24

ورشکستگی بانک آینده واقعیت یا شایعه ؟! | تحلیل و بررسی وضعیت بانک آینده

  • کد خبر : 18933
  • 26 دی 1397 - 18:39
ورشکستگی بانک آینده واقعیت یا شایعه ؟!  | تحلیل و بررسی وضعیت بانک آینده

بررسی ترازنامه بانک آینده هزار و شش صد میلیارد تومانی ، نشان از بدهی سنگین نسبت به رقم دارایی دارد که شائبه ها درباره ورشستگی آن را افزایش داده است. موضوعی که با تکذیب مسئولان بانک مرکزی همراه شد و به مردم اطمینان میدهد که شرایط و وضعیت این بانک در رصد لحظه ای “بانک […]

بررسی ترازنامه بانک آینده هزار و شش صد میلیارد تومانی ، نشان از بدهی سنگین نسبت به رقم دارایی دارد که شائبه ها درباره ورشستگی آن را افزایش داده است. موضوعی که با تکذیب مسئولان بانک مرکزی همراه شد و به مردم اطمینان میدهد که شرایط و وضعیت این بانک در رصد لحظه ای “بانک مرکزی” قرار دارد. بانک آینده ، صاحب سهام بزرگ ترین پروژه تجاری و اداری و ورزش لوکس ایران به نام ایران مال است که بزودی طبق اعلام قبلی، به بورس می آید و می تواند بخشی از مشکلات کفایت سرمایه زیر هشت درصد بانک را حل کند.

حتما بخوانید : محرمانه های محمود رضا خاوری ؛ از اختلاس بانک ملی تا برج سازی در تورنتو

دروغ پراکنی درباره بانک آینده

بانک آینده از ادغام سیزده بنگاه اقتصادی شامل تعاونی اعتباری و موسسه مالی و بانک تشکیل شده و بسیاری از فعالیت این مجموعه ها تا زمان ادغام، تحت مقررات “بانک مرکزی” نبود و بسیاری از پروژه های نیمه تمام این مجموعه ها به بانک آینده رسید. ایران مال، لاکچری ترین بازار آسیا نیز از این پروژه ها بوده که قرار است ۷۰ درصد آن واگذار شود و تا سال ۱۳۹۹ نیز خط ۶ مترو تهران به آن برسد.

مجوز بانک آینده

وضعیت بانک آینده در بازار بورس

بانک آینده در سال نود و یک با تجمیع “بانک تات” و موسسات مالی و اعتباری مثل صالحین و آتی، تاسیس شد. این شرکت دارای بیش از دویست و شصت شعبه در سراسر کشور بوده و در سال ۱۳۹۳ با مجوز شماره ۳۴۹۱۴۴/۹۳ بانک مرکزی جمهوری اسلامی، فعالیت خود را رسما آغاز کرد و پس از ان با نماد وآیند، وارد بازار پایه ب فرابورس ایران شد.

بانک آینده در سال های اخیر که وارد بازار بورس شده است، هیچ افزایش سرمایه را ثبت نکرده است و تا اواخر دی ماه ۹۷، ۱۶ میلیارد قطعه سهم داشته است. قیمت هر سهم بانک آینده در روزهای پایانی دی ماه، بین ۱۲۰ تا ۱۳۰ تومان نوسان می کند. چون در بازار پایه “ب” فرا بورس قرار دارد، بانک آینده از محدودیت حجم مبنا برخوردار نیست و قیمت روزانه می تواند در بازه مثبت ۱۰ درصد تا منفی ۱۰ درصد نوسان کند.

وضعیت بانک آینده در بازار بورس

دی ماه ۹۶، قیمت هر سهم بانک سرمایه از ۲۱۰ تومان هم فراتر رفت که پس از صعود و فرود های مختلف شاخص کل و نوسانات ارزی نیمه اول سال  ۹۷  که منجر به کاهش شاخص کل شد، قیمت هر سهم بانک آینده  نیز  حدود ۹۰ درصد افت کرد.

بانک آینده  از مرداد ماه ۹۷ تا اواخر دی ماه ۹۷، بیش از ۱۰ اطلاعیه صادر کرد و جزییات آن در سامانه ناشران بورس یعنی کدال (CODAL.IR) منتشر شد. از معرفی صورت های مالی تلفیقی حسابرسی شده سال مال منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ تا تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه دوره دوازده ماه منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۹۶ و معرفی هیات مدیره جدید. جدید ترین گزارش  رسمی منتشر شده بانک آینده در  سامانه کدال، مربوط به اطلاعات صورت مالی میان دوره ای دورهه ۳  ماهه و ۶ ماهه منتهی به خرداد و شهریور ماه سال ۹۷ است که همه حسابرسی نشده می  باشد.

صورت های مالی بانک آینده در چند سال اخیر

(در این لینک، به همه اطلاعات صورت های مالی بانک آینده در چند سال اخیر در قالب پی دی  اف دسترسی داشته باشید)

جزییات نامه بانک مرکزی به بانک آینده درباره کفایت سرمایه

جزییات نامه بانک مرکزی به بانک آینده

(تصویر مجوز بانک مرکزی  جمهوری اسلامی ایران به بانک  آینده مبنی بر برگزاری مجمع عمومی عادی  سالانه  بانک آینده برای سال مالی ۹۶ که مشروط به بنده های ۵ گانه شده بود)

با توجه به فراز و نشیب های  اقتصادی و وضعیت سود و زیان این بانک، اداره نظارت بر بانک ها و موسسات اعتیاری  بانک مرکزی در تاریخ  چهارم مرداد ماه ۹۷، در نامه ای به رسول اف، مدیرعامل آن، برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه این شرکت را با رعایت شروط پنج گانه پذیرفت. در این نامه آمده بود که بیش از ۱۰ درصد سود سال جاری آن نباید تقسیم شود و مشکلات مالیاتی بانک  آینده در سال های ۹۲ و ۹۳ نیز باید پیگیری شود. هم چنین مطالبات از موسسه اعتباری منحل شده صالحین.

یکی از موضوعاتی که بانک مرکزی در سال ۹۷ به بانک آینده توصیه اکید کرد، رفع مشکلات کفایت سرمایه این بانک بود که گویا بخشی از شایعات مربوط به ورشکستگی این بانک در اواخر دی ماه نیز مربتط با آن است. بانک مرکزی به بانک گفته بود که از آورده نقدی جامعه بیست و چند هزار نفری سهامدارانش، نسبت به بهبود کفایت سرمایه و افزایش سرمایه اقدام کند. موضوعی که هنوز شاهد گزارش توجیهی افزایش سرمایه بانک آینده پس از گذشت چند سال از ورودش در بورس نیستیم.

اطلاعاتی از ترازنامه حسابرسی نشده بانک آینده (منتهی به ۳۱/۰۶/۹۷)

ترازنامه حسابرسی نشده بانک آینده

همان طور که در جدول بالا مشاهده می کنید، جدید ترین گزارش صورت های مالی میان دوره ای بانک آینده برای شش ماهه منتهی به ۳۱ شهریور سال ۹۷ ارائه  شده است که در ۲۰ دی ماه ۹۷ وارد کدال شد.

این اطلاعات نشان می دهد که بانک ۱۶۰۰ میلیارد تومانی آینده ، از ۲۹ اسفند ۹۶ تا ۳۱ شهریور ماه ۹۷، با حداقل ۵۷ درصد افزایش نقدینگی روبرو شده است و موجودی نقدی آن از ۱۱۳۰۵۳۴ میلیون ریالی به ۱۷۷۷۲۳۸ میلیون ریال افزایش یافته است. قدرت جذب نقدینگی در بانک آینده با توجه به سود سالانه به سپرده ها، بالا است و قدرت وام دهی خوبی داشته  که نسبت به دوره مشابه سال قبل با ۱۰۵ درصد افزایش همراه شد.

اما از طرفی، با وجود آن که مطالبات بانک آینده از بانک مرکزی در شش ماه ۹۷ نسبت به سال ۹۶، ۱۷ درصد افزایش نشان می دهد، اما بدهی بانک آینده به بانک مرکزی و صندوق توسعه ملی در این بازه زمانی، ۲۱ درصد افزایش یافته است.

یکی از نکات گزارش منتهی به شهریور ماه بانک آینده ، سهم بالای جذب سپرده ها به عدد یک  صد و شش هزار میلیارد تومان است که حدود شصت و شش برابر سرمایه بانک می باشد و  از کفایت سرمایه کمتر از ۱ درصد برخوردار میباشد. موضوعی که در گزارش بانک مرکزی در مرداد ماه ۹۷ هم به آن اشاره شده بود.

بررسی های تحلیلی صورت های مالی نشان میدهد که این بانک بالغ بر ۱۰ درصد کل سپرده های جذب شده در بانک های پذیرفته شده در بازاز بورس ایران را به خود اختصاص داده است. یکی از نکات مهم در بانک ها بحث کفایت نقدینگی و برنامه مقابله با بحران خروج سپرده است . در حقیقت این نسبت نشان میدهد که اگر بانک با بحران خروج سپرده مواجه شود چه میزان میتواند از خود مقاومت نشان دهد.

بانک آینده در مقابل یک صد و شش هزار میلیارد تومان سپرده جذب شده فقط صد و هفتاد و هفت میلیارد تومان وجه نقد در اختیار دارد که در عکس بالا هم عنوان شده بود. این بدین معنا است که با خروج فقط و فقط ۲ دهم درصد از سپرده های جذب شده ، بانک با بحران مواجه میشود این در حالی است که این نسبت در بانک ها مورد بررسی از حداقل ۵ درصد تا ۲۳ درصد است .اما بانک آینده می تواند با افزایش سرمایه از  تجدید ارزیابی دارایی ها و آورده نقدی سهامداران، کفایت سرمایه را بهبود و از چالش ها خلاص شود.

کفایت سرمایه بانک آینده

بررسی کفایت سرمایه بانک آینده نیز شرایط مساعدی ندارد و کفایت سرمایه بانک به کمتر از یک درصد تنزل نموده است که نشان از ریسک بالای این بانک و پرخطر بودن آن برای سرمایه گذاری و سپرده گذاری حکایت دارد و عدم رسیدگی به شرایط این بانک خود می تواند یکی از بحران های آینده اقتصادی و حتی اجتماعی کشور لقب گیرد و نظام بانکی کشور را تجت تاثیر خود قرار دهد.

در واقع، بانک ها و موسسات مالی، همیشه با خطر  عدم وصول تسهیلات اعطایی به مشتریان مواجهند که در صورت وقوع، سرمایه بانک تهدید شده و تا مرز ورشکستگی پیش می رود.

کفایت سرمایه بانک آینده

اداره مطالعات و مقررات بانکی (مدیریت کل مقررات، مجوزهای بانکی و مبارزه با پول شویی) بانک مرکزی، اردیبهشت ماه ۹۷، دستوراالعمل محاسبه سرمایه نظارتی و کفایت سرمایه موسسات اعتیاری را منتشر کرد که برای مشاهده شیوه محاسبه و قوانین مربوط به آن، به این PDF  هفده صفحه ای رجوع کرده و اطلاعات لازم را بدست آورید. این اطلاعات برای سهامداران بانک آینده و هم چنین کلیه تحلیل گران بنیادی سهام بانک ها، برای محاسبه کفایت سرمایه که از موضوعات چالشی برای بانک آینده است، مفید خواهد بود.

توجه داشته باشید که طبق اطلاعات مندرج در این دستورالعمل، منظور  از موسسه اعتباری، بانک یا موسسه اعتیاری غیر بانکی است که به موجب قانون و یا با مجوز بانک مرکزی تاسیس شده است. طبق ماده شش از فصل سوم دستورالعمل کفایت سرمایه بانک مرکزی، نسبت کفایت سرمایه موسسه اعتباری باید حداقل معادل ۸ درصد باشد. یعنی چی؟

یعنی نسبت سرمایه نظارتی با کل دارایی های موزون به ریسک، از هشت درصد کم تر نباشد. این نسبت، از جمع کلیه دارایی های موزون به ریسک اعتباری، عملیاتی و بازار محاسبه خواهد شد. طبق ماده هشت فصل سوم دستورالعمل محاسبه کفایت سرمایه، نسبت سرمایه به  دارایی های موزون شده به ضرایب ریسک نیز حداقل  باید ۴.۵ درصد باشد.

طبق تبصره یک ماده هشت دستورالعمل بانک مرکزی، موسسه اعتباری (مثل بانک آینده ) که نسبت سرمایه به دارایی های موزون شده به ضرایب ریسک آن کم تر از عدد ۴.۵ باشد، بایستی ظرف یک دوره ۵ ساله از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۱ آن را به ۴.۵ درصد برساند. اگر بانک، مشمول اصل ۴۴ باشد از این قاعده مستثنی می شود. باید منتظر ماند و دید که “بانک سرمایه” برای کفایت سرمایه چه برنامه ای خواهد داشت.

طبق بخش مجازات دستورالعمل بانک مرکزی، وقتی نسبت کفایت سرمایه بانکی، کم تر از ۳ درصد باشد، مجازاتی برای موسسه مالی و اعتباری اعمال می شود که ممنوعیت از فعالیت بانکی و کاهش حدود احتیاطی و سلب صلاحیت حرفه ای مدیرعامل و اعضای هیات مدیره از آن جمله است.

بانک آینده و داستان ماده ۱۴۱

بانک آینده در  کنار حجم بالای قدرت جذب نقدینگی، با مطالبات وصول نشده و بدهی به بانک مرکزی و صندوق  توسعه  ملی و سایر موسسات اعتباری روبروست که در تراز نامه شهریور ماه ۹۷ هم اشاره شد. جمع بدهی ها منتهی به ۳۱  شهریور ۹۷ رقمی بالغ بر  ۱.۳۲۲.۱۴۲.۸۳۶ میلیون ریال است که در برابر دارایی ۵۹.۹۸۴.۶۸۰ میلیون ریال، رقم قابل توجهی است.

یکی از راهکارهایی که بانک ها برای خروج از بحران کفایت سرمایه پایین در نظر قرار می دهند، راهکار افزایش سرمایه از محل های مختلف مثل تجدید ارزیابی دارایی  ها و تسعیر دارایی ارزی و فروش دارایی مازاد و تقویت نسبت سرمایه به دارایی و بهبود کفایت سرمایه است. ماده ۱۴۱ قانون تجارت نیز به این موضوع اشاره دارد که اگر بر  اثر زبان های وارده  به یک شرکت، حداقل پنجاه درصد سرمایه شرکت از  بین برود، هیات مدیره مکلف است، مجموع عمومی فوق العاده  صاحبان سهام را تشکیل داده تا موضوع انحلال یا بقا شرکت بررسی شود.

طبق ماده ۱۴۱، اگر مجمع مزبور، رای به انحلال شرکت ورشکسته ندهد، باید در همان جلسه و با رعایت مقررات ماده شش قانون تجارت، سرمایه شرکت به مبلغ سرمایه موجود کاهش یابد. اگر هیات مدیره، خلاف این ماده رفتار کند، هر یک از سهامداران می توانند انحلال شرکت از دادگاه صالحه، تقاضا کنند.

طبق ماده ۱۴۳ قانون تجارت، اگر شرکت ورشکسته شود و دارایی شرکت برای  تادیه دیون، کفایت نکند، دادگاه صالحه می تواند تقاضای هر ذی نفع را نسبت به مدیران یا مدیرعاملی که ورشکستگی شرکت یا عدم کفایت سرمایه، معلول تخلفات او بوده بررسی و آنان را محکوم کند.

 

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=18933

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .