15

عیدی و پاداش ۹۸ کارمندان ، کارگران و بازنشستگان ( جزییاتی از میزان و شرایط پرداخت عیدی )

  • کد خبر : 46166
  • 20 اسفند 1397 - 12:51
عیدی و پاداش ۹۸ کارمندان ، کارگران و بازنشستگان ( جزییاتی از میزان و شرایط پرداخت عیدی )

طبق قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند که مبلغ پاداش سالانه کارگرانی که در کارگاه آن ها مشغول به کار بوده و مشمول قانون کار هستند را پرداخت کنند. به ازای یک سال کارکرد، معادل شصت روز آخرین حقوق و دستمزد ماهانه به عنوان مبلغ پاداش سالانه پرداخت می شود. نکته ای که باید توجه کرد آن است که پاداش، کف و سقف دارد. سقف آن، نباید از معادل ۹۰ روز حداقل حقوق و دستمزد قانونی ماهانه، بیش تر باشد.

به پایان سال ۹۷ نزدیک می شویم و هنوز، حداقل حقوق و دستمزد سال ۹۸ توسط شورای عالی کار تصویب نشده است. پیش بینی ها برای تعیین حداق حقوق سال ۹۸ ادامه دارد. اما آن چه که فعلا نقد است، پاداش و عیدی آخر سال کارگران، کارمندان، مستمری بگیران و بازنشستگان تامین اجتماعی است که در این گزارش عصر شهروند به آن اشاره شده است.

حتما بخوانید : صفرتاصد پاداش و عیدی ۹۸

اگر شما هموطن گرامی، هنوز مبلغ پاداش سالانه خود را از کارفرمای دولتی یا خصوصی دریافت نکرده اید، می توانید طبق قانون کار، خواهان دریافت این مبلغ باشید. هر فردی، مشمول قانون کار باشد و در کارگاهی فعالیت کرده باشد، چه ساعتی، چه پاره وقت، چه نیمه وقت، چه فصلی و چه اخراجی یا مستعفی باشد، مشمول دریافت پاداش آخر سال به اندازه ایام کارکرد است. در این گفتار، فراز هایی از بخش پاداش قانون کار اشاره شده است.

با ما همراه باشید.

حتما بخوانید: آنچه درباره معافیت سربازی باید بدانیم

شرایط پرداخت عیدی ۹۸

طبق قانون کار، کارفرمایان مکلف هستند که مبلغ پاداش سالانه کارگرانی که در کارگاه آن ها مشغول به کار بوده و مشمول قانون کار هستند را پرداخت کنند. به ازای یک سال کارکرد، معادل شصت روز آخرین حقوق و دستمزد ماهانه به عنوان مبلغ پاداش سالانه پرداخت می شود. نکته ای که باید توجه کرد آن است که پاداش، کف و سقف دارد. سقف آن، نباید از معادل ۹۰ روز حداقل حقوق و دستمزد قانونی ماهانه، بیش تر باشد.

اگر  شما، زیر ۱ سال یعنی کم تر از ۱۲ ماه در کارگاهی مشغول به کار بودید، باز هم به شما پاداش تعلق خواهد گرفت و این حق را می توانید از کارفرما خود، درخواست کنید. پاداش آخر سال شما، با ماخذ ۶۰ روز مزد و به نسبت ایام کارکرد محاسبه خواهد شد. دستمزد شورای عالی کار، ملاک تعیین سقف و کف پاداش است. پاداش، مربوط به همان سالی است که در کارگاه، مشغول به کار بودید. یعنی اگر قصد دارید پاداش سال ۹۶ را در سال ۹۷ بگیرید، پاداش شما بر اساس حقوق سال نود و شش محاسبه می شود.

اگر کارگری، بر اساس حداقل حقوق و دستمزد سال ۹۷ (۱ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان)، حداکثر ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار  تومان عیدی دریافت کند، دو میلیون و سیصد هزار تومان این مبلغ، از پرداخت مالیات معاف است. می ماند ۱ میلیون تومان که ۱۰۰ هزار تومان آن، مشمول مالیات خواهد بود. حداکثر مبلغی که ادارات مالیات از پاداش کارگران و کارکنان دریافت می کند، ۱ میلیون ریال خواهد بود.

حتما بخوانید: آنچه درباره استخدام در آموزش و پرورش باید بدانیم

عیدی و پاداش کارگران پاره وقت

اگر شما در طول یک سال، با کارفرمایی به صورت نیمه وقت یا پاره وقت یا کم تر از ساعت قانونی که قانون کار مشخص کرده است، همکاری داشته اید، طبق ماده ۳۹، به نسبت ساعت کاری که انجام داده اید، پاداش به شما تعلق می گیرد و قابل دریافت خواهدبود.

عیدی و پاداش کارگران ساعتی

کارگران ساعتی، حقوق و دستمزد فیکس ماهانه ندارند. دستمزد آن ها بر اساس ساعت کاری در طول هفته، متغیر خواهد بود. لذا، محاسبه پاداش آن ها، بر اساس میانگین حقوق دریافتی در ۹۰ روز آخر خدمت آن ها محاسبه و قابل پرداخت خواهد بود. پس اگر جایی، ساعتی هم  مشغول به کار بوده اید، بر مبنای حقوق ۳ ماه آخر، به شما پاداش اخر سال تعلق می گیرد.

عیدی و پاداش کارگران فصلی و اخراجی و مستعفی

کارگران ساختمانی و باغبانی که در زمره کارگران فصلی هستند، یا هر کارگری که به صورت فصلی کار می کند، مشمول دریافت پاداش است.  اگر کم تر از یک سال مشغول به کار بوده اید، مبنای پرداخت پاداش آخر سال شما، شصت روز و به اندازه روز های کارکرد در کارگاه است. اگر از کارگاه، استعفا داده یا اخراج شدید، به نسبت مدت کارکرد، مستحق دریافت پاداش آخر سال هستید.

حتما بخوانید: تعطیلات  مناسبت های مهم سال ۱۳۹۸ را ببینید

عیدی برای مرخصی استعلاجی

بله! پاداش به مرخصی استعلاجی که به تایید سازمان تایین اجتماعی رسیده باشد، تعلق می گیرد. چرا که جزء سنوات خدمتی و سابقه کار کارگر منظور شده و به همین خاطر، مشمول دریافت پاداش است. هم چنین حق اولاد و بن و سنوات هم برای مرخصی استعلاجی باید پرداخت شود.

میزان عیدی کارگران در ۱۰ سال اخیر

  • کف و سقف پاداش سال ۸۷: ۲۰۰/ ۴۳۹ تومان تا ۸۰۰/ ۶۵۸ تومان با حداقل دستمزد ۲۱۹ هزار تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۸۸: ۰۰۰/ ۵۲۷ تومان تا ۵۰۰/ ۷۹۰ تومان با حداقل دستمزد ۵۰۰/ ۲۶۳ تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۸۹: ۰۰۰/ ۶۰۶ تومان تا ۰۰۰/ ۹۰۹ تومان با حداقل دستمزد ۰۰۰/ ۳۰۳ تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۹۰: ۶۰۰/ ۶۰۶ تومان تا ۰۰۰/ ۹۹۰ تومان با حداقل دستمزد ۳۰۰/ ۳۳۰ تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۹۱: ۴۰۰/ ۷۷۹ تومان تا  ۰۰۰/ ۱۶۹/ ۱ تومان با حداقل دستمزد ۷۰۰/ ۳۸۹ تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۹۲: ۲۵۰/ ۹۷۴ تومان تا ۳۷۵/ ۴۶۱/ ۱ تومان با حداقل دستمزد ۱۲۵/ ۴۸۷  تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۹۳: ۸۰۰/ ۲۱۷/ ۱ تومان تا ۸۰۰/ ۸۲۶/ ۱ تومان با حداقل دستمزد ۹۰۰/ ۶۰۸ تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۹۴: ۸۶۰/ ۴۲۴/ ۱ تومان تا ۲۹۰/ ۱۳۷/ ۲ تومان با حداقل دستمزد ۴۲۵/ ۷۱۲ تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۹۵: ۳۲۸/ ۶۲۴/ ۱ تومان تا ۴۹۲/ ۴۳۶/ ۲ تومان با حداقل ستمزد ۱۶۴/ ۸۱۲ تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۹۶: ۸۶۲/ ۸۵۹/ ۱ تومان تا ۷۹۳/ ۷۸۹/ ۲ تومان با حداقل دستمزد ۹۲۱/ ۹۲۹ تومان
  • کف و سقف پاداش سال ۹۷: ۵۳۸/ ۲۲۲/ ۲ تومان تا ۸۰۷/ ۳۳۳/ ۳ تومان با حداقل دستمزد  ۰۲۶/ ۱۱۱/۱ تومان

همان طور که در فهرست بالا مشاهده می کنید، کف و سقف پاداش سالانه کارگران، بر اساس معیاری به نام حداقل حقوق و دستمزد تعین می شود. طبق قانون کار، کف و سقف میزان عیدی سالانه کارگران، ۲ تا ۳ برابر حداقل دستمزدی است که سالانه توسط شورای عالی کار تعیین می کند.

در سال نود و هفت، حداقل دستمزد سال نود و هفت در فروردین ۹۷ اعلام شد و مبلغ ۱  میلیون و ۱۱۱ هزار  و بیست و شش هزار تومان تعیین شد. پس، کف حداقل پاداش سال ۹۷، ۲ میلیون و دویست و بیست و دو هزار  تومان و سقف آن، ۳ برابر حداقل دستمزد، یعنی ۳  میلیون و سیصد و سی و سه هزار و هشتصد و هفت تومان است.

حداقل دستمزد کارگران به نسبت سال ۱۳۸۷، ۴۰۰ درصد افزایش یافته است. اما هم چنان پس از گذشت یک دهه، حقوق کارگران، زیر خط فقر است. در سال ۹۸، هر کارگری که ماهانه زیر ۲۵ میلیون ریال حقوق بگیرد، از پرداخت مالیات، معاف خواهد بود.

عیدی کارکنان دولت

طبق اعلام رییس سازمان برنامه و بودجه، عیدی کارکنان دولت، ۸۹۸ هزار و پانصد تومان بود که این مبلغ به همراه حقوق بهمن ماه ۹۷ کارکنان، به حساب میلیون ها کارمند، واریز شد. دولت در سال ۹۷، قریب به ۵۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت عیدی کارکنان از شاغلان تا بازنشستگان و مستمری بگیران کنار گذاشت که این رقم برای سال ۹۸ بیش از ۵۷ هزار میلیارد تومان خواهد بود. عیدی کارکنان دولت در سال ۹۸ نیز حدود یک میلیون و هفتاد و هشت هزار تومان پیش بینی شده است.

توجه داشته باشید که میزان عیدی کارکنان دولت، ب  اساس میزان امتیاز و ضریب حقوق شاغلان، تعیین می شود. ماده هفتاد و پنج قانون مدیریت خدمات کشوری می گوید که میزان امتیاز عیدی برای هر سال، ۵ هزار واحد است. ضریب حقوق هم توسط هیات دولت تعیین می شود. از ترکیب ضریب حقوق و امتیاز  عیدی ، عیدی کارکنان محاسبه می شود.

عیدی بازنشستگان کشوری

عیدی بازنشستگان کشوری، شب ۲۲ بهمن ۹۷ به حساب آن ها واریز شد. امسال، عیدی بازنشستگان کشوری، زود تر از موعد پرداخت حقوق بهمن ماه، به حساب آن ها واریز شد. دولت، شب ۲۲ بهمن، برای ۱ میلیون و چهارصد و بیست و یک هزار نفر، نفری یک میلیون تومان عیدی واریز کرد و عیدی ۹۸ آن ها شد.

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

میلیونها نفر ازبازنشستگان تامین اجتماعی، در دهه اول اسفند ۹۷، عیدی و پاداش ۹۷ را دریافت کردند. بازنشستگانی که حقوق خود را از بانک رفاه کارگران دریافت می کردند، از اول اسفند تا هفتم اسفند ماه  ۹۷، عیدی خود را دریافت کردند. سازمان تامین اجتماعی، در اسفند ماه ۹۷، به قریب به ۳ میلیون بازنشسته و مستمری بگیر، بیش از ۳  هزار میلیارد تومان عیدی پرداخت کرد.

عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی

روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، ۱۹ اسفند ۹۷ در اطلاعیه ای اعلام کرد که مبالغ عیدی بازنشستگان و مستمری بگیران این سازمان که ۲ میلیون و ۸۹۰ هزار نفر است، به حساب آن ها واریز شده و قابل برداشت می باشد. مبلغ این عیدی ۱۰ میلیون ریال بود. اگر به هر دلیلی دریافت نکرده اید، به tamin.ir رجوع کنید.

عیدی فرهنگیان

عیدی فرهنگیان طبق مصوبه هیات وزیران، ۱۰ میلیون ریال است و به همه کارمندان رسمی، ثابت، پیمانی، خرید خدمت، قراردادی و موقت، تعلق می گیرد. این پرداخت، به نسبت خدمت تمام وقت  است. معلمان حق التدریسی، به اندازه ساعت تدریس، از  این پاداش بهره مند خواهند شد.

توجه داشته باشید که پاداش معلم هایی که حق التدریسی  تمام وقت (۲۴ ساعت) بوده و در ۳  ماهه اول  سال ۹۷ و از ۱ مهر ۹۷ تا آخر اسفند، مشغول به تدریس بوده اند، کامل پرداخت می شود.

عیدی فرهنگیان طبق مصوبه هیات وزیران

اگر  شما مشمول کارکنان خرید خدمات هستید یا قراردادی و موقت، به نسبت ایام کارکرد، پاداش دریافت می کنید. اما دریافتی شما، از نیم میلیون تومان، کم تر نخواهد بود. به دانشجویان متعهد به خدمت (تحصیل)، عیدی تعلق نمی گیرد. هر سوالی درباره عیدی معلمان و دانشجو معلم دارید به سامانه medu.ir مراجعه کنید و از رایزنی های اینترنتی، پرهیز کنید.

عیدی معلولان و زنان سرپرست خانوار

عیدی معلولان و زنان سرپرست خانوار، تا ۲۹ اسفند ۹۷ به حساب آن ها واریز می شود. قرار است، هر خانواده به اندازه مستمری که دریافت می کند، به همان میزان نیز عیدی ۹۷ را دریافت کند و مبلغش، به اندازه ۱ ماه مبلغ مستمری خواهد بود. اخرین هفته اسفند ۹۷، زمان پرداخت این عیدی خواهد بود.

آنچه درباره عیدی و پاداش باید بدانیم

  • عیدی ، طبق قانون کار، یک حق کارگر است و لطف کارفرما به او محسوب نمی شود.
  • عیدی هر سال، بر مبنای حداقل حقوق و دستمزد همان سال تعیین و قابل پرداخت است.
  • از مبلغ عیدی ، حق بیمه موضوع ماده ۸۹ قانون تامین اجتماعی (سهم درمان) کسر نمی شود.
  • اگر مستمری شما در سال ۹۷ دایر شده است (مثلا اواسط پاییز)، به نسبت ماه های دریافت مستمری، عیدی خواهید گرفت.
  • اگر سوابق پرداخت حق بیمه شما قبل از بازنشستگی، کم تر از ۱۲۰ ماه باشد، به نسبت سنوات پرداخت حق بیمه، عیدی دریافت می کنید.
  • همه کارگاه هایی که مشمول قانون کار هستند، باید به کارگران خود، به نسبت ۱۲ ماه کار، معادل ۶۰ روز آخرین مزد، عیدی بدهند.سقف آن، نباید از ۹۰ روز حقوق روزانه، بیش تر شود.
  • عیدی به بیمه شده اختیاری تعلق نمی گیرد.
  • پاداش اخر سال ۹۷ بیمه شده تامین اجتماعی که با ۱۵ سال سابقه کار بازنشسته شده است، نیم میلیون تومان است.
  • پاداش اخر سال ۹۷ همسر دائم بیمه شده، معادل ۵۰ درصد پاداش است.
  • پاداش آخر سال ۹۷ به مدت زمان زایمان تعلق می گیرد. اگر خانم کارگری، امسال، زایمان کرده باشد و ۴ ماه سر کار بوده و ۶ ماه هم طبق قانون مرخصی زایمان گرفته است، میزان پاداش آخر سال ۹۷ او ، ده دوازدهم  است یعنی حداقل  یک میلیون و ۸۵۳ هزار تومان تا حداکثر دو میلیون و ۷۷۸ هزار تومان.

همراه گرامی

اگر به هر دلیلی، موفق به دریافت عیدی و پاداش سالانه از کارفرمای خود در بخش خصوصی نشده اید، مراتب را می توانید از طریق ادارات کار استانی، به عنوان مرجع حل اختلاف کارگری و کارفرمایی پیگیری کنید. داشتن قرارداد و مستنداتی که نشان دهد شما در کارگاه، مشغول به کار بوده و حقوق دریافت می کردید، برای تسلیم به کارشناسان مربوطه، الزامی است. اگر هنوز عیدی و پاداش شما توسط صندوق بازنشستگی کشوری یا سازمان تامین اجتماعی واریز نشده است، با روابط عمومی این نهادها تماس گرفته تا مشورت لازم را دریافت کنید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=46166

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .