آقای خاص بی همتا شد

دلارام عظیمی - رئال مادرید برای فتح سی و دومین عنوان قهرمانی لالیگا اتلتیک بیلبائو را با نتیجه ۳-۰ شکست داده و با ۹۴ امتیاز و دو هفته قبل از پایان لیگ با هفت امتیاز برتری نسبت به بارسلونا قهرمان شد.

مورینیو در دومین فصل حضورش در اسپانیا، ماموریت خود در این کشور را هم به پایان رسانده و رئال را در رقابت با بارسلونای شکست ناپذیر بار دیگر قهرمان لیگ کرد. از نظر فردی هم آقای خاص رکوردهایش را بهبود بخشید. او تنها مربی دنیاست که توانسته در سه لیگ انگلیس، ایتالیا و اسپانیا به عنوان قهرمانی دست پیدا کند. البته مورینیو برای رسیدن به این هدف، مجبور شد از حضور در فینال لیگ قهرمانان صرفنظر کند.
دو بازی مقابل بایرن مونیخ به شدت تحت تاثیر فشار و خستگی های ناشی از ال کلاسیکو قرار گرفتند. ژوزه مورینیو حالا باید حداقل یک سال دیگر صبر کند تا به یک افتخار بزرگ دیگر هم دست یابد و خود را به عنوان بزرگ ترین مربی فوتبال دنیا تثبیت کند. تنها " باب پیسلی " افسانه ای توانسته سه بار قهرمان جام باشگاههای اروپا شود. ضمن اینکه او این افتخارات را روی نیمکت لیورپول کسب کرده و هیچ مربی دیگری در دنیا نتوانسته با تیم های مختلف به این عنوان دست یابد.
اینکه مورینیو در رئال یا در تیم دیگری به این هدف خود نزدیک شود هدف بعدی آقای خاص است. مورینیو دراین فصل با رئال رکوردهای زیادی از نظر آمار و ارقام جابجا کرد. اگر او در دو بازی بعدی لالیگا هم پیروز شود، تیمش توانسته با کسب ۱۰۰ امتیاز لیگ به کاری دست بزند که تاکنون هیچ تیمی دراسپانیا موفق به انجام آن نشده است.
با سه گلی که تیم او به بیلبائو زد، کهکشانی ها تعدادگلهای زده خود در لیگ را به عدد ۱۱۵ رسانده و رکورد قبلی درسال ۱۹۹۰ را جابجا کردند. رئال با ۳۰ پیروزی در ۳۶ بازی که ۳/۸۳ درصد از کل بازیهای فصل را شامل می شود، به قهرمانی رسید و تنها برابر لوانته و بارسلونا شکست خورد. رئال درمجموع این فصل ۱۶۸ گل در رقابت های مختلف زده است.
*آتش بازی مسی و رونالد
وکریس رونالدو با ۴۴ گل، ایگواین با ۲۲ گل و بنزما با ۲۰ گل رئال فصل ۲۰۱۱-۲۰۱۲ را به یک ماشین گلزنی مقتدر در فوتبال اسپانیا تبدیل کردند. اما پارادوکس مطلق اینجاست که ممکن است با وجود همه این گل های به ثمر رسیده رونالدو، او نتواند عنوان آقای گلی لیگ را کسب کند. با سه گلی که مسی به مالاگا زد، تعداد گل های او به عدد ۴۶ رسید و مسی با ثبت ۶۸ گل در کل فصل، رکورد گردمولر در فصل ۱۹۷۲-۱۹۷۳ را شکست. از ۸۰ سال قبل تاکنون در هیچ کدام از۴ لیگ بزرگ اروپا، هیچ بازیکنی نتوانسته بود از مرز ۴۳ گل عبور کند. این رکورد متعلق به " دیکسی دین " بازیکن اورتون بود که درفصل ۱۹۳۱-۱۹۳۲ کسب شده بود. امسال دراسپانیا کریس و رونالدو رکورد او را پشت سرگذاشتند.

*لالیگا، لیگ یک طرفه
همه این آمار و ارقام را می توان به شکل دیگری تعبیر کرد. مثل " خوسه ماریا دل نیدو " رئیس باشگاه سویا که لیگ اسپانیا را با الفاظ دیگری توصیف کرده است. تیم سوم و چهارم این لیگ که در حال حاضر والنسیا و مالاگا هستند و به چمپیونزلیگ می روند ۳۶ امتیاز از رئال و ۲۹ امتیاز از بارسلونا کمتر دارند. فینالیستهای لیگ اروپا، اتلتیکو مادرید و اتلتیک بیلبائو که حتی این اختلاف ها را به ۴۹ و ۴۸ امتیاز رسانده اند!
بحث برسرحق پخش تلویزیونی مسابقات که به طور مساوی تقسیم نشده و ۲/۴۵ درصد به رئال و بارسا و ۸/۴۴ درصد به ۱۸ تیم دیگر لیگ تعلق دارد و خیلی از باشگاه های لیگ در بحران مالی به سر می برند. دل نیدو حتی برای توصیف شرایط مسخره لالیگا به لیگ اسکاتلند که همواره تنها شک و تردید درمورد این رقابتها این است که آیا گلاسکو رنجرز قهرمان می شود یا سلتیک به این عنوان دست پیدا می کند اشاره کرد .شاید این شرایط غیرقابل توجیه لالیگا را بیشتر به فکرکردن درمورد آینده وادار سازد.