16

مرضیه هاشمی ؛ از خبرنگاری پرس تی وی تا مستند سازی در این شبکه

  • کد خبر : 21472
  • 05 مرداد 1398 - 18:32
مرضیه هاشمی ؛ از خبرنگاری پرس تی وی تا مستند سازی در این شبکه

مرضیه هاشمی ، متولد نیو اورلئان آمریکا از والدینی آفریقایی، خبرنگار ۵۹ ساله و مستند ساز ارشد شبکه تلویزیونی پرس تی وی ایران است

مرضیه هاشمی ، متولد نیو اورلئان آمریکا از والدینی آفریقایی، خبرنگار ۵۹ ساله و مستند ساز ارشد شبکه تلویزیونی پرس تی وی ایران است که هفته سوم دی ماه ۹۷ ، توسط FBI در فرودگاه لامبرت سنت لوی آمریکا بازداشت می شود و به طرز تاسف آوری مورد هتک حرمت قرار می گیرد. این بانوی مسلمان، همسر مرحوم احسان هاشمی است که سال ۱۳۸۰ فوت می کند. وی دو پسر به نام رضا و حسین و یک دختر دارد و روایت ایرانگردی هایش را در اینستاگرام به اشتراک گذاشته است . در این گزارش، روایتی جالب از زندگی خصوصی ، جزییات دستگیری و داستان مستند جنجالی تقاطع ایشان ارائه شده است .

اگر شما هم دیدگاهی درباره فعالیت های رسانه ای، مذهبی ، گردشگری و مستند سازی ایشان دارید ، اطلاعات و دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید. امیدواریم، کمپین جهانی برای آزادی وی ، با همراهی سلبریتی های ایرانی و بین المللی همراه شده و شاهد آزادی این بانوی خبرنگار ایرانی – آمریکایی باشیم .

حما بخوانید : مرضیه هاشمی آزاد شد

مرضیه هاشمی ، متولد نیو اورلئان آمریکا

(کمپین های مختلفی در فضای مجازی برای آزادی مرضیه هاشمی راه اندازی شده است. مثل: #PRAYFORMARZIEHHASHEMI)

حتما بخوانید : سیده فاطمه حسینی و همه حاشیه هایش از مجلس تا جنجال های سکه و لواسان

سخنگوی دولت: “مرضیه هاشمی”  با “پمپئو” مصاحبه کند

مایک پمپئو ، وزیر خارجه آمریکا در اوایل مرداد ماه ۹۸ خواستار گفتگو با رسانه های جمهوری اسلامی ایران شده بود .  علی ربیعی ، سخنگوی دولت در نشست خبری (یکشنبه ۶ مرداد ۹۸ ) به مایک پمپئو پیشنهاد داد با مرضیه هاشمی خبرنگار شبکه خبری پرس‌ تی‌وی  ایران مصاحبه کند.

مایک پمپئو در واکنش به سفر محمدجواد ظریف به نیویورک ، خواهان سفر به ایران و گفتگوی مستقیم با مردم ایران از طریق شبکه‌های تلویزیونی ایرانی شده بود.

بیوگرافی مرضیه هاشمی

خانم ملانی فرانکلین که پس از کسب شهروندی جمهوری اسلامی ایران، نام مرضیه هاشمی را برگزید، متولد ۲۱ دسامبر سال ۱۹۵۹ میلادی در شهر نیواورلئان ایالات متحده آمریکا است. ملیتی آمریکایی-ایرانی داشته و و از پدر و مادری آفریقایی متولد شده است که نیمه دوم قرن بیستم میلادی، به آمریکا مهاجرت کردند.

سخنرانی مرضیه هاشمی در مجلس امام حسین

( مرضیه هاشمی در سال های اخیر، به زبان فارسی و انگلیسی در مجالس عزاداری امام حسین، سخنرانی کرده بود)

مرضیه هاشمی ، خبرنگار و گوینده شبکه تلویزیونی برون مرزی ایران (پرس تی وی) بوده و از معروف ترین خبرنگاران و گوینده های صدا و سیما در سال های اخیر محسوب می شود. او سردبیری برخی از برنامه ها مثل MHJUBAH را نیز بر عهده  داشته است. اف بی آی آمریکا، در ژانویه ۲۰۱۹ میلادی، زمانی که او ایران را به مقصد آمریکا ترک کرد، ایشان را به دلایل نامعلومی دستگیر و از ارائه اطلاعات بیشتر خودداری نمود.

مرضیه هاشمی چند سال پیش در حالی که یکی از برنامه های روتین خود را به صورت زنده اجرا می کرد، با افت فشار ناگهانی مواجه شد و غش کرد. مثل اتفاقی که برای رضا رشید پور، مجری برنامه حالا خورشید شبکه ۳ افتاد.

یکی از دلایل شهرت مرضیه هاشمی ، مستند تلویزیونی است که در سال ۲۰۱۰ میلادی از شبکه تلویزیونی بین المللی  پرس تی وی پخش شد و تقاطع نام داشت. مستند شصت و چهار دقیقه ای CROSSROADS ( تقاطع )، بعدا از  شبکه ۳ سیما نیز باز پخش شد

در این برنامه که در تیتراژ ابتدایی اش، خانم مرضیه هاشمی به عنوان ملانی ایوت فرانکلین هاشمی معرفی می شود، با افرادی که در جریان قتل ندا آقا سلطان دخیل بودند، مصاحبه کرد. پخش این مستند تلویزیونی درباره یکی از چهره های جنجالی سیاسی سال های اخیر، بازتاب های گسترده ای پیدا کرد. حضور مرضیه هاشمی در میز مذاکره  با چهره هایی که گفته می شود در جریان این قتل رازآلود هستند، حرف و حدیث هایی را ایجاد کرد. در این مستند تلویزیونی، ایشان به عنوان خبرنگار مستقل، روایت گر بخشی از تاریخ معاصر سیاسی ایران از اتفاقات یک دهه اخیر می شود.

حتما بخوانید : ساخت و سازهای غیر قانونی در لواسان و اسناد ویلاهای جنجالی غیرمجاز

مرضیه هاشمی، سال گذشته در برنامه عصر

مرضیه هاشمی ، سال گذشته در برنامه «عصر» به مجری گری نادر طالب زاده در شبکه افق حضور یافت و درباره  ایالات متفرقه آمریکا  (DIVIDED STATES OF AMERICA) صحبت کرد. وی، به عنوان خبرنگار ارشد پرس تی وی و از اعضای موسسه تحقیقاتی حقوق بشر حقیقت معرفی شده بود.

جریان بازداشت مرضیه هاشمی  در آمریکا

شامگاه بیست و سوم دی ماه نود و هفت، یعنی چند روز پس از آغاز ژانویه ۲۰۱۹ میلادی، مرضیه هاشمی در جریان سفرهای سالانه به آمریکا جهت بازدید اقوام، به این کشور می رود و در فرودگاه بین المللی لامبرت سنت لوی، توسط پلیس FBI بازداشت و بدون تفهیم اتهام و حضور وکیل، روانه زندان می شود. او اخرین بار، ۱۲ ماه پیش به آمریکا سفر  کرده بود.

بازجویی پلیس آمریکا از مرضیه هاشمی ، مسبوق به سابقه بود.  وی بارها توسط FBI‌ مورد بازجویی کوتاه مدت قرار می گرفت و قرار بازداشتی در کار نبود.

جریان بازداشت مرضیه هاشمی در آمریکا

اما در سفر ۲۰۱۹ میلادی به آمریکا، قصد داشت، ۴۸ ساعت بعد از تهیه یک مستند، به دیدار پدر و مادر و دختر و برادر مریضش  به شهر دیگر برود که در راه برگشت در فرودگاه دستگیر می شود. او قرار بود ۷ روز پس از دیدار اقوام، به ایران بازگردد. مستند خانم مرضیه هاشمی ، درباره نقض حقوق بشر در آمریکا بود که برای چندمین بار در سال های اخیر، این مستند را می ساخت.

او چهل و هشت ساعت پس از دستگیری اجازه  یافت در تماسی کوتاه به دخترش اعلام کند که پلیس آمریکا به محض ورود او به فرودگاه، ایشان را دستگیر و به زندان منتقل کرده است. در جریان این بازداشت، به ایشان به عنوان یک بانوی مسلمان ایرانی، هتک حرمت کرده و حجاب اسلامی را از تن او خارج می کنند و به جایش، یک تی شرت بر  تن وی می کنند.

بازتاب بازداشت غیر قانونی مرضیه هاشمی

(بازتاب جهانی کنفرانس خبری مدیر پرس تی وی درباره بازداشت غیر قانونی مرضیه هاشمی در روزنامه گاردین)

معاون برون مرزی صدا و سیما در پی دستگیری ایشان، در یک کنفرانس خبری، جزییاتی از این دستگیری و رفتار اهانت آمیز پلیس فدرال آمریکا را رسانه ای کرد. در این کنفرانس اعلام شد که پس از دستگیری غیر قانونی خانم مرضیه هاشمی و کشف حجاب، یک تی شرت آستین کوتاه بر تن ایشان کرده و غذایی که از گوشت خوک تهیه شده بود را به زور به ایشان دادند. غذایی که طبق شرع اسلام، خوردنش بر مسلمانان حرام است. حتی گفته شد که پس از دستگیری وی، به جای ارائه نان به ایشان، فقط یک بسته بیسکوییت کراکر داده شده است و تحت شکنجه روحی و جسمی قرار گرفته است.

در بیانیه ای که شبکه تلویزیونی پرس تی وی ایران در محکومیت بازداشت غیر قانونی مرضیه هاشمی منتشر کرده بود به این نکته اشاره شد که پس از دستگیری ایشان، وی با غل و زنجیر روانه زندان شد و در بند عمومی و خارج از عرف و شئونات اسلامی قرار گرفت. در این بیانیه آمده است که پس از کشف حجاب زوری ایشان توسط پلیس FBI، از وی عکس گرفته اند و به همین خاطر، وی از تی شرت دوم به عنوان حجاب استفاده کرد.

حسین هاشمی، فرزند ارشد مرضیه هاشمی به خبرگزاری AP  گفته بود که دادگاه، او و خواهرش را برای شهادت دادن مقابل  هیات منصفه احضار کرده است و برای مادرشان به عنوان شاهد مطلع، کد زندانی در نظر گرفته شده است.

خواهر خوانده تونی بلر (lauren booth) نخست وزیر سابق بریتانیا، مرضیه هاشمی را دوست شخصی خود خطاب کرده بود و خواستار آزادی وی شد. جرمی کوربین و جورج  گلووری، شهرداری سابق لندن نیز که از مجریان با سابقه  پرس  تی وی محسوب می شوند، خواستار  آزادی  وی شدند.

حتما بخوانید : ورشکستگی بانک آینده واقعیت یا شایعه ؟!

اینستاگرام مرضیه هاشمی

خانم مرضیه هاشمی ، ۵ سال پیش به جمع ایرانیان اینستاگرد پیوسته بود و بخشی از سبک زندگی دیجیتالی خود را از طریق این صفحه به اطلاع مخاطبانش قرار می داد. وی بیش از ۱۰۰ پست  به اشتراک گذاشته  و قریب به ۲۳۰۰ فالور داشت.  آخرین اینستانوشته مرضیه هاشمی ، خبرنگار بازداشت شده پرس تی وی، متعلق به ۱۸نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی است که وی تصویر یکی از المان های شهری در خیابان انقلاب که رنگ آمیزی شده و روی آن نوشته شده بود: زندگی کن را به اشتراک گذاشت. او ترجمه این عکس را این طور گفت: LIVE LIFE.

 آخرین پست اینستاگرامی مرضیه هاشمی

(تصویر آخرین پست اینستاگرامی مرضیه هاشمی در ماه نوامبر ۲۰۱۸  میلادی)

هشتگ آزادی مرضیه هاشمی، توسط برخی از کاربران اینستاگرام ایران

هشتگ آزادی مرضیه هاشمی ، توسط برخی از کاربران اینستاگرام ایران، زیر پست های ایشان کامنت شده است.

 آخرین ویدیویی که خانم هاشمی از یک روز بارانی تهران در منطقه ولنجک گذاشت

(تصویری از آخرین ویدیویی که خانم مرضیه هاشمی از یک روز بارانی  تهران در منطقه ولنجک گذاشت. او در حالی که در حال رانندگی بود، این ویدیو را در آذر ماه گرفت و به اشتراک گذاشت)

خانم مرضیه هاشمی، یک روز ابری و بارانی تهران از فراز برج اداری محل کارش در سعادت آباد تهران، روایت می کند

(در این تصویر  نیز خانم  مرضیه هاشمی ، یک روز  ابری و بارانی تهران از فراز برج اداری محل کارش در سعادت آباد تهران، روایت می کند و در کامنتی به یکی از دوستانش می گوید که امیدوار است  هوای پاک تهران ادامه یابد)

 پست اینستاگرامی مرضیه هاشمی

(تصویری که در بالا مشاهده می کنید، پست اینستاگرامی  مرضیه هاشمی است که وی به مناسبت شرکت در مراسم توزیع نذری امام حسن مجتبی، به یکی از محلات تهران رفته  است)

مرضیه هاشمی در محل کارش

( مرضیه هاشمی در این عکس، از صبحانه هایی که در محل کارش با همکاران پرس تی وی صرفه میکند، رونمایی کرد. او عادت دارد که پست های خود را روی هشتگ Tehran و TEHRANMORNING‌تگ کند)

 مهندس احسان هاشمی، همسر خانم مرضیه هاشمی

(۱۷ سال  پیش در هشتم  شهریور ماه ۱۳۸۰، در جریان یک سانحه  رانندگی، مهندس احسان هاشمی ، همسر خانم مرضیه هاشمی ، در خارج از کشور  فوت می  کند. تصویری که در بابا مشاهده می کنید، فاتحه ایشان بر  مزار همسر فقیدشان است)

تجریش گردی های خانم هاشمی

(تصویری از تجریش گردی های خانم هاشمی در تابستان ۹۷ تهران و روایت آلبالوهای درجه یک. او به یکی از کاربران در کامنتی زیر این پست گفت  که از خرید امتناع کرد. چون نوبرانه است و گران!)

خانم خبرنگار بازداشتی در آمریکا

(این پست خانم خبرنگار  بازداشتی در آمریکا، یادآور برف شدید تهران در زمستان سال ۹۶ است)

پست اینستاگرامی مرضیه هاشمی

(تصویری  که ایشان در ۲۹ جولای ۲۰۱۷ میلادی از  برج ترامپ در شیکاگو ایالات متحده آمریکا  گرفت)

 سلفی مرضیه هاشمی با پسرش رضا

(تصویر سلفی مرضیه هاشمی با پسرش رضا در یک روز  زمستانی تهران. عکسی مربوط به ۲ ژانویه ۲۰۱۷ میلادی)

آقا رضا پسر  خانم مرضیه هاشمی ، گویا متخصص قرمه سبزی است. عکس زیر، روایتی است که مادرش از همکاری او در نذری سال ۹۵ دارد.

پسر مرضیه هاشمی

خانم مرضیه هاشمی ، علاقه زیادی به فرهنگ اقوام ایرانی دارد و معمولا به عنوان مستند ساز، به شهرهای مختلف ایران سفر می کند. تصویر زیر، روایتی از  سفر سال ۹۵ به او نصف جهان که از قضا با شماری از توریست های آلمانی ایران دوست هم  آشنا می  شود.

خانم مرضیه هاشمی در بازار بزرگ تهران

تصویری که در زیر مشاهده می کنید، مربوط به  ۲۰ دی ماه سال ۱۳۹۳ است. روایتی از تهران گردی های خانم مرضیه هاشمی در بازار بزرگ تهران که یکی از مقصد های دیدنی و گردشگری و خرید پایتخت نشین ها محسوب می شود. او گویا این مقصد گردشگری تهرانی ها را برای خرید خشکبار و عرقیات، دوست داشت. این عکس، نخستین تصویری است که ایشان در اینستاگرامش به اشتراک گذاشت.

خانم مرضیه هاشمی، علاقه زیادی به فرهنگ اقوام ایرانی دارد

اگر می خواهید با علایق خانم هاشمی  آشنا شوید، به بررسی دویست و سی و شش فالور ایشان در اینستاگرام بپردازید. بررسی رسانه ای دیجیتالی، که می تواند شما را با علایق هنری و رسانه ای و فرهنگی و سیاسی  و گرایش های اجتماعی و مذهبی وی آشنا کند. برای کسب اطلاعات بیش تر به این درگاه مراجعه کرده و اطلاعات لازم را بدست آورید.

تصویری از مرضیه هاشمی

به امید آزادی مرضیه هاشمی

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=21472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 3در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۳
  1. بله ، تا من باشه حرف من و دنیای من ! همینه که هست

  2. والدینش درنیمه دوم قرن بیستم ازیک کشورافریقایی به امریکامهاجرت کردند گزارش تان ناقص بود بایدمی نوشتیدازکدام کشوراقریقایی به امریکامهاجرت کردندودرچه سالی ؟اینگونه خبررسانی کاربرراازخواندن اینگونه نوشتارپشیمان می کندکه چراوقت باارزشش راصرف یک خبر بی سروته کرده است چرادخترشان ایران نیستند؟وسئوالات متعددی درذهن کاربربی جواب می ماند که به بی ارزش بودن نوشتاروهدررفت وقتش وساده اندیشی خود صدلعنت می فرستد.فرهنگی بازنشسته

    • سلام بر شما . ضمن تشکر فراوان از تامل حضرتعالی در بررسی این نوشته٬ به اطلاع میرسانیم٬ این گزارش مبتنی بر مستندات موجود است و چون اطلاعاتی از ملیت اصلی والدین خانم هاشمی نداشتیم٬ لذا امکان نوشتن کشور میسر نبود. این که چرا دختر ایشان ایران تشریف ندارد مساله حریم خصوصی است.متشکریم

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .