پرسپولیس به جام باشگاههای جهان رسید

پرسپولیسی‌ها که تا مرحله نیمه نهایی با اقتدار پیش آمده بودند، در گام نهایی منطقه غرب توانستند به شکلی دراماتیک از سد تیم قدرتمند النصر بگذرند و راهی فینال لیگ قهرمانان شوند.

این نتیجه اگرچه از هر نظر برای پرسپولیس یک موفقیت به حساب می‌آید اما باتوجه به بحران مالی این باشگاه و نیاز مبرم به درآمدزایی، شاید جنبه اقتصادی آن بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد. جایی که پاداش های حاصل از این رقابت ها، به محل درآمد جدی باشگاه تبدیل شده و سرخ ها را برای پرداخت بدهی و هزینه های جاری یاری می‌رساند.

پرسپولیس در این تورنمنت با کسب پیروزی مقابل التعاون، السد، شارجه و پاختاکور ۲۵۰ هزار دلار به دست آورد و با تساوی مقابل النصر و شارجه ۲۰ هزار دلار نیز کسب کرد اما درآمد اصلی از پاداش صعود به مراحل بالاتر است.

صعود به یک هشتم ۱۰۰ هزار دلار، صعود به یک چهارم ۱۵۰ هزار دلار، صعود به نیمه نهایی ۲۵۰ هزار دلار و در نهایت نایب قهرمانی ۲ میلیون دلار و قهرمانی ۴ میلیون دلار برای قرمزها درآمد دارد و پرسپولیس دستکم تا حالا ۵۰۰ هزار دلار بابت صعود به فینال پاداش می‌گیرند و فرصت کسب جایزه دو یا چهار میلیون دلاری را هم خواهند داشت.

حالا اگر پرسپولیس بتواند فینال را با پیروزی پشت سر بگذارد، ۴ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار درآمدزایی خواهد کرد اما حتی در صورت شکست هم با رقم نزدیک به ۹۰ میلیارد تومان لیگ قهرمانان ۲۰۲۰ را به اتمام خواهد رساند.

باشگاه پرسپولیس ۸۳۵ هزار دلار به گابریل کالدرون، حدود ۸۰۰ هزار دلار به برانکو ایوانکوویچ و ۵۵۰ هزار دلار به ماریو بودیمیر بدهی دارد که به نظر می‌رسد نیمی از رقم بدهی به برانکو تامین شده است. اما حتی اگر این اتفاق رخ نداده باشد هم تیم یحیی گل‌محمدی تمام بدهی های خارجی باشگاه را با این موفقیت تصفیه می‌کند و باشگاه را از بحرانی بزرگ درمی‌آورد.

یحیی که حالا با بزرگترین موفقیت تاریخ پرسپولیس و همچنین رزومه مربیگری خود تنها یک قدم فاصله دارد، در صورت فتح لیگ قهرمانان آسیا با کسب درآمد نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان (۴ میلیون و ۸۲۰ هزار دلار)  برای پرسپولیس، به موفقیت ترین مربی تاریخ فوتبال ایران درآمدزایی یک ساله تبدیل می‌شود؛ اتفاقی که بدون تردید برای بازیکنان پرسپولیس هم از اهمیت ویژه ای برخوردار خواهد بود.

با این حال باید در نظر گرفت که کنفدراسیون فوتبال آسیا در پایان جایزه را با کسر 10 درصد بابت اختصاص به خیریه، همچون سنوات گذشته در اختیار باشگاه قرار خواهد داد.