13

بانک سرمایه ؛ از داستان آقا داماد و وزیر سابق تا زیان انباشته این بانک

  • کد خبر : 21390
  • 30 دی 1397 - 9:40
بانک سرمایه ؛ از داستان آقا داماد و وزیر سابق تا زیان انباشته این بانک

بانک سرمایه، یکی از شرکت های ثبت شده در بازار پایه «ب» فرابورس ایران است که ۴ میلیارد قطعه سهم داشته و قیمت هر سهم  آن تا دی ماه ۹۷، زیر ۱۰۰ تومان می باشد. طبق صورت های مالی میان دوره ای ۹ ماهه ۹۷، چندین برابر سرمایه، زیان انباشته دارد و به ازای هر […]

بانک سرمایه، یکی از شرکت های ثبت شده در بازار پایه «ب» فرابورس ایران است که ۴ میلیارد قطعه سهم داشته و قیمت هر سهم  آن تا دی ماه ۹۷، زیر ۱۰۰ تومان می باشد. طبق صورت های مالی میان دوره ای ۹ ماهه ۹۷، چندین برابر سرمایه، زیان انباشته دارد و به ازای هر سهم،  ۱۳۰۰ تومن زیان محقق کرده است. برخی از چهره های معروف مثل پرویز کاظمی (وزیر کار سابق)، هادی رضوی (تهیه کننده سریال شهرزاد) و حسین هدایتی (اسپانسر معروف پرسپولیسی ها)، از متهمان پرونده اختلاس در بانک سرمایه هستند. گزارش جالبی از تحلیل صورت مالی و هم چنین متهمان این پرونده را بخوانید.

حتما بخوانید: همه چیز درباره ورشکستگی بانک آینده

وضعیت بانک سرمایه در بازار بورس ایران

وضعیت بانک سرمایه در بازار بورس ایران

بانک سرمایه با نماد «سمایه» در بازار پایه «ب» فرابورس ایران قرار دارد. چون در این بازار است، حجم مبنا ندارد. یعنی حتی با خرید و فروش ۱ عدد سهم  نیز، قیمت تابلو برای روز بعد، تثبیت می شود. ۴ میلیارد قطعه سهم داشته و EPS منفی ۱۸۷۴۱ برای آن ثبت شده است. میزان P/E نیز منفی ۵ صدم اعلام شده است. از دی ماه ۹۶ تا دی ماه ۹۷، قیمت سهام بانک سرمایه در بازه ۷۰۱ ریال تا ۱۲۵۰ ریال در نوسان بوده است.

۹.۹ درصد سهام بانک سرمایه در اختیار شرکت لیزینگ و رفاه فرهنگیان،  ۹.۹ درصد در اختیار سرمایه گذاری فرهنگیان، ۷.۶ درصد در اختیار شرکت ساختمانی معلم، ۶.۲ درصد در اختیار شرکت سرمایه گذاری فرآیند، ۵.۱ درصد در اختیار شرکت سرمایه گذاری توسعه پایدار صدف است.

بیش از ۳۵ درصد سهام این شرکت در اختیار  این شرکت ها می باشد. ۶ شخص حقیقی که هویت آن ها طبق قانون بورس، مجهول است، هر  کدام با ۲۰۰ میلیون سهم، ۳۰ درصد کل سهام بانک سرمایه را در اختیار دارد. شرکت تامین مسکن فرهنگیان و شرکت مدیریت فرآیند های نیروگاهی ایرانیان نیز ۹ درصد کل سهام را در اختیار گرفته  اند.

طبق اطلاعات منتشر شده تا ۳۰ دی ماه ۹۷، علیرضا اکبری ماسوله به عنوان مدیرعامل و علیرضا پویان شاد و عسیی شهسوار خجسته و امجد خضری به عنوان اعضای هیات مدیره موظف و غیر موظف منصوب شده اند.

سامانه جامع اطلاع رسانی ناشران

طبق اطلاعات منتشر شده در سامانه کدال، از بیستم آذر ماه ۹۷ تا ۲۷ دی ماه ۹۷، ۱۱ اطلاعیه درباره صورت های مالی و خلاصه تصمیمات مجمع عمومی عادی فوق العاده و گزارش فعالیت هیات مدیره در دوره ۱۲  ماهه منتهی به سال ۹۵ و ۹۶ منتشر شده است که در این نشانی در دسترس است.

 سهم بانک از درامد های مشاع

(جزییات جمع درآمد های مشاع و سهم سود سپرده گذاران و سهم بانک از درامد های مشاع و جمع کل درآمد های غیر مشاع و جمع کل درآمدها را در جدول بالا مشاهده می کنید که حسابرسی شده منتهی به آذر ۹۶ را در مقایسه با حسابرسی نشده منتهی به آذر ۹۷ بررسی کرده است)

داستان اختلاس های کلان در بانک سرمایه سبب شد تا پس از محاکمه سلطان ارز و سکه (وحید مظلومین) و سلطان قیر و املاک (حمید رضا باقری درمنی)، نوبت به محاکمه بدهکاران دانه درشت بانکی باشد. بدهکارانی که محمود صادقی، آذر ماه نود و شش درباره آن ها سخن گفته بود و نام های خاصی در آن دیده می شد. از داماد وزیر تا وزیر سابق و یک چهره معروف ورزشی.

حتما بخوانید : معرفی داماد رییس جمهور و انتصابات فامیلی دولتی

لیست ۵۵ بدهکار بزرگ بانک سرمایه

(لیست ۵۵ بدهکار  بزرگ بانک سرمایه که محمود صادقی، نماینده تهران در دسامبر سال ۲۰۱۷  میلادی رسانه ای کرد)

 

کیفرخواست علیه متهمان پرونده بانک سرمایه

کیفرخواست علیه متهمان پرونده بانک سرمایه

بیست و ششم دی ماه نود و هفت، نخستین جلسه رسیدگی به اتهامات سه متهم اصلی بانک سرمایه برگزار شد که مهم ترین فرد شرکت کننده در این جلسه، مهندس پرویز کاظمی، وزیر کار و رفاه و تامین اجتماعی در دولت احمدی نژاد است. قاضی مسعودی و صفریان، نماینده دادستان در این جلسه حضور داشتند. نماینده دادستان گفته بود که مدیران سابق بانک سرمایه که یکی از ۶ بانک خصوصی ایران است، به دلیل عدم نظارت کافی، ۱۴ هزار میلیارد تومان در اموال صندوق فرهنگیان، خیانت کرده و خسارت زیادی به بانک سرمایه و سرمایه داران آن وارد کرده  است.

بیشتر بخوانید : چگونه از طریق اینترنت پولدار شویم ؟

نماینده دادستان تهران در پرونده اختلاس بزرگ بانکی در بانک سرمایه گفته بود که اکثر متهمان این پرونده، از نیروهای در شرف بازنشستگی بوده و بیش از بیست سال سابقه در نظام بانکی داشته اند. جزییاتی که نماینده دادستان منتشر کرد به این شرح است:

  • برخی از مدیران بانک سرمایه به دلیل خوش خدمتی به شماری از نزدیکان، تسهیلات کلان بدون ضمانت معتبر اعطا کرده اند.
  • یاسر ضیایی به عنوان قائم مقام بانک سرمایه، ۱۳۰ میلیارد ریال به حسین هدایتی می دهد و دو و نیم میلیارد تومنش را برای خود بر می دارد.
  • پرویز کاظمی، عضو هیات مدیره بانک سرمایه، ۶۰۰ میلیارد ریال به حسین هدایتی می دهد و عضو هیات مدیره شرکت استیل آذین می شود.
  • کلیه تسهیلاتی که به شرکت های حسین هدایتی توسط بانک سرمایه پرداخته شده است، کارشناس امور اعتباری شعبه، ریسک بالای پرداخت تسهیلات را متذکر شده بود. اما با بی توجهی مدیران روبرو شد.
  • در اکثر تسهیلات پرداختی کلان بانک سرمایه به چهره های خاص، وثایق معتبر اخذ نشده است.
  • خیانت ۳ متهم اصلی پرونده بانک سرمایه به قدری محرز است که بانک مرکزی، رای به سلب صلاحیت حرفه ای علی بخشایش (۱۰ سال)، پرویز کاظمی  (۵ سال) و محمد رضا توسلی (۵ سال) داد.

حقوق ماهانه 19.5 میلیون تومانی مدیر عامل اسبق بانک سرمایه

علی بخشایش

علی بخشایش، فرزند روح الله است. از سال نود و یک تا نود و چهار، عضو هیات مدیره و مدیرعامل بانک سرمایه بوده است. او طبق اعلام نماینده دادستان، مشارکت در چهل و شش فقره خیانت در امانت داشته و این فقره ها، در وضعیت مشکوک الوصول قرار دارد. بانک مرکزی، وی را به ۱۰ سال عدم فعالیت در نظام بانکداری محکوم کرده بود. او با قرار وثیقه، آزاد است. چهل و شش فقره از تسهیلات به شرکت هایی چون: شرکت های جهانبانی، گروه شرکت های هدایتی و شرکت های ذوب و نورد آرتین و شرکت سروش تجارت سمیرغ و شرکت عمارت تجارت امیر و شرکت کشتی طلایی سیدین است.

اعطای ص دها میلیارد تومان ضمانت بانکی خلاف مقررات نظام  بانکی به شرکت هایی مثل فولاد سازان دماوند و شرکت توسعه  فولاد ایران و آفتاب پردیس روناک از دیگر اتهامات علی بخشایش است.

علی بخشایش عضو هیات مدیره و مدیرعامل بانک سرمایه

پرویز کاظمی

وزیر سابق دولت، عضو هیات مدیره سابق بانک سرمایه که از سال ۹۱ تا ۹۴ در این بانک فعال بوده و با قرار وثیقه  آزاد شده است. او نیز در اتهام پرداخت تسهیلات خارج از ضوابط، شریک است. نماینده دادستان تهران، اقدامات پرویز کاظمی را در نقض مقررات بانکی، عالمانه و عامدانه دانسته بود.

جزییات اتهامات حسین هدایتی، سامان مدلل و محمد امامی در پرونده بانک سرمایه

سه نام شاخص دیگر در پرونده اختلاس های کلان در بانک سرمایه، حسین هدایتی، سامان مدلل و محمد امامی است. طبق اعلام نماینده دادستان، این افراد از طرق غیر قانونی و همکاری  با برخی از اعضای هیات مدیره، تسهیلات کلان گرفته اند.

یکی از افرادی که در جلسه طوفانی بررسی اتهامات متهمان پرونده بانک سرمایه  از ایشان نام برده شد، هادی رضوی (داماد محمد شریعتمداری وزیر کار) و تهیه کننده سریال شهرزاد است که گفته شده، ملکی که ۲۸ میلیارد ارزش داشته را به عنوان ملک ۱۲۵  میلیاردی معرفی می کند. محمد امامی و مدلل هم چنین کاری کرده اند و ملک های خود را ۳ برابر ارزش واقعی معرفی کرده اند.

در این جلسه، نماینده سازمان بازرسی کل کشور اعلام کرد، کلیه اعترافات متهمان پرونده بانک سرمایه، استماع شده و و هیچ کدام از دفاعیات مورد قبول نیست.

بررسی زیان انباشته بانک سرمایه

بررسی زیان انباشته بانک سرمایه

طبق اطلاعاتی که در صورت های مالی میان دوره ای ۹ ماهه منتهی  به سی آذر ماه سال نود و هفت شرکت بانک سرمایه روی کدال منتشر شده است، بانک سرمایه در ۹ ماهه سال ۹۷، بیش  از پنج هزار و دویست هفتاد میلیارد تومان زیان ساخته است که پیش بینی می شود این رقم تا پایان سال ۹۷ به رقمی حدود هفت هزار میلیارد تومان برسد.

در مجموع پیش بینی می شود که  کل زیان بانک سرمایه  تا اخر سال نود و هفت به رقم هجده هزار میلیارد تومان بالغ شود. این رقم در  برابر سرمایه ۴ هزار میلیارد تومانی بانک سرمایه، بسیار زیاد است. یعنی بانک سرمایه تا آخر سال ۹۷، احتمالا بیش از ۴ برابر سرمایه خود، زیان انباشته خواهد داشت.

جمع دارایی های بانک سرمایه

طبق اطلاعات جدول بالا که متعلق به صورت های مالی میان دوره ای ۹ ماهه منتهی به ۳۰ آذر ماه سال نود و هفت  بانک سرمایه است، جمع دارایی های بانک سرمایه حدود ۱۶۶ هزار میلیارد ریال است که با جمع بدهی ها که ۳۲۷ هزار میلیارد ریال است مقایسه شود، در خواهیم یافت که بانک سرمایه، ۲ برابر کل دارایی های خود بدهی دارد. بخشی از این بدهی ها طبق لیستی ۵۵ نفره ای که آذر ماه ۹۷، محمود صادقی، نماینده اصلاح طلب مردم تهران در مجلس شورای اسلامی منتشر کرد، متعلق به حسین هدایتی (مدیرعامل شرکت استیل آذین و از اسپانسرهای سابق پرسپولیس)، جواد مدلل، ریختگران ها و محمد امامی است.

در واقع بانک سرمایه در دوره ۹ ماهه، به ازای هر سهم، ۱۳ هزار و ۱۶۷ ریال زیاد محقق کرده است که این رقم طبق برآورده ها به نسبت مدت مشابه سال قبل، با شصت درصد افزایش روبرو شده است.

حتما بخوانید : آشنایی با احمد سبحانی : پدر ساشا سبحانی ، آقازاده لاکچری گرد

توییتر محمود صادقی درباره بانک سرمایه و سلطان شکر

محمود صادقی قبلا در پستی توییتری، تصور می کرد که یکی از بزرگ ترین بدهکاران به بانک سرمایه، آقای مدلل، داماد آیت الله العظمی مکارم شیرازی است که پس از انتشار بیانیه دفتر معظم له، محمود صادقی در پستی، عذرخواهی کرد.

توییتر محمود صادقی درباره بانک سرمایه و سلطان شکر

طبق اعلام دادستان تهران، چهل و هفت درصد بانک سرمایه متعلق  به صندوق فرهنگیان و سی و هفت درصد مربوط به مجموعه گروه ریخته گران است. افرادی چون یاسر ضیایی شیر کلایی (عضو هیات مدیره سابق شرکت ذوب آهن اصفهان و شرکت های پترو پالایشی کشور) معاون وقت بانک سرمایه جهت اعطای وام  ۱۳۰ میلیارد ریالی بدون وثیقه، ۲۵ میلیارد ریال از محل تسهیلات مذکور، وام دریافت کرده و در منزل حسین هدایتی اقامت دارد و مدیرعامل شرکت لوله نورد اهواز است.

البته  طبق بررسی ها، هم اکنون سید علی اصغر ذاکری، مدیرعامل  شرکت نورد و لوله اهوا با نماد فاهواز در بازار پایه «ج» فرابورس ایران است.

سهامداران عمده بانک سرمایه

(طبق روزنامه رسمی مورخ سوم خرداد ماه ۹۵، یاسر ضیایی شیر کلایی از عضویت هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری فرهنگیان (سهامی  خاص) خارج شد. این شرکت از سهامداران عمده بانک سرمایه محسوب می شود)

پرویز کاظمی، عضو هیات مدیره سابق بانک سرمایه طبق اعلام دادستان تهران، ششصد میلیارد ریال به حسین هدایتی، وام کم بهره داده است که پس از پرداخت این تسهیلات به این فرد، عضویت در هیات مدیره شرکت استیل آذین به ایشان سپرده شد. حجم کلی تخلفات پرونده، بیش از ۲۹ هزار میلیارد ریال است.

وضعیت نماد فاهواز در بازار بورس ایران

(وضعیت نماد فاهواز در بازار بورس ایران)

امیر خجسته، نماینده مجلس قبلا گفته بود که به دلیل غارت سرمایه ها در بانک سرمایه، تحقیق وتفحص از این بانک در دستور کار خانه ملت قرار گرفته است. او از رقم شانزده هزار میلیارد تومانی تخلفات خبر داده بود.

همراهان گرامی

تحلیل های ارائه شده در این گفتار، سیگنال خرید یا سیگنال فروش سهام بانک سرمایه نیست و مخاطبان گرامی باید با بررسی دقیق صورت های مالی و توجه به فاکتور سود آتی و تحلیل درست وضعیت صنعت بانکداری و روانشناسی بازار سرمایه، نسبت به خرید و فروش سهام بانک سرمایه و دیگر شرکت های بازار بورس اقدام کنند. اطلاعات ارائه شده در رسانه ها درباره ورشکستگی بانک سرمایه در سال ۹۸،  صحیح نیست. هر اطلاعاتی درباره ورشکستگی بانک ها و موسسات اعتباری، توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منتشر می شود.

 

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=21390

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. خوبی اش اینه که این ناب محمدی اش است ناخالصش چی از آب در می آمد !!!

  2. سلام
    بای عاملین مجازات بشود…

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .