3

اخذ عوارض از تونل های تهران ؛ شایعه یا واقعیت تلخ آینده ؟

  • کد خبر : 18915
  • 23 دی 1397 - 11:04
اخذ عوارض از تونل های تهران ؛ شایعه یا واقعیت تلخ آینده ؟

پولی شدن تونل های تهران ؛ از اتوبان  آیت الله هاشمی رفسنجانی تا اتوبان امیرکبیر دریافت عوارض از تونل های تهران برای پوشش هزینه های تصاعدی شهرداری پایتخت، آسان  ترین راهکار برای درامد زایی جدید نهاد مدیریت خدمات این کلانشهر است. آن هم نهادی که با بحران مازاد نیروی انسانی روبرو ست و بر اساس […]

پولی شدن تونل های تهران ؛ از اتوبان  آیت الله هاشمی رفسنجانی تا اتوبان امیرکبیر

دریافت عوارض از تونل های تهران برای پوشش هزینه های تصاعدی شهرداری پایتخت، آسان  ترین راهکار برای درامد زایی جدید نهاد مدیریت خدمات این کلانشهر است. آن هم نهادی که با بحران مازاد نیروی انسانی روبرو ست و بر اساس برنامه ۵ ساله دوم شهرداری، هر سال باید ۶ درصد از نفراتش کاهش یابد و ۳ درصد از نخبگان دانشگاهی را  از طریق آزمون سراسری جذب کند.

شهرداری تهران با بیش از ۱۳۵ هزار پرسنل رسمی و پیمانی داشته و هر  ماه برای این افراد، فیش حقوقی صادر می شود که شامل کارکنان مناطق بیست و دو گانه، شرکت ها و سازمان های زیر مجموعه می شود.  شهرداری با وجود درآمدهای سرشاری که دارد، اما گران اداره می شود. ماهانه باید قریب به ۵۵۰ میلیارد تومان حقوق پرداخت کند و این دغدغه امروز مدیریت مالی این سازمان محسوب می شود.

این هزینه، برای جبران خدمات کارکنان و بخشی از بودجه لازم برای مدیریت شهر است. بعضا هم خوب اداره نمی شود و در همه بیست و دو منطقه تهران از جنوب تا شمال شهر، با طوماری از پیشنهادات و انتقادات ومعضلات در امور مدیریت شهری روبرو هستیم و سامانه ۱۳۷ و سامانه های نظارتی و بازرسی شهرداری نیز تا حدی توانسته اند پاسخگوی حجم گسترده مطالبات بیش از ده میلیون شهروند تهرانی باشند که از گران اداره شدن شهر خود ناراضی هستند. وقتی نیروی مازاد باشد، یعنی پول برای ارتقا ناوگان اتوبوس BRT که باید ۲۹ درصد کل حمل و نقل شهری را به خود اختصاص دهد، کم است و مدیریت زباله خوب صورت نمی گیرد و  . . .  آن هم در شهری که تولید زباله، از میانگین جهانی بیش تر است.

دریافت عوارض از تونل های تهران

۵ تونل تهران که عوارض می گیرد !

شهرداری تهران مثل کشور ایران، گران اداره می شود و هزینه گران اداره شدن را گویا باید شهروندان پرداخت کنند.  ان هم نهادی که بیش از ۵۲  هزار میلیارد تومان بدهی دارد و نیمی از آن، بدهی ارزی و ریالی به نظام بانکی است. چند روز پیش، معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از آماده شدن پیش نویس لایحه ای خبر داد که در صورت تصویب آن در معاونت برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شوراهای شهرداری تهران، آماده ارائه به شورای شهر پنجم پایتخت به ریاست محسن هاشمی رفسنجانی جهت بررسی نهایی و اجرایی شدن می شود. موضوعی که البته، ۲۲  دی ماه توسط  مهندس حناچی تکذیب شد! اما داستان تکذیب هایی که بعدا رنگ واقعیت به خود گرفت، مردم را نگران می کند!

حتما بخوانید : آنچه درباره پیروز حناچی ، منتخب شورای شهر تهران و برادرش باید بدانید

بر اساس این لایحه جنجالی که بعضی از رسانه ها، آن را اداره شهر از جیب مردم خطاب کرده اند، پنج تونل پایتخت و بزرگراه شهید آیت الله صدر، مشمول دریافت عوارض عبور و مرور خواهد شد و برای نخستین بار در تهران، عبور از یک مکان در هر ساعت شبانه روز، مستوجب پرداخت عوارض عبور و مرور خواهد بود. پیش از این، طبق قانون، ورود به محدوده طرح و ترافیک، در بازه زمانی خاص، ممنوع و متقاضیان ورود، باید عوارض ورود روزانه را پرداخت می کردند.

۵ تونل تهران که عوارض می گیرد

طبق این لایحه، عبور و مرور از اتوبان های آیت الله هاشمی رفسنجانی ( نیایش )، اتوبان توحید، اتوبان شهدای غزه و اتوبان امیرکبیر، مشمول دریافت عوارض است و خودرو هایی که از مقصد های عبور زیر زمینی پایتخت می گذرند، هر  بار می بایست رقمی را پرداخت کنند. این رقم گویا حدود سی هزار ریال بوده و البته تابعی از مولفه های مختلف است. مثل طول تونل، وضعیت معاینه فنی برتر یا معمولی خودرو عبوری و ساعت تردد و پیک ترافیک و غیره.

یعنی همین سه هزار تومن در ساعات مختلف روز، دستخوش تغییرات شده و حرکت نوسانی را برای این عوارض شناور شاهد خواهیم بود. تقریبا چیزی شبیه به عوارض ورود به محدوده طرح ترافیک پایتخت در سال ۹۷.  این لایحه، چیز جدیدی نیست. مسبوق به سابقه است.

اخذ عوارض از تونل های تهران

(پولی شدن تونل های تهران بر اساس برنامه ۵ ساله دوم شهرداری تهران انجام می شود. جزییات را در این PDF مشاهده کنید)

چند سال پیش نیز در زمان صدرات دکتر محمد باقر قالیباف بر شهرداری تهران در عصر تصدی اصول گرایان در شورای اسلامی شهر و روستا، اخذ عوارض از خودروهای عبوری از  تونل های پایتخت مطرح شد که با توجه به مشکلات اقتصادی مردم در چند سال اخیر، از دستور کار شهرداری خارج شد و در نهایت در نامه ای، لایحه را از شورای شهر، پس گرفت. شهرداری تهران، آن زمان مقوله عدالت محوری در مدیریت خدمات شهری را باب کرد و معتقد بود که با اخذ عوارض، فرصت توسعه حمل و نقل شهری در مناطق کم تر توسعه یافته فراهم خواهد شد. در حالی که اتوبوس BRT از نیایش و صدر عبور نمی کند!

پس از مطرح شدن داستان اخذ عوارض از خودرو های عبوری از تونل های پایتخت، واکنش رسانه ها و شهروندان در فضای مجازی به این خبر افزایش یافت. پروانه مافی، یکی از بانوان نماینده مردم تهران در خانه ملت در واکنش به این خبر اعلام کرد که این طرح در حد بررسی در معاونت شهری شهرداری تهران بوده و هنوز به شورای شهر برای تصمیم گیری نهایی ارسال نشده است. او معتقد است که با رایزنی با اعضای شورای شهر تهران که همگی از ائتلاف امید اصلاح طلبان هستند، این موضوع در دستور کار نیست.

چرا اخذ عوارض از تونل ها ؟

اعلام و تکذیب خبر دریافت عوارض از تونل های پنج گانه تهران

بعضی از کاربران تهرانی در شبکه های اجتماعی مثل اینستاگرام، پس از اعلام و تکذیب خبر دریافت عوارض از تونل های پنج  گانه تهران، آن را مترادف اخذ عوارض برای تنفس هوای آلوده شهر تهران در نیمه دوم هر سال دانسته و با طنز به تحلیل آن پرداختند. این که شهرداری تهران عادت کرده است از زمان غلام حسین کرباسچی تا به امروز، از روش های مختلفی برای دریافت  عوارض استفاده کرده و هزینه های بی شمار خود را پوشش دهد، کلاف سردرگمی است که هنوز برای برون رفت از این بحران، اقدام  شایسته ای صورت نگرفته است.

طبق آمارها، ماهانه بیش از یک صد و سی و هفت هزار نفر در شهرداری تهران حقوق دریافت می کنند و رسما نیز اعلام شده است که شهرداری  تهران، شصت و هشت هزار نیروی رسمی و قراردادی و پیمانی  دارد.

شهرداری تهران از زمان محمد باقر قالیباف، با معضل افزایش نیروی انسانی روبرو شد که سبب افزایش سربار شهرداری و نیاز به نقدینگی قابل توجه برای پوشش هزینه های حقوق و دستمزد و سنوات و بیمه این کارکنان گردید. موضوعی که در زمان کاندیداتوری قالیباف در انتخاب ریاست جمهوری سال ۹۶ نیز در کانون توجه منتقدان قرار گرفت.

۱۳۰ هزار حقوق بگیر شهرداری تهران ؟

عضو کمییسیون برنامه و بودجه شورای شهر در سال ۹۶ بارها به موضوع بحران منابع انسانی در شهرداری تهران اشاره کرد و پرداخت بیش از پانصد و پنجاه میلیارد تومان حقوق توسط شهرداری  تهران تنها برای استخدام منابع انسانی جهت مدیریت امور پایتخت را غیر قابل قبول خوانده بود. عددی که نشان دهنده بار مالی سنگین ماهانه بر دوش شهرداری  تهران  داشته  و بخش اعظمی از درآمد شهرداری را هر ماه می بلعد.

علت اخذ عوارض از تونل ها

همان طور که مهندس زنگنه وزیر نفت قبلا اعلام کرده بود که فکر و ذهن او آخر ماه این است که چگونه یارانه ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی مشمولان را پرداخت کند، فکر و ذکر معاونت مالی و اقتصادی شهرداری پایتخت در سال های اخیر روی این موضوع متمرکز شده که چگونه حقوق بیش از صد هزار و اندی پرسنل مناطق بیست و دوگانه را هر ماه پرداخت کنند.

جلسات زیادی بین شورای اسلامی شهر تهران و معاونت توسعه منابع انسانی شهرداری تهران برای سامان دادن وضعیت منابع انسانی مازاد شهردای برگزار شده است تا راهکاری برای کنترل بار مالی حجیمی که این تعداد نیروی انسانی بر بودجه شهرداری تحمیل می کند و هزینه تمام شده مدیریت پایتخت را به طرز چشمگیر افزایش می دهد، پیدا شود. متاسفانه هم چنان بخشی از نیروهای شهرداری به خصوص در رده مدیریت ارشد و مدیریت میانی، نیروهای بازنشسته ارگان های دیگر هستند و بعضا از بخش های دولتی به شهرداری پایتخت آمده اند.

یکی از اتفاقات عجیبی که مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی پنجم پایخت در سال ۱۳۹۶ به آن اشاره کرده بود، ۴۰۰۰ پرسنلی است که در شرکت بهره  برداری مترو تهران استخدام شده و پست سازمانی ندارند. برخی نیز نیروی سازمان های دیگر هستند. این معضل فقط مربوط به شهرداری تهران نیست و مثلا در شهرداری اهواز هم وجود دارد!

جریان اخذ عوارض از تونل ها

چندی پیش، معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری  ها و دهیاری های کشور  گفته بود که شهرداری های سراسر ایران بیش از نیم میلیون کارمند دارند که ۷۰ درصد آن ها که سیصد و پنجاه هزار نفر می شوند، مازاد است و شهرداری ها برای انجام خدماتشان به مردم، به این نیروی مازاد، نیاز ندارند!

تکذیب یا تایید خبر اخذ عوارض از تونل ها

مساله توان مند سازی نیروی انسانی در شهرداری تهران، مقوله ای است که امروزه اکثر اعضای شورای شهر  تهران به آن واقفند و در سخنرانی های خود اشاره به این چالش بزرگ دارند.

نتیجه خبر اخذ عوارض از تونل های تهران

طبق اعلام سید حسن رسولی ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران در شهریور ماه ۹۷، تنها در نیمه نخست سال ۹۶، بیش از ۲۲ درصد به شمار نیروی انسانی شهرداری تهران افزایش شد. این مدت مصادف بود با روزهای پایانی صدرات محمد یاقر قالیباف. از زمان آغاز به کار شورای پنجم تهران تا اخر شهریور ماه ۹۷، بیش از ۱۲۰۰ نفر از نیروهای مازاد شهرداری تهران به صورت انگیزشی از مجموعه خارج شده و روند جذب نیروهای متخصص افزایش یافه است. به گونه ای که ظرف یک سال اخیر، بیش از ۱۷۰ نفر  با مدرک دکتری، جذب نهادهای مختلف  شهرداری تهران شده اند.

هم کنون، بیش از ۱۱ درصد کارکنان شهرداری تهران دارای مدرک دکتری هستند و بیش ترین مدرک نیروی انسانی شهرداری  تهران از دانشگاه علمی و کاربردی شهرداری اخذ شده است.

توانمند سازی نیروی انسانی و واسپاری امور

کثرت منابع انسانی با سطوح تحصیلات مختلف از بیسواد تا دکتری در سنین مختلف در مناطق بیست و دو گانه شهرداری تهران،  سبب شده تا کارها، اثربخش نبوده و بازدهی بالا نداشته باشد. این موضوع را در مراجعه به مناطق مختلف شهرداری و برخورد با ارباب رجوع در انجام فرآیندهای قانونی روزمره شاهد هستیم. به خصوص اگر بحث دریافت مجوز و صدور جواز و مسائلی از این دست باشد، معمولا ارباب رجوع، در یک سیکل اداری افتاده و باید با کفش آهنی، پله ها را از این ناحیه به آن ناحیه طی کند تا گره ای باز شود.

بسیاری از کارهای شهرداری تهران، از طریق پیمانکار انجام می شود و بخشی از نیروهای شهرداری تهران، نظارت بر کار پیمانکاران در عرصه های مختلف خدماتی و مهندسی دارند. اگر منابع انسانی در شهرداری تهران، ساماندهی شود، می توان با تاسیس شرکت ها و موسسات گوناگون زیر مجموعه شهرداری تهران، برخی از کارهای برون سپاری شده به پیمانکاران را توسط این نهادهای غیر دولتی انجام داد تا از منابع انسانی موجود، به نحو احسن استفاده شود.

نظر شما دربارهپولی شدن تونل های تهران به منظور عدالت محوری چیست؟

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=18915

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .