آخرین فوق‌ستاره لالیگا /چالش‌های بارسلونا برای دوران پسامسی

تابستان گذشته و با شروع فصل نقل‌وانتقالات لیونل مسی ، ستاره آرژانتینی بارسلونا با ارسال نامه‌ای به این باشگاه اعلام کرد با استناد به یکی از بندهای قرارداد خود می‌خواهد از این تیم جدا شود و به تیم دیگری بپیوندد. این موضوع با مخالفت بارسلونا روبه‌رو شد، اما این باشگاه را برای چند هفته با چالشی بزرگ روبه‌رو کرد.

در پایان ماجرا، لیونل مسی در مصاحبه‌ای اعلام کرد که فصل آینده در بارسلونا خواهد ماند و پرونده میان او و باشگاه بارسلونا به دادگاه نخواهد رفت، اما مسئله مهم این بود که او در این مصاحبه درباره آینده خود صحبتی نکرد و این مسئله تا به چالش بزرگی تبدیل شده است.

سرنوشت مسی در بارسلونا؛ چالش‌های بارسلونا برای دوران پسامسی

سرنوشت بارسلونا در دوران بعد از مسی به سوال بزرگ هواداران این تیم در چند سال گذشته تبدیل شده است و اهمیت پاسخ آن بعد از جدایی بازیکنانی مانند نیمار، اینیستا و ژاوی و خریدهای پرحاشیه‌ای مانند گریزمان، کوتینیو و دمبله افزایش یافته است چراکه به‌نظر می‌رسد، بارسلونا برای چند سال دیگر توانایی مالی انجام خریدهای گرانقیمت را نخواهد داشت و باید با اعتماد کردن به بازیکنان جوان و ارزان‌قیمت تیم خود را بازسازی کند. مسئله دیگری که به بار مالی باشگاه بارسلونا برای بازسازی تیم خود افزوده، حقوق‌های کلانی است که به تمامی بازیکنان این باشگاه از جمله لیونل مسی پرداخت می‌شود و این مسئله بارسلونا را با خطر ورشکستگی مواجه کرده است.

اما از زاویه فوتبالی، مسئله جدا شدن مسی برای بارسلونا مانند قماری بزرگ است؛ بر کسی پوشیده این نیست بارسلونا وابستگی شدیدی به لیونل مسی دارد و در چهل‌وپنج دقیقه‌ای که این تیم بدون مسی مقابل بتیس به میدان رفت، مشخص بود وزنه بزرگی از این تیم در زمین مسابقه نیست. این مسئله بار دیگر این فرضیه را تقویت کرد که شاید مناسب باشد، لیونل مسی به‌عنوان آخرین قطعه نسل طلایی بارسلونا از تیم جدا شود.

برای رخ دادن این اتفاق نیاز است تا رئیس جدید بارسلونا لیونل مسی را متقاعد کند تا قرارداد خود را تمدید کند و در بارسلونا بماند. در حال گزینه‌های زیادی برای انتخابات ریاست بارسلونا معرفی شدند، ولی ویکتور فونت، گزینه نزدیک به ژاوی هرناندز و خوان لاپورتا، رئیس بارسلونا در دوران طلایی این باشگاه، شانس بیشتری نسبت بقیه کاندیداها دارند و طبق اخبار به‌نظر می‌رسد تمدید با لیونل مسی در اولویت‌ هر دو کاندیدا است.

پسامسی؛ دوران بدون ستاره شدن لالیگا؟

نیمار و رونالدو دو ستاره بزرگ لالیگا بودند که در سال‌های اخیر این لیگ را به مقصد لیگ‌های فرانسه و ایتالیا ترک کردند. نیمار در زمان جدایی به‌عنوان آینده بارسلونا و لالیگا شناخته می‌شد و رونالدو نیز در کنار مسی به مدت یک دهه بزرگترین دو قطبی فوتبال جهان را شکل داده بود؛ در چنین شرایطی جدایی این بازیکنان ضربه بزرگی به لالیگا و تیم‌های‌شان زد.

هرچند خاویر تباس، رئیس لالیگا درمورد جدایی نظر متفاوتی دارد و مصاحبه اخیر خود گفته است: «کریستیانو رونالدو رفت اما من می‌توانم با اطمینان به شما بگویم که هیچ چیز برای ما تغییر نکرده است. از طرفی من فکر نمی‌کنم که سری آ هم بعد از ورود رونالدو خیلی با پیشرفت روبه رو شده باشد»، اما به هر حال بعد از این جدایی این بازیکنان هنوز لالیگا نتوانسته بازیکنی را جایگزین‌شان کند. گرچه ستاره‌هایی مانند کوتینیو، گریزمان و ادن هازارد به دو تیم اصلی لالیگا یعنی بارسلونا و رئال مادرید پیوستند، اما هیچکدام تاکنون به اندازه دوران‌ موفق‌شان در تیم‌های سابق خود ظاهر نشدند و هنوز لیونل مسی به‌عنوان ستاره اصلی لالیگا شناخته می‌شود.

در طول دهه‌های گذشته نیز همواره بارسلونا و رئال مادرید تیم‌هایی پرستاره بودند. از نسخه اول و دوم رئال مادرید کهکشانی تا حضور بازیکنانی مانند ریوالدو، روماریو و رونالدینیو در بارسلونا، این باشگاه‌ها همواره بازیکنانی را در ترکیب خود داشتند که روی آن‌ها حساب باز کنند. در شرایط فعلی اما لالیگا دومین لیگ اروپا بعد از لیگ برتر انگلستان از نظر درآمد حق پخش تلویزیونی است و فعلاً فاصله زیادی با بوندسلیگا و سری‌آ دارد، اما مشخص نیست بدون حضور ستاره‌ای مانند مسی اوضاع برای لالیگا به شکل پیش برود. البته باید به این موضوع توجه داشت که احتمال پیوستن کیلیان امباپه به رئال مادرید وجود دارد و حضور چنین بازیکنی می‌تواند شرایط را برای این لیگ بهبود ببخشد.

بارسلونا و لالیگای با یا بدون مسی سوالی است که جواب آن تا چند ماه آینده مشخص خواهد شد، اما مسئله مهم در صورت روبه‌رو شدن لالیگا با خلا مسی-و راموس که هنوز قرارداد خود را تمدید نکرده است-در صحبت‌های اخیر رئیس این لیگ نفهته است: «اگر چنین اتفاقی رخ دهد، همه ما باید هزینه بیشتری برای جبران آن پرداخت کنیم».