17

همه چیز درباره مسیرهای پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ [ دانلود PDF‌ نقشه ]

  • کد خبر : 137100
  • 03 مهر 1398 - 8:03
همه چیز درباره مسیرهای پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ [ دانلود PDF‌ نقشه ]
مسیرهای پیاده روی اربعین 1402 از مرزهای مهران، چذابه، خسروی ، شلمچه ، تمرچین به سمت جاده ۸۰ کیلومتر نجف به کربلا با ۱۴۵۲ عمود ، در این گفتار عصر شهروند

همه چیز درباره مسیرهای پیاده روی اربعین ۱۴۰۲ – به روزرسانی شده

انتخاب مسیر مناسب برای راهپیمایی اربعین اولین و مهمترین اقدامی است که هر زائر اربعین باید با توجه به شرایط فردی خودش انجام دهد. انتخاب زمان و مسیر مناسب پیاده روی اربعین به برنامه ریزی شما برای استفاده هرچه بیشتر از این پیاده روی باشکوه معنوی کمک می کند.

در ادامه به معرفی مرزهایی که آمادگی تردد زائران پیاده روی اربعین در سال ۱۴۰۲ را دارند و شرایط و امکانات آنها همچنین معرفی موکبهای ایرانی در مسیر نجف تا کربلا می پردازیم. لطفا تجربیات خود را از این سفر معنوی در بخش کامنتها با ما و خوانندگان در میان بگذارید.

مرز خسروی ؛ گرم اما ۲۴ ساعته

مرز خسروی از مرزهای اصلی برای تردد زائران اربعین به عراق است . این مرز برخلاف سنوات گذشته در اربعین ۱۴۰۲ به صورت ۲۴ ساعته آماده ارائه خدمات امور گذرنامه ای به زائران اربعین حسینی هستند. دما هوای مرز خسروی در روز به ۴۴ درجه هم میرسد ( آخرین وضعیت هوای مرز خسروی )

از کرمانشاه تا مرز خسروی مسافتی حدود ۱۹۶ کیلومتر است و درشرایط عادی سه ساعت زمان می‌برد، دراین مسیر باید از شهرهای اسلام‌آباد غرب،‌ کرند و قصرشیرین عبور کنید تا به مرز خسروی برسید.

در این مسیر مراکز خدمات رفاهی و پمپ‌بنزین به‌ندرت وجود دارند و این کنار محدود بودن سوخت‌گیری در پمپ‌بنزین‌های استان کرمانشاه (در هر بار سوختگیری تنها می‌توانید ۳۰ لیتر بنزین بزنید) و گرمای هوا می‌تواند برای زائران مشکل‌آفرین باشد. هنگام طی کردن این مسیر حتما آب به میزان کافی همراه داشته باشید . بهتر است برای جلوگیری از گرما زدگی مقداری لیمو ترش ، تخم شربتی و شکر یا قند همراه خود ببرید.

مسیر کرمانشاه تا مرز خسروی مسیری هموار است و به‌خلاف مرز مهران که دارای گردنه‌های کوهستانی است، اینجا مسیر بیشتر کفی است و رانندگی با سهولت بهتری انجام می‌شود. از ۱۰ کیلومتری مرز خسروی اجازه عبور به خودرو شخصی داده نمی شود و باید همانجا خودروی خود را پارک کنید و ادامه مسیر تا مرز خسروی را با اتوبوس بروید.

خدمات دندانپزشکی در کلینیک سیار دندانپزشکی در  بیمارستان صحرایی ثارالله در نقطه صفر مرزی خسروی به زائرین اربعین حسینی ارائه می شود.

برخی اوقات با توجه به شلوغی اتوبوسها ، زائران اربعین حسینی ترجیح می دهند این مسیر را پیاده بروند.  از یک کیلومتری مرز خسروی تعدادی موکب برپا شده است که آماده خدمت به زائران اربعین حسینی هستند. از ۵۰۰ متری مرز خسروی موکبی وجود ندارد.

بعد از عبور از مرز خسروی وارد یک فضای بازی می شوید و بعد از آن مرز منذریه عراق است. از مرز منذریه عراق به شهرهای سامراء و کاظمین نزدیک است اما خودروهای عراقی معمولا به سمت نجف و کربلا نمی روند.

مرز تمرچین ؛ خنک و خلوت اما طولانی

زائران کشورمان که قصد سفر زمینی عراق در ایام اربعین حسینی را دارند همه ساله از مرزهای مهران، خسروی، شلمچه و چزابه تردد می کردند. اما در اربعین ۱۴۰۲ برای دومین سال پیاپی  مرز تمرچین در پیرانشهر استان آذربایجان غربی نیز امکان تردد میسر شده است.

مرز تمرچین در ۱۵ کیلومتری غرب پیرانشهر، جنوب آذربایجان غربی و نقطه مقابل مرز حاج عمران عراق قرار دارد و یکی از نزدیکترین مسیرهای زمینی به دریای مدیترانه شرقی است.

مرز تمیرچین تا شهر ارومیه، ۱۶۰ کیلومتر فاصله دارد و فاصله پیرانشهر نزدیکترین شهر ایران به مرز تمرچین ۱۱ کیلومتر و فاصله شهر چومان ، نزدیکترین شهر عراق تا مرز تمرچین ۲۵ کیلومتر است. تمرچین تا سامره ۴۵۰ کیلومتر، تا کربلا ۶۵۰ کیلومتر، تا کاظمین ۵۳۵ کیلومتر و تا نجف اشرف ۷۱۰ کیلومتر مسافت دارد.

با توجه به زیرساختهای ایجاد شده حداکثر زمان انجام امور مربوط به گذرنامه زائران از تمرچین، حدود ۵ دقیقه است .  طی توافقات انجام شده میان دو طرف ایران و اقلیم کردستان عراق شرایط لازم برای انتقال زائران به سمت اربیل و عتبات عالیات مهیا شده است.

زائران اربعین حسینی باید بدانند که با توجه به بعد مسافت، تعویض ۳ خودرو در مسیر تمرچین تا نجف الزامی است. آب هوای مرز تمرچین خنک است و دمای آن در این روزها طی شب تا ۱۷ درجه و در روز تا ۳۲ درجه در نوسان است . ( آخرین وضعیت هوای تمرچین ) هزینه حمل و نقل مسافران از مرز تمرچین تا نجف، کاظمین یا سامرا حدود ۱۲ تا ۱۶ دینار است.

موکبهای ایرانی در راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲

در مسیر راهپیمایی اربعین ۱۴۰۲ ، تعداد ۵۴ موکب ایرانی برپا شده است که به زائران اربعین حسینی (ع) خدمات ارائه می دهند. موکب صاحب الزمان در عمود ۸۲۸  ( موقعیت روی نقشه ) علاوه بر اسکان روزانه و شبانه ، حمام و سرویس بهداشتی پاکیزه و غذای ایرانی در درمانگاه ، خدمات درمانی به زائران ارائه می دهد.

نام موکب آدرس موقعیت
موکب مختار ثقفی عمود ۷۰
موکب اولاد زهرا عمود ۱۰۴
موکب میثم تمار عمود ۱۲۵
موکب حضرت علی اکبر عمود ۱۴۵
موکب معزی الزهرا عمود ۱۵۲
موکب احباب الحسین عمود ۱۸۰
موکب حضرت فاطمه زهرا عمود ۲۰۲
موکب باب الرضا عمود ۲۰۴
موکب طرف البراق عمود ۲۱۶
موکب حسینیه قبا عمود ۲۱۶
موکب امام رضا عمود ۲۸۵
موکب انوار الحسین عمود ۳۱۶
موکب طریق الاحرار عمود ۳۴۵
موکب امام حسن مجتبی عمود ۳۷۴
موکب ابناء الحسین عمود ۴۰۵
موکب حضرت الزهرا عمود ۴۶۰
موکب قاسم ابن الحسن عمود ۴۹۲
موکب حضرت ابوالفضل خرم آباد عمود ۴۹۴
موکب خدمه الزوار الحسین عمود ۵۳۸
موکب خامس آل عبا عمود ۵۵۰
موکب درمانی بیمارستان حیدریه عمود ۵۷۶
موکب بقعه الرسول عمود ۶۱۹
موکب هانی ابن عروه عمود ۶۵۵
موکب احباب الرضا عمود ۶۵۵
موکب علی بن موسی الرضا عمود ۶۵۷
موکب بسیج شهرداری تهران عمود ۷۰۷
موکب امام حسن مجتبی عمود ۷۱۵
موکب صاحب الزمان عمود ۷۲۸
موکب سیدالشهدا (ع) از بوشهر عمود ۷۳۶
موکب شهدای گمنام از تهران عمود ۷۵۳
موکب دانشجویان بین المللی امت محمد (ص) عمود ۷۷۰
موکب سید الساجدین عمود ۸۲۳
موکب صاحب الزمان تهران عمود ۸۲۸ نقشه
موکب احباب الرضا عمود ۸۴۰
موکب شباب القاسم عمود ۸۹۰
موکب احباب الرضا عمود ۹۰۷
دار الشفاء محبان المهدی عمود ۹۵۲
موکب امام حسین اصفهان عمود ۹۹۰
موکب حسینیه الاحسان عمود ۱۰۰۰
موکب نهج الحسین عمود ۱۰۱۷
موکب حسینیه مجد عمود ۱۰۶۵
موکب حضرت معصومه عمود ۱۰۸۰
موکب مع امام منصور عمود ۱۰۸۶
موکب نور الخیریه عمود ۱۰۹۲
موکب خدام الحسین عمود ۱۱۲۰
موکب شباب ام البنین عمود ۱۱۸۱
موکب شباب امیرالمومنین عمود ۱۰۴۱
موکب بانوان فاطمی از حوزه علمیه قم عمود ۱۲۲۲
موکب ورودی کربلای معلی عمود ۱۲۹۲
موکب قمربنی هاشم عمود ۱۳۲۵
موکب سیده شریفه خاتون بنت امام حسن عمود ۱۳۲۵
موکب سادات امام زاده علی (ع) عمود ۱۳۳۶
موکب حضرت رقیه عمود۱۴۰۳
موکب درب حرم حضرت عباس عمود ۱۴۵۲

اگر دچار بیماری های تب دار شدیم ، چه غذاهایی بخوریم؟

زائران اربعین حسینی باید  در این سفر زیارتی با رعایت بهداشت شخصی و عمومی مواظبت کنند که دچار بیماری نشوند. اما با توجه به آلودگی آب ، احتمال بیماری عفونی را افزایش می دهد. تب از علائم ابتلا به بیماری های عفونی است. در این صورت بهترین غذا برای بیماران تب‌دار سوپ و آب‌میوه است . نوشیدنی‌های خنک و نسبتا شیرین مانند آب لیمو و شکر نیز برای بیماران تب‌دار مجاز و مناسب است.

 

همه چیز درباره مسیرهای پیاده روی اربعین ۹۸

مسیرهای پیاده روی اربعین ۹۸ از مرزهای چهارگانه ( مهران ، چذابه ، خسروی و شلمچه ) به سمت جاده ۸۰ کیلومتر نجف به کربلا با ۱۴۵۲ عمود، در این گفتار عصر شهروند ارائه شده است. شما با همه نکات و اطلاعات مورد نیاز از زمان ثبت نام در سامانه سماح تا دسترسی به نقشه ها و  اطلاعات مهم در مسیر نجف به کربلا و جایگاه موکب های فعال ایرانیان، آشنا می شوید. پیاده روی اربعین بدون ویزا و بدون پرداخت عوارض خروج از کشور بوده و ثبت نام در سامانه سماح و پرداخت ۲۲ هزار تومان برای هر نفر الزامی است. مجوز شما از ۱۰ شهریور تا ۷ آبان ۹۸ اعتبار دارد. داشتن گذرنامه با حداقل ۹۰  روز اعتبار،‌ الزامی است.

پیاده روی نجف تا کربلا حدود ۸۰ کیلومتر بوده و بین ۳ تا ۵  روز بسته به  توان هر  فرد، زمان نیاز  دارد. محبوب ترین مسیر عاشقان حسینی در مهر  ۹۸ در پیاده روی باشکوه اربعین ۹۸ خواهد بود. این فاصله، کویر است و ۱۴۵۲ عمود دارد. خوشبختانه در مهر ۹۸،‌ مسیر خیلی گرم یا سرد نیست. خدمات رسانی در موکب ها  رایگان و محل  اقامت برای  میلیون ها زائر اباعبدالله فراهم  است.

هیچ مشکلی از بابت آب و دسترسی به سرویس بهداشتی و دارو و اورژانس و اینترنت پر سرعت ندارید.  کفش و لباس مناسب و کوله پشتی سبک و شارژر و گوشی و وسایل بهداشتی ( کرم ضد آفتاب و عینک و کلاه آفتاب گیر ) و گذرنامه و مقداری دینار ، همه چیزی است که نیاز دارید.

اگر شما هم سابقه شرکت در باشکوه ترین پیاده روی قرن بیست  و یکم را دارید و تجاربی درباره  مسیرهای زمینی پیاده روی نجف به کربلا دارید، دیدگاه های خود را از طریق بخش کامنت در انتهای این گفتار به اشتراک بگذارید. لینک این گفتار را در شبکه های اجتماعی، در اختیار دوستان و آشنایان قرار دهید.

با ما همراه باشید.

حتما دانلود کنید:  PDFنقشه مسیر پیاده روی نجف به کربلا با مشخصات عمود ها (فایل MAP)

همه چیز درباره مسیرهای پیاده روی اریعین ۹۸ [دانلود PDF‌ نقشه]

(نقشه مسیر پیاده روی نجف به کربلا: طول ۸۰ کیلومتر)

حتما بخوانید : صفرتاصد گوگل مپ ؛ آشنایی مصور و جامع با گوگل مپ و مسیر یابی

قابل توجه زائران مسیر پیاده روی اربعین ۹۸

اربعین ۹۸ مصادف با شنبه ۲۷ مهر ماه ۱۳۹۸ و ۱۹ اکتبر  ۲۰۱۹ میلادی و ۲۰ صفر ۱۴۴۱ هجری قمری است. هفته بعد از اربعین نیز به مدت ۲ روز، تعطیل رسمی است که یکشنبه و سه شنیه ۵ و  ۷ آبان ۹۸ است. لذا اگر قصد برنامه ریزی سفر مذهبی به  عتبات عالیات دارید، این برنامه ریزی را به روز های نزدیک به این تاریخ های مهم، موکول نکنید تا با مشکل پیدا کردن محل اقامت و رزرو بلیط  قطار و هواپیما و اتوبوس، مواجه نشوید.

قابل توجه زائران مسیر پیاده روی اربعین ۹۸

امسال برای  زائران اربعین، اخذ روادید عراق، ضرورتی ندارد. بنابراین  در  اربعین ۹۸، نه نیازی به اخذ روادید است  و نه  نیازی به پرداخت ۴۰ دلار ویزای عراق دارید. ثبت نام  در سامانه سماح، کفایت می  کند.

سامانه سماح در این  لینک قرار دارد.  مجوز خروج از  کشور شما به منظور سفر به عراق  بدون روادید از مرز های زمینی و هوایی کشور، ثبت نام در سامانه سماح است.  ثبت نام در سامانه،  نیازمند پرداخت  ۲۲۰  هزار ریال  هزینه  بیمه حوادث و خدمات درمانی بوده که برای کلیه زائران اربعین، اجباری است.

اگر خواهان فعالیت داوطلبانه در عراق و پرداخت کمک های نیکوکارانه هستید، ستاد بازسازی عتبات عالیات در این لینک در دسترس است.

اعتبار سفر بدون روادید به عراق

امسال به  دلیل این که زائران اربعین، از دریافت ویزا معاف شده اند و صرفا ثبت نام در سامانه سماح نیاز است، لذا مدت اعتبار سفر بدون روادید شما به  عراق، از نوزدهم  شهریور ماه نود و هشت که مصادف با ۱۰ محرم ۱۴۴۱ هجری قمری است آغاز و تا هفتم آبان  ماه  سال ۱۳۹۸ که مصادف به ۳۰  صفر ۱۴۴۱ هجری قمری است، ادامه  دارد. عوارض  خروج از کشور نیز مثل اخذ روادید در مبدا، حذف شده است.  اما در اختیار داشتن گذرنامه، الزامی است و اگر گذرنامه مدت دارد با حداقل ۳ ماه اعتبار نداشته باشید، از خروج شما از مرزهای زمینی و هوایی، جلوگیری می شود.

فراموش نکنید که دریافت گذرنامه  صرفا چند روز زمان نیاز  دارد و کم  تر از  ۱۷۰  هزار تومان هزینه دارد و با مراجعه به  مراکز پلیس +۱۰ در استان محل سکونت ، قابل دریافت است.

تعرفه رومینگ ایرانسل، رایتل و همراه  اول در عراق

  • تعرفه رومینگ ایرانسل در عراق به ازای ۱ دقیقه  مکالمه  با ایران: ۳۸۰۰۰  ریال و پیامک : ۱۵۰۰۰ ریال
  • تعرفه رومینگ همراه اول در عراق به ازای ۱ دقیقه  مکالمه: ۴۵۰۰۰ ریال و پیامک : ۱۵ هزار ریال
  • تعرفه رومینگ رایتل در عراق به  ازای ۱ دقیقه  مکالمه: ۴۶۸۰۰ ریال و پیامک :  ۱۵۶۰۰ ریال
  • تعریف رومینگ رایتل در عراق به ازای ۱ دقیقه مکالکه: ۳۹۰۰۰  ریال و پیامک : ۶۰ هزار ریال

برای اطلاع دقیق از تعرفه های رومینگ اپراتورهای تلفن همراه، به سایت هر یک  مراجعه کنید.

راه های سفر زمینی به عراق

راه های هوایی سفر به عراق از بسیاری  از مراکز  استان ها مثل مشهد و شیراز و اصفهان و تبریز و آبادان و تهران،  فراهم است. راه های زمینی که محبوب  ترین  راه ها در ایام پیاده روی اربعین است، شامل پایانه های مرزی  مهران، چذابه، شلمچه و مرز خسروی  است.

مرز مهران و چذابه از جمله مسیرهای خوب و محبوب مشتاقان عزیمت به کربلا است. البته افرادی که امکان پیاده روی ندارند،  می توانند از خودرو های عبور هم استفاده کنند.  کرایه اتوبوس و خودرو سواری از مرز مهران  تا پایانه نجف حدود ۱۵ تا ۴۵ هزار دینار  عراق است.

مرز های مشترک ایران و عراق

ایران و عراق، چهار مرز مشترک دارند، مهم ترین و پر ازدحام ترین مرز، مرز مهران است که در جنوب استان ایلام قرار داشته و مسیر مهران  تا نجف حدود پنج تا شش ساعت است. مسیر بعدی، مرز شلمچه است که در استان خوزستان قرار دارد و فاصله  اش تا شهر نجف اشرف، شش تا هشت ساعت است.

مرز چذابه  که  از  جمله  مرزهای محبوب برای  سفر به عتبات است، در  استان خوزستان بوده و با شهر نجف، پنج تا شش  ساعت فاصله  دارد. چهارمین مرز  نیز مرز خسروی بوده  که در  استان کرمانشاه قرار  دارد و با نجف اشرف، پنج تا هفت ساعت  فاصله دارد.

دسته  بندی ساکنان ۳۱  استان کشور  برای  عبور از مرز

به منظور نظم دهی برنامه سفر زائران اربعین و جلوگیری از ازدحام در مرزهای چهار گانه، از هموطنان خواسته شده تا اگر در یکی از استان های زیر ساکن هستند و از آن جا در سامانه سماج ثبت نام کردند، حرکت خود را از مرزهای مشخص شده انجام دهند. اگر چه با توجه به عزیمت حدود ۳ میلیون نفر از هموطنان به عتبات عالیات در شهریور و مهر ۹۸، رعایت این موضوع، کمی بعید به  نظر می رسد. اما خوب است  که در جریان باشید:

  • زائران پایانه مرزی مهران: ساکنان استان های تهران، البرز، قزوین، مرکزی، قم، گیلان،  مازندران، گلستان،  لرستان،  ایلام و همدان.
  • زائران پایانه مرزی شلمچه: ساکنان استان های تهران، خراسان رضوی، اصفهان،  کهکیلویه  و بویر احمد،  چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان، کرمان، هرمزگان، بوشهر  و خوزستان
  • زائران مرزی چذابه: تهران، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، خراسان  جنوبی، فارس،  کرمان، یزد، سمنان و خراسان شمالی
  • زائران مرزی خسروی: ساکنان استان های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و کرمانشاه

خدمات رسانی به زائران اربعین حسینی به صورت ۲۴ ساعته انجام می شود.

از چه زمانی عازم شویم؟

۲۴ ساعت مانده به اربعین ۹۸ نباید حرکت کنید. مگر این که بخواهید با هواپیما، عازم کربلا معلی شوید که بحث دیگری است و باید زودتر بلیط  بخرید و هتل  رزرو کنید.  اما اگر قصد پیاده روی دارید،‌ بایستی از یک هفته  قبل،  خود را آماده این حرکت معنوی  کنید. معمولا شانزدهم صفر ۱۴۴۱،  زمان  خوبی برای ورود به مسیرهای پیاده روی اربعین ۹۸ است که فرصت خوبی برای  عزیمت داشته و خستگی بر  شما مستولی نمیشود.

توجه کنید که مدت زمان حرکت شما برای رسیدن به کربلا از ایران، بستگی به مسیری دارد که انتخاب میکنید.  مسافت  شما می تواند ۴ تا ۱۰ روز به  طول انجامد. مسیر  نجف به کربلا، معروف  ترین  مسیر است که بزرگ ترین پیاده روی کره زمین را تشکیل می دهد.

این که در شانزدهم  صفر به بعد با خیل عظیمی از  زائران امام همام همراه شوید، شور و عشقی وصف ناشدنی دارد که میلیون ها عاشق از ۵  قاره جهان، خستگی را بر جان می خرند و ده ها هزار نفر، عاشقانه منتظر خدمات رسانی به  زائران اباعبدالله هستند.

آغاز مسیر پیاده روی نجف به کربلا

آغاز مسیر پیاده روی نجف به کربلا، از درب آستان مقدس امام  علی به نام باب  الساعه  است در کنار خیابان امام  زین العابدین  نجف قرار دارد. از این خیابان وارد بزرگراه شده  و به کربلا می  روید. از  ابتدای  نجف تا انتهای شهر  نجف، ۱۸۲  عمود قرار دارد و پس از آن،  عمودهای نجف تا کربلا قرار دارد که بین  ۵۰ تا  ۶۰  متر  فاصله  داشته و از صفر تا ۱۴۵۲  عمود در پیش  دارید. عمود ۱۴۵۲، عمود سلام به ساحت مقدس امام همام  است.

توجه کنیدکه موکب ها، بر اساس شماره  عمود ها استقرار یافته و برای پیدا کردن فلان موکب، کافی است  شماره  نزدیک ترین عمود را بدانید.  توجه کنید  که از  عمود ۱۱۰۰ تا ۱۳۹۰، عمود های کم تری در مسیر است و بهتر است مسیر  شما به گونه  ای باشد که فاصله بین  عمود ۱۱۰۰  تا ۱۳۹۰ را در شب طی نکنید. چون پیدا کردن محل خواب کمی  دشوار می شود.

مسیر پیاده روی اربعین از سمت مهران

اگر قصد دارید تا در مهر ماه ۹۸، مسیر اربعین را از سمت مرز مهران طی کنید، باید ابتدا وارد استان ایلام شوید. از آن جا به صالح آباد بروید و پس از طی مسیر، به مرز مهران رسیده و تشریفات قانونی را طی کنید. پس از طی ۱۲  کیلومتر، وارد بدره شده و پس از طی مسیر ۷۰ کیلومتری، وارد کوت می شوید.  از کوت تا منطقه نعمانیه حدود ۳۳ کیلومتر راه است.

از نعمانیه تا شوملی نیز حدود پنجاه و چهار کیلومتر فاصله می باشد. از شوملی تا حله نیز حدود چهل و پنج کیولمتر و از حله تا کربلا معلی نیز حدود چهل و یک کیلومتر که در نقشه  فوق مشخص شده است. در فاصله منطقه حله تا کربلا، منطقه الهندیه قرار دارد.

اگر قصد داشته باشید تا از محور مهران به کربلا، وارد نجف اشرف شده و به زیارت آستان امیرالمومنین علی (ع) بروید، بایستی از  شوملی به سمت دیوانیه حرکت کرده که ۴۰  کیلومتر مسافت پیش روی  شما خواهد بود. از آنجا تا شافعیه، ۱۹ کیلومتر  و از شافعیه  تا شامیه، ۲۴ کیلومتر راه است. از شامیه تا نجف اشرف، حدود ۱۵ کیلومتر مسیر است.

مسیر پیاده روی اربعین از شهر نجف

مسیر پیاده روی اربعین از شهر نجف به کربلا، از ۱۶ صفر، شلوغ ترین مسیر  پیاده روی جهان است. مسیر  کاظمین به کربلا حدود ۲۲۷  کیلومتر  است فاصله بغداد تا کربلا،  حدود ۱۸ کیلومتر است.  مسیری که شما از  نجف  تا  کربلا ظرف ۳ تا۵  روز طی  می  کنید، بسیاری از زائران  از شهرهای دور و نزدیک عراق بین ۱۰  تا  ۲۰ روز پیاده  طی می کنند تا به کربلای معلی برسند. تا ۱۰ کیلومتری شهر کربلا، اجازه ورود خودرو داده  نمی شود.

مسیر پیاده روی اربعین  از شهر نجف

مسیر  پیاده روی از مرز چزابه  به  کربلا

مسیر  پیاده روی از مرز چزابه  به  کربلا

همان طور که در  عکس بالا مشاهده  می کنید، از مرز چذابه وارده مشرح شده  و به العماره رفته  و از آنجا پس از  گذز از منطفه فجر، راهی عفک و دیوانیه  می شوید.  این مسیر، حدود  ۲۰۰ کیلومتر است. از دوانیه،۲ راه برای رفتن به  کربلا دارید.  یکی وارد حله  شده  و به کربلا بروید.

دیگری  همان طور که در عکس بالا مشخص شده است، مسیر دیوانیه و شامیه و نجف اشرف است. از نجف به کربلا  نیز حدود  ۸۰ کیلومتر راه  است.

نقشه کربلا و بین الحرمین

نقشه کربلا و بین الحرمین

عکس بالا، راهنمای خوبی برای  علاقمندان به زیارت در کربلای معلی است. تل زینبیه، نزدیک حرم  امام حسین  بوده و خیابان های سدره، باب البغداد، قبله  الحسین،  خیابان جمهوری و قزوینیه (شهید صدر)، به بین الحرمین منتهی می  شود. خیابان فرعی نزدیک به حرمین شریفین نیز میثم تمار، قبله  العباس و امام علی و امام مهدی نام دارد.

نقشه مسیر نجف به کربلا

پیاده روی نجف به کریلا در  پیاده روی اربعین ۹۸

نقشه مسیر  نجف به کربلا را در عکس بالا مشاهده می کنید. در مسیر  پیاده روی نجف به کربلا در  پیاده روی اربعین ۹۸، عمود های بسیاری وجود دارد. در عکس، برخی از عمودها را مشاهده میکنید که جایگاه آن ها برای مسیریابی و ارتباط با دوستان و آشنایان و قرارهای بین مسیر مهم  است.

نکته هایی درباره مسیر پیاده روی زائران کربلا

نکته هایی درباره مسیر پیاده روی زائران کربلا

  • اینترنت پر سرعت در طول مسیر با تقویت کانال های مخابراتی و استقرار سیستم های مخابراتی قدرتمند، در دسترس است.
  • نیازی به دانلود اپلیکیشن های مسیریاب مسیر پیاده روی نجف به کربلا و دانلود اپلیکیشن پیاده روی اربعین نیست چرا که مسیری با بیش از ۲۰ میلیون زائر، به مسیریاب نیازی ندارد.
  • موکب ها و عمود ها، به فاصله مشخصی از یکدیگر مستقر شده و توسط گروه های ایرانی، عراقی و بین المللی (از ترکیه تا سوئد) اداره می شود. از ازدحام و توقف غیر ضرور خودداری کنید.
  • هیچ نیازی نیست که در مسیر پیاده روی اربعین در مهر ماه ۹۸ که هوا سرد یا خیلی گرم نیست، مرتب از مواد قندی استفاده کنید. در بسیاری از موکب ها، طبق رسم دیرینه عراقی ها، چای و نوشیدنی پر شکر تقدیم زائران اربعین حسینی می شود که برای بیماران قلبی، یک تهدید سلامتی است.
  • تغذیه اربعین را جدی بگیرید و تلاش کنید هر یک ساعت یک بار، آب بنوشید.
  • خیمه های کوچک و بزرگ که در طول مسیر پیاده روی اربعین قرار دارد، استراحت گاه موقت است و نگاه رستوران و کافه به آن ها نداشته باشید تا امکان خدمت گزاری به زائران اباعبدالله حسین (ع)، با وقفه همراه نشود.
  • عمود ها یا تیر های روشنایی از شماره ۱ تا ۱۴۵۲ در مسیر خروجی شهر نجف اشرف تا آستان مقدس و نورانی عملدار کربلا حضرت ابالفضل عباس علیه السلام، نشانه گذاری شده تا مسیریاب زائران اربعین به سمت محفل نورانی عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت باشد.
  • توجه داشته باشید که عمودهایی که در مسیر خروجی شهر نجف تا حرم مقدس ابالفضل العباس علیه السلام تعبیه شده است، همگی در فاصله پنجاه متری از یکدیگر  قرار دارند. هر ۵۰ متر را میتوان ظرف ۲ دقیقه طی کرد.
  • از عمود ها استفاده کنید به عنوان نشانه ای برای میزان طی شدن فاصله شما از مبدا و فاصله شما تا مقصد. قطعا هیچ زائری نمی تواند ظرف ۲۴ ساعت پیاده روی، ۸۰ کیلومتر فاصله نجف تا کربلا را بپیماید و نیازمند استراحت و تجدید قوا و عبادت هستید.
  • مسیر پیاده روی اربعین را صرفا مثل یک ورزش و تفریح در تفرجگاه ندانید. از اپ های مذهبی پر دانلود در اپ استورهای ایرانی استفاده کرده و ادعیه و سخنرانی های مختلف حضرات آیات و بزرگان را گوش کنید.
  • در مسیر نجف به کربلا همان طور که در نقشه هایی که در این گفتار عصر شهروند ارائه شده است، شهری به نام خان نص یا حیدریه وجود دارد که شهر کوچکی برای تامین آذوقه و خرید لباس و لوازم ضروری است. اگر چه هم از نظر مواد غذایی و دارویی و هم از نظر اقامتگاه ، هیچ مشکلی وجود دارد و ده ها هزار خدمتگزار، آماده خدمت رسانی به زائران ثارالله هستند.
  • به سه راهی حیدریه و هندیه و طویریج توجه کنید. نخلستان زیادی در این منطقه است و راه های فرعی، نباید شما را گمراه کند. لذا به توصیه های مراقبان و محافظان و راهنمایان مسیر پیاده روی اربعین توجه کنید.
  • مسیر پیاده روی اربعین فرصت عالی برای تعامل با دیگر زائران غیر ایرانی از کشورهای مختلف جهان و تبادل  دیدگاه ها و نظرات است. گاها افراد زیادی  در این مسیر نورانی، دوستان خوبی پیدا می کنند که هر ساله با یکدیگر در این مسیر، هم گام شرفیابی به ساحت مقدس امام همام می شوند.

فاصله های مهم در پیاده روی اربعین

خط مرزی ایران وعراق حدود یک هزار و پانصد کیلومتر است. طولانی  ترین مرز ایران با همسایگان با عراق است. نزدیک ترین نقطه مرزی به بصره عراق، شلمچه است.

  • فاصله نجف تا کربلا: ۸۰ کیلومتر
  • فاصله تهران تا مرز  شلمچه:  ۹۵۰  کیلومتر
  • فاصله مرز شلمچه تا شهر بصره: ۲۰ کیلومتر است
  • فاصله مرز شلمچه تا شهر  نجف: ۴۶۰  کیلومتر
  • فاصله مرز مهران تا ایلام: ۸۵ کیلومتر
  • فاصله مرزشلمچه تا شهر کربلا: ۶۵۰ کیلومتر
  • فاصله مرز شلمچه تا شهر بغداد: ۷۰۰ کیلومتر
  • فاصله مرز شلمچه تا شهر کاظمین: ۷۲۰  کیلومتر
  • فاصله مرز شلمچه تا شهر سامرا: ۸۰۰ کیلومتر
  • فاصله مرز چذابه تا شهر کربلا: ۴۶۰ کیلومتر
  • فاصله مرز چذابه تا شهر بستان: ۱۷ کیلومتر
  • فاصله مرز چذابه تا اهواز: ۱۱۰ کیلومتر
  • فاصله مرز چذابه تا شهر کاظمین: ۵۷۰ کیلومتر
  • فاصله مرز چذابه تا شهر سامرا: ۶۸۲ کیلومتتر
  • فاصله مرز مهران تا شهر کوت عراق: ۸۲ کیلومتر
  • فاصله مرز مهران تا شهر بغداد: ۲۵۵ کیلومتر
  • فاصله مرز مهران تا شهر نجف: ۳۰۳ کیلومتر
  • فاصله مرز مهران تا شهر  کربلا:  ۲۷۹ کیلومتر
  • فاصله مرز مهران تا شهر کاظمین: ۲۸۳ کیلومتر
  • فاصله مرز مهران تا شهر سامرا: ۴۴۴ کیلومتر
  • فاصله مرز خسروی تا شهر بغداد:  ۱۹۰ کیلومتر
  • فاصله مرز خسروی تا شهر نجف: ۳۸۰ کیلومتر
  • فاصله مرز خسروی تا شهر کاظمین: ۲۰۳ کیلومتر
  • فاصله مرز خسروی تا سامرا عراق: ۳۲۶ کیلومر

پیاده روی اربعین از مرز پرویزخان

از مرزهای غربی ایران، مرز پرویز  خان است. در شهرستان قصرشیرین استان کرمانشاه قرار داد و ارتباط کشورمان با اقلیم خودمختار کردستان عراق است. بازارچه مرزی پرویز خان، قطب اقتصادی  کشور بوده و ۱۸۶ کیلومتر مرز  مشترک با عراق دارد.

شماره موکب های ایرانیان در محور نجف کربلا

طبق اطلاعات سایت اهل البیت، موکب های محور نجف به کربلا که ایرانیان در آن حضور خواهند داشت به  شرح  زیر است:

  • عمود ۷۶: مختار ثقفی
  • عمود ۱۸۱: ابالفضل العباس
  • عمود ۲۰۲: فاطمه الزهرا
  • عمود ۲۸۵: امام رضا
  • عمود ۲۸۶: جابر بن عبدالله
  • عمود ۴۰۳: احباب الرضا
  • عمود ۴۳۱
  • عمود ۴۳۹: شباب النجف الاشرف
  • عمود ۶۵۵: هانی بن عروه
  • عمود ۷۰۷: علی ابن موسی الرضا (بسیج شهرداری تهران)
  • عمود ۷۲۸: صاحب الزمان
  • عمود ۷۴۱: رایه الثقافی
  • عمود ۷۵۷: شباب الرضوی
  • عمود ۷۷۷: بیعت حسینی مازندران
  • عمود ۷۹۵
  • عمود ۸۲۸: صاحب الزمان (خیرین تهران)
  • عمود ۸۴۰: هیات رزمندگان اسلام
  • عمود ۸۷۹: خیرین شیراز
  • عمود ۸۹۰: شباب قاسم
  • عمود ۹۰۳: شباب المقاومه
  • عمود ۱۰۲۷: شباب المنتظر
  • عمود ۱۰۹۲
  • عمود ۱۱۲۰: خدام الحسین
  • عمود ۱۱۶۲: رضوان
  • عمود ۱۲۹۳

امکان اسکان و دسترسی به اینترنت در برخی از موکب های فوق الذکر وجود دارد.

همراه گرامی

اگر برای عزیمت به این سفر معنوی و نورانی، با پرسشی روبرو شدید،‌مراتب را از طریق بخش کامنت با ما به اشتراک بگذارید. هشتگ اربعین و کربلا، پاتوق اینستاگرامی مسافران عراق در این ایام می  باشد که با گشتی در تصاویر، می توانید در جریان متن و حاشیه خدمت گزاری به  زائران و  تجارب و دیدگاه  ها و ویدیوها و نکات مهم گردشگران و زائران  کشورهای مختلف قرار بگیرید.

لینک کوتاه : https://asrshahrvand.com/?p=137100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 2در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۲
  1. سلام از سایت osm map و نام افزار map me استفاده کنید برای کربلا هم آفلاین هست و هم به روز
    زیارت قبول

  2. سلام من از شهر قم راهی نجف اشرف شدم ، کل مسیر رو قرار هست که پیاده طی کنم ، میخوام اگه ممکنه نزدیکترین راه زمینی رو برای من به ایمیلم ارسال کنید .اجرتون با سیدالشهدا .

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

.
.

ارائه خدمات مالی و مالیاتی در موسسه حسابداری محاسبان تلاشگر خبره

.

درباره پایگاه خبری عصر شهروند: عصر شهروند رسانه ای تخصصی در حوزه اخبار شهری است که با کنار گذاشتن ملاحظات و تعارفات معمول در پایگاه های خبری تحلیلی ، مطالبات و مشکلات شهروندان را در زمینه های گوناگون پیگیری می کند . از جمله اولویت های سایت عصر شهروند ، بازتاب واقعی اخبار استان تهران ،نگاه تحلیلی به مسائل و مشکلات شهروندان تهرانی ، نهایت دقت و سرعت در بازنشر اخبار ، رعایت امانتداری در خبرهای نقلی و دید همه جانبه ،صادقانه و بیطرفانه در تولید خبر است . عصر شهروند همه تلاش خود را برای ایجاد روحیه امیدواری در بین همشهریان تهرانی و پرهیز از ایجاد تشویش در جامعه می کند . امید است به یاری شما همشهریان عزیز عصر شهروند بتواند گامی هرچند کوچک در مسیر اطلاع رسانی صحیح و مفید در جامعه بردارد و پیگیر مشکلات و دغدغه های شهروندان از اعضای شورای شهر تهران ، مدیران و مسئولین استان تهران باشد .