28

راهنمای دریافت « کد شهاب » ۱۶ رقمی از سامانه نهاب بانکی

  • کد خبر : 59774
  • 11 بهمن 1399 - 16:08
راهنمای دریافت « کد شهاب » ۱۶ رقمی از سامانه نهاب بانکی
کد شهاب چیست ؟

کد شهاب (شناسه هویت الکترونیک بانکی) است که شناسه ۱۶ رقمی منحصر به فرد بوده و هر ایرانی که در نظام بانکی کشور، شماره حساب داشته باشد، یک کد شهاب به او تعلق می گیرد. مثل کدبورس و کد ملی، منحصر به فرد است. کد شهاب ، شفاف سازی اطلاعات و تسریع ارائه خدمات بین مشتری و بانک و بانک با نهادهای دولتی و انتظامی را در پی داشته و در بستر نهاب (نظام هویت سنجی اطلاعات مشتریان) کاربرد دارد.

داشتن شماره شهاب، الزامی است. عدم داشتن شماره شهاب یعنی مسدود شدن ارائه خدمات به شما از سامانه ساتنا و چکاوک و شاپرک و پایا. این گفتار، اطلاعات مناسبی در زمینه معرفی شهاب و نهاب و شیوه اخذ آن ارائه می کند.

با ما همراه باشید.

سامانه نهاب

نظام بانکی کشور مثل سازمان بورس و اوراق بهادار ایران، به دنبال راهکارهایی برای شفافیت در گردش اطلاعات و شفاف سازی نظام خدمات رسانی به مشتریان میلیونی خود در سراسر ایران است. بورس، با استفاده از سامانه سجام، تلاش کرده تا به یکپارچه سازی اطلاعات هویتی و بانکی دارندگان کد بورس اقدام کند تا با این رویه، تمرکز اطلاعات در یک سامانه، مدیریت عملکرد و پاسخگویی به مشتریان را تسهیل و تسریع کند.

حتما بخوانید : وام مسکن یکم چیست ؟ شرایط آن چیست ؟

نظام بانکی نیز همواره با توجه به گسترش ابزارهای پولی و مالی و توسعه بانکداری دیجیتالی و آسیب هایی که صنعت بانکداری را تهدید می کند، ۲ اقدام در سال ۹۸ در دستور کار دارد که یکی مربوط به الزام بانک ها به اعطای رمز یک بار مصرف به مشتریان و دیگری کد شهاب است.

اتخاذ سیاست های تشویقی برای پیش برد اهداف عالی بانک از جمله:

  • تعیین اعتبار مشتری
  • امتیاز مشتری
  • خوش حسابی مشتریان حقیقی یا حقوقی
  • وضعیت چک های برگشتی مشتریان حقیقی یا حقوقی
  • رصد دقیق تراکنش های مالی مشتریان
  • مقابله با مفاسد اقتصادی و پول شویی
  • مقابله با سوء استفاده کلاهبرداران اینترنتی و مجرمان سایبر در نظام بانکی
  • امکان پاسخ گویی شبکه بانکی به نهادهای قضایی کشور
  • نگهداری کامل مشتریان بانکی
  • تکریم ارباب رجوع

در دستور کار بانک مرکزی جمهوی اسلامی در سال رونق تولید قرار داشته و به همین منظور، سامانه نهاب را راه اندازی کرده است.

در واقع سامانه نهاب، استقلال سیستم های اطلاعاتی بانکی را به منظور به روز رسانی اطلاعات مشتریان بانک ها و بستر سازی زیر ساخت های لازم جهت جمع آوری و پردازش اطلاعات، فراهم می کند. این سامانه که نظام هویت سنجی الکترونیکی بانکی (نهاب) نام دارد، یک سیستم اطلاعاتی (INFORMATION SYSTEM) یکپارچه بوده و نگهداری و استعلام اطلاعات هویتی مشتریان بانکی را بر عهده خواهد داشت.

حتما ببینید: سلاطین ایران ؛ دیدار با سلطان سکه و قیر تا سلطان شکر و کاغذ

وظایف سامانه نهاب

  • نگهداری دقیق اطلاعات مشتریان بانکی حقیقی یا حقوقی
  • امکان ارائه انواع استعلام های مرتبط با مشتریان بانکی جهت صدور دسته چک و اتصال به سامانه های مجاز
  • امکان ارائه اطلاعات مشتریان بانکی حسب درخواست سازمان ها و نهادهای دولتی
  • امکان ارتباط سیستم بانکی با سامانه ثبت احوال، سامانه ثبت شرکت ها، اداره پست، سیستم های ناجا و دستگاه قضایی به منظور ارائه اطلاعات بانکی بر خط مشتریان حقیقی یا حقوقی.

حتما بخوانید :۱۰ اختلاس بزرگ در ایران پس از انقلاب

کد شهاب چیست ؟

همان طور که هر ایرانی به منظور ثبت اطلاعات خود در سامانه سجام بورس، باید یک کد بورس دریافت کنید تا بر اساس آن، در سیستم بورس، به عنوان هویت مستقل حقیقی یا حقوقی شناخته شود، در نظام نهاب نیز، کدی به نام کد شهاب تعریف شده است تا هر فرد، با این کد شناخته شود. مثل کد شبا (شناسه حساب بانکی ایران) که مختص هر مشتری حقیقی یا حقوقی در یک بانک است و این مشتری در همان بانک، با همان کد چندین رقمی شبا که با IR شروع می شود، شناخته می شود، کد شهاب نیز، هویت بانکی هر ایرانی در کل نظام بانکی است.

فرق کد شبا با کد شهاب این است که کد شبا هر فرد در هر بانک، با بانک دیگر فرق دارد. یعنی کد شبا شماره حساب شما در بانک اقتصاد نوین با کد شبا شماره حساب شما در بانک ملی، فرق می کند.

راهنمای دریافت «کد شهاب» ۱۶ رقمی از سامانه نهاب بانکی

کد شهاب ، قصد دارد تا این تعدد شماره حساب و شماره های شبا را که تعدد سامانه ها و شیوه های دسترسی و اطاله ارائه  خدمات به مشتریان در نظام بانکی را به همراه دارد، بر طرف کرد و هر ایرانی در سیستم بانکی کشور، با کد شهاب ، شناخته و ارزشیابی شود.

کد شهاب ، شناسه هویت الکترونیکی بانکی بوده و شناسه ای ۱۶ رقمی است. مثل کد شبا، به صورت گروه های ۴ رقمی، قابل تقسیم است.

کد شهاب (شناسه هویت الکترونیک بانکی)، یک شناسه منحصر به فرد در نظام بانکی کشور است. یعنی هر ایرانی مثل کد ملی، مثل کد بورس، یک کد شهاب دارد. این کد در کل شبکه بانکی، یکسان است و تغیر نمی کند. این شناسه، رابط اصلی برقراری سامانه های بانکی با سمانه نهاب است. نهاب، روی شبکه ملی اطلاعات کشور (NIBN)‌ نصب شده و میزبانی (HOSTING) آن در داخل کشور است.

آیا داشتن کد شهاب الزامی است؟

بله. در صورت عدم مراجعه به شعبه بانک خود برای دریافت کد شهاب، احتمال مسدود شدن حساب ظرف بازه قانونی وجود خواهد داشت. اگر کد شهاب را دریافت نکنید، خدمات سامانه ساتنا، پایا و چاوک برای شما مسدود خواهد شد.

طبق دستورالعمل بانک مرکزی، ارائه خدمات بانکی در هر سطحی به مشتریان حقیقی یا حقوقی که کد شهاب دریافت نکرده اند، ممنوع است. لذا نسبت به اصلاح و تکمیل حساب های دارای نقص اطلاعاتی اقدام کنید. تا ۱۵ اردیبهشت مهلت دارید که نسبت به دریافت کد اقدام کنید.

حتما ببینید : ارائه انواع خدمات حسابداری و حسابرسی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

چگونه کد شهاب بگیریم؟

کافی است، به سامانه اینترنتی بانکی که در آن شماره حساب فعال  داشته مراجعه کنید و با کلیک روی قسمت صدور کد شهاب ، با ورود کد ملی یا شماره حساب خود، کد ۱۶ رقمی شهاب را دریافت کنید. مثلا اگر در بانک کشاورزی دارید، با مراجعه به این لینک، می توانید کد شهاب بگیرید.

چگونه کد شهاب بگیریم؟

( راهنمای دریافت کد شهاب از بانک کشاورزی )

همین رویه برای همه بانک های کشور وجود دارد. توجه کنید که کد شهاب ، مثل کد شبا، یک شناسه است و کارتی برای مشتریان به این منظور صادر نمی شود و این کد، روی کارت بانکی نیز درج نمی شود.

مدارک لازم  برای صدور کد شهاب

  • نام
  • نام خانوادگی
  • کد ملی
  • شماره شناسنامه
  • آدرس منزل
  • شماره تماس
  • شغل
لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=59774

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۴
  1. درخواست کد شهاب بانک شهر

  2. رمز شهاب

  3. کارت

  4. درخواست کد شهاب بانک اقتصادنوین

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .