ارزش دلاری پرسپولیس و النصر عربستان چقدر است؟

تیم‌های فوتبال پرسپولیس ایران و النصر عرستان از ساعت ۱۸:۳۰ امروز در ورزشگاه جاسم بن حمد دوحه درمرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا به مصاف یکدیگر خواهند رفت تا در حساس‌ترین دیدار منطقه غرب آسیا تکلیف نخستین فینالیست این مسابقات روشن شود.

می‌توان این دیدار را از چند منظر مورد بررسی قرار داد اما شاید بعد فنی آن بیش‌از سایر ابعاد قابل توجه باشد.

البته از نظر مقایسه‌ ارزش تیمی نماینده عربستان با ارزشی حدود ۵۵ میلیون دلاری در مقابل ارزش ١٢ میلیون دلاری پرسپولیس چیزی حدود پنج برابری نماینده ایران دارد که بیانگر نحوه هزینه‌کرد تیم‌های حریف در لیگ قهرمانان آسیاست.

اما در بعد فنی پرسپولیس به مراتب عملکرد بهتری از حریفش به خصوص از نظر دفاعی داشته است. سرخ‌پوشان در شش دیداری که در این تورنمنت به میدان رفته‌اند تنها یک گل، آن‌هم از روی نقطه پنالتی دریافت کرده‌اند که نشان از انسجام و استحکام دفاعی پرسپولیس دارد.

سابقه نشان داده تیم‌هایی که در کارهای دفاعی عملکرد موفقی داشته‌اند غالباً به نتایج قابل توجهی هم رسیده‌اند که پرسپولیس هم در این زمره قرار می‌گیرد.

به نظر می‌رسد عبور از قلعه آهنین پرسپولیس برای رسیدن به دروازه این تیم به آرزوی حریفان تبدیل شده است تازه بعد از این است که به سد محکمی به نام حامد لک می‌رسند که بدون اغراق یکی از بهترین‌های تورنمنت تا اینجای کار بوده است.

البته نکات مثبت پرسپولیس تنها به این مورد خلاصه نمی‌شود در خط حمله نیز سرخ‌پوشان زهردار عمل کرده‌اند و با حضور مهاجم باهوشی به نام عیسی آل‌کثیر کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته‌اند.

از این گذشته پرسپولیسی‌ها در بخش‌هایی مانند مالکیت توپ، شوت درچارچوب، درصد نبردهای موفق، کلین‌شیت، نرخ تبدیل شوت به گل، درصد پاس‌های موفق و... نیز در بین بهترین‌های لیگ قهرمانان آسیا تا این مرحله بوده‌اند.

البته النصر نیز تیم زهرداری به خصوص در خط حمله نشان می‌دهد. این تیم در مرحله‌ گروهی موفق به زدن ٩ گل و البته دریافت ۵ گل شده بود که این باشگاه را در بین بهترین‌های تورنمنت قرار می‌دهد. النصر در مراحل حذفی نیز به ترتیب یک بر صفر التعاون و سپس الاهلی عربستان را یک بر صفر و دو بر صفر بدون اینکه گلی دریافت کند شکست داده بود.

تیم النصر به خاطر بهر‌مندی از بازیکنان برجسته‌ای از جمله عبدالرزاق حمدالله نامزد پیروزی بازی برابر پرسپولیس محسوب می‌شود، اما این موضوع فقط روی کاغذ باقی می‌ماند. عملکرد تیم‌ها در زمین تعیین‌ می‌کند که چه تیمی به فینال لیگ قهرمانان آسیا راه خواهد یافت.

پرسپولیس نمایش خوبی در طول دیدارهای لیگ قهرمانان آسیا داشت و رقبای قدرتمندی همانند السد قطر و پاختاکور ازبکستان را شکست داده است. پرسپولیس حریف آسانی در این بازی مهم که مسیر رسیدن به دیدار فینال و حتی جام باشگاه‌های جهان را هموار می‌کند نیست.

به نظر می‌رسد امشب فینال جذابی را در غرب آسیا بین دو تیم شاهد باشیم و هر چند کفه ترازوی فنی به سمت پرسپولیس سنگینی می‌کند اما باید دید شاگردان روی ویتوریا با چه تفکر و سیستمی گام به میدان مسابقه خواهند گذاشت و بدون شک آنها با احتیاط بیشتری به میدان خواهند آمد تا ابتدا با مهار هافبک‌های بازیساز پرسپولیس و قطع ارتباط آنها با خط حمله در روند تیمی سرخ‌پوشان خلل وارد کنند. امشب بدون شک نقش بشار رسن، عیسی آل‌کثیر به همراه تیم دفاعی سرخ‌ها با هدایت حامد لک تعیین‎کننده خواهد بود.