قلعه نویی: فدراسیون باید VAR بیاورد

تیم فوتبال گل گهر در شرایطی که در صدر جدول لیگ برتر قرار داشت، با دو باخت متوالی در لیگ مقابل تیم های پیکان و صنعت نفت  صدر را از دست داد.

امیر قلعه نویی سرمربی تیم فوتبال گل گهر این دو باخت را حاصل بدشانسی تیمش و اشتباهات داوری می داند و تاکید می کند که در طول سال های گذشته حتی قهرمانی هایی را به دلیل اشتباهات داوران از دست داده است.

قلعه نویی که با رادیو تهران گفتگو می کرد، درباره افت تیم گل گهر گفت: فوتبال فراز و نشیب دارد. یک مقدار شانس هم دخیل است. ما تمرینات و جذب بازیکن را به موقع شروع کردیم. از نظر ثبات تیمی هم شرایط خوبی داریم. ولی واقعیت این است که حقمان در این دو مسابقه برای برد بیشتر از تمام مسابقات دیگر بود.

وی ادامه داد: آمار جدید مسابقه هم آمده است. اگر پنالتی را از بازی دیروز کم کنیم صنعت نفت مقابل گل گهر نیم درصد موقعیت گل داشته است. یک ساعت پیش آمار را چک می کردم و ما از هر نظر بهتر بودیم.

سرمربی گل گهر تصریح کرد: یک روز با استاد معینی به به اجلاسی در هلسینکی رفتیم. در آن اجلاس گفتند در ارزیابی مربی دو موضوع مهم است؛ یکی ایجاد موقعیت برای تیم خودش است و یکی اینکه اجازه ایجاد موقعیت به حریف ندهد. مقابل پیکان و صنعت نفت این دو مسئله را به نحو احسن انجام دادیم. مقابل ماشین سازی و سپاهان یکی دو موقعیت به حریف دادیم ولی در دو بازی اخیر اصلاً موقعیتی به حریف ندادیم. وقتی پنالتی گرفته می شود و مربی به داور ذهنیت داشته باشد، تمرکز و روح و روان تیم را به هم می ریزد.

قلعه نویی تاکید کرد: به پورموسوی (سرمربی صنعت نفت) تبریک می گویم. باشگاه صنفت نفت و تماشاگرانشان برای ما سنگ تمام گذاشتند. زمین تمرین دادند و ما را تشویق کردند. فوتبال ما این چیزها را کم کرد. دیروز برزیل ایران این کار را برای ما انجام داد. از تیم و بازیکنانم راضی هستم. الحق باید این دو بازی را با اختلاف می بردیم و حقمان باخت نبود. هم به تارتار (سرمربی پیکان) و هم به پورموسوی تبریک می گویم.

وی در خصوص عملکرد گادوین منشا و گلزنی های او در این فصل خاطرنشان شد: منشا بازیکن با کیفیتی روی هوا و زمین است اما در چند سال گذشته تمرین پیش فصل را انجام نمی داد. برای همین از نظر نمودار حرکتی شرایطش بالا و پایین داشت. امسال یکی از شرطهای من این بود که از ابتدا در تمرین باشد.

قلعه نویی در خصوص عملکرد پیمان رنجبری دیگر بازیکن گل گهر گفت: رنجبری یکی از استعدادهای فوتبال ایران است. او بازیکنی است که هم روی هوا هم روی زمین قوی است. او بازیکنی دو پا است و برای خودش ایجاد موقعیت می کند. اینکه توپهایش به گل تبدیل نمی شود چیز دیگری است. یک مقدار هم بدشانسی در دو بازی گریبانگیرش شده است به این دلیل که در یک سال و نیم گذشته کم بازی کرد و مصدومیت های پشت سر هم داشت و باعث شد از نظر روحی و روانی به شرایط آرمانی نرسد. رنجبری با اینکه سن کمی هم ندارد اما آینده فوتبال ما است و می تواند به گل گهر کمک کند.

سرمربی گل گهر درباره ارزیابی اش از امکانات و برنامه ریزی لیگ برتر فوتبال ایران در ۲۰ فصل گذشته، گفت: از چند منظر می شود صحبت کرد. یکی بحث تجربه بیست ساله است که این تجربه را پیدا کردیم ولی نگرش ما به این اندازه بیست سال جلو نرفته است در مباحث مدیریتی، زیر ساختی و مربیگری. شاید اسم حرفه ای را یدک بکشیم. ۱۰ سال است سر حرفم مبارزه می کنم و هزینه هم داده ام. در ایران از نظر نیروی انسانی خیلی قوی هستیم اما از نظر برنامه ریزی و زیرساخت نه.

وی ادامه داد: همین لیگ قهرمانان آسیا را نگاه کنید که تیم های ایرانی با کمترین امکانات بهترین نتایج را می گیرند. برای پرسپولیس هم آرزوی موفقیت می کنم. اینجا نیروی انسانی مهم است. به مرور زمان تغییراتی داشته ایم اما نسبت به خروجی لیگ، مناسب نبوده است.

قلعه نویی در ادامه به بحث احترام در فوتبال پرداخت. وی درباره اینکه در پایان بازی تاتنهام با آنتورپ در لیگ اروپا مربیان و بازیکنان دو تیم از جمله علیرضا بیرانوند با احترام با هم برخورد کردند، گفت: ابتدا به بیرانوند تبریک می گویم. به عنوان یک ایرانی از تماشای بازی بیرانوند لذت بردم. درست است او دو گل دریافت کرد ولی نمره خوبی گرفت.

قلعه نویی افزود: همه اینها بر می گردد به مسائل فرهنگی. شاید در بحث تمدن یک مقدار قدمت ما بالا باشد اما در بحث فرهنگ ضعیف هستیم. آیا استفاده ما از فضای مجازی مثل همه دنیا است؟ من اول خودم را می گویم که ایرادم از همه بیشتر است.

وی با اشاره به دوران حضورش در سپاهان یادآور شد: در بازی سپاهان و استقلال حیدری (داور فوتبال) پنالتی ای گرفت که باعث شد سهمیه آسیا از دست بدهیم. دربازی جام حذفی موعود بنیادی فر پنالتی اشتباه گرفت و باعث شد یک جام را از دست بدهیم. بعضی اوقات داوران باید مربیان را درک کنند. تا کمک داور ویدئویی (VAR) نیاید همین اشتباهات ادامه دارد. اگر کمک داور ویدئویی بیاید ۹۰ درصد مشکلات حل می شود.

قلعه نویی تصریح کرد: اما اینکه با هر توپی اعتراض می شود را قبول دارم. این یک سنت غلط است که از سال گذشته شروع شده. راه را اشتباه می رویم. باعث و بانی اش را هم می دانیم ولی دارد سنت می شود. بعضی تیم ها می گویند اگر این کار را نکنیم ضرر می کنیم. شما خودتان را جای سرمربی و مدیر باشگاه بگذارید. سرمربی که ۴۰ سال در فوتبال بوده با دو سوت اشتباه فاحش سرنوشتش از این رو به آن رو می شود. نمی خواهم کسی را نقد کنم ولی همان داوری که در بازی ما اشتباه کرد، فینال را سوت زد. خب چه ذهنیتی ایجاد می شود؟ همان داور دیروز هم اشتباه کرد. نمی گویم عمدی بوده ولی ما تا مرز سکته هم رفتیم و برگشتیم. متاسفانه بعد از بازی عکس العمل نشان داده نمی شود.

سرمربی گل گهر گفت: اگر زیرساختها فراهم باشد حق مربی هم خورده نمی شود. حالا باید چند هفته بدویم تا سه امتیاز دیروز را جبران کنیم. اگر پنالتی گرفته نمی شد شرایط فرق می کرد. قبول دارم باید از نظر رفتاری بیشتر خودمان را کنترل کنیم. باید احترام را از خودمان شروع کنیم. کاری که تیم خوب صنعت نفت انجام داد و به ما زمین تمرین دادند. هر تیمی به سیرجان می آید ما هم به آنها خوش آمد می گوییم. اینها حلقه مفقوده فوتبال است که به ما مربیان بر می گردد. ما هم معذرت خواهی می کنیم ولی امیدواریم مسئولان فدراسیون هم کمک داور ویدئویی بیاورند چون واقعاً تاثیرگذار است.

قلعه نویی با بیان اینکه ضربان قلب یک مربی در مسابقات فوتبال از ۸۰ روی ۲۰۰ می رود و بر می گردد خاطرنشان کرد: شما یک هفته زحمت کشیده اید اما با یک سوت اشتباه جام را از دست می دهید. این تجربه را در چند سال لیگ داشته ام که با یک اشتباه داوری، جام را از دست داده ام نه فقط سه امتیاز را. اخیراً دو بازی استقلال و سپاهان بود که با اشتباهات داور، یک مجموعه و یک مربی ضرر کرد. من همیشه ساعت ۱۰-۱۱ شب خواب هستم ولی شب گذشته خوابم نمی برد و تا ساعت ۳ صبح بیدار بودم. مربی زحمت می کشد و یک مجموعه ای را درست می کند ولی با اشتباهات داوری مزدش را نمی گیرد و روز از نو و روزی از نو.