نظر آیات عظام درباره مصرف نوشیدنی‌های غیر مجاز

گروه اجتماعی – بررسی استفتائات آیات عظام نشان دهنده اتفاق نظر ایشان در این مورد است.

به گزارش افکارنیوز، امام خمینی (ره) در رساله خود در بخش نجاسات درباره مشروبات الکلی این گونه فتوا داده اند: شراب و هر چیزی که انسان را مست می‏کند، چنانچه به خودی خود روان باشد، نجس است و اگر مثل بنگ و حشیش روان نباشد، اگر چه چیزی در آن بریزند که روان شود، پاک است.

امام خمینی (ره) همچنین می فرمایند: اگر انگور و آب انگور به خودی خود جوش بیاید حرام، ولی نجس نیست، مگر آنکه معلوم شود که مست کننده است.و اگر به واسطه پختن جوش بیاید،خوردنش حرام است، ولی نجس نیست.

ایشان همچنین آورده اند که خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیاید، پاک و خوردن آنها حلال است.

رهبر معظم انقلاب نیز در بخش احکام مسکرات در پاسخ به این سوال که آیا مشروبات الکلی نجس است؟، فتوا داده اند مشروبات مست کننده بنا بر احتیاط نجس است.

***آب انگوری که با آتش جوشیده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولی مست‌کننده نیست، چه حکمی دارد؟

خوردن آن حرام است، ولى نجس نیست.

***گفته می‏شود که اگر مقداری غوره برای گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن یک یا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقی می‏ماند، حرام است. آیا این سخن صحیح است؟

اگر حبه‏هاى انگور بسیار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به‌طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏هاى انگور به تنهایى به وسیله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

***آیا خوردن الکل سفید و الکل زرد جائز است؟

ج) خوردن آنها جایز نیست.

 

 

نظر آیت الله مکارم شیرازی درباره مشروبات الکلی نیز چنین است:

***مصرف غذاها یا مایعاتى که به طور طبیعى مقدار بسیار کمى از آن را الکل تشکیل مى دهد مانند سرکه و یا آبجو بدون الکل چه حکمى دارد؟

هرگاه صدق مشروبات الکلى بر آن نکند، اشکالى ندارد.

***نگهدارى مشروبات الکلى چه حکمى دارد؟

حرام است و موجب تعزیر مى باشد، مگر در مواردى که غرض مهمّى باشد یا بخواهند آن را تبدیل به سرکه کنند.

***آیا رفتن به مجالسى که در آن مشروبات الکلى مصرف و موسیقى پخش مى شود، جایز است؟

جایز نیست.

 

مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی از مراجع عظام تقلید نیز در بخش شراب توضیح المسایل خود اظهار داشته اند که شراب و هر چیزی که انسان را مست کند، چنانچه به خودی خود روان باشد، نجس است و اگر مثل بنگ و حشیش، روان نباشد اگرچه چیزی در آن بریزند که روان شود، پاک است.

ایشان همچنین آورده اند که الکل سفید و طبی که الکل خالص است و مصارف طبی دارد پاک است. مگر اینکه از شراب و فقاع گرفته شده باشد که در این صورت نجس است.

ایشان در رابطه با فقاع نیز فرمودند: فقاع که از جو گرفته می شود و به آن آب جو می گویند نجس است، ولی آبی که به دستور طبیب از جو می گیرند و به آن ماءالشعیر می گویند پاک است.

آیت الله نوری همدانی نیز اینگونه فتوا داده اند که شراب و هر چیزی که انسان را مست می کند، چنانچه به خودی خود روان باشد، نجس است و اگر مثل بنگ و حشیش روان نباشد، اگرچه چیزی در آن بریزند که روان شود، پاک است.

ایشان همچنین فتوا داده اند که اگر آب انگور بخودی خود جوش بیاید نجس است و اگر به واسطه پختن جوش بیاید، خوردنش حرام است ولی نجس نیست. و اگر به واسطه جوشاندن به آتش، دو سوم آن کم شود حرام بودن آن نیز برطرف می شود.

خرما و مویز و کشمش و آب آنها اگر جوش بیایند، پاک و خوردن آنها حلال است، اگر چه احتیاط مستحب آن است که از آنها اجتناب کنند.

 

 

آیت الله سیستانی نیز اینگونه فتوا داده اند:

***نظر جنابعالی در مورد ماء الشعیرهائی که در بازار به فروش می رسد واحیاناً عبارت (بدون الکل) روی آن نوشته شده است چیست؟

نوشیدنی که از جو گرفته می شود و به آن فقاع می گویند قطعا حرام است و به احتیاط واجب نجس است و این نوشیدنی معمولاً سبب مستی نمی شود بلکه موجب نشأه است که میتوان ان را مستی خفیف نامید و ظاهراً منشأ آن پاین بودن نسبت الکل است پس اگر نوشیدنی مورد سوال از ابتدا کاملا خالی از الکل ساخته می شود که به آن فقاع گفته نشود اشکال ندارد در غیر این صورت حرام است هرچند پس از تولید الکل را از ان جدا کنند.

*** حکم خوردن الکل سفید و مشروب در صورتی که شخص را از حالت عادی خارج نکند چیست؟

حرام است.

***اگر نوشیدن شراب به حدی باشد که انسان را از حالت خود درنیاورد جایز است ؟

پاسخ: نوشیدن شراب ـ ولو به مقدار یک قطره باشد ـ حرام است و از گناهان بزرگ است .

***حکم نوشیدن آبجویهای که ظاهراً درصد کمی هم الکل دارند و پزشک نیز آن را برای امراض کلیه و دفع سنگ کلیه تجویز مینماید، چیست؟

اگر شرب آنها به مقدار زیاد موجب مستی ولو در حد خیلی خفیف بشود خوردن آنها مطلقاً حرام است.