵۵۰۰ تومانی شما و همسرتان می تواند بخش از فرآیند ضمانت را پوشش دهد.

توجه داشته باشید که اگر شما کارمند رسمی یا پیمانی دولت یا نیروهای مسلح و شهرداری و کمیته امداد و حتی هلال احمر هستید،  گواهی تعهد کسر از حقوق به عنوان ضامن،  کفایت کرده و نیاز به پیدا کردن ضامن برای  تسهیلات مورد نظر نیست. شما بایستی آخرین قیش حقوقی خود را که ممهور به مهر کارگزینی است در اختیار شعبه انتخابی خود برای دریافت تسهیلات قرار دهید.

اگر این شرایط را ندارید، ضامن شما باید کارمند یا بازنشسته دولتی یا خصوصی یا نظامی بوده و گواهی کسر حقوق ارائه کند. اما اگر کارمند شرکت های صنعتی و خدماتی بزرگ ایران (مثل ایران خودرو و پارس خودرو و پتروشیمی ها و امثالهم) است که خصوصی محسوب می شوند، با تایید رییس شعبه و ارائه مستندات٬ به  عنوان ضامن، پذیرفته  می شود.

اگر شما یک ضامن را به بانک مورد نظر خود جهت دریافت تسهیلات معرفی می کنید که پروانه کسب و صلاحیت حرفه ای از صنوف کشور دارند (مثل صنف لوازم خانگی)، ضامن مزبور باید فعالیت اقتصادی در جریان داشته باشد. اگر هیچ کدام از شرایط بالا را ندارید و نمی توانید ضامن پیدا کنید، اما دسته چک داشته و خوش حساب هستید، همین خوش حسابی و گردش حساب شما می تواند به تشخیص رییس شعبه بانک عامل، جایگزین ضامن باشد.

اگر هم در مناطق روستایی  یکی از ۳۱ استان کشور ساکن هستید، به منظور دریافت وام ، می بایستی به  دنبال ضامنی باشید که اهلیت او به تایید شورای اسلامی شهر و روستا رسیده باشد. سخت گیری برای پیدا کردن ضامن جهت وام ازدواج مثل وام مسکن یا خرید خانه یا خرید خودرو نیست. اما باید مدارک مستند و مستدل ارائه شود.

حتما بخوانید :طلاق توافقی چیست و چه شرایطی دارد ؟

چگونه  در سامانه وام  ازدواج  ثبت نام  کنم؟

برای ثبت نام به این لینک مراجعه کرده و صفحه ای که عکس آن را در زیر  مشاهده می کنید به نمایش در می آید.

ثبت نام وام ازدواج در سامانه

هر سایتی به جز این سایت، ارتباط  با وام ازدواج ندارد. مراقبت فیشینگ و اسکیمینگ و مجرمان سایبر باشید. کافی است از گزینه های سمت راست صفحه که در عکس بالا مشاهده می کنید، روی بخش ثبت نام جدید، کلیک کنید.

سامانه وام ازدواج

در این قسمت، همان طور که در عکس بالا مشاهده می کنید٬ از شما می خواهدکه شماره ملی و شماره شناسنامه و تاریخ تولد را وارد کنید. به محض ورود اطلاعات در این فیلدها، به صورت آنلاین، رصد اطلاعات با سامانه سازمان ثبت اسناد انجام شده و احراز صلاحیت خواهید شد. در صورت تایید اطلاعات، می توانید قسمت های بعد را پر کنید که شامل اطلاعات هویتی و تاریخ ازدواج و مشخصات همسر و آدرس محل سکونت است. ضمنا اگر  شما ایرانی بوده و داخل کشور ظرف ۲۴ ماه اخیر ازدواج کرده اید و سابقه  دریافت وام ندارید، گزینه اول را انتخاب کنید. تعهد ۱ پاراگرافی را خوانده و تیک بزنید و سپس روی دکمه ادامه  کلیک کنید تا کد رهگیری برای شما ارسال شود.

ثبت نام در سامانه تسهیلات وام ازدواج

اگر قبلا خودتان یا دوستان و آشنایان از طرف شما ثبت نام کرده باشند، صفحه ای که عکس آن در بالا ارائه شده است به نمایش در می آید و این پیام: با این کد ملی، قبلا ثبت نام شده اید.  به قسمت بازیابی و چاپ کد رهگیری مراجعه کنید.

اگر قصد ویرایش اطلاعات را دارید، باید به این قسمت رفته و روی بخش ویرایش ثبت نام قبلی کلیک کنید. اکنون باید کد ملی و شماره رهگیری ۱۰ رقمی  که قبلا سیستم درباره پرونده شما صادر کرده (به شما یا فرد ثبت نام کننده از جانب شما) وارد کنید.

مراحل ثبت نام در سامانه قرض الحسنه ازدواج

اگر کد رهگیری ۱۰ رقمی خود را فراموش کرده اید٬ کافی به این لینک رفته و اطلاعاتی که در عکس زیر مشاهده می کنید پر کنید.

کدرهگیری ثبت نام تسهیلات قرض الحسنه ازدواج

شماره ملی، حرف اول نام و نام خانوادگی و تاریخ تولد و تاریخ ازدواج را وارد کرده و سپس کدرهگیری به نمایش در خواهد آمد.

  • چند ضامن برای دریافت تسهیلات وام ازدواج مورد نیاز  است؟

تعداد ضامن، یک مورد به ازای هر فقره وام است. اما اهلیت آن را شعبه بانک عامل مشخص میکند. شاید اهلیت شما برای ضمانت نیز  کافی  باشد. در صورتی که مشتری خوش حساب  با گردش حساب بالا بوده و چک برگشتی نداشته باشید. بنابراین بهتر است در این موارد، حتما از بانک و شعبه بانکی  که دسته چک دارید برای دریافت تسهیلات استفاده کنید. حتی اگر مدت زیادی در صف بمانید، ارزش دارد.

  • افرادی که در سامانه بانک مرکزی ثبت نام کرده و کد رهگیری برای آن ها پیامک نشده است چه کنند؟

نگران نباشید. همان طور که در بالا اشاره شد، کافی  است به بخش بازیابی کد رهگیری در سامانه CBI مراجعه کرده با درج اطلاعات هویتی در فیلدهای مربوطه، نسبت به بازیابی کد رهگیری اقدام کنند.

  • اطلاعات همسر خود را اشتباهی وارد کرده ام و احتمالا مشکل ساز شود. چه باید بکنم؟

نگران نباشید.  اگر اطلاعاتی  را اشتباهی وارد کرده اید، می توانید ویرایش کرده و آن را تصحیح کنید.  به این منظور به بخش ویرایش ثبت نام قبلی در سامانه تسهیلات ازدواج بانک مرکزی مراجعه کرده و اطلاعات هویتی یا هر اطلاعاتی که نیاز به تغییر آن دارید را ویرایش کنید.

  • اگر قبلا اطلاعات بانکی را برای دریافت وام وارد کرده باشیم اما اکنون از دریافت وام از آن شعبه منصرف شده و قصد دریافت تسهیلات از شعبه دیگری داشته باشیم،  چه باید کرد؟

اگر  هنوز تعیین شعبه نشده اید، می توانید با مراجعه به قسمت حذف ثبت نام٬ ثبت نام پیشین خود را ابطال  کرده و نسبت به ثبت نام جدید در سامانه بانکمرکزی اقدام کنید. برای انجام فرآینده گفته شده به این لینک مراجعه فرمایید.

  • من در سامانه ثبت نام کرده و کد رهگیری ۱۰ رقمی را دریافت کرده ام. وقتی تعیین شعبه شدم، مهلت مراجعه به شعبه چقدر است؟

توجه کنید که پس از تعیین شعبه شدن شما، فقط ۱۲ روز کاری فرصت دارید تا با مدارک خود و همسرتان به همراه مدارک مثبته ضامن یا ضامنین که در ابتدای گفتار ارائه شد، به شعبه مورد نظر مراجعه و پرونده دریافت تسهیلات را تکمیل کنید. اگر در این مدت مراجعه نکنید، از سیستم حذف می شوید و دوباره باید ثبت نام کنید.

مراجعه حضوری زوجین به صورت مجزا، الزامی است. اگر تعیین شعبه شدن شما طولانی شده است، این موضوع تحت اختیار ادارات سرپرستی بانک ها بوده و با توجه به حجم متقاضیان و کمبود منابع به خصوص در ماه های پایانی سال، این امر زمان بر است. اما پیگیری تلفنی را فراموش نکنید. بدون عقدنامه رسمی هم اقدام نکنید که درخواست شما رد می شود.

  • من ظرف ۱ سال، دو باره سابقه ازدواج داشتم. به بنده تسهیلات تعلق می گیرد؟

بله. اگر قبلا سابقه دریافت تسهیلات ازدواج نداشته باشید.

  • افرادی که قبلا تسهیلات ۱۰۰ میلیون ریال دریافت کرده اند، می توانند برای دریافت تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریال  اقدام کنند؟

خیر.

  • حداقل سن برای دریافت وام ازدواج زوجین چند سال است؟

دختران ۱۳ سال تمام شمسی و پسران نیز ۱۵ سال تمام شمسی. مبلغ تسهیلات به ولی یا قیم قانونی پرداخت می شود. چرا که سن قانونی برای دریافت خدمات بانکی، هجده سال تمام است.

  • اگر من و همسرم بخواهیم در بانک ملی و بانک سپه در استان گیلان و مازندران اقدام کنیم٬ امکانش است؟

می توانید. اما بهتر است بانک های عامل و شهر  و استان محل سکونت٬ یکی باشد.

  • آیا می توانم با وکالت محضری به یکی از آشنایان ، وی را برای  انجام امور مربوطه  در زمان مراجعه به  بانک٬  معرفی کنم؟

بله.  اما پذیرش یا عدم پذیرش وکالت نامه در حیطه اختیارات رییس شعبه است.  

  •  آیا وام ازدواج به اقلیت های مذهبی هم  تعلق می گیرد؟

وام ازدواج به کلیه اتباع جمهوری اسلامی ایران تعلق می گیرد. هم چنین به کلیه ایرانیان مقیم خارج از کشور. اما وام ازدواج به اتباع خارجی مقیم  ایران تعلق نمی گیرد.

توصیه هایی که برای گرفتن تسهیلات باید در نظر داشت

  • در اسرع وقت اقدام کنید.
  • صبور باشید. ده ها هزار نفر در نوبت دریافت تسهیلات بوده و منابع نیز کافی نیست. اما قطعا به همه متقاضیان واجد شرایط تعلق می گیرد.
  • روزهای پایانی سال، فرصت شعب برای بررسی مدارک و اعطای تسهیلات کم است. لذا در مهلت قانونی پس از تعیین شعبه شدن، با مدارک ضامن به شعبه مراجعه کنید.
  • حتی ایثارگران هم بایستی شرایط عمومی متقاضیان تسهیلات را داشته باشند.
  • تعریف ایثارگر را بر اساس ماده ۵۰ قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران در نظر داشته باشید و تفسیر به رای نکنید. خانواده درجه یک ایثارگران، مشمول نخواهد بود. اگر با ابهامی مواجه شدید نباید با بانک مرکزی رایزنی کنید. با بنیاد شهید و امور ایثارگران تعامل کنید.
  • طبق ماده شش دستورالعمل اجرایی پرداخت تسهیلات قرض الحسنه ازدواج به متقاضیان٬ رعایت ضوابط اعطای تسهیلات قرض الحسنه ازدواج برای این تسهیلات الزامی است .
  • اگر یکی از جانبازان و آزادگان مشمول قانون تسهیلات وام ازدواج ، فوت کنند٬ خدمات و امتیازات مربوطه در اختیار خانواده تحت تکفل قرار خواهد گرفت.

حتما بخوانید :تعریف نفقه اقارب و شرایط پرداخت نفقه اقارب

فهرست و مشخصات بانک های عامل پرداخت کننده وام ازدواج

بانک ملت ، بانک رفاه کارگران، بانک مسکن ، بانک سپه، بانک کشاورزی، بانک ملی ایران ، بانک تجارت ، بانک صادرات ایران ، بانک توسعه صادرات ، پست بانک ایران ، بانک توسعه تعاون ، صندوق کارآفرینی امید ، بانک اقتصادنوین ، بانک سامان ، بانک پاسارگاد ، بانک سینا،  بانک قرض الحسنه مهر ایران ، بانک شهر، بانک آینده  و بانک حکمت ایرانیان

امیدواریم اطلاعات ارائه شده در این گفتار توانسته باشد راهنمای مختصری برای دریافت تسهیلات ازدواج متقاضیان باشد.  اگر با ابهامی روبرو شدید، بانک مرکزی، بهترین منبع برای دریافت اطلاعات موثق است. سایت بان مرکزی فقط در این نشانی: CBI.IR در دسترس است. همواره بخش اطلاعیه ها را ملاحظه کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=16354

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. مرسی عالی عالی بود

  2. اطلاعات و جزئیات لازم را برای مراحلانجام شده در دریافت وام و ثبت نام آن بخوبی بیان گردیده است

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .