پرسپولیس در فینال لیگ قهرمانان آسیا طلسم شکنی می کند؟

روز شنبه تیم فوتبال پرسپولیس به عنوان نماینده ایران در فینال این فصل لیگ قهرمانان آسیا در دوحه قطر برابر اولسان کره‌جنوبی قرار خواهد گرفت تا این چهارمین فینالی باشد که یک تیم ایرانی در فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا تجربه می‌کند. در هر سه فینال قبلی تیم‌های ایرانی در برابر شرق آسیایی‌ها بازنده بودند و هنوز هیچ‌کدام از نماینده‌های ایران نتوانستند لیگ قهرمانان آسیا را فتح کنند.

 سپاهان، گرفتار سونامی ژاپنی‌ها

سال ۲۰۰۷ نخستین سالی بود که یک تیم ایرانی توانست به فینال فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا برسد. سپاهان که به عنوان قهرمان جام حذفی فوتبال ایران در این مسابقات شرکت کرده بود، توانست با ۱۳ امتیاز بالاتر از الشباب عربستان، العین امارات و الاتحاد سوریه در صدر گروه چهارم این رقابت‌ها قرار بگیرد و به مرحله یک چهارم صعود کند. تیم بوناچیچ با شکست دادن کاوازاکی ژاپن در ضربات پنالتی و سپس الوحده امارات به فینال این مسابقات رسید.

آن‌ها در بازی رفت در نقش جهان با گل محمود کریمی، با نتیجه یک بر یک برابر اوراواردز متوقف شدند تا تکلیف دو تیم در ژاپن مشخص شود. در بازی برگشت، میزبان با دو گل، طلایی‌پوشان را شکست داد تا مدال نقره بر گردن نمانیده ایران آویخته شود. در آن مسابقات، سیدمهدی سیدصالحی از سپاهان با ۵ گل زده به عنوان دومین گلزن برتر لیگ قهرمانان آسیا شناخته شد.

ذوب‌آهن، دیگر نایب‌قهرمان سربلند اصفهانی

شاگردان منصور ابراهیم‌زاده در سال ۲۰۱۰ تا یک قدمی کسب مدال طلای لیگ قهرمانان آسیا هم رفتند اما حریف کره‌ای مانع به دست آمدن این افتخار شد. ذوبی‌ها که به عنوان قهرمان جام حذفی و نایب قهرمان لیگ برتر در این مسابقات شرکت می‌کردند، در گروه دوم این بازی‌ها قرار گرفتند و به عنوان صدرنشین و بالاتر از بنیادکار ازبکستان، الاتحاد عربستان و الوحده امارات از گروه خود صعود کردند. نماینده اصفهانی فوتبال ایران با شکست دادن مس کرمان، پوهانگ استیلرز کره‌جنوبی و الهلال عربستان به فینال رسید.

برخلاف سال ۲۰۰۷، فینال این فصل لیگ قهرمانان آسیا به صورت تک بازی در ژاپن برگزار شد و شاگردان ابراهیم‌زاده با نتیجه ۳ بر یک مغلوب سئونگنام کره‌جنوبی شدند. تک گل نماینده ایران را محمدرضا خلعتبری به ثمر رساند.

تجربه تلخ پرسپولیس در فینال آسیا

دو فصل قبل پرسپولیس ایران توانست با سرمربیگری برانکو ایوانکوویچ به فینال لیگ لیگ قهرمانان آسیا برسد. سرخ‌ها که در گروه سوم این رقابت‌ها قرار داشتند با ۱۳ امتیاز و بالاتر از تیم‌های السد قطر، نسف قارشی ازبکستان و الوصل امارات به عنوان صدرنشین به مرحله بعد صعود کردند. آن‌ها پس از پشت سر گذاشتن الجزیره امارات، الدحیل و السد قطر به فینال رسیدند تا برابر کاشیما آنتلرز ژاپن قرار بگیرند.

شاگردان برانکو در همان بازی رفت و بر اثر بی‌تجربگی برخی بازیکنان، قافیه را به حریف چشم‌ بادامی باختند و با نتیجه ۲ بر صفر در زمین حریف مغلوب شدند. در بازی برگشت در تهران، پرسپولیسی‌ها هر چه زدند به در بسته خورد تا نماینده ژاپن مقابل چشمان ۱۰۰ هزار هوادار ایرانی، جشن قهرمانی بگیرد.

حالا پس از دو سال سرخ‌ها این فرصت را دارند که در چهارمین تجربه تیم‌های ایرانی در فرمت جدید لیگ قهرمانان آسیا، قهرمان این دوره شوند و ایران را صاحب یک مدال طلای این مسابقات کنند.

به گزارش ایسنا، در نسخه قبلی این بازی‌ها که با نام جام باشگاه‌های آسیا تیم های ایرانی ۵ بار فینال را تجربه کردند که ۲ قهرمانی برای استقلال و یک قهرمانی برای پاس، حاصل آن بود. آبی‌های پایتخت ۲ بار نیز به نایب قهرمانی دست پیدا کردند. همچنین پرسپولیس یک قهرمانی در مسابقات جام در جام آسیا در کارنامه خود دارد.