به گزارش افکار نیوز،لطفعلی پورکاظمی در گفتگو با مهر با اشاره به نتایج معاینات پزشکی تاکنون بر روزی ورزشکاران صاحب سهمیه المپیک ایران انجام شده است، اظهارداشت: خوشبختانه نتایج حاصل از معاینات انجام شده نگران کننده نبود. خیلی از ورزشکاران با مصدومیتهایی مواجه بودند که البته به خاطر ویژگیهای دوران اردو و تمریناتشان طبیعی بود.

وی تصریح کرد: تا به امروز مصدومیت ورزشکاران المپیکی جزیی بوده است طوریکه با انجام فیزیوتراپی و ماساژ در یک مقطع کوتاه کاملا بهبود پیدا کرده و هرگز آسیبی به روند تمرینی آنها وارد نکرده است.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی به دیگر معاینات پزشکی که بر روی المپین‎ها انجام شده است، ادامه داد: از ۲۰ نفر از ورزشکارانی که صاحب سهمیه المپیک شده‌اند متناسب با رشته ورزشی آنها یا سابقه مصدومیتی که داشته‌اند، آزمایش MRI گرفته شده است تا سلامت زانو و کمرشان تائید شود. خوشبختانه هیچ مشکل خاص و حادی در نتایج این آزمایش‌ها دیده نشده است.

پورکاظمی با یادآوری اینکه معاینات چشم پزشکی المپین‌ها نیز به طور کامل انجام شده است، خاطرنشان کرد: درمجموع آزمایش‌ها و معاینات پزشکی که بر روی ورزشکاران المپیکی انجام شده است، کم خونی شایع‌ترین مشکل بود که البته خیلی حاد نبود اما به هر حال نیاز به درمان داشت.

وی ضمن ارائه توضیحاتی در مورد بیماری کم خونی اظهارداشت: معمولا در ورزشکاران حرفه‌ای به خاطر نوع فعالیت‌شان درجاتی ازکم خونی مشاهده می‌شود. به طور کلی اگر میزان هموگلوبین خون پائین‌تر از دوازده باشد، فرد به کم خونی مبتلا است. ضمن اینکه به دلیل مسائل هورمونی کم خونی در خانم‎ها شایع‎تر از مردان است.

رئیس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک تصریح کرد: درصد کم خونی در ورزشکاران زن دو تا سه برابر مردان است اما با این حال در میان المپین‎های مرد ایران بودند ورزشکارانی که معاینات پزشکی آنها حکایت از کم خونی‎شان داشت. این مورد در آزمایش‎های به عمل آمده از خانم‎ها هم دیده شد.

پورکاظمی تاکید کرد: البته کم خونی ورزشکاران المپیکی در حد حاد نبود اما به هر حال برای جلوگیری از آثار سوء این مشکل که خستگی، ضعف عضلانی، تپش قلب و کاهش مقاومت بدن در برابر تمرینات استقامتی شایع‎ترین آنهاست، راه‎های درمانی به آنها ارائه و توصیه شد.

وی با تاکید بر اینکه کم خونی از دو راه درمان غذایی و دارویی قابل کنترل است، گفت: روی آوردن به پروتئین‎ها از طریق مصرف لبنیات، سبزیجات، لبنیات و گوشت برای درمان و حتی پیشگیری از کم خونی توصیه می‌شود. قرص اسید فولیک و آهن و یا ترکیبی از این دو که در کپسول فیفول جمع شده است نیز در درمانی به فرد مبتلا توصیه می‌شود.

رئیس فدراسیون پزشکی ورزشی با تاکید بر اینکه با توجه به راه‎های درمانی انجام شده، کم خونی مشاهده شده میان برخی المپیکی‌ها بر عملکرد آنها در بازی‏های المپیک تاثیر منفی نخواهد گذاشت، بر پیگیری معاینات پزشکی المپین‌ها تا زمان اعزام آنها به بازی‌های المپیک لندن تاکید کرد.

وی تصریح کرد: تمام معاینات پزشکی به صورت رایگان انجام می‌شود. حتی ورزشکاران المپیکی که با آسیب‌های دندان مواجه هستند می‎توانند درمحل فدراسیون پزشکی ورزشی به صورت رایگان مشکل دندان خود و حتی ترمیم یا جرم گیری آنها را به صورت رایگان انجام دهند.

رئیس کمیسیون پزشکی کمیته ملی المپیک تاکید کرد: بخش دندانپزشکی فدراسیون پزشکی ورزشی برای چهار ورزشکار المپیکی بوکس محافظ دندان اختصاصی ساخته است. ورزشکاران سایر رشته‎های رزمی نیز در صورت نیاز می‎توانند درخواست خود را برای ساخت محافظ دندان اختصاصی ارائه دهند تا به صورت رایگان در اختیارشان گذاشته شود.