حرفهای جالب «علی چینی» درباره استقلال محمود فکری

«علی چینی» در دهه ۷۰ در جناح چپ استقلال بازیکن تاثیرگذاری بود. بازیکنی که با پیراهن آبی‌ به تیم ملی فوتبال ایران هم رسید و توانست سال‌ها برای این تیم بازی کند.

در کارنامه علی چینی با استقلال قهرمانی در لیگ آزادگان و جام حذفی به چشم می‌خورد. او یکی از نفراتی بود که با ناصر حجازی در جام باشگاه‌های آسیا به فینال رسید.

علی چینی حرف‌های جالبی درباره استقلال و تیم محمود فکری بر زبان آورد.

استقلال در لیگ بیستم طلسم شکنی کرد و توانست با پیروزی استارت بزند.

این اتفاقی خوب بود که پس از چهار سال رخ داد. استقلال همواره در لیگ‌های گذشته با شکست و یا تساوی آغاز می‌کرد و این روند در چهار فصل اخیر ادامه داشت اما این بار طلسم شکنی کرد و سه امتیاز ارزشمند را به دست آورد که باید به فال نیک گرفت.

این روند ادامه خواهد داشت؟

امیدوارم ادامه داشته باشد و استقلال در روزی که نتوانست به دلیل بسته بودن پنجره نقل و انتقالات از نفرات جدید خود استفاده کند عملکرد قابل قبولی را به اجرا گذاشت و قدرت خود را به حریف دیکته کرد. باید یک نکته مهم دیگر را در نظر داشته باشیم.

چه نکته‌ای؟

اینکه همواره تیم‌ها در شروع لیک هماهنگ نیستند و مشکلات تاکتیکی دارند. استقلال با اینکه دیرتر از تیم‌های دیگر تمرینات آماده‌سازی خود را استارت زد اما با آن چیزی که در تصور خیلی‌ها وجود داشت متفاوت بود. من به آینده استقلال خیلی امیدوار شدم.

تیم‌های مدعی دیگر امتیاز از دست دادند و این اعتماد به نفس استقلال را افزایش خواهد داد؟

اگرچه از دست دادن امتیاز در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر معیار خوبی برای سنجش قدرت هر تیمی نیست اما از نظر روحی به نفع استقلال است.  یکی دیگر از ایراداتی که در فصل‌های گذشته از استقلال می‌شد این بود که هفته‌های ابتدایی فصل راحت امتیاز از دست می‌داد اما این بار برنده شد و باید این روند را ادامه دهد. استقلال اگر بتواند روند خوب خود را ادامه بدهد به طور حتم مدعی جدی قهرمانی در لیگ بیستم خواهد بود.

این تیم ابزارهای لازم را برای کسب عنوان قهرمانی دارد؟

کادر فنی استقلال مجرب و توانمند هستند و محمود فکری کاپیتان و بازیکن سال‌های طولانی استقلال بوده است. در کنار او صمد مرفاوی حضور دارد که خودش نفر اول نیمکت این تیم بوده است و آرش برهانی و حنیف‌ عمران‌زاده برای استقلال بازی کرده‌ و زحمت کشیده‌اند. پرویز مظلومی مرد شناخته شده‌ای است. بازیکنان خوبی در استقلال هستند که هر کدام از آنها پتانسیل فنی بالایی دارند. فقط یک چیز باقی می‌ماند.

چه چیزی؟

حمایت مدیران باشگاه و در اختیار گذاشتن امکانات لازم برای رسیدن به موفقیت. باشگاه باید حمایت لازم را از این تیم انجام بدهد. حرف من این است که فکری و تمام عواملی که بر روی نیمکت آبی‌ها حضور دارند از سرمایه‌های باشگاه استقلال هستند و باید با آنها طوری برخورد شود که شاهد سرمایه‌سوزی نشویم. باید به آنها فرصت لازم را داد تا بتوانند به موفقیت برسند.

ناکامی‌های استقلال باعث شده تا هواداران در این فصل از استقلال و فکری توقع قهرمانی داشته باشند.

باید همین‌طور باشد. استقلال در این فصل فقط و فقط باید به قهرمانی فکر کند و این خواسته همه استقلالی‌هاست. من نیز انتظار دارم آبی‌ها پس از سال‌ها پیام‌آور شادی باشند. ولی باید از این تیم حمایت کرد نباید کاری کنیم تا آرامش از این تیم دور شود. ممکن است استقلال در هفته آینده امتیاز از دست بدهد و نباید این امتیاز از دست دادن طوری نباشد، که هدف موج انتقادات قرار گیرد.

هواداران استقلال تا لحظه آخر از فکری حمایت می‌کنند؟

از روزی که هدایت استقلال به فکری رسید هواداران استقبال خوبی از وی انجام دادند و بازتاب‌های خوبی این انتخاب داشت. امیدوارم این حمایت‌ها ادامه داشته باشد. هواداران استقلال باید همچون استراماچونی از محمود فکری حمایت کنند و مطمئن باشند مزد این حمایت‌ها را خواهند گرفت.

ولی ممکن است با نتایج نگرفتن استقلال در چند بازی باز هم این هواداران یاد استراماچونی بیفتند؟

نباید این اتفاق رخ دهد. آندره‌آ استراماچونی از استقلال رفته است و در حال حاضر محمود فکری سرمربی این تیم است. به نظر من هواداران استقلال آنقدر فهیم هستند که استراماچونی را فراموش کنند.

استقلال در هفته دوم لیگ برتر با فولاد خوزستان بازی دارد.

بازی سختی است. فولاد جواد نکونام را بالای سر خود دارد و بازیکنان با انگیزه‌ای در این تیم حضور دارند که برای نتایج گرفتن جلوی استقلال تلاش خواهند کرد. استقلال این شانس را دارد با تمام قدرت خود در اهواز روبروی فولاد صف‌آرایی کند.

برنده شدن استقلال در این مسابقه می‌تواند اتفاقات خوبی را رقم بزند.

دو پیروزی در دو هفته ابتدایی لیگ برتر استقلال را در مسیر موفقیت قرار خواهد داد و زمنیه‌ساز بردهای بعدی خواهد شد. فولاد یکی از مدعیان این فصل خواهد بود و این جدال برای آبی‌پوشان حکم ۶ امتیاز دارد.