تمام اعضای هیئت مدیره استقلال باید برکنار می‌شدند

امیررضا واعظی‌آشتیانی روز گذشته پیرامون شرایط مدیریتی استقلال مانند همیشه مواردی که به نظرش می‌رسید را با صراحت مطرح کرد.

چراغ سبز
واقعیت امر این است که وزیر ورزش یا رئیس سازمان تربیت بدنی مدیران عامل دو باشگاه استقلال و پرسپولیس را انتخاب می‌کند و نام این شخص به هیئت مدیره اعلام می‌شود، اصلاً هم ارتباطی ندارد کدام طیف سیاسی دولت را در اختیار داشته باشد و این رویه در تمام دولت‌ها بوده است. در مورد برکناری آقای سعادتمند باید بگویم قطعاً هیئت مدیره ابتدا از وزارتخانه چراغ سبز دریافت کرده و پس از آن کار خودش را انجام داد. در شهریور سال ۸۷ وقتی من به عنوان مدیرعامل باشگاه استقلال انتخاب شدم، ابتدا هیئت مدیره وقت برای صدور حکم من به توافق رسید و پس از آن مسئله را به رئیس وقت سازمان تربیت بدنی اعلام کرد که نظر ایشان هم مثبت بود. سال ۸۹ نیز ما به خاطر اختلاف با ریاست وقت سازمان ورزش استعفا دادیم. همه اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل استقلال در آن زمان کناره‌گیری کردند، فقط آقای امیدوار رضایی استعفا نداد. جالب اینجا بود که ما به خاطر پرداخت نشدن تعهدات مالی سازمان تربیت بدنی دچار اختلاف شده و کناره‌گیری کردیم ولی دقیقاً بلافاصله پس از رفتن ما، پول به باشگاه استقلال سرازیر شد.

برکناری هیئت مدیره
با توجه به شرایط موجود و مواردی که هیئت مدیره باشگاه استقلال در بیانیه خود برای عزل آقای سعادتمند آورده بود، به نظر من هم این برکناری کاملاً درست بود، اما نکته مهجور مانده در این میان آن است که بلافاصله پس از کنار گذاشته شدن مدیرعامل، تمام اعضای هیئت مدیره باشگاه استقلال نیز باید توسط مجمع این باشگاه از سمت خود برکنار می‌شدند! تقصیر آن‌ها به هیچ عنوان کمتر از مدیر‌عامل نبود. اگر واقعاً تمام آن مواردی که در بیانیه هیئت مدیره برای برکناری آقای سعادتمند ذکر شده بود اتفاق افتاده، خود هیئت مدیره نیز مقصر است که از ابتدا با این مسائل برخورد نکرد و اجازه داد چنین فضایی ایجاد شود که تخلف پشت تخلف و اشتباه پشت اشتباه صورت بگیرد. طبق قانون تجارت اعضای هیئت مدیره کاملاً مسئولیت دارند و باید جوابگو باشند.

دخالت نهاد‌های بازرسی
با توجه به اعلام خود آقای سعادتمند و بیانیه هیئت مدیره، در استقلال اختلاف حساب مالی هم به صورت ریالی و هم به صورت ارزی وجود دارد که مسئله فوق العاده مهمی است. همه این موارد به دلیل عدم وجود شفاف‌سازی رخ می‌دهد و به نظرم نهاد‌های بازرسی و نظارتی مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور باید به مسئله ورود کنند، چون قانون چنین اجازه و اختیاری را به آن‌ها داده است.

بی‌انصافی
انصافاً در مورد مجید نامجومطلق بی‌انصافی صورت گرفت. آقامجید در آن مقطع حساس زمانی، شهامت به خرج داد و با توجه به مشکلات استقلال، نتایج ضعیفی هم نگرفت. این بنده خدا در قطر هم مصاحبه کرد و گفت شرایط ایجاد شده برای کاروان استقلال اصلاً در شأن چنین باشگاه بزرگی نیست. مشکلات بسیار زیادی پیش روی نامجومطلق بود به همین خاطر ضمن احترام به سایر عزیزانی که کاندیدای سرمربیگری استقلال در فصل جدید هستند، معتقدم باید نام مجید نامجومطلق را نیز در فهرست این افراد قرار داده و از او برنامه می‌گرفتند ولی متأسفانه با بی‌انصافی از روی نامجومطلق رد شدند.